AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Jeg føler at samboeren min på en måte kontrollerer meg, mulig det er hans måte å vise kjærlighet på men jeg syntes det til tider er slitsomt. Her er noen eksempler: hvis det plinger i tlf min spør han med en gang hva det var hvis han ikke rekker å sjekke tlf min først. Derfor har jeg stort sett tlf på lydløs. Han spør også flere ganger hver dag hva jeg driver med på tlf. Hvis noen ringer meg må ham vite hvem og hva det gjalt. Hvis jeg drar ut må han vite hvor jeg skal og hvor lang tid det vil ta. Jeg har opplevd at han tar tiden på hvor lenge jeg har vært borte. Hvis jeg feks har brukt for lang tid må jeg forklare hvorfor. Når jeg tar opp dette sier han at han bare vil vite hva han har å forholde seg til. Jeg har ingenting å skjule men etterhvert blir det til at en tyr til små løgner. Dette fordi jeg skal slippe alle spm og forklaringer. Jeg har ikke vært vant med sånne ting i tidligere forhold. Da kunne jeg gjøre noe impulsivt, men nå må alt planlegges og jeg må vite hvor lenge jeg feks skal bli på lunsjen med ei venninne. Dette er bare noen eksempler. Det er små ting hele tiden hver dag. Som når jeg reiser meg opp fra sofaen må jeg si hvor jeg skal. Er jeg å snakker med datteren min på rommet hennes roper han på meg eller ringer meg. Jeg føler meg kvalt til tider. For jeg tenker jo at han kontrollerer litt mye, men så har vi stunder hvor alt er kjempe bra. Det spørsmålet han stiller meg mest er vel hvorfor. Hvorfor skal du det? Hvorfor sender ho melding til deg? Osv. Hva tenker dere? Er det riktig at han skal vite absolutt alt jeg skal gjøre? Og er det kjærlighet? Anonymkode: 5e281...0cb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #2 Skrevet 16. august 2020 Nei og nei. Anonymkode: 55214...27d 36
Navani Skrevet 16. august 2020 #3 Skrevet 16. august 2020 Det er aldri kjærlighet å bli kontrollert. Det er ikke omsorg, det er kontroll. Ingen viser kjærlighet på den måten, ikke en sunn kjærlighet i alle fall. Jeg hadde løpt nå, vil du leve slik resten av livet? Alltid forklare hva du skal, begrunne? Du har rett til et privatliv selv om du er i et forhold. 23
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 Jeg er i samme båt, men tror jeg er for hjernevasket til å skjønne hvorfor det er sånn... Anonymkode: f0a22...7a1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #5 Skrevet 16. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? Er det riktig at han skal vite absolutt alt jeg skal gjøre? Og er det kjærlighet? Anonymkode: 5e281...0cb Det er ikke kjærlighet, det er kontrollbehov. Det er ikke riktig. Det er dessverre større sjanse for at han blir verre enn bedre. Det er smartest å dra enn å bli. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i samme båt, men tror jeg er for hjernevasket til å skjønne hvorfor det er sånn... Anonymkode: f0a22...7a1 Hvorfor og hvordan betyr ikke noe. Du kan komme deg ut, det er det viktige! Anonymkode: ff589...032 14
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #6 Skrevet 16. august 2020 Dette er et rødt flagg. Jeg bodde sammen med en slik mann i flere år. Han kontrollerte alt, sjekket mobilen min, sjekket hvor jeg var ved å installere noe sporing på mobilen min, skulle vite nøyaktig hvem jeg var sammen med, hvem jeg snakket med, hva jeg hadde snakket om osv. Jeg hadde ingenting å skjule, likevel var det stadige anklager. Han manipulerte meg til å tro at det var jeg som hadde et problem, min skyld, jeg som var grunnen til at han ikke kunne stole på meg. Det ble også mye verre etterhvert. Psykisk vold. Jeg kom meg bort, men var sterkt preget i mange år. Vær forsiktig Ts. Han har ingen rett til å kontrollere deg. Anonymkode: 40e10...67e 14
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #7 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i samme båt, men tror jeg er for hjernevasket til å skjønne hvorfor det er sånn... Anonymkode: f0a22...7a1 Hvorfor er de sånn mot oss? Jeg og godtar jo, og det er trist faktisk, og slitsomt. Jeg har faktisk "speila" han når det gjelder tlf. Når det plinger så har jeg spurt, hvem/hva er det? Hvorfor? Og da blir han gretten. Han har også innstillinger på tlf sin så det ikke kommer opp hvem han har fått mail, snap, messenger fra. Bare varsling. Hvis jeg gjør det får jeg et skikkelig forklaringsproblem🙈 Ts Anonymkode: 5e281...0cb 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er et rødt flagg. Jeg bodde sammen med en slik mann i flere år. Han kontrollerte alt, sjekket mobilen min, sjekket hvor jeg var ved å installere noe sporing på mobilen min, skulle vite nøyaktig hvem jeg var sammen med, hvem jeg snakket med, hva jeg hadde snakket om osv. Jeg hadde ingenting å skjule, likevel var det stadige anklager. Han manipulerte meg til å tro at det var jeg som hadde et problem, min skyld, jeg som var grunnen til at han ikke kunne stole på meg. Det ble også mye verre etterhvert. Psykisk vold. Jeg kom meg bort, men var sterkt preget i mange år. Vær forsiktig Ts. Han har ingen rett til å kontrollere deg. Anonymkode: 40e10...67e Huff da. Godt du kom deg bort. Samboeren min har presisert flere ganger at han ikke er voldelig, vet ikke hvorfor det er så viktig å si det? Ts Anonymkode: 5e281...0cb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 Er han norsk? Anonymkode: fcd3f...0db
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 Jeg har vært i et par forhold med slike kvinner, og det tok litt tid før jeg innså at det bare ikke kunne fortsette. Forsøkte å snakke med de om det, men det er for "hardkodet" i personligheten deres til at det er en lett fiks, så jeg innså til slutt at jeg ikke gidder å bruke tid på sånt. Det skaper stress og krangling og drama, og sånt er jeg ferdig med, så jeg forsøker å avdekke sånt tidlig i datingfasen nå, slik at jeg kan kutte de ut før det blir for ille. Anonymkode: fd2a8...579 4
Nymerïa Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 Jeg (voksen dame) har heller ikke opplevd noe sånt. Og nei, det der er ikke kjærlighet. Dette høres så sykt ut at jeg håper du gjør kort prosess. Hvis du ikke gjør det, nå høres det ut som om du har prøvd å gjøre han til lags på disse behovene hans. Det har ikke blitt noe bedre, da hadde du ikke skrevet her. Hva skjer om du gjør det motsatte? Når han spør hva du skal svarer du "Det har du ikke noe med." Når han skal ha eksakt tidsangivelse for hvor lenge du skal være med venninne, si helt rolig "Det aner jeg ikke." Og slutt å la han sjekke telefonen din. Hvis han begynner å krangle si at det føles ut som om du bor med Stasi. Fjern deg fra situasjonen hvis han ikke gir seg. Hvis han blir sur, la han være det. Og hvorfor finner du deg i at han stiller høyere krav til deg angående å stå til rette for han enn han er villig til å akseptere selv? 18
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er han norsk? Anonymkode: fcd3f...0db Gjør det oppførselen mer eller mindre akseptabel? Anonymkode: 55214...27d 11
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #13 Skrevet 16. august 2020 Mye røde flagg her. Men i tillegg: om du er inne på rommet og prater med datteren din blir du ropt på eller ringt på???? Altså , dette forholdet her kan på sikt ødelegge så mye for ikke bare deg men også datteren din. Vær så snill og kom deg ut av dette, for det du forteller høres skummelt ut Anonymkode: 96ad3...4cf 18
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #14 Skrevet 16. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er de sånn mot oss? Jeg og godtar jo, og det er trist faktisk, og slitsomt. Jeg har faktisk "speila" han når det gjelder tlf. Når det plinger så har jeg spurt, hvem/hva er det? Hvorfor? Og da blir han gretten. Han har også innstillinger på tlf sin så det ikke kommer opp hvem han har fått mail, snap, messenger fra. Bare varsling. Hvis jeg gjør det får jeg et skikkelig forklaringsproblem🙈 Ts Anonymkode: 5e281...0cb Om du ikke er redd for han hadde jeg dratt denne lengre, gjør nettopp som han gjør. Si «jeg tar det av om du tar det av». Helt ærlig høres det ut som at han har et usunt kontrollbehov over deg, og skjuler noe selv! Anonymkode: 8a76c...c8a 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #15 Skrevet 16. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff da. Godt du kom deg bort. Samboeren min har presisert flere ganger at han ikke er voldelig, vet ikke hvorfor det er så viktig å si det? Ts Anonymkode: 5e281...0cb Det virker litt suspekt at han skal presisere det? Kontrollerende adferd er er type vold. Man brytes sakte ned. Jeg har i ettertid vært veldig bitter på meg selv, fordi jeg lot ham behandle meg slik. Det er nedverdigende. Ta en alvorlig prat med ham. Spør rett ut hvorfor han føler behov for å vite hvem som sender melding, hvor lenge du skal være ute, hvem du skal treffe. Snakk om tillit, om hvor viktig det er i et forhold. Et forhold kan ikke fungere uten tillit. Kontrollering er det motsatte av tillit. Ikke la ham sjekke mobilen din. Det er svært invaderende, og ikke minst respektløst. Hva gjør det med selvtilliten til et menneske over tid, når man stadig blir kontrollert, føler seg anklaget og mistenkt? Hva gjør det med følelsene for den andre? Et forhold på slike premisser er dømt til å mislykkes. Anonymkode: 40e10...67e 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #16 Skrevet 16. august 2020 56 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev: Jeg (voksen dame) har heller ikke opplevd noe sånt. Og nei, det der er ikke kjærlighet. Dette høres så sykt ut at jeg håper du gjør kort prosess. Hvis du ikke gjør det, nå høres det ut som om du har prøvd å gjøre han til lags på disse behovene hans. Det har ikke blitt noe bedre, da hadde du ikke skrevet her. Hva skjer om du gjør det motsatte? Når han spør hva du skal svarer du "Det har du ikke noe med." Når han skal ha eksakt tidsangivelse for hvor lenge du skal være med venninne, si helt rolig "Det aner jeg ikke." Og slutt å la han sjekke telefonen din. Hvis han begynner å krangle si at det føles ut som om du bor med Stasi. Fjern deg fra situasjonen hvis han ikke gir seg. Hvis han blir sur, la han være det. Og hvorfor finner du deg i at han stiller høyere krav til deg angående å stå til rette for han enn han er villig til å akseptere selv? Jeg er konflinksky og er nok en pleaser. Jeg gjør på en måte det han ber om da det er enklere psykisk for meg. Men noen ganger blir det for mye for meg og da sier jeg i fra. Men stort sett går nå dagene hvor jeg pleaser han. Ts Anonymkode: 5e281...0cb
exictence Skrevet 16. august 2020 #17 Skrevet 16. august 2020 Han er sannsynligvis usikker. Si at du opplever det litt som slitsomt noen ganger. Si at du vil gjerne forstå at han har behov for å vite, men at du opplever det som kontrollerende og at du opplever at han viser mangel på tillit til deg. Håper han viser forståelse for deg når du sier det. Det høres sånn ut? 1
Pia Sofia Skrevet 16. august 2020 #18 Skrevet 16. august 2020 1 time siden, NymeriaRhoynar skrev: Jeg (voksen dame) har heller ikke opplevd noe sånt. Og nei, det der er ikke kjærlighet. Dette høres så sykt ut at jeg håper du gjør kort prosess. Hvis du ikke gjør det, nå høres det ut som om du har prøvd å gjøre han til lags på disse behovene hans. Det har ikke blitt noe bedre, da hadde du ikke skrevet her. Hva skjer om du gjør det motsatte? Når han spør hva du skal svarer du "Det har du ikke noe med." Når han skal ha eksakt tidsangivelse for hvor lenge du skal være med venninne, si helt rolig "Det aner jeg ikke." Og slutt å la han sjekke telefonen din. Hvis han begynner å krangle si at det føles ut som om du bor med Stasi. Fjern deg fra situasjonen hvis han ikke gir seg. Hvis han blir sur, la han være det. Og hvorfor finner du deg i at han stiller høyere krav til deg angående å stå til rette for han enn han er villig til å akseptere selv? Denne ville jeg gjort, men jeg er den trassige typen. Uansett er dette helt unormalt og ikke greit på en flekk! Datteren din skal ikke trenge å ha dette forholdet som mal! Så noe må gjøres!! 5
Mjart Skrevet 16. august 2020 #19 Skrevet 16. august 2020 Dette høres ikke greit ut for deg. dette hadde jeg ikke orket å leve med. Det må være forferdelig ubehagelig å måtte svare for seg uansett hva man gjør. ut ifra det du skriver synes jeg ikke det vitner om kjærlighet nei. Dette handler om hans kontrollbehov. Du fortjener å ha det bedre enn dette. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #20 Skrevet 16. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Huff da. Godt du kom deg bort. Samboeren min har presisert flere ganger at han ikke er voldelig, vet ikke hvorfor det er så viktig å si det? Ts Anonymkode: 5e281...0cb Tenker at selv om han presiserer at han ikke er fysisk voldelig kan nok dette bety at det er kvinner før deg som kan ha hatt problemer med han. Kjenner du noen av eksene og vet du hvorfor tidligere forhold har tatt slutt og hvordan? Han virker såpass kontrollerende at jeg ikke ville følt meg trygg på hvor langt han kan gå i en bruddsituasjon..jeg blir stresset og føler meg truet bare av å lese om han..er virkelig summen av dette forholdet noe som forbedrer livet ditt? Anonymkode: cc5ae...3c2 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå