Gå til innhold

Når bør man koronatestes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snørrete og hes, bør jeg testes da? I gen andre symptomer. Så nå at det var over en ukes ventetid på testing i Oslo og da må jeg jo sykemelde meg i over en uke på grunn av noe så lite ( ikke mulighet for hjemmekontor). 

Anonymkode: 35081...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du burde teste deg og ikke gå på jobb.

Anonymkode: 15954...d85

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du burde teste deg og ikke gå på jobb.

Fint at du «syntes» det, men vet du hva anbefalingene er? 

ts

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Har du prøvd et Google søk?

• Liker 1
Skrevet

FHI er en fin kilde til informasjon:

«Det anbefales at alle som har nyoppståtte luftveisymptomer som ikke har en kjent årsak, testes og holder seg hjemme til prøvesvar foreligger og de ikke lenger har disse symptomene. . For barn som har testet negativt er allmenntilstand viktigst, og lette restsymptomer, som rennende nese, etter gjennomgått luftveisinfeksjon behøver ikke tillegges vekt.  Kunnskapen vi har så langt tyder på at man er mest smittsom dagene rundt sykdomsstart og raskt blir mindre smittsom når symptomene er borte. Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon skal holde seg hjemme.»

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_mistenker_at_du_er_syk_med_covid-19/

8D1E54EE-3AD3-4D96-988D-D015E8CD3D10.jpeg

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Alivamale skrev:

FHI er en fin kilde til informasjon:

«Det anbefales at alle som har nyoppståtte luftveisymptomer som ikke har en kjent årsak, testes og holder seg hjemme til prøvesvar foreligger og de ikke lenger har disse symptomene. . For barn som har testet negativt er allmenntilstand viktigst, og lette restsymptomer, som rennende nese, etter gjennomgått luftveisinfeksjon behøver ikke tillegges vekt.  Kunnskapen vi har så langt tyder på at man er mest smittsom dagene rundt sykdomsstart og raskt blir mindre smittsom når symptomene er borte. Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon skal holde seg hjemme.»

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_mistenker_at_du_er_syk_med_covid-19/

8D1E54EE-3AD3-4D96-988D-D015E8CD3D10.jpeg

Hva menes med luftveisinfeksjon? Er tett nese en luftveisinfeksjon? Er sår hals det? 

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva menes med luftveisinfeksjon? Er tett nese en luftveisinfeksjon? Er sår hals det? 

ts

Ja

Anonymkode: d0445...e06

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ja, det er luftveissymptomer, og kan være tegn på luftveisinfeksjon.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Luftveiene, strekker seg fra den ytre neseåpningen via svelget (farynx), strupen (larynx), luftrøret (trachea), høyre og venstre hovedbronkus og via stadig mindre bronkialgrener frem til de respiratoriske bronkiolene som ender i lungenes alveoler, der opptak av oksygen (O2) og utveksling av karbondioksid (CO2) finner sted.

Skillet mellom de øvre og de nedre luftveier går ved stemmebåndene. Bihulene regnes som en del av de øvre luftveiene

Anonymkode: 8d77e...840

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Sunn fornuft er det jeg vil følge uansett. Hvis jeg hadde hatt symptomer som du beskriver, ville jeg testet meg og sørget for at jeg ikke smittet andre. Ferdig snakka!  Trodde virkelig folk hadde lært nå.

• Liker 1
Skrevet

Skremmende å se uvitenhet etter så mye informasjon vi har fått, men tommel opp til dere som ga gode svar man lett kunne søkt opp på 5 sekunder uansett. ☺️👍

Alltid godt å se det finnes fornuftige folk her. 😊

• Liker 2
  • Opprett ny...