AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Jeg bruker for det meste ull til det meste Men har noen fleecejakke/genser som brukes som et ekstra lag ved behov om vinteren. Nå vet en jo at fleece er plast, og avgir microplast når den vaskes, men også ved bruk avgir den microplast ut i luften. Om de er nye eller gamle spiller visst ikke noe rolle, de er like miljøfientlige. Er det bare å kaste fleecejakke/genserne? I restavfallet da? Ja det blir kjapt noen tusen rett i bosset, fine og ikke slitte klær, men med kunnskap endrer man adferd, og jeg kan jo ikke fortsette å bruke dem allikevel så... Hva gjør du? Anonymkode: 514ea...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Bare kast dem du. Anonymkode: a963d...0a9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Vasker selvfølgelig i spesiell vaskepose. Gjør ikke alle det? Anonymkode: ca6b6...0ff 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Fleece trenger ikke å være plast, kan lages av ull. Anonymkode: 14b1d...391
Jolene Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Bruker det jeg har allerede kjøpt, men vasker det ikke oftere enn jeg må. Merker at jeg unngår å bruke de klærne.
Taluno Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 Det er ikke mer miljøvennlig å kaste hele og fine klær, for å kjøpe nye i annet stoff! Bruk eventuelt en vaskepose, og når de er utslitte og du trenger nye så kjøper du i annet stoff. og om du nå skal kaste klær, så er det svært få avfallsanlegg som vil ha klær i restavfallet, sjekk med kommunen din hvor du skal kaste klær... 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 Du kan gi bort til UFF/Fretex osv Aldri kast klær i restavfall. Og kjøpe sånn pose for å vaske plastikk-klær i. Jeg bruker opp det jeg har nå av fleece, har vel to gensere igjen. Erstatter med ull når jeg er tom, kjøper ikke mer av det. Anonymkode: 72b93...6d9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 På 17.8.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev: Fleece trenger ikke å være plast, kan lages av ull. Anonymkode: 14b1d...391 Men det er jo opplagt at ts her snakker om vanlig polyester fleece På 19.8.2020 den 11.23, Taluno skrev: Det er ikke mer miljøvennlig å kaste hele og fine klær, for å kjøpe nye i annet stoff! Bruk eventuelt en vaskepose, og når de er utslitte og du trenger nye så kjøper du i annet stoff. og om du nå skal kaste klær, så er det svært få avfallsanlegg som vil ha klær i restavfallet, sjekk med kommunen din hvor du skal kaste klær... Det er en annen type miljøbelastning. Jeg er MYE mer redd for plast/mikroplast enn klimaendringer, så her ble alt av fleece brent for noen år siden. Helt uaktuelt å gå med. Anonymkode: 3f425...fd2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan gi bort til UFF/Fretex osv Aldri kast klær i restavfall. Og kjøpe sånn pose for å vaske plastikk-klær i. Anonymkode: 72b93...6d9 Det hjelper jo ingenting når poenget er at disse klærne ikke bør brukes. Jeg gjør som flere andre her: Bruker opp det jeg har, men bruker det lite, vasker det så sjelden som mulig, og kommer til å erstatte det med andre ting. Kjøper aldri fleece igjen. Anonymkode: 6ec26...301 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #12 Skrevet 22. august 2020 Altså, jentene, her må vi moderere litt. Mye av dette er snikreklame fra ullprodusenter, som ønsker at dere kjøper plagg i ull, som er mye dyrere, og ikke er mer miljøvennlige. Først og fremst, fleeceklær er absolutt ikke versting ved mikroplastforurensing. Bilkjøring, akrylmaling (er huset ditt malt?) og plateproduksjon er det. Se tabellen her: https://www.framtiden.no/gronne-tips/fritid/slik-kutter-du-utslipp-av-mikroplast.html Annen ting, ja, fleeceklær slipper fibrene litt og litt med hver vask. Akkurat som bomullklærne, og andre fibrene, blir slitt med hver vask. Men 60% av tapet skjer ved 1. vask, og etter 3. vask er mengde så forsvinnende liten ved hver vask, at brukte, gamle fleece klær er mest miljøvennlige ting som finnes! De varer også evig, sammenliknet med ull, så fremt du vasker de jevnlig og holder de rene. Og tredje da. Bruk Guppiefriend-vaskepose, installer ekstra filter på vaskemaskinen, og vurder å kjøre alle klærne i tørketrommel (som også har filter som samler lo). Da har du gjort din del. Og velg å behandle husveggene (utvendige) annerledes enn akrylmaling eller akrylbeis. Kjøp heller billige koster og rull hvis du skal male noe inne - å kast de, ikke vask de. Kjør mindre bil. Og ikke bruk kunstgressbaner. Anonymkode: 267b2...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #13 Skrevet 23. august 2020 På 21.8.2020 den 14.11, AnonymBruker skrev: Du kan gi bort til UFF/Fretex osv Aldri kast klær i restavfall. Og kjøpe sånn pose for å vaske plastikk-klær i. Jeg bruker opp det jeg har nå av fleece, har vel to gensere igjen. Erstatter med ull når jeg er tom, kjøper ikke mer av det. Anonymkode: 72b93...6d9 Leste en artikkel om temaet for en stund siden og det sa de at det var bedre å kaste enn å donere fordi vi har så gode søppelordninger her i Norge sammenliknet med mange andre land. Anonymkode: bf52f...d27
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #14 Skrevet 23. august 2020 mikroplastverstingen er faktisk bildekk. Slites av ved kjøring. Anonymkode: 70309...0a1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #15 Skrevet 23. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: mikroplastverstingen er faktisk bildekk. Slites av ved kjøring. Anonymkode: 70309...0a1 Ja, og jeg legger illustrasjonsbilde her, fordi jeg vet at folk ikke klikker på linker. Illustrasjon er fra Fremtiden i våre hender = statens offisiel webside for kunnskap om miljø. Anonymkode: 267b2...bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå