AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Vi har 50/50 deling, og nå sa han i forbifarten når vi var på stranda alle, at han ikke smurte barnet med solkrem, fordi barnet alltid blir så brun og aldri blir solbrent. Jeg fikk litt sjokk, og sa at han måtte jo smøre likevel. Han mente det var hysteri, og at mørkhudete smurte seg vel aldri, så da trenger ikke barnet det heller 😳 Jeg fikk litt forklaringsproblem, men han sa at han skulle smøre han om jeg absolutt ville det, men det er ofte tomme ord.. Har noen gode linker jeg kan vise til? Kanskje spesielt om dette med at det ikke er godt nok at barnet blir så brun og "aldri" solbrent? Barnet er 8 år om det har noe å si. Anonymkode: 12179...0b5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #2 Skrevet 16. august 2020 Jeg fant ikke noe særlig stoff om barn med mørk hud og solkrem, men jeg leste på ung. No at selvom man ikke blir særlig solbrent, er det lurt å bruke solkrem for å øke beskyttelsen mot solskader og føflekkreft. Barns hud er også mer ømfintlig så det er viktig å beskytte den huden ekstra godt. Anonymkode: 99cf5...79f 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #3 Skrevet 16. august 2020 Lær barnet å smøre seg selv! Anonymkode: 7e828...8bd 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 Selv om man ikke blir brent så utsettes huden for stråleskader der DNAet i hudcellene skades. Over tid vil soleksponering og celleskader kunne føre til kreft. Selv med solkrem vil man bli utsatt for stråleskader og man bør holde seg unna sola i størst mulig grad, eller bruke høy solfaktor eller UV-drakt dersom man absolutt må være i sola. Finnes en del info her https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/ Anonymkode: 2c27f...c6f 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #5 Skrevet 16. august 2020 Jeg er enig med mannen egentlig. Det er ikke så mye sol vi har i dette landet at man må smøre seg fra topp-til-tå hver gang den titter frem. Anonymkode: 46dd2...c82 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #6 Skrevet 16. august 2020 Kreft ser ikke forskjell på fargen på huden. Anonymkode: 380af...fc3 11
Mt3 Skrevet 16. august 2020 #7 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med mannen egentlig. Det er ikke så mye sol vi har i dette landet at man må smøre seg fra topp-til-tå hver gang den titter frem. Anonymkode: 46dd2...c82 Ja, den tankegangen kan kanskje være grunnen til at vi i Norge faktisk har ganske høy andel med føflekkreft og hudkreft. 17
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 Jeg tenker at det kommer ann på når barnet er ute og hvor mye sol det får. Vi smører alltid til barnehagen, hvis sol er sterk og hen er ute midt på dagen om sommeren. Man kan bli solbrent i skyggen også. Men skal vi ut kl 17 og sol ikke ser så sterk ut, smører vi ikke men følger med. Å være i sol er sunt også. Men med visse forholdsregler Anonymkode: 2d20c...bba 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 Johan Moan som er professor emeritus i fysikk ved Universitetet i Oslo og forsker ved Radiumhospitalet er enig med din mann. Ikke overdriv og ikke bli brent. Nå for tiden er jo ungene helt blåhvite om sommeren pga overdreven solkrembruk. https://www.nrk.no/ytring/generasjon-blek-1.14642809?fbclid=IwAR3Fy-uOjTwSzhzSdo1fYiX2dONbyVWng1BypvLQeN7e8YsQ4Drk0ALlO1U Anonymkode: 581d1...dc6 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 Mitt barn har brun hud og fikk en sort føflekk den ene gangen vi ikke brukte solkrem det kunne vært ondartet og ført til kreft. Heldigvis ikke. Nå bruker vi alltid solkrem Anonymkode: 66eb4...023 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 Man er fremdeles utsatt for hudkreft uten solkrem.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Johan Moan som er professor emeritus i fysikk ved Universitetet i Oslo og forsker ved Radiumhospitalet er enig med din mann. Ikke overdriv og ikke bli brent. Nå for tiden er jo ungene helt blåhvite om sommeren pga overdreven solkrembruk. https://www.nrk.no/ytring/generasjon-blek-1.14642809?fbclid=IwAR3Fy-uOjTwSzhzSdo1fYiX2dONbyVWng1BypvLQeN7e8YsQ4Drk0ALlO1U Anonymkode: 581d1...dc6 Ja, og hun er ekspert på fysikk, ikke medisin. Så hennes mening er ikke spesielt relevant Anonymkode: 8d504...87d 4
Gjest Blondie65 Skrevet 16. august 2020 #13 Skrevet 16. august 2020 Det finnes offisielle råd om dette. Sjekk hva FHI sier. (Dette tok det meg forøvrig 10 sekunder å Google. Anbefaler sterkt at man vender seg til å bruke Google og sjekke offisielle sider. Det er virkelig ikke vanskelig!)
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #15 Skrevet 16. august 2020 Han har sikkert vokst opp i en tilsvarende familie som mannen min. De bruker faktor 8 i Thailand. I starten, før de trapper ned til 4... Mine barn blir fort brun, og siden de da har underlag trenger de liksom ikke solkrem. Vi har hatt maaange diskusjoner her. Så nå er de litt bedre på det, selv om de synes jeg er hysterisk. Vi bruker forresten faktor 30, og de blir veldig brune for det. Brukte 50 da de var mindre Anonymkode: db34c...193 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #16 Skrevet 16. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og hun er ekspert på fysikk, ikke medisin. Så hennes mening er ikke spesielt relevant Anonymkode: 8d504...87d Haha! Nek. For det første er det Johan Moan en mann, for det andre bør du sette deg inn i de forskjellige grenene innen fysikk. Johan Moan (f. 1944) er professor emeritus i biofysikk, og er en av verdens fremste D-vitaminforskere. Moan har vært forsker ved Institutt for kreftforskning ved Det norske Radiumhospitalet siden 1974 og har mottatt en rekke priser for sitt arbeid, blant annet Radiumhospitalets og Forskningsstiftelsens Nyskapingspris (1996) og Den nasjonale Bergesenprisen for allmennyttig forskning (1998). Det han sier om dette er i høyeste grad relevant. Og for å være grei: https://www.ntnu.no/studier/mtfyma/biofysikk Anonymkode: 581d1...dc6 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #17 Skrevet 16. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kreft ser ikke forskjell på fargen på huden. Anonymkode: 380af...fc3 Jo egentlig. For det som er farligst er å bli solbrent. Hvor mange mørkhudete smører seg med solkrem for å ikke bli brent? Anonymkode: 46dd2...c82 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #18 Skrevet 16. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har 50/50 deling, og nå sa han i forbifarten når vi var på stranda alle, at han ikke smurte barnet med solkrem, fordi barnet alltid blir så brun og aldri blir solbrent. Jeg fikk litt sjokk, og sa at han måtte jo smøre likevel. Han mente det var hysteri, og at mørkhudete smurte seg vel aldri, så da trenger ikke barnet det heller 😳 Jeg fikk litt forklaringsproblem, men han sa at han skulle smøre han om jeg absolutt ville det, men det er ofte tomme ord.. Har noen gode linker jeg kan vise til? Kanskje spesielt om dette med at det ikke er godt nok at barnet blir så brun og "aldri" solbrent? Barnet er 8 år om det har noe å si. Anonymkode: 12179...0b5 Det er ikke riktig at mørkhudete aldri smører seg. Ungene mine er halvt afrikanske og bruker solkrem. Smører de ikke med solfaktor 50 da, men smører de med en lavere faktor. Ei venninne av meg som er afrikansk sa at første gangen hun ble solbrent var faktisk her i Norge. Det var vel pga at i Afrika lå hun aldri i sola i lang tid, mens det hadde hun gjort sammen med venner her. Så man kan bli solbrent selv om man er helt mørk også. Ungene mine har aldri vært solbrent og det skal nok en del til før de blir det, men solkrem beskytter uansett mot farlige uv-stråler, for de kan få hudkreft som alle andre! Anonymkode: 75ed4...f26 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #19 Skrevet 16. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi har 50/50 deling, og nå sa han i forbifarten når vi var på stranda alle, at han ikke smurte barnet med solkrem, fordi barnet alltid blir så brun og aldri blir solbrent. Jeg fikk litt sjokk, og sa at han måtte jo smøre likevel. Han mente det var hysteri, og at mørkhudete smurte seg vel aldri, så da trenger ikke barnet det heller 😳 Jeg fikk litt forklaringsproblem, men han sa at han skulle smøre han om jeg absolutt ville det, men det er ofte tomme ord.. Har noen gode linker jeg kan vise til? Kanskje spesielt om dette med at det ikke er godt nok at barnet blir så brun og "aldri" solbrent? Barnet er 8 år om det har noe å si. Anonymkode: 12179...0b5 Alle mørkhudede jeg kjenner smører seg i Norge. Noen av dem har sagt at de ikke gjorde det før de flyttet til Norge, men at her er det nødvendig. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det er sikkert en grunn til det... Anonymkode: 4bec1...797 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #20 Skrevet 16. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med mannen egentlig. Det er ikke så mye sol vi har i dette landet at man må smøre seg fra topp-til-tå hver gang den titter frem. Anonymkode: 46dd2...c82 Nei, men etter 15 min i solen har man fått den d-vitaminen man trenger, og all tid i solen etter det bør man smøres med 50+. Anonymkode: a0dfa...cf8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå