Gå til innhold

Å sette seg opp på vakter, for så å levere egenmelding samme dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over tre år har jeg observert timeansatte/tilkallingsvikarer på flere arbeidsplasser fra sidelinjen, hvordan mange setter seg opp på vakter, for så å avlyse, eller sykemelde seg, like før vakten. 
I de fleste tilfeller gir de beskjed om at de er syke samme dag, gjerne bare timer før vakten skal starte.
Sykdom kan komme brått på, og det kan skje de fleste selvsagt, men når det blir gjentakende ser man etterhvert et mønster.

Det viste seg at en del tilkallingsvikarer spekulerte i å sette seg opp på mange vakter, for så å sykemelde seg (egenmelding) samme dag som første vakt, for da ville de få lønn uten å jobbe.
På det ene stedet ble det så ille at de måtte slutte å la timeansatte sette seg  opp på ledige vakter, i stedet måtte de gå tilbake til å ringe rundt dagen før ledige vakter for å høre om kunne fylle opp de ledige vaktene. 
Det ble litt mer jobb, men da slapp de de store sykeutgiftene på de som meldte seg syke til oppsatte vakter.

En slik holdning til jobben er så fremmed for meg, men jeg ser at det er mye mer utberedt enn jeg trodde.

Er dette vanlig der dere jobber?

Og en liten anekdote på slutten.
Det var en som hadde fått med seg at dette var vanlig, og fant ut at han også ville prøve.  Problemet var bare at han hadde misforstått noe vesentlig.
Han satte seg selv opp på flere vakter mange uker i forveien.
Kl 11 på den første arbeidsdagen bekreftet han at han kom på jobb, kl 13 ringte han for å fortelle at han hadde glemt at han måtte delta i et familieselskap, og at han ikke kunne komme på jobb den kvelden, og heller ikke neste dag.
Arbeidsgiver måtte da kaste seg rundt for å skaffe vikar på veldig kort varsel, og da lønnen kom ble arbeidstaker sur for at han ikke fikk betalt for oppsatt vakt.  Han kranglet, viste til arbeidsmiljøloven om at han hadde rett på betaling ved fravær på oppsatte vakter osv.
Han ble ganske lang i masken da han fikk forklart at familieselskap ikke var gyldig fraværsgrunn.  Hvis han skulle hatt betalt måtte han ha meldt inn sykefravær, ikke familieselskap.  :ler:

Anonymkode: 7a38a...4c0

• Liker 33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er idioter og veldig mange utnytter systemene vi har. Bare se på sykefraværet til nordmenn på mandager og fredager kontra tirsdag til torsdag. ;)

Jeg synes det er respektløst og moralskt forkastelig at velferdssystemet vårt blir utnyttet slik. Problemet er ikke nødvendigvis bare utnyttelsen nå, men at det vil måtte nedre seg for at folk skal slutte å være så egoistiske. Sykelønnen blir nok snart kuttet, slik som AAP-perioden er forkortet betraktelig. 

Skrevet

Der jeg jobber blir man spurt om man kan ta en vakt, dvs at hvis du stadig melder deg syk vil du tilslutt ikke bli tilbudt vakter. Noe som er leit hvis man faktisk er syk og bare er ekstra vakt.

Men da er det begrenset hvor lenge man får utnytte systemet før du ikke får flere vakter. 

Anonymkode: 66b41...bc0

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Har man sykefravær blir man normalt ikke spurt eller satt opp på ekstravakter. Dette gjelder særlig i helsetjenesten der ekstra bemanning er som regel nødvendig grunnet sykdom eller behov for fastvakt eller lignende. De som blir spurt om tilkalling er de som sier ja til det meste, er fleksibel på forflytning av vakt (altså på dagen) og svarer raskt. Hvis man melder seg syk blir man heller ikke brukt som ekstravikar. Tough life, siden man kan jo faktisk bli syk, men sånn er det. De som har ansvar for bemanning vil belage seg på solide arbeidstakere og favoriserer de som gjør litt vel mye for jobben enn det de kanskje bør. Hvis man har en fast stilling er det jo greit, men hvis man bare har tilkalling er det et ganske stort press og det skal mye til for å si nei. Generelt opplever jeg at de fleste får dårlig samvittighet for å si nei til en vakt, og enda dårligere samvittighet for å melde inn sykdom. 

Uansett har man jo ikke rett på slike goder før man har jobbet i 4 uker på arbeidsplassen. 

Høres ut som litt av en ukultur der du jobber. 

Anonymkode: 4fd30...e14

• Liker 4
Skrevet

Ja, vi har hatt vikarer som har gjort det der. Vi har de nok enda, men en spesifikk vikar var det et veldig gjentakende mønster på, ofte jeg måtte starte formiddagsvakta ved å ringe rundt, spesielt på helgene. For det er så enkelt å få folk til å komme på jobb kl 7 en søndag formiddag 🙄 Som om helgejobb var noe fryd fra før så skulle vi styre med dette i tillegg. Men det endte med at personen ble slettet fra vikarlista etter mye advarsler og ingen langvarig endring. 

Skrevet

Vi har ei hos oss, hun jobber kun annenhver lørdag (restaurantbransjen, går videregående, så hun jobber i oppvask/servering), så hun vet godt hvilke lørdager hun jobber også siden de er faste. Hun pleier å ringe inn syk lørdag morgen da hun skal jobbe, så hun jobber kanskje bare en av fire oppsatte vakter. Hun pleier på forhånd å prøve å bytte de bort med noen, men som regel så får hun ikke gjort det. Dette irriterer meg så mye, for jeg forstår ikke hvorfor man skal ta på seg en jobb ved siden av skolen hvis man uansett ikke har tenkt å dukke opp når du skal. Fullstendig håpløst. 

Anonymkode: 6217f...f1c

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Ja, vi har hatt vikarer som har gjort det der. Vi har de nok enda, men en spesifikk vikar var det et veldig gjentakende mønster på, ofte jeg måtte starte formiddagsvakta ved å ringe rundt, spesielt på helgene. For det er så enkelt å få folk til å komme på jobb kl 7 en søndag formiddag 🙄 Som om helgejobb var noe fryd fra før så skulle vi styre med dette i tillegg. Men det endte med at personen ble slettet fra vikarlista etter mye advarsler og ingen langvarig endring. 

Advarsler på grunn av sykemeldt fravær? Det er jo ikke rett. Det er ikke hennes feil at hun ikke har fast stilling og kun baserer seg på en tilkallingsvikarstilling som gir henne svært lite rettigheter. Det er ikke bare ansatte i faste stillinger som kan ha høyt reellt sykefravær. 

Uansett er det et tøft arbeidsmarked, og har man sykefravær, og særlig på ekstravakter, er konsekvensen som regel at man ikke blir tilbudt slike vakter igjen. Uansett har ikke arbeidstakeren gjort noe galt ved å melde inn sykdom, selv om det er på et ubeleilig tidspunkt og det er vanskelig å finne noen som kan komme på kort varsel. Det er veldig viktig å understreke. Folk flest har dårlig nok samvittighet som det er for å ringe seg inn syk, og på enkelte arbeidsplasser (blant annet der jeg jobber) er sykefravær sett veldig ned på og de som er langtidssykemeldt blir ikke behandlet bra av ledelsen. 

Dette her gjelder da reellt sykefravær, men det er vanskelig å vite hva som er reellt og ikke. Man aner ikke hva som ligger til grunn for fraværet. For alt man vet kan vedkommende slite med kronisk sykdom eller særlig psykisk sykdom som gjør at det er vanskelig å forutse om man er klar for jobb før rett i forkant. Veldig kjedelig, men sånn er det nå bare. 

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advarsler på grunn av sykemeldt fravær? Det er jo ikke rett. Det er ikke hennes feil at hun ikke har fast stilling og kun baserer seg på en tilkallingsvikarstilling som gir henne svært lite rettigheter. Det er ikke bare ansatte i faste stillinger som kan ha høyt reellt sykefravær. 

Uansett er det et tøft arbeidsmarked, og har man sykefravær, og særlig på ekstravakter, er konsekvensen som regel at man ikke blir tilbudt slike vakter igjen. Uansett har ikke arbeidstakeren gjort noe galt ved å melde inn sykdom, selv om det er på et ubeleilig tidspunkt og det er vanskelig å finne noen som kan komme på kort varsel. Det er veldig viktig å understreke. Folk flest har dårlig nok samvittighet som det er for å ringe seg inn syk, og på enkelte arbeidsplasser (blant annet der jeg jobber) er sykefravær sett veldig ned på og de som er langtidssykemeldt blir ikke behandlet bra av ledelsen. 

Dette her gjelder da reellt sykefravær, men det er vanskelig å vite hva som er reellt og ikke. Man aner ikke hva som ligger til grunn for fraværet. For alt man vet kan vedkommende slite med kronisk sykdom eller særlig psykisk sykdom som gjør at det er vanskelig å forutse om man er klar for jobb før rett i forkant. Veldig kjedelig, men sånn er det nå bare. 

Var nok helheten som også spilte inn, som soving på arbeidsplassen, ofte mase om å dra tidlig hjem pga fasting og har vondt i magen osvosv, og hvis personen i tillegg til dette setter seg opp på mye ekstra og er mye syk så tenker jeg det er innenfor at leder tar en prat. 

Nei, ingen skal føle dårlig samvittighet på å melde sykdom, men det er virkelig ikke innenfor å FRIVILLIG sette seg opp på vakter også gjentakende ganger melde fravær i over lengre periode. 

Skrevet

Du er klar over at du kan nekte dem å bruke egenmelding hvis det er mistanke om misbruk?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4-2#§8-24

§ 8-27.Tap av retten til å nytte egenmelding

En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding

a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring,
b) dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.

Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg. En beslutning om å ta fra en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder.

Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer.

Skrevet

Aldri opplevd, men var ekstravakt på et sted som altid ringt på lørdager med fine være. Det var fast ansatt som tilfeldigvis fikk syke barn de dagene. Merkelig nok aldri i influensa sesongen 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 43645...edb

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke vanlig. Har man sykefravær blir man normalt ikke spurt eller satt opp på ekstravakter. Dette gjelder særlig i helsetjenesten der ekstra bemanning er som regel nødvendig grunnet sykdom eller behov for fastvakt eller lignende. De som blir spurt om tilkalling er de som sier ja til det meste, er fleksibel på forflytning av vakt (altså på dagen) og svarer raskt. Hvis man melder seg syk blir man heller ikke brukt som ekstravikar. Tough life, siden man kan jo faktisk bli syk, men sånn er det. De som har ansvar for bemanning vil belage seg på solide arbeidstakere og favoriserer de som gjør litt vel mye for jobben enn det de kanskje bør. Hvis man har en fast stilling er det jo greit, men hvis man bare har tilkalling er det et ganske stort press og det skal mye til for å si nei. Generelt opplever jeg at de fleste får dårlig samvittighet for å si nei til en vakt, og enda dårligere samvittighet for å melde inn sykdom. 

Uansett har man jo ikke rett på slike goder før man har jobbet i 4 uker på arbeidsplassen. 

Høres ut som litt av en ukultur der du jobber. 

Jepp, og de som er pliktoppfyllende får kjeft hvis de er syk eller fraværende en eneste gang dessverre. Det er synd, men sånn er det. Mange får sneket seg unna, mens pliktoppfyllende får høre det. 

Arbeidslivet i dag er dysfunksjonelt. 

Og joda, det er ganske vanlig at en del har blitt dyktige på å snike seg unna på en måte som går litt under radaren. Mange er gode til å snakke for seg, og det går dessverre ut over pliktoppfyllende som ikke nødvendigvis er like gode til å fremme sine synspunkter og til å snakke for seg generelt. 

Anonymkode: 9ba7c...c46

• Liker 2
Skrevet

På min gamle jobb, så lot ledere la være å bekrefte vakter som ekstravakter søkte på før rett før vakten (type noen dager før). De sa at dersom vaktene ble bekreftet mer enn to uker før, så ville de ha rett på lønn ved sykdom. Hvis ikke, så ville de ikke få lønn dersom de avlyste rett før eller samme dag som vakten. Det tror jeg var et meget lurt trekk på min arbeidsplass. Vi har hatt mye rart og mange merkelige grunner for fravær.. Blant annet ekstravakter som har skyldt på bakrus og at de ikke har fått skyss hjem fra hytta.. 

Anonymkode: 6dec1...cce

• Liker 2
Skrevet

I kommunen min har man ikke rett på lønn dersom du har "eid" vakten i mer enn 24 timer før du ringer inn syk 🤭 med god grunn. Man får heller ikke betalt dersom man blir syk på overtidsvakter. 

Problemet er at faste ansatte tar ekstravakter tidlig i uken (og får dermed overtid), men så ringer de seg inn syk i helgen på fast vakt i stedet. Da får de lønn for alle vaktene. Samme folkene hver gang 🤯

Anonymkode: e7fd4...346

• Liker 1
Skrevet
På 16.8.2020 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Over tre år har jeg observert timeansatte/tilkallingsvikarer på flere arbeidsplasser fra sidelinjen, hvordan mange setter seg opp på vakter, for så å avlyse, eller sykemelde seg, like før vakten. 
I de fleste tilfeller gir de beskjed om at de er syke samme dag, gjerne bare timer før vakten skal starte.
Sykdom kan komme brått på, og det kan skje de fleste selvsagt, men når det blir gjentakende ser man etterhvert et mønster.

Det viste seg at en del tilkallingsvikarer spekulerte i å sette seg opp på mange vakter, for så å sykemelde seg (egenmelding) samme dag som første vakt, for da ville de få lønn uten å jobbe.
På det ene stedet ble det så ille at de måtte slutte å la timeansatte sette seg  opp på ledige vakter, i stedet måtte de gå tilbake til å ringe rundt dagen før ledige vakter for å høre om kunne fylle opp de ledige vaktene. 
Det ble litt mer jobb, men da slapp de de store sykeutgiftene på de som meldte seg syke til oppsatte vakter.

En slik holdning til jobben er så fremmed for meg, men jeg ser at det er mye mer utberedt enn jeg trodde.

Er dette vanlig der dere jobber?

Og en liten anekdote på slutten.
Det var en som hadde fått med seg at dette var vanlig, og fant ut at han også ville prøve.  Problemet var bare at han hadde misforstått noe vesentlig.
Han satte seg selv opp på flere vakter mange uker i forveien.
Kl 11 på den første arbeidsdagen bekreftet han at han kom på jobb, kl 13 ringte han for å fortelle at han hadde glemt at han måtte delta i et familieselskap, og at han ikke kunne komme på jobb den kvelden, og heller ikke neste dag.
Arbeidsgiver måtte da kaste seg rundt for å skaffe vikar på veldig kort varsel, og da lønnen kom ble arbeidstaker sur for at han ikke fikk betalt for oppsatt vakt.  Han kranglet, viste til arbeidsmiljøloven om at han hadde rett på betaling ved fravær på oppsatte vakter osv.
Han ble ganske lang i masken da han fikk forklart at familieselskap ikke var gyldig fraværsgrunn.  Hvis han skulle hatt betalt måtte han ha meldt inn sykefravær, ikke familieselskap.  :ler:

Hos oss sletter vi fa  vakten eller krever sykemelding 

Anonymkode: ac3fc...2cd

Skrevet
On 8/16/2020 at 9:45 AM, AnonymBruker said:

Tenker at det da er viktig å være i dialog med arbeidsgiver. Begynner det å bli mye sykefravær, kan man ta en telefon og forklare at man dessverre sliter med helsen for tiden, men at man fremdeles er intr i å bli spurt om vakter. Mye lettere for arb.giver å spørre da, enn å bare glemme denne personen eller tro at hun sluntrer unna. Men er man så syk at man ender opp med å avlyse de fleste vakter over en lang periode, så forstår man kanskje selv at da fungerer det ikke å jobbe denne perioden. Kanskje trenger man en pause. Det kan man jo også gi beskjed om til arb.giver. At nå er man så syk at det beste hadde vært en pause, og spørre om det er greit om man tar kontakt for vakter når ting bedrer seg. 

Ikke bare sette seg opp på vakter, også ringe inn syk hele tiden uten noe som helst dialog. 

Anonymkode: ca600...f04

• Liker 1
Skrevet
På 16.8.2020 den 9.42, AnonymBruker skrev:

Vi har ei hos oss, hun jobber kun annenhver lørdag (restaurantbransjen, går videregående, så hun jobber i oppvask/servering), så hun vet godt hvilke lørdager hun jobber også siden de er faste. Hun pleier å ringe inn syk lørdag morgen da hun skal jobbe, så hun jobber kanskje bare en av fire oppsatte vakter. Hun pleier på forhånd å prøve å bytte de bort med noen, men som regel så får hun ikke gjort det. Dette irriterer meg så mye, for jeg forstår ikke hvorfor man skal ta på seg en jobb ved siden av skolen hvis man uansett ikke har tenkt å dukke opp når du skal. Fullstendig håpløst. 

Anonymkode: 6217f...f1c

Dersom hun kun jobber annenhver helg, og stiller på jobb ca. 1 av 4 oppsatte vakter, så har hun ikke rett til å bruke egenmelding. Egenmeldingene skal registreres sammenhengende, så dersom hun ringer og sier hun er syk to helger på rad så har hun ikke krav på lønn uten sykmelding helg nummer to. Og dersom dette gjentar seg må sykmeldingene være sammenhengende, det nytter altså ikke å få en to-dagers sykmelding hver bidige helg, da arbeidsgivers lønnsplikt kun strekker seg til arbeidsgiverperioden som er på 16 dager. 

Anonymkode: 4a22f...786

Skrevet

I mot bare pga tittel.

Du får arbeidsgiver til å tro at du kan, og skaper merarbeid. Hadde du likt at folk behandler deg sånn?????

Anonymkode: e1058...8de

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mot bare pga tittel.

Du får arbeidsgiver til å tro at du kan, og skaper merarbeid. Hadde du likt at folk behandler deg sånn?????

Glemte å skribe: du kommer til å få baksmell! (ris til egen bak)

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mot bare pga tittel.

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å skribe: du kommer til å få baksmell! (ris til egen bak)

:ler:

Jeg tror du må lese litt mer enn overskriften.

Jeg ser det er mange ulike erfaringer, og mange ulike måter å løse dette på, men at de arbeidsplassene jeg har erfaring med ikke er de eneste som opplever dette.

• Liker 1
Skrevet

Jobber man offentlig så er det helt vanlig å bruke alle sine egenmeldinger, ser ikke noe problem i det. Norge har så mye penger, se på alt vi kaster bort på innvandringen og bistand til andre land. Rundt 300-400 milliarder i året. Så da blir dette en dråpe i havet.

Jeg bruker alle mine, tar de alltid ut på en fredag eller mandag så jeg får langhelg. Klart jeg bruker mine muligheter, man er jo dum ellers. Livet er bare en gang! 🙂 Slutt å ta ting så alvorlig.

Anonymkode: e67ca...e43

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...