Gå til innhold

Barnefar betaler plutselig veldig lite i barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en ordning der barnet bor hos meg fast og barnefar har samvær når det passer. Stortsett er det 1-2 ganger i måneden og kun på dagtid. Det fungerer i utgangspunktet greit for oss, barnet er  5 år. 

Nå har barnefar plutselig begynt å jobbe svært lite. Han betalte tidligere 4700kr i barnebidrag, nå er bidraget bare 700kr. Han har bygd om huset og jeg vet at han leier ut en sokkelleilighet underetasjen for 13000kr i måneden. Så i realiteten så tjener han mer enn det som står på papiret. 

Barnebidraget er så lavt nå at jeg ikke har råd til å ha barnet boende hos meg på heltid. Men synes barnefar er slu som unnlater å nevne hele inntekten sin til nav sånn at han skal betale minst mulig i bidrag. 

Har dere noen råd her? Hvordan bør jeg løse dette? 

Anonymkode: 9927d...e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få nav til å trekke barnebidraget fra han. Så kan han angre seg.

Anonymkode: d02f9...881

• Liker 13
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan "ble bidraget plutselig" 4000 mindre? Har dere en privat avtale eller har far bedt om ny fastsettelse?

Leieinntekter må oppgis - så ved neste ligning vil den påstått lave inntekten ikke lenger være lav.

Gjør som foreslått over - be NAV kreve inn.

Skrevet

Han kan ikke velge å jobbe mindre. Nav kan sette inntekten hans til minst 80 %. Om bidraget går via nav nå så klag og gi beskjed om at han har leieinntekter. Har nav gjort endringer skal du ha fått brev om dette.

Har dere privat ordning, ta det gjennom nav.

Anonymkode: b8335...28d

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke velge å jobbe mindre. Nav kan sette inntekten hans til minst 80 %. Om bidraget går via nav nå så klag og gi beskjed om at han har leieinntekter. Har nav gjort endringer skal du ha fått brev om dette.

Har dere privat ordning, ta det gjennom nav.

Anonymkode: b8335...28d

Høres rart ut at man ikke selv kan få bestemme hvor mye man jobber. Noen velger jo f.eks å arbeide mindre i perioder pga stress, uten at det foreligger grunn til sykemelding.

Anonymkode: 7d296...d47

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvordan "ble bidraget plutselig" 4000 mindre? Har dere en privat avtale eller har far bedt om ny fastsettelse?

Leieinntekter må oppgis - så ved neste ligning vil den påstått lave inntekten ikke lenger være lav.

Far har bedt om ny vurdering av nav, etter at han reduserte stillingen sin. Det er allerede nav som krever inn. 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, Blondie65 skrev:

Han velger å ikke oppgi leieinntektene siden han bor i samme bolig som han leier ut er leieinntektene skattefrie. Det er foreldrene til kjæresten hans som bor og leier underetasjen i huset hans. Så på papiret bor de der gratis, men i realiteten så betaler de han 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Han velger å ikke oppgi leieinntektene siden han bor i samme bolig som han leier ut er leieinntektene skattefrie. Det er foreldrene til kjæresten hans som bor og leier underetasjen i huset hans. Så på papiret bor de der gratis, men i realiteten så betaler de han 

Da er det lite du kan gjøre - utover å rapportere han til skattemyndighetene. Eventuelt kan du kreve ny vurdering med begrunnelse i leieinntektene. 

Skrevet

Trodde reglen var at man beregnet ut ifra mulig inntekt? Ikke redusert?

Anonymkode: 70376...034

• Liker 3
Skrevet

Du må melde om at han har svart utleie, til skatteetaten. Da tenker jeg du raskt får pengene du har krav på. Hva godt er det han har gjort for deg? Jeg lever selv på nav, har utbetalt 15000 kr i måneden totalt som skal dekke boliglån, bil, bompenger, klær etc. Jeg hadde aldri latt være å betale en god sum barnebidrag. Og barnefar til barnet ditt har jo inntekter på utleie i tillegg??? Han burde kunne betale mye mye mer enn meg. 

Anonymkode: b6db7...5c0

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må melde om at han har svart utleie, til skatteetaten. Da tenker jeg du raskt får pengene du har krav på. Hva godt er det han har gjort for deg? Jeg lever selv på nav, har utbetalt 15000 kr i måneden totalt som skal dekke boliglån, bil, bompenger, klær etc. Jeg hadde aldri latt være å betale en god sum barnebidrag. Og barnefar til barnet ditt har jo inntekter på utleie i tillegg??? Han burde kunne betale mye mye mer enn meg. 

Man skatter ikke dersom man leier ut i en bolig man selv bor i.

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan jeg anmelde han? Leieinntekter når man bor i samme bolig som den man leier utover skattefrie?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Man skatter ikke dersom man leier ut i en bolig man selv bor i.

Det kommer an på størrelsen. Leier man ut en større del enn den man selv bor i så skatter man. Som oftest er kjellerleilighetene mindre, så da slipper man det. Det er en prosentsats å forholde seg til, bare å søke. Utleiedelen må være mindre enn x % av huseiers del av huset for å leie ut skattefritt. 

Anonymkode: 28767...6cf

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kan jeg anmelde han? Leieinntekter når man bor i samme bolig som den man leier utover skattefrie?

Han gjør jo ingenting ulovlig når det kommer til utleie? Så lenge leiligheten er mindre enn delen eksen din bor på så kan han leie ut uten å skatte.

Men, du må sjekke med NAV om det han gjør er riktig. For 13000 i mnd leieinntekt er inntekt for han, enten om han skatter eller ikke. Så det må på bordet.

I tillegg tror jeg, uten at jeg aner noe om NAV, at han umulig kan jobbe minimum for å slippe å betale barnebidrag. Det kan jo ikke være sånn, da vil det jo gå ut over barnet. Han som far har like mye betalingsansvar som deg, han må jo også betale, hvis han ikke gidder å jobbe så synd for han, barnet skal fremdeles ha mat på bordet og livsopphold. Da får han ordne de pengene på en annen måte.

Anonymkode: 28767...6cf

• Liker 14
Skrevet
26 minutter siden, Blondie65 skrev:

Da er det lite du kan gjøre - utover å rapportere han til skattemyndighetene. Eventuelt kan du kreve ny vurdering med begrunnelse i leieinntektene. 

Hvorfor det? Om han leier ut mindre enn halvparten av huset han selv eier og bor i, er det skattefri inntekt. 

Anonymkode: 56ed4...973

• Liker 4
Skrevet (endret)

TS, er du sikker på at leieinntekter skal være med i grunnlaget for barnebidrag? Eller er det bare arbeidsinntekt som regnes? Jeg har tatt et raskt søk på dette og finner ingen informasjon på NAVs sider som tilsier at leieinntekter skal tas med. Jeg ville spurt NAV.

Hvis leieinntekt skal være med, kan det bevises at han får denne inntekten?

@TBergh vet du om leieinntekter er med i grunnlaget for barnebidrag? Jeg finner ikke ut dette.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en ordning der barnet bor hos meg fast og barnefar har samvær når det passer. Stortsett er det 1-2 ganger i måneden og kun på dagtid. Det fungerer i utgangspunktet greit for oss, barnet er  5 år. 

Nå har barnefar plutselig begynt å jobbe svært lite. Han betalte tidligere 4700kr i barnebidrag, nå er bidraget bare 700kr. Han har bygd om huset og jeg vet at han leier ut en sokkelleilighet underetasjen for 13000kr i måneden. Så i realiteten så tjener han mer enn det som står på papiret. 

Barnebidraget er så lavt nå at jeg ikke har råd til å ha barnet boende hos meg på heltid. Men synes barnefar er slu som unnlater å nevne hele inntekten sin til nav sånn at han skal betale minst mulig i bidrag. 

Har dere noen råd her? Hvordan bør jeg løse dette? 

4700 er veldig mye penger hver måned for en 5 åring..

Anonymkode: 9b40e...491

• Liker 5
Skrevet

Mor: 700kr

Far: 700kr

Barnetrygd: 1900?

Barnehage: utgift på 1000kr?

Altså over 2000kr til barnets øvrige utgifter i mnd. Det holder hos oss i hvert fall. 

kjøper mye veldig pent brukt på Finn og spiser helt normal mat. 

Anonymkode: 94fa6...60c

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut at man ikke selv kan få bestemme hvor mye man jobber. Noen velger jo f.eks å arbeide mindre i perioder pga stress, uten at det foreligger grunn til sykemelding.

Anonymkode: 7d296...d47

Dersom inntekten din er lavere enn hva utdanning og yrkeserfaring tilsier, kan saksbehandler skjønnsfastsette inntekten til 80% av det du burde tjent. Altså en 80%stilling, som noen velger å gå ned i dersom de er overarbeidet/sliten/stresset. Ellers står forsørgelsesplikten heldigvis høyt i dag 🙂

• Liker 6
Skrevet

Mor: 700kr

Far: 700kr

Barnetrygd: 1900?

Barnehage: utgift på 1000kr?

Altså over 2000kr til barnets øvrige utgifter i mnd. Det holder hos oss i hvert fall. 

kjøper mye veldig pent brukt på Finn og spiser helt normal mat. 

Anonymkode: 94fa6...60c

Haha, barnehage rundt 1000kr?! Hvilket fylke bor du i?

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...