Gå til innhold

Katt og allergi

Anbefalte innlegg

Gjest Darcy
Skrevet

Jada, jeg har altså greid å bli allergisk for mitt lille nøste.

D.v.s det meste tyder på det, da jeg ikke begynte å reagere før etter han pusen kom i hus.

Jeg har vært allergisk for flere år siden, men da for høy og timotei.

Jeg har ikke vært allergisk på mange år, bortsett fra når jeg er hjemme hos foreldrene mine, da slår det alltid ut, utendørs.

Katt har jeg aldri reagert på før, har hatt kanin i mange år uten å reagere på det, så dette var en skuffende overasskelse. :sur:

Jeg har hørt at det anbefales å kvitte seg med dyr man er allergisk mot, da allergien kan bli mye værre om man fortsetter å ha dyret man reagerer på.

Ikke er jeg sikker på i hvilken grad det er heldig å kontinuerlig gå på allergimedisin heller.

Foreløpig er det ikke så ille, men jeg har jo hatt allergireaksjon på andre ting før, så jeg kjenner tegnene.

Blir det ikke værre er det til å leve med, men skulle det utvikle seg til det værre så må jeg iallefall få meg medisin.

Jeg får komme meg til legen og ta en allergitest så jeg vet hva jeg har å forholde meg til.

Jeg vil nødig gi han bort, har bare hatt han en måned, og vil ikke utsette han for påkjenningen å måtte bytte hjem igjen når han er så liten.

Til saken: Jeg lurer på hvordan andre som eventuelt har dyr og reagerer på disse lever med det ?

Videoannonse
Annonse
Gjest feliscatus
Skrevet

Jeg har (heldigvis) ikke allergi mot katter, så kan ikke fortelle om egne erfaringer på det området..

Men jeg postet denne linken i en annen tråd ang allergi og katt, denne synes jeg du skal ta en titt på. Der står det at de prøvde produktet petal Cleanse på en katt der eier var hyperallergisk, og at dette funket.

http://www.dooa.no/nyheter/petacleanse.htm

Ellers bør du ikke ha katten på soverommet om natten. La soverommet være kattefri sone, så du får et pusterom der og får god natts søvn.

Skrevet

Du sier du ikke vil utsette katten for belastningen å bytte hjem når den er så ung. Det er faktisk en større belastning for katten å bytte hjem når den har knyttet eg mer til deg og reviret sitt.

En katt kan leve i 20 år, og allergien din kan forverres betraktelig på den tiden, ønsker du å klø deg halvt i hel i 20 år? Eventuelt gå på allergimedisiner i 20 år? Og i den perioden kommer muligens et svangerskap eller to, og da har du det igjen, ikke alle allergimedisiner kan/bør brukes under svangerskap.

Det er fælt å si, men om du har mulighet til det, så vil jeg anbefale deg å ta en allergitest så fort som mulig, slår den ut på katt, så bør du tenke deg om et par ganger til om omplassering ikke er det mest skånsomme alternativet for dere begge.

Petal Cleanse kan kanskje være et alternativ, og jeg hadde absolutt vurdert det om det var et eldre dyr, eller i en kortere periode (om noen skulle på besøk hor meg el), men på en kattunge hvor det må brukes livet ut? Jeg vet ikke, jeg har ikke nok kunnskap om produktet til å si hva jeg hadde gjort.

Lykke til for deg og pus :)

Gjest Darcy
Skrevet

Takk for svar, jeg skal ta en allergitest og se det an i første omgang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...