Gå til innhold

Sønnen min føler seg utenfor pga. språkvansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan jeg skal skrive denne posten uten at jeg høres rasistisk ut, men jeg prøver.

Vi bor et lite stykke unna Oslo, typisk de som ikke har råd til å kjøpe bolig kjøper her fordi det er billigere. Dette tiltrekker seg da folk fra alle nasjonaliteter, noe jeg i utgangspunktet synes er utelukkende positivt! Problemet er nå at min sønn ønsket å begynne på en sport som nettopp har startet opp her. Det viste seg dessverre at det nesten kun var barn med polsk/østeuropeisk bakgrunn som spilte på hans lag + trener fra Polen. Sønnen min kom fortvilet tilbake fra trening og sa at de andre barna snakket med hverandre på polsk og at treneren flere ganger snakket til de på polsk uten at han kunne skjønne hva som ble sagt eller hva de snakket om.

Hva gjør jeg? Går til treneren og sier at i Norge snakker vi norsk? 😬 Har ingen andre «høyere» opp jeg kan gå til heller siden det er han som er ildsjel bak sporten her i bygda.

Anonymkode: 9bbb8...0ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det faktisk bare polsk de snakker?

Skrevet

Får idrettslaget økonomisk støtte fra kommunen kan du kanskje snakke med dem? Vanskelig situasjon. Skjønner godt at sønnen din synes det var ubehagelig å ikke forstå beskjedene som ble gitt. Kanskje det hjelper hvis dere fordelre er til stede og at treneren da gir beskjeder på norsk? 

Anonymkode: dabd0...a5d

• Liker 5
Skrevet

Hvor er dette da?

Anonymkode: 39a85...d40

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor er dette da?

Anonymkode: 39a85...d40

I indre kjiperud et sted hvor kommunen ikke gidder bruke penger på barn og unge, og man blir avhengige av ildsjeler. 

Anonymkode: 528c0...da7

• Liker 1
Skrevet

Meld deg som med-trener 🙂

Anonymkode: e2d29...281

• Liker 4
Skrevet

En ny sport som netopp har åpnet? Er det ikke veldig økonomiskt risky å starte en bedrift eller nytt treningslag nå? Jeg er litt usikker på om du troller eller ikke. Har litt vansker med å tro på dette. Men man kan jo aldri vite.

Skrevet

Snakk hyggelig med treneren. :)

Anonymkode: b0a23...894

• Liker 6
Skrevet

Hva slags sport er dette da?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I indre kjiperud et sted hvor kommunen ikke gidder bruke penger på barn og unge, og man blir avhengige av ildsjeler. 

Anonymkode: 528c0...da7

Det du må finne ut er om denne ildsjelen har fått noen form for offentlig støtte til dette tiltaket, og om denne støtten innebærer noen føringer om språk. 
Om det hele er kun ildsjel-basert, er det kanskje vanskelig å kreve at det skal foregå på norsk. Men særlig bra for integreringen er det jo ikke akkurat om de polske isolerer seg fra nordmenn. 

Anonymkode: 5b61a...755

Skrevet

Hm jeg tror du overdriver nå litt... Tenk litt praktisk. Hadde ikke den polske mannen dukket opp, hadde ingen startet den sporten sønnen din liker i bygda. Det er bare en mann som er glad i idretten som er fra polen, mange polske barn som deltar også. Og han sa noe på polsk. Det er helt naturlig. Ingen vil gjøre noe vondt sønnen din. Tenk deg i situasjon til den mannen. Hvis du hadde flyttet til Polen og strater håndball lag hvor alle utenom en var norske. Også kan du nå tenk på hvordan det er lurest å angripe problemstillingen... 

Anonymkode: 340ae...755

• Liker 5
Skrevet

Men veldig ugunstig for laget at folk ikke skjønner hva som blir sagt. Hvordan er dette et lag da? Du må jo nesten snakke med denne treneren da. Eller bli med neste gang og se hvordan dette foregår. Man skulle jo tro disse polsk/norske barna var mest vant til å snakke norsk da. Kanskje du kan få med andre foreldre?

• Liker 1
Skrevet

Polsk er lett, det lærer han seg i løpet av 5-6 treninger!

Anonymkode: 473f5...a74

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm jeg tror du overdriver nå litt... Tenk litt praktisk. Hadde ikke den polske mannen dukket opp, hadde ingen startet den sporten sønnen din liker i bygda. Det er bare en mann som er glad i idretten som er fra polen, mange polske barn som deltar også. Og han sa noe på polsk. Det er helt naturlig. Ingen vil gjøre noe vondt sønnen din. Tenk deg i situasjon til den mannen. Hvis du hadde flyttet til Polen og strater håndball lag hvor alle utenom en var norske. Også kan du nå tenk på hvordan det er lurest å angripe problemstillingen... 

Anonymkode: 340ae...755

Nå har jo du fylt inn masse informasjon i historien til TS — som ikke behøver stemme. 

Anonymkode: 5b61a...755

• Liker 3
Skrevet

Er vell ikke utenkelig at den polske treneren rekrutter fra sitt miljø sida det er nye sport. Kanskje nevne de for treneren? Han er jo avhengig av norsk barn engasjer seg for at det skal bli leve dyktig. 

Anonymkode: 7ccc2...d89

Skrevet

Takk for innspill! 
Vil ikke si hvor og hvilken sport da dette blir veldig gjenkjennbart. Er en helt vanlig sport, det bare har ikke vært noe idrettslag som har hatt det som en gren her før og han mannen + noen andre fra hans miljø dannet en egen klubb.

Foreldre har ikke kunnet være med på treninger siden det er Max 20 stk. inkl. trenere og veldig strenge smittevernsregler i idrettshallen. Jeg tror jeg skal spørre om han trenger en hjelpetrener, eller bare en type materialforvalter, det var lurt 😊 

Det er sant at jeg bare har hørt min sønns versjon av denne saken, men det polske miljøet her har dessverre et rykte på seg på at de i liten grad ønsker å integrere seg og ikke ønsker å være med nordmenn. Jeg håper at denne sporten kan være for alle, uansett språk og opprinnelse.

-TS

Anonymkode: 9bbb8...0ce

Skrevet

Dette er da ikke noe stort problem. Snakk med treneren og fortell at barnet ditt føler seg utenfor og ikke forstår når han snakker polsk. Si til sønnen din at han må be treneren gjenta det han sier om han glemmer seg ut og snakker polsk om han gir en felles beskjed til alle. Dersom treneren kun snakker til ett eller noen av barna og da snakker polsk, er ikke dette noe din sønn trenger å forstå. 

Anonymkode: 91fc3...d81

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke bare helt enkelt si til treneren at siden din sønn ikke kan polsk hadde det hvert fint om treningen foregikk på norsk da han på sist trening slet med å vite hva som ble sagt og det da ble vanskelig for han å delta? Er jo ikke noe værre enn det.

Anonymkode: 8f74a...512

Skrevet

Snakk med han. Be de snakke norsk eller engelsk 

Anonymkode: 9a212...519

Skrevet

På min arbeidsplass er vi flere nasjonaliteter, men det slås hardt ned om en prater sammen på ett annet språk enn norsk. Hvorfor skal det være annerledes for barn og idrett?

Anonymkode: 63348...82e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...