AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 Jeg er ikke så flink til å småspise frukt og grønt, men er flinkere til å drikke (feks smoothie,men ikke like flink til å lage det sånn på farten). Jeg har lagt på meg en vane med å drikke brus ofte i ferien og lurer på om det er lurt å erstatte med juice, i tillegg til vann. Eller er det liksom "like ille"? 🤔 Er noen juicer bedre/sunnere enn andre? Jeg er ikke overvektig, ikke dårlige tenner og ikke spesielt opptatt av kosthold, men brus skjønner jeg jo er dumt å drikke daglig 🙈 Anonymkode: 84bc3...f00
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 Å småspise og å spise på farten er en uvane, ikke å være flink. Gode matvaner er uansett ikke å være "flink". Juice er ikke noe "bedre" enn brus. Ingen matvarer er "sunne" eller "ille". Kun "ren" frukt/grønnsakssaft (med nødvendige konserveringsmidler) kan lovlig kalles "juice" her i Norge. Frukt og grønnsaker inneholder sukker. Det er høyere andel sukker i juice enn i den hele frukten/grønnsaken. Anonymkode: cbe6d...3b3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #3 Skrevet 16. august 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Sånn juice kan jo selvfølgelig inneholde massevis av sukker og tilsetningstoffer altså. Er neppe 100 % frukt og grønt der i gården for å si det sånn... . Anonymkode: 9a6f6...98a Derfor tips meg opp juice som ikke gjør det da 10 hours ago, AnonymBruker said: Å småspise og å spise på farten er en uvane, ikke å være flink. Gode matvaner er uansett ikke å være "flink". Juice er ikke noe "bedre" enn brus. Ingen matvarer er "sunne" eller "ille". Kun "ren" frukt/grønnsakssaft (med nødvendige konserveringsmidler) kan lovlig kalles "juice" her i Norge. Frukt og grønnsaker inneholder sukker. Det er høyere andel sukker i juice enn i den hele frukten/grønnsaken. Anonymkode: cbe6d...3b3 Jada, jada 😂 Dette ble for teknisk. Poenget er at ikke har med et eple jeg spiser ik lunsjen, men å ha be ned et glass juice hadde sikkert vært gjennomført. Er det helt fyfy? Jeg er ikke redd for sukkeret i frukt og grønt, det er da uansett betydelig i forhold til fordelene. Gjør det noe om juicen inneholder mer sukker enn hele frukten? Anonymkode: 84bc3...f00
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Derfor tips meg opp juice som ikke gjør det da Jada, jada 😂 Dette ble for teknisk. Poenget er at ikke har med et eple jeg spiser ik lunsjen, men å ha be ned et glass juice hadde sikkert vært gjennomført. Er det helt fyfy? Jeg er ikke redd for sukkeret i frukt og grønt, det er da uansett betydelig i forhold til fordelene. Gjør det noe om juicen inneholder mer sukker enn hele frukten? Anonymkode: 84bc3...f00 *Ubetydelig. Dumme mobil. Anonymkode: 84bc3...f00
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #5 Skrevet 16. august 2020 Du dekker dagsbehovet for vitamin c med 1dl appelsinjuice. Resten er overflødig sukker. Anonymkode: b5186...a18
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #6 Skrevet 16. august 2020 For å være ærlig er det nok lurere å heller drikke sukkerfri brus noen ganger i uka, enn juice hver dag. Spis heller frukt sammen med måltidene. Anonymkode: 826f1...6d2
minister-mio Skrevet 16. august 2020 #7 Skrevet 16. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn juice kan jo selvfølgelig inneholde massevis av sukker og tilsetningstoffer altså. Er neppe 100 % frukt og grønt der i gården for å si det sånn... . Anonymkode: 9a6f6...98a Hva slags tilsetningsstoffer mener du det er i juice? Det er da masse fersk juice på markedet som er 100% frukt?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: For å være ærlig er det nok lurere å heller drikke sukkerfri brus noen ganger i uka, enn juice hver dag. Spis heller frukt sammen med måltidene. Anonymkode: 826f1...6d2 Ja, jeg vet,men så var det det jeg ikke er så god på 😂 Sukkerfri er ikke alternativ, klarer ikke smaken. Får holde meg til vann da Hvorfor er det egentlig så sykt stort marked for juice om det er så usunt å drikke? 🤔 Butikkene bugner jo av juice? Anonymkode: 84bc3...f00
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, jada 😂 Dette ble for teknisk. Anonymkode: 84bc3...f00 Det er ikke for teknisk. Subtraksjon og prosentregning er barneskolepensum. At sukker er sukker, måtte jeg derimot bli over 40 før noen endelig forbarmet seg over meg og forklarte meg. Det "verste" er at det også er veldig enkelt. Beskjedene vi får, derimot, er utrolig forvirrende: Spis mindre sukker! Spis mer frukt! Sitat Poenget er at ikke har med et eple jeg spiser ik lunsjen, men å ha be ned et glass juice hadde sikkert vært gjennomført. Er det helt fyfy? Jeg er ikke redd for sukkeret i frukt og grønt, det er da uansett ubetydelig i forhold til fordelene. Gjør det noe om juicen inneholder mer sukker enn hele frukten? Juice er ikke fyfy. Hvis du ikke er redd for sukkeret i frukt og grønt, er du ikke redd for sukkeret i juicen av frukt og grønt heller, for det er det samme sukkeret, det er ikke tilsatt sukker heller. At juice inneholder mer sukker enn hele frukten, er "en sannhet med modifikasjoner", det må utdypes: Fiber fra frukten fjernes, så mengden sukker i 100 gram juice er høyere enn mengden sukker i 100 gram frukt. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det egentlig så sykt stort marked for juice om det er så usunt å drikke? 🤔 Butikkene bugner jo av juice? Anonymkode: 84bc3...f00 Juice er ikke usunt. Det er sykt stort marked for det fordi folk er uvitende, lettpåvirkelige, forvirret og redde, og tenker at juice er sunt. Men hvorfor får du ikke til å spise et eple i lunsjen? Anonymkode: cbe6d...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet,men så var det det jeg ikke er så god på 😂 Sukkerfri er ikke alternativ, klarer ikke smaken. Får holde meg til vann da Hvorfor er det egentlig så sykt stort marked for juice om det er så usunt å drikke? 🤔 Butikkene bugner jo av juice? Anonymkode: 84bc3...f00 Butikkene bugner av sjokolade, potetgull, brus og øl også. Anonymkode: b5186...a18 2
Eva Sofie Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 (endret) Når man som undervektig skal legge på seg, anbefales man å drikke en del juice inntil måltidene, for å komme opp i vekt. Men juice er også ødeleggende for tennene pga. syre i for store mengder. Jeg er blitt bedt av ernæringsfysiolog å drikke kaloriholdig drikke inntil måltidene og f.eks. 2 dl juice inneholder ca. 80 kcal. Til sammenligning inneholder Urge med sukker 2 dl 110 kcal. Med andre ord er ikke juice så mye bedre enn brus... Brus kan også gi syreskade på tennene i for store mengder, så vann er å foretrekke som tørstedrikke. Endret 16. august 2020 av Eva Sofie
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet,men så var det det jeg ikke er så god på 😂 Sukkerfri er ikke alternativ, klarer ikke smaken. Får holde meg til vann da Hvorfor er det egentlig så sykt stort marked for juice om det er så usunt å drikke? 🤔 Butikkene bugner jo av juice? Anonymkode: 84bc3...f00 «Hvorfor er det så stort marked for godteri når det er så usunt?» fordi folk kjøper det Anonymkode: 32e83...44a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #13 Skrevet 16. august 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: «Hvorfor er det så stort marked for godteri når det er så usunt?» fordi folk kjøper det Anonymkode: 32e83...44a 12 hours ago, AnonymBruker said: Butikkene bugner av sjokolade, potetgull, brus og øl også. Anonymkode: b5186...a18 Men alle vet godteri er usunt og det er avgifter på det fordi det er usunt. Mens juice blir fremstilt som noe bra. I dunno, jeg drikker egentlig aldri juice, men lurer på om jeg bør begynne for å få i meg mer frukt, siden jeg er crap på å spise frukt 🤷 12 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke for teknisk. Subtraksjon og prosentregning er barneskolepensum. At sukker er sukker, måtte jeg derimot bli over 40 før noen endelig forbarmet seg over meg og forklarte meg. Det "verste" er at det også er veldig enkelt. Beskjedene vi får, derimot, er utrolig forvirrende: Spis mindre sukker! Spis mer frukt! Juice er ikke fyfy. Hvis du ikke er redd for sukkeret i frukt og grønt, er du ikke redd for sukkeret i juicen av frukt og grønt heller, for det er det samme sukkeret, det er ikke tilsatt sukker heller. At juice inneholder mer sukker enn hele frukten, er "en sannhet med modifikasjoner", det må utdypes: Fiber fra frukten fjernes, så mengden sukker i 100 gram juice er høyere enn mengden sukker i 100 gram frukt. Juice er ikke usunt. Det er sykt stort marked for det fordi folk er uvitende, lettpåvirkelige, forvirret og redde, og tenker at juice er sunt. Men hvorfor får du ikke til å spise et eple i lunsjen? Anonymkode: cbe6d...3b3 Jeg synes du motsier deg selv mye her, hva er egentlig konklusjonen din? Fordi jeg har prøvd i mine 35 år å få en rutine på å spise frukt/bær jevnlig men får det tydeligvis ikke til 😂 syntes det er klissete og blir lett dårlig og jeg glemmer det. Så ser etter ny innfallsvinkel. Anonymkode: 84bc3...f00
Djungelvrål Skrevet 16. august 2020 #14 Skrevet 16. august 2020 Like mange kalorier i juice som i Cola.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #15 Skrevet 16. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du motsier deg selv mye her, hva er egentlig konklusjonen din? Anonymkode: 84bc3...f00 Du må nesten si hvor du synes jeg motsier meg selv. Konklusjonen er at "er juice sunt?" er et ugyldig/unyttig/umulig/absurd spørsmål, og at hvis du ikke lærer deg noen enkle prinsipper og tar i bruk grunnleggende logikk, kommer du i neste uke til å lure på om gulrøtter er sunt, og neste måned om grovbrød er sunt, og til neste år hva som er minst usunt av ris og pasta. Sitat Fordi jeg har prøvd i mine 35 år å få en rutine på å spise frukt/bær jevnlig men får det tydeligvis ikke til 😂 syntes det er klissete og blir lett dårlig og jeg glemmer det. Så ser etter ny innfallsvinkel. Klart mat som er ment å gå i forråtnelse (hvis den ikke spises opp i tide), lett blir dårlig hvis du glemmer den. Bær er forresten ekstremt lettbedervelig, sammenlignet med det meste av annen frukt. Kan det være at du "glemmer" fordi du ikke har lyst på, men at du ikke har lyst på fordi du aldri har blitt vant til å spise frukt, og at du aldri har blitt vant til det fordi du forbinder det med noe negativt? Juice kan ikke på noen måte erstatte frukt. Men du trenger heller ikke spise frukt, hvis du ikke vil. Anonymkode: cbe6d...3b3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 På 15.8.2020 den 22.48, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke så flink til å småspise frukt og grønt, men er flinkere til å drikke (feks smoothie,men ikke like flink til å lage det sånn på farten). Jeg har lagt på meg en vane med å drikke brus ofte i ferien og lurer på om det er lurt å erstatte med juice, i tillegg til vann. Eller er det liksom "like ille"? 🤔 Er noen juicer bedre/sunnere enn andre? Jeg er ikke overvektig, ikke dårlige tenner og ikke spesielt opptatt av kosthold, men brus skjønner jeg jo er dumt å drikke daglig 🙈 Anonymkode: 84bc3...f00 den juicen vi bruker i smoothie på jobb inneholder mer sukker enn cola. så nei, juice er ikke ekstremt sunt nødvendigvis. Anonymkode: 2e440...b1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå