AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 Vårt barn tåler ikke å ha på seg ull. Han får utslett og kløe hvis han har ullklær direkte mot kroppen. Hva er ett godt alternativ til ull? Hilsen førstegangsmor Anonymkode: f2a0c...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 Bambus Kasjmir Silke Anonymkode: 9021a...835 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #3 Skrevet 15. august 2020 Silke og bambus. Deretter lin. Syntetstoff er det verste, fulgt av bomull. Anonymkode: 039ec...bf9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #4 Skrevet 15. august 2020 Vanlig bomull. Litt tykk, godt vaska er best, men tynn bomull innerst, mange lag og fleece ytterst. Anonymkode: 37199...0df 2
atropos Skrevet 15. august 2020 #5 Skrevet 15. august 2020 Vi bruker bambus innerst og tykk ulldress på midtvinter. Evnt kan man bruke fleece over bambus. Og bruk litt ekstra penger på en god vinterdress, så slipper du tenke på det.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 Min brukte bambus eller superundertøy. Funket det. Anonymkode: 54535...3bd
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Silke og bambus. Deretter lin. Syntetstoff er det verste, fulgt av bomull. Anonymkode: 039ec...bf9 Bomull er det beste for barn med atopisk eksem. Eksemhud er ikke som vanlig hud, den er for tørr, og hvis tøyet IKKE trekker fylt ut av huden, men heller gjør den litt klam, er det BRA. Eksem og kløe oppstår ikke pga ullas struktur, men ullas egenskaper. Ull trekker fukt ut av huden. Bomull gjør ikke det. Anonymkode: 37199...0df 7
Gjest Kritt Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 Antar du har vasket ulltøyet før bruk, hvis ikke anbefales det.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 3 minutter siden, Kritt skrev: Antar du har vasket ulltøyet før bruk, hvis ikke anbefales det. Nei, gjorde ikke det. Hvorfor anbefales det? P Anonymkode: f2a0c...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #10 Skrevet 15. august 2020 Hva tenker dere om fleece som ett alternativ til ull? Er det varmt nok?? Anonymkode: f2a0c...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #11 Skrevet 15. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bambus Kasjmir Silke Anonymkode: 9021a...835 Kashmir er ull... Anonymkode: 58969...363 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #12 Skrevet 15. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bambus Kasjmir Silke Anonymkode: 9021a...835 Kasjmir er en type ull. Anonymkode: f2a0c...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #13 Skrevet 15. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om fleece som ett alternativ til ull? Er det varmt nok?? Anonymkode: f2a0c...ae2 Fleece er supert, og allminnelig superundertøy, og tykke vinterdresser. Barnet ditt er antageligvis litt varmere av seg enn de fleste også. Anonymkode: 37199...0df 1
duttings Skrevet 15. august 2020 #14 Skrevet 15. august 2020 Jeg bruker sånt ulltøy som har et lag med bomull eller bambus inn mot huden. Det funker veldig bra her. 1
Leo Skrevet 15. august 2020 #15 Skrevet 15. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, gjorde ikke det. Hvorfor anbefales det? P Anonymkode: f2a0c...ae2 Jeg er snart 50 år og har aldri tålt noen form for ull (Nei, ikke kashmir eller alpakka heller) uansett hvor mye den er vasket. Derimot har jeg levd veldig godt med å bruke bomull innerst mot huden og ull (Viktig at den ikke kommer inntil huden noen steder!) utenpå ved behov. Silke og viskose (Bambus er også viskose. Det er bare laget av bambusfibre i stedet for trefibre) fungerer heller ikke. Mulig fibrene blir for "harde" mot huden.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #16 Skrevet 15. august 2020 Jeg er en voksen som fremdeles sliter med atopisk eksem. Får også utslett av ull, det er fordi ullfibrene har noen bittesmå mothaker som rasper i huden til oss som har veldig tørr hud (på normal hud glir fibrene annerledes). Jeg tåler ingen typer ull, heller ikke alpakka, merino, kasjmir. Min hud tåler ikke stive fiber som lin eller viskose ("bambus"). Og jeg blir veldig svett/overopphetet av syntetiske stoffer ettersom de forhindrer at varmen fordamper. Vi atopikere er gjerne varmere enn folk flest, så det er ikke sikkert at barnet ditt trenger så mange lag som du tror. Prøv dere frem. Han sier nok fra om det gjør vondt eller er ubehagelig. Det eneste jeg tåler er silke og bomull. Jeg bruker alltid silke innerst, og så et par lag med bomull. Hvis jeg er utendørs i veldig kaldt vær står jeg aldri stille, men det gjør jo heller ikke barn. De pleier å være mer aktive enn voksen, og blir nok varme av det. Snakk gjerne med barnehagen, sånn at de er litt obs på det at han må bevege seg når de er ute. Eventuelt at han får mulighet til å gå inn litt før de andre barna dersom det er veldig kaldt ute og han fryser. Å ha ull rett mot kroppen gjør veldig vondt for oss som ikke tåler det, for meg kjennes det ut som om jeg er ikledd et rivjern. Men det er vanskelig å forstå for folk som ikke opplever det selv, så det er kanskje noe dere må gjenta flere ganger for de ansatte i barnehagen før de skjønner. Anonymkode: 3a97d...c71 2
Månestjerne Skrevet 15. august 2020 #17 Skrevet 15. august 2020 Dattera mi tåler ikke ull innerst mot kroppen. Jeg har bare brukt vanlig bomullstøy innerst og hatt f.eks tykk ullgenser eller fleece utenpå etter behov. Hun har ikke vært kald. Bare regler etter temperatur med mellomlaget.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #18 Skrevet 15. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en voksen som fremdeles sliter med atopisk eksem. Får også utslett av ull, det er fordi ullfibrene har noen bittesmå mothaker som rasper i huden til oss som har veldig tørr hud (på normal hud glir fibrene annerledes). Jeg tåler ingen typer ull, heller ikke alpakka, merino, kasjmir. Min hud tåler ikke stive fiber som lin eller viskose ("bambus"). Og jeg blir veldig svett/overopphetet av syntetiske stoffer ettersom de forhindrer at varmen fordamper. Vi atopikere er gjerne varmere enn folk flest, så det er ikke sikkert at barnet ditt trenger så mange lag som du tror. Prøv dere frem. Han sier nok fra om det gjør vondt eller er ubehagelig. Det eneste jeg tåler er silke og bomull. Jeg bruker alltid silke innerst, og så et par lag med bomull. Hvis jeg er utendørs i veldig kaldt vær står jeg aldri stille, men det gjør jo heller ikke barn. De pleier å være mer aktive enn voksen, og blir nok varme av det. Snakk gjerne med barnehagen, sånn at de er litt obs på det at han må bevege seg når de er ute. Eventuelt at han får mulighet til å gå inn litt før de andre barna dersom det er veldig kaldt ute og han fryser. Å ha ull rett mot kroppen gjør veldig vondt for oss som ikke tåler det, for meg kjennes det ut som om jeg er ikledd et rivjern. Men det er vanskelig å forstå for folk som ikke opplever det selv, så det er kanskje noe dere må gjenta flere ganger for de ansatte i barnehagen før de skjønner. Anonymkode: 3a97d...c71 Enig i det du skriver, men jeg har to barn som overhodet ikke tåler ull, og barnehageansatte har aldri noensinne kledd dem i ull eller etterspurt ull eller lurt på noe som helst. Mine barn har vært varme og gode med mange lag tynn bomull, og fleece (gensere, halser), og «polvotter»- type votter og luer. Anonymkode: 37199...0df 1
Gjest Kritt Skrevet 15. august 2020 #19 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, gjorde ikke det. Hvorfor anbefales det? P Anonymkode: f2a0c...ae2 Før salg tilsettes ofte plagg kjemikalier for inne å krølle. Noen reagerer på disse.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #20 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, atropos skrev: Vi bruker bambus innerst og tykk ulldress på midtvinter. Evnt kan man bruke fleece over bambus. Og bruk litt ekstra penger på en god vinterdress, så slipper du tenke på det. Mitt barn reagerer faktisk på bambus også, der er viskose, han reagerer på det og. Det eneste som fungerer er bomull, helst veldig mykt og økologisk Hittil har vi gått for bomull innerst mot huden, fleece og så vinterjakke. Det har fungert fint frem til nå, men usikker på om det er varmt nok til barnehagen. Anonymkode: f2a0c...ae2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå