Pipaluk Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 Ser og hører at det er en sammenkomst med mange unge mennesker i noen etasjer under. Hvor mange kan være sammen? Stilles det krav til hvor stort lokalet bør være for å oppfylle kravene om avstand?
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 I Bergen er det forbudt med private fester med mer enn 20 personer. Utover det gjelder smittevernreglene om avstand og vask av hender. Det er ikke satt opp noe regelverk på størrelse på lokale, nei. Men det sier seg - eller burde si seg selv - at skal man holde en meters avstand så er det ikke mange boliger som kan ha 20 gjester.
Pipaluk Skrevet 15. august 2020 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2020 24 minutter siden, Blondie65 skrev: I Bergen er det forbudt med private fester med mer enn 20 personer. Utover det gjelder smittevernreglene om avstand og vask av hender. Det er ikke satt opp noe regelverk på størrelse på lokale, nei. Men det sier seg - eller burde si seg selv - at skal man holde en meters avstand så er det ikke mange boliger som kan ha 20 gjester. Hvor ofte sjekker de antall deltakere?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #4 Skrevet 15. august 2020 7 minutter siden, Pipaluk skrev: Hvor ofte sjekker de antall deltakere? De er vel avhengige av at noen eventuelt melder. Jeg tror ikke politiet har mulighet til å overvåke alle innbyggerne i Bergen for å se om noen har fest med over 20 personer. Anonymkode: 463f2...9a0 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #5 Skrevet 15. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er vel avhengige av at noen eventuelt melder. Jeg tror ikke politiet har mulighet til å overvåke alle innbyggerne i Bergen for å se om noen har fest med over 20 personer. Anonymkode: 463f2...9a0 jeg synes det er mest bekymring knyttet til størrelsen på lokalet. hvis femten personer skal på fest i en hybel på 20 kvadrat, er det jo vanskeligere å holde avstand, eller om festen skjer utendørs. Anonymkode: 4b792...c34 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De er vel avhengige av at noen eventuelt melder. Jeg tror ikke politiet har mulighet til å overvåke alle innbyggerne i Bergen for å se om noen har fest med over 20 personer. Anonymkode: 463f2...9a0 Kan vel bare lage et overvåkingssystem i sammen med mobiloperatørene? Hvis flere enn 20 mobiler er for tett blir man automatisk anmeldt og bøtelagt. Anonymkode: d65ee...dfb 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan vel bare lage et overvåkingssystem i sammen med mobiloperatørene? Hvis flere enn 20 mobiler er for tett blir man automatisk anmeldt og bøtelagt. Anonymkode: d65ee...dfb ja men må sørge for at de ikke befinner seg på bussen eller skolen da:( Anonymkode: 4b792...c34 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan vel bare lage et overvåkingssystem i sammen med mobiloperatørene? Hvis flere enn 20 mobiler er for tett blir man automatisk anmeldt og bøtelagt. Anonymkode: d65ee...dfb Ja, det høres veldig lovlig ut, ikke det minste i strid med grunnleggende menneskerettigheter, og akkurat sånn man ønsker å ha det i et demokrati. Anonymkode: 463f2...9a0 10
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 Studentene her i Bergen gir faen i smittevern (og naboene sine) Det har vært MYE fest og bråk i sentrum siste drøye uken, selv etter at bystyret forbød sammenkomster over 20 stk. I vår bygård har det vært mye mer enn 20 personer inne i student leilighetene,bare i går kveld telte jeg 29 stk som løp ut da politiet kom. Å gi beskjed hjelper ikke, for musikken er så høy at de hører ikke ringeklokken, så da må vi ringe politiet men de har det supertravelt og ofte kommer de ikke. Jeg har vært på døren på dagtid til to av våre naboleiligheter for å snakke med de om festbråk, men de gidder ikke åpne døren. Vi hører at de er inne i leiligheten eller vi ser at de går ut, men de unngår oss. Fy flate for noe drittmennesker. Dette er bortskjemte unge jenter og gutter som gir blaffen og bare tenker på sine egne behov og DRITER i korona. Jeg må le når jeg har sett videoer på nettet av studenter som sitter gråtkvalt og forteller at de kommer til å få en fæl studietid når de ikke har muligheten til å være dritings hver dag i fadderuken, for da kan de ikke bli kjent med medelever 😃buhu😢 Jeg har vært student selv, bodd i kollektiv, hatt fester og laget bråk, men når naboen eller politiet kom så kuttet vi musikken. Vi hengte opp nabovarsel og ofte beskjed til naboene muntlig, når vi visste at det kom til å bli fest. Jeg husker at jeg og mine venninner flere ganger bakte kake og satte på trappen til naboen med et kort, der vi ba om unnskylding for masse festbråk, en annen gang kjøpte jeg en stor blomsterbukett til enkefru Halstensen som bodde under oss, og som måtte holde ut med en del baluba. Det er skremmende at disse jyplingen skal være med å lede landet vårt om tre-fire år🙄🤮 Anonymkode: 73b15...6d1 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det høres veldig lovlig ut, ikke det minste i strid med grunnleggende menneskerettigheter, og akkurat sånn man ønsker å ha det i et demokrati. Anonymkode: 463f2...9a0 Enkelte er svært enkle og forstår ikke eller bryr seg ikke om slikt. Anonymkode: 35f4b...ae7 3
Gjest Blondie65 Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 11 timer siden, Pipaluk skrev: Hvor ofte sjekker de antall deltakere? Hva mener du egentlig med det spørsmålet? Det er mange lover og forskrifter hvor man kan ture frem som man vil helt til en tilfeldig kontroll oppstår og man blir tatt. I disse dager ville jeg ikke tatt for god fisk at naboen er like tålmodig med festlyder og hadde vært svært rapporteringsvillig selv før kl 23 dersom det var mistanke om at det var flere enn 20 på festen. Dette er uansett et korona tiltak innført denne uken fordi det har vært alt for mye ansamling av festdeltakere den seneste tiden.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Studentene her i Bergen gir faen i smittevern (og naboene sine) Det har vært MYE fest og bråk i sentrum siste drøye uken, selv etter at bystyret forbød sammenkomster over 20 stk. I vår bygård har det vært mye mer enn 20 personer inne i student leilighetene,bare i går kveld telte jeg 29 stk som løp ut da politiet kom. Å gi beskjed hjelper ikke, for musikken er så høy at de hører ikke ringeklokken, så da må vi ringe politiet men de har det supertravelt og ofte kommer de ikke. Jeg har vært på døren på dagtid til to av våre naboleiligheter for å snakke med de om festbråk, men de gidder ikke åpne døren. Vi hører at de er inne i leiligheten eller vi ser at de går ut, men de unngår oss. Fy flate for noe drittmennesker. Dette er bortskjemte unge jenter og gutter som gir blaffen og bare tenker på sine egne behov og DRITER i korona. Jeg må le når jeg har sett videoer på nettet av studenter som sitter gråtkvalt og forteller at de kommer til å få en fæl studietid når de ikke har muligheten til å være dritings hver dag i fadderuken, for da kan de ikke bli kjent med medelever 😃buhu😢 Jeg har vært student selv, bodd i kollektiv, hatt fester og laget bråk, men når naboen eller politiet kom så kuttet vi musikken. Vi hengte opp nabovarsel og ofte beskjed til naboene muntlig, når vi visste at det kom til å bli fest. Jeg husker at jeg og mine venninner flere ganger bakte kake og satte på trappen til naboen med et kort, der vi ba om unnskylding for masse festbråk, en annen gang kjøpte jeg en stor blomsterbukett til enkefru Halstensen som bodde under oss, og som måtte holde ut med en del baluba. Det er skremmende at disse jyplingen skal være med å lede landet vårt om tre-fire år🙄🤮 Anonymkode: 73b15...6d1 Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er vel et styre eller en eier man kan rapportere gjentatt brudd på husordensreglene til?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #13 Skrevet 16. august 2020 1 time siden, Blondie65 skrev: Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er vel et styre eller en eier man kan rapportere gjentatt brudd på husordensreglene til? Selvfølgelig, men nå eier disse pappaguttene leilighetene selv, fordi pappa & mamma fra Bærum har kjøpt bolig til de. Den ene av eieren sitter i styret også,men de har mottatt klager. Anonymkode: 73b15...6d1 3
Gjest Blondie65 Skrevet 16. august 2020 #14 Skrevet 16. august 2020 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig, men nå eier disse pappaguttene leilighetene selv, fordi pappa & mamma fra Bærum har kjøpt bolig til de. Den ene av eieren sitter i styret også,men de har mottatt klager. Anonymkode: 73b15...6d1 Eier: dette var hvis du leide. Styret: klag, klag, klag, klag. Skriftlig og formelt: Henvis til bolignummer, tidspunkt for fest/bråk og regelverk. Endret 16. august 2020 av Blondie65
Pipaluk Skrevet 16. august 2020 Forfatter #15 Skrevet 16. august 2020 Hadde det vært bedre å ikke stenge utestedene? Mindre smitte der enn ved private fester? 1
AndreasBR Skrevet 16. august 2020 #16 Skrevet 16. august 2020 Det er synd det er så mange som driter i Grunnloven Sitat § 101. Enhver har rett til å danne, slutte seg til og melde seg ut av foreninger, herunder fagforeninger og politiske partier. Alle kan møtes i fredelige forsamlinger og demonstrasjoner.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #17 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AndreasBR skrev: Det er synd det er så mange som driter i Grunnloven Slutt å mase om grunnloven, og les smittevernloven. https://lovdata.no/lov/1994-08-05-55/§4-1 Anonymkode: 463f2...9a0 3
Krantz95 Skrevet 16. august 2020 #18 Skrevet 16. august 2020 2 minutter siden, Pipaluk skrev: Hadde det vært bedre å ikke stenge utestedene? Mindre smitte der enn ved private fester? Ja, helt klart. Det er mye bedre med åpne utesteder som har ansatte som passer på smittevernreglene enn tusenvis av nachspiel hvor det ikke er noen regler.... 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #19 Skrevet 16. august 2020 4 minutter siden, Krantz95 skrev: Ja, helt klart. Det er mye bedre med åpne utesteder som har ansatte som passer på smittevernreglene enn tusenvis av nachspiel hvor det ikke er noen regler.... Har ikke inntrykk av at de ansatte klarer å passe på smittevernreglene noe bedre innendørs, når de ikke klarer å forhindre at folk står som sild i tønne i køen på vei inn på utestedet. Anonymkode: 463f2...9a0 3
Krantz95 Skrevet 16. august 2020 #20 Skrevet 16. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke inntrykk av at de ansatte klarer å passe på smittevernreglene noe bedre innendørs, når de ikke klarer å forhindre at folk står som sild i tønne i køen på vei inn på utestedet. Anonymkode: 463f2...9a0 Utesteder blir sjekket hele tiden. I Oslo stengte de noen utesteder i sommer som brøt reglene. Jeg mener det beste er å spre folk på utestedene og ikke samle dem i trange leiligheter.
Anbefalte innlegg