Gå til innhold

Skolestart 1.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som gruer seg til skolestart for førsteklassinger? 

Anonymkode: 31ab0...167

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt gruer seg. Synes ikke sfo var gøy, og nå grues det til skolen på mandag. 

Anonymkode: 65b22...976

Skrevet

Nei, gruer meg ikke, og har ikke gjort det. Snakket positivt om både skole og SFO i lang tid. Begynte allerede prate om skolestart for 2 år siden, og hver gang vi kjørte forbi skolen på vei til bhg. Så sa jeg hver gang, på den skolen skal du begynne. Han har fått være med å velge penalhus med bestemor og vet at alle vennene også skal gå på skolen. Han har hatt to uker på SFO alt og sier han storkoser seg. Men jeg er heldig å har en gutt som tilpasser seg lett og har lett sklidd inn med nye mennesker. Var ikke noe problem da han begynte i barnehagen heller. Det jeg er spent på er hvor villig han er til å sitte i ro. Han har maur i rumpa og er en liten skøyer og ramp 😅

Anonymkode: 34899...bd9

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt gruer seg. Synes ikke sfo var gøy, og nå grues det til skolen på mandag. 

Anonymkode: 65b22...976

Det er motsatt her i huset. Barnet mitt synes at SFO er kjekt og gøy! Men barnet sier at hen ikke vil begynne på mandag på den "ordentlige" skolen fordi det er kjedelig å lære bokstaver og tall. Jeg gruer meg så mye til mandag og om hvordan det kommer til å gå med resten av skoleåret. Det blir nok et utfordrende år. 

Ts.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er motsatt her i huset. Barnet mitt synes at SFO er kjekt og gøy! Men barnet sier at hen ikke vil begynne på mandag på den "ordentlige" skolen fordi det er kjedelig å lære bokstaver og tall. Jeg gruer meg så mye til mandag og om hvordan det kommer til å gå med resten av skoleåret. Det blir nok et utfordrende år. 

Ts.

Da sier du: « Hvorfor er det kjedelig med bokstaver og tall» og prater engasjert om det. Her i huset jobbet vi mye med bokstaver og tall året før skolestart. Dermed syntes han det var spennende😁

Anonymkode: a7ab9...d7a

• Liker 6
Skrevet

Det er helt normalt å grue seg. Det er et nytt sted, mange nye barn og voksne å forholde seg til, andre forventninger enn i barnehagen osv. Ikke rart man synes det er skummelt. Men det er også mye lek og moro, nye mestringsopplevelser, ny lærdom (og om langt mer enn tall og bokstaver) og ikke minst nye venner. Dette kommer til å gå veldig mye bedre enn både du og skolestarteren frykter. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg som forelder synes det er skummelt å gi slipp på alt det trygge med barnehagen, bekymringer om han vil få seg venner og annet knyttet til det sosiale. Ikke at vi har noen problemer på det området fra før, men  dette blir så mye større, mange flere barn, mange ukjente osv. Ikke alltid så enkelt å finne sin plass. Men han synes det er spennende med både bokstaver og tall (og alt annet også egentlig), er veldig omgjengelig og inkluderende, så mine bekymringer er nok helt ubegrunnede. Guttungen bare gleder seg og har vært klar siden innskrivingen i vinter, da trodde han at han var ferdig med barnehagen 😅

Anonymkode: ab163...f88

Skrevet

Lille her gleder seg vilt, og har gjort det i fire år. Hver gang vi har passert skolen, eller lekt på lekeområdet der i helgene, har hun henrykt snakket om at «når jeg blir seks år, så skal jeg begynne her, og lære alt mulig!» Hun kan allerede det aller meste av det de skal lære i løpet av første klasse, men hun vet at hun er nødt til å VISE det for at hun skal få ekstramateriell; det holder ikke å klage og si «kjedelig». 

SFO nå før skolestart har vært veldig stas i det store og hele, og hun har fått flere nye venner i tillegg til å leke med de hun kjenner fra før. Klassen ser ut til å bli bra, og vi foreldrene har allerede igangsatt bli-kjent-tiltak oss imellom i sommer. 

Anonymkode: 0bf13...346

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lille her gleder seg vilt, og har gjort det i fire år. Hver gang vi har passert skolen, eller lekt på lekeområdet der i helgene, har hun henrykt snakket om at «når jeg blir seks år, så skal jeg begynne her, og lære alt mulig!» Hun kan allerede det aller meste av det de skal lære i løpet av første klasse, men hun vet at hun er nødt til å VISE det for at hun skal få ekstramateriell; det holder ikke å klage og si «kjedelig». 

SFO nå før skolestart har vært veldig stas i det store og hele, og hun har fått flere nye venner i tillegg til å leke med de hun kjenner fra før. Klassen ser ut til å bli bra, og vi foreldrene har allerede igangsatt bli-kjent-tiltak oss imellom i sommer. 

Var det ment som hjelp til Ts, som spør om flere har barn som gruer seg?? Litt sånn: «jeg er så lei meg for at jeg er lam». Svar: « Jeg bare elsker å løpe, og er sååå flink til det». To avsnitt med skrytestatus passer best over middagsbordet hjemme. Vårt kan også ikke bare litt, men alt de skal kunne, inklusive å lese flytende og regne matte, men det har vel egentlig ikke noe med saken/temaet å gjøre? 

ts. Det er helt vanlig å grue seg. Vår grue-gleder seg, som førsteklassinger flest. Mitt råd er å ta en dag av gangen, snakke positivt om skole, og ta tiden til hjelp. 

Anonymkode: 0b869...8ab

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det ment som hjelp til Ts, som spør om flere har barn som gruer seg?? Litt sånn: «jeg er så lei meg for at jeg er lam». Svar: « Jeg bare elsker å løpe, og er sååå flink til det». To avsnitt med skrytestatus passer best over middagsbordet hjemme. Vårt kan også ikke bare litt, men alt de skal kunne, inklusive å lese flytende og regne matte, men det har vel egentlig ikke noe med saken/temaet å gjøre? 

ts. Det er helt vanlig å grue seg. Vår grue-gleder seg, som førsteklassinger flest. Mitt råd er å ta en dag av gangen, snakke positivt om skole, og ta tiden til hjelp. 

Anonymkode: 0b869...8ab

Poenget var at det ikke er sånn at man som forelder står maktesløs og bare liksom må la barnet seile sin egen sjø og gjøre seg opp en mening om hvorvidt skolen er «skummel» eller ei. 

Som ei over her sier: Selg det inn flere år i forveien. Dette snakker jeg om.

Som det også nevnes over: Fremstill skolearbeid som noe spennende og positivt, selv når noe er vanskelig eller kjedelig der og da. Dette snakker jeg om. 

Og som jeg også forsøker å si uten å være «dømmende»: Det er unødvendig å sitte her nå helgen før skolestart og skulle begynne med dette her. Vær fremoverlent og i forkant! TS har vel ikke helt nylig oppdaget at poden ikke takler sånne endringer som skolestart involverer? 🤷🏼‍♀️

Men hey, hva vet vel jeg - jeg har jo tross alt bare jobbet aktivt med akkurat de tingene i flere år. 

Skrevet

Nå begynner min i 5 klasse,men husker han gruet seg til skolestart. Han gråt noen ganger de første ukene ved levering også (men han var absolutt ikke den eneste) Heldigvis hadde han flinke og forståelsesfulle lærere som passet litt ekstra på de som var utrygge. Jeg hadde snakket positivt om skole i mange år før han startet, så det hadde ingenting med saken å gjøre. Han har bestandig vært en rolig og forsiktig person, men ble veldig godt likt i klassen, og har nå mange venner. Det som har vært gull for oss, er meldeboka på nett. Der er det enkelt å kommunisere med læreren, og for han var det en trygghet at vi kunne sende på en melding om det var noe spesielt han gruet seg til. Lykke til med skolestart TS, det kommer til å gå bra, og dere er garantert ikke de eneste som er spente og gruer seg litt.

Anonymkode: f1796...7f9

Skrevet

Barnet her grugleder seg.. jeg gruer meg veldig ettersom hu sliter med at hun tisser på seg, glemmer do rett og slett. Livredd hun skal bli mobbet😩

Anonymkode: 42664...7f0

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet her grugleder seg.. jeg gruer meg veldig ettersom hu sliter med at hun tisser på seg, glemmer do rett og slett. Livredd hun skal bli mobbet😩

Mange barn har samme problem når de begynner på skolen, pust med magen - det ordner seg 🙂 

Min sønn tisset også på seg i 1.klasse, han fikk hjelp til å skifte og har aldri hørt noe om kommentarer. Så ikke ta sorgene på forskudd, gjør heller jenta di robust nok til å ikke være flau over det. Hvis hun vet at mange barn tisser på seg når de er 6 år, så har hun sikkert et godt svar hvis noen spør. 

Skrevet

Jeg tenker det at uansett hvor mye man forbereder så vil barn reagere ulikt på skolestart. Det er jo ikke sånn at de barna som gruer seg og synes det er vanskelig, aldri nesten har hørt om skolen. 

Frøkna her grudde seg veldig og gråt mye på kveldene da hun ikke ville gå på skolen dagen etter. Hun gråt i garderoben før de skulle inn. Sånn var det mye de første ukene. Jeg opplevde det helt hjerteskjærende. Men det løsnet litt og litt. Læreren hadde flott opplegg for det var flere barn som syntes dette var litt for skummelt. Jeg snakket også med læreren som syntes det var fint jeg sa fra for da skulle hun se litt ekstra til. Jeg som følte vi hadde forberedt henne så bra lang tid i forveien, lekt mye på skolen etc men det ble allikevel en stor overgang. Og hun brukte flere mnd på dette. 

Føler med dere alle foreldre som har en 1.kl på mandag som gruer seg. Og husk at for de aller fleste vil dette løsne litt og litt. 

Anonymkode: 3a341...e81

Skrevet
11 timer siden, gullhjerte skrev:

Mange barn har samme problem når de begynner på skolen, pust med magen - det ordner seg 🙂 

Min sønn tisset også på seg i 1.klasse, han fikk hjelp til å skifte og har aldri hørt noe om kommentarer. Så ikke ta sorgene på forskudd, gjør heller jenta di robust nok til å ikke være flau over det. Hvis hun vet at mange barn tisser på seg når de er 6 år, så har hun sikkert et godt svar hvis noen spør. 

Må bare understreke at vi har utelukkende snakket positivt om skolen , vi har hatt møte med lærerene på trinnet og forklart dem om utfordringen. Så vi har bare prøvd være oppmuntrende og støttende med dette. Virker som mye dråpelekasjer ved aktivitet og at hun ikke har tid så vi har lurt litt på å sette på henne et lite truseinnlegg? Godt høre det er flere som har hatt denne utfordringen. Hva gjorde dere? Og hun vet heller ikke at jeg er bekymret☺️

Skrevet

Ja, jeg gruer meg.  Aller mest gruer jeg meg til å miste fleksibiliteten som vi har hatt i hverdagen fram til nå.  Jeg har hatt mulighet til å la barnet få en fridag eller ha kortere dager i barnehagen hvis jeg har sett at hun har hatt behov for ro hjemme. Nå er det slutt på det. 

Anonymkode: 78e02...c1c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg gruer meg.  Aller mest gruer jeg meg til å miste fleksibiliteten som vi har hatt i hverdagen fram til nå.  Jeg har hatt mulighet til å la barnet få en fridag eller ha kortere dager i barnehagen hvis jeg har sett at hun har hatt behov for ro hjemme. Nå er det slutt på det. 

Anonymkode: 78e02...c1c

De har ikke spesielt lange dager på skolen da, hvis barnet ikke skal gå på SFO. Her begynner skolen feks 08.30 og er ferdig 13:45. På onsdager er de ferdig 12.35. 

Anonymkode: f2fed...835

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...