AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 Jeg har ikke egne barn ennå, men kjenner jeg er nervøs for at mine fremtidige barn skal sette noe i halsen. Husker jeg en sjelden gang satt sukkertøy i halsen som barn, og mamma måtte slå meg i ryggen. Kjøttbiter andre middagsting gikk også i halsen noen ganger. Men man får vel ingen opplæring i hvordan man håndterer slike situasjoner? Hvor vanlig er det egentlig at barn setter ting i halsen? Husker at det aldri var sånn at jeg sluttet å puste, og det gikk nok ikke lange tiden før det kom ut. Hvor ofte setter barnet ditt noe i halsen? Hva gjør du da? Anonymkode: 89172...b31
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 Man gir ikke små barn den type mat, det er første bud. Anonymkode: a178b...151 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #3 Skrevet 15. august 2020 Min er ni år og har hittil ikke satt noe som helst i halsen. Anonymkode: d1702...193 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #4 Skrevet 15. august 2020 2 år. Men har alltid greid å hoste det opp selv. Pølser settes ofte i halsen så de skjærer vi på langs. Også druer og lignende. Anonymkode: e922a...8ed 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #5 Skrevet 15. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man gir ikke små barn den type mat, det er første bud. Anonymkode: a178b...151 Beklager. Tenker barn alderen 8+. Og hadde selvfølgelig ikke latt en 9-åring hoppe på trampoline med et sukkertøy i munnen, hvis det setter hovedinnlegget i perspektiv. TS Anonymkode: 89172...b31
atropos Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 Du får nok mulighet til å gå førstehjelpskurs igjennom helsestasjonen. Det gjorde iallefall vi. Helsesykepleier hadde også med seg en førstehjelpsplansje da hun var på hjemmebesøk etter fødsel. veldig små barn kan virke som de setter ofte ting i halsen, men brekningsrefleksen på små barn er ganske langt ute på tunga, så maten er ikke nødvendigvis i halsen selv om de brekker seg. Større barn (fra to år) setter ikke så ofte i halsen egentlig...
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2 år. Men har alltid greid å hoste det opp selv. Pølser settes ofte i halsen så de skjærer vi på langs. Også druer og lignende. Anonymkode: e922a...8ed Hmm, ja, tenker også at kroppen som oftest har en slik naturlig funksjon:) merker jo det selv hvis jeg skulle svelge noe feil. Tror bare jeg ser for meg en skrekksituasjon. Tenker på å tilpasse maten til alderen takk:) TS Anonymkode: 89172...b31
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 Mine to eldste satt aldri noe i halsen, men den yngste holdt på å bli kvalt to ganger. En gang pga liten pølsebit, den andre gangen av en klementinbit. Jeg lot barnet aldri spise uten tilsyn etter dette. Helt panikk- men det gikk bra. Du må kunne teknikk for småbarn/babyer og barn for å få det opp dersom uhellet er ute. Anonymkode: 4eab0...a18 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 2 minutter siden, atropos skrev: Du får nok mulighet til å gå førstehjelpskurs igjennom helsestasjonen. Det gjorde iallefall vi. Helsesykepleier hadde også med seg en førstehjelpsplansje da hun var på hjemmebesøk etter fødsel. veldig små barn kan virke som de setter ofte ting i halsen, men brekningsrefleksen på små barn er ganske langt ute på tunga, så maten er ikke nødvendigvis i halsen selv om de brekker seg. Større barn (fra to år) setter ikke så ofte i halsen egentlig... Aha, kanskje jeg er spesiell haha! Nei, altså, eller så er det bare de få gangene det skjedde meg som brant seg fast i minnet... TS Anonymkode: 89172...b31
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #10 Skrevet 15. august 2020 8 år+ setter nok ikke mat i halsen noe oftere enn voksne. Det er små barn 1-3 år, som har de alvorligste episodene. Det er ikke veldig vanlig, men man bør tenke over form og størrelse på maten til barn i den alderen. Anonymkode: a178b...151 1
Sansa20 Skrevet 15. august 2020 #11 Skrevet 15. august 2020 var 11 år og satt fast 1 kjøttbit i halsen , hadde ikke delt opp kjøttbiten helt ordentlig, tenkte skulle få til å svelge den med vann uten å måtte spytte den ut 😂
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #12 Skrevet 15. august 2020 https://www.lommelegen.no/førstehjelp/artikkel/slik-redder-du-barnet-ditt-fra-kvelning/68998616 Anonymkode: c9f26...648
solmåneogstjerner Skrevet 15. august 2020 #13 Skrevet 15. august 2020 (endret) Har skjedd en del ganger at de har satt ting i halsen, men har klart å hoste det opp selv før jeg kom til unnsetning (altså ett sekund eller to). Har snudd barnet opp ned og slått hardt i ryggen kanskje tre ganger på egne barn (totalt, har tre barn), og en gang på et barn jeg var barnevakt for. Så min erfaring er at det er sjelden. Men har sørget for at ting som kan settes i halsen er vanskelig tilgjengelig, ikke gitt dem harde matbiter før jeg følte de var klare, og var selvsagt sammen med dem når de spiste. Men det er sikkert forskjell på barn på dette området også. Legger til: det jeg forteller om skjedde når de var småbarn, rundt ett år ca Endret 15. august 2020 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #14 Skrevet 15. august 2020 Det har skjedd en gang med et av mine 4. Hun ble blå, men vi fikk det ut. Tilpass maten etter hvor små/store barna er,så går det nok bra. Anonymkode: e4a18...5a6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #15 Skrevet 15. august 2020 Min eldste fikk chorizo pølse i halsen. Den satt fast, men han kunne gråte så ikke totalt oksygenstopp. Vi måtte ringe ambulanse, men den løsnet (gikk ned i svelget) før de kom. Grusom opplevelse! Men å være forelder er full av små og store farer. De kan få hodeskade ved å falle mot et bord, for å sette det på spissen. Man lærer seg å takle det..det kommer du til å gjøre også. Ja, også passer man på med mat som kan feste seg. Pølser, druer, vafler etc... dette får man info om Anonymkode: 409c5...e43
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #16 Skrevet 15. august 2020 Når mitt eldste barn var et par uker gammel tok jeg et førstehjelpskurs for barn, som jeg er veldig takknemlig i ettertid. Fikk lært mye, og vi lærte også HLR på både babyer og barn. Synes i grunn alle kommende foreldre burde få et slikt tilbud. Anonymkode: 83568...2b1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #17 Skrevet 15. august 2020 Mine barn har aldri satt noe i halsen. 7 og 4. Men jeg har alltid vært forsiktig med det jeg har gitt dem, skåret grønnsaker og frukt i staver, hatt alt finmost som babyer Anonymkode: 4b05c...2ca
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #18 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mine barn har aldri satt noe i halsen. 7 og 4. Men jeg har alltid vært forsiktig med det jeg har gitt dem, skåret grønnsaker og frukt i staver, hatt alt finmost som babyer Anonymkode: 4b05c...2ca Man skal ikke finmose mat til babyer i månedsvis etter de har begynt å spise. Da vil de ikke vende seg til andre konsistenser og man kan ende opp med svært store utfordringer i forhold til mat. Anonymkode: c9f26...648
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå