AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #1 Del Skrevet 15. august 2020 Jeg har Lifesum og prøver å finne ut av hva som er «rett» å spise. Feks er det viktigst med fett? Så egg og lignende fet mat er bra? Men hva med kylling til middag, eller bør det være rødt kjøtt? Bacon osv? H-melk og fløte er vist Ok? Leser også at man ikke skal ha melkeprodukter som melk og yoghurt. Men gresk yoghurt er bra? frukt og bær skal man ikke ha, men bringebær kan man spise, men ikke blåbær? Har dere tips til hvor jeg kan finne lister om hva som er rett å spise? Anonymkode: fbdc4...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariam Skrevet 15. august 2020 #2 Del Skrevet 15. august 2020 (endret) På en typisk dag/uke spiser jeg: Egg, avokado, masse grønnsaker,salat, kylling, sellerirot(erstatter potet, veldig godt), drikker ketokaffe, bruker fløte som saus(koker ut i panna om jeg har stekt kjøtt feks), har bakt lavkarbo rundstykker(de er helt ok på smak, men blir fort tørre), graddost, laks er bra(godt med fett), i tillegg har jeg kjøpt MCT olje på helsekosten, det er en nøytral og smakløs olje som gir deg sunt fett, bland den i drikken din. Mandler er også en fin kilde til fett. Jeg ligger stort sett under 20 g. karbo om dagen. Sjekk næringsinnhold for karbo, bør være under 5 gr. karbo pr 100 gram for at matvaren skal være ok å spise. Har ikke holdt på så lenge, rundt 3-4 uker, men kom ganske raskt inn i det. Lykke til 😊 Anbefaler bloggen fett og forstand, masse gode oppskrifter der, og så vidt jeg har forstått er alle ketovennlige Endret 15. august 2020 av Ariam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 15. august 2020 #3 Del Skrevet 15. august 2020 Jeg holder meg på rundt 20-25 karb per dag, men noen ganger er jeg over 30 også. Er ikke så opptatt av ketose, sånn egentlig, men følger litt med ved å bruke ketostix av og til. For eksempel om jeg er ute og spiser og ikke er helt sikker på om sausen er lavkarbo-vennlig (noen putter sukker i tomatsaus, for eksempel). Jeg er godt bevandret i lavkarbo, i så måte, og er litt avslappet til det hele. Jeg spiser kjøtt, fisk og de grønnsakene som er «akseptert» på lavkarbo. Tenker ikke så mye over om næringen kommer fra fett eller protein, men jeg spiser mer protein enn fett. Å se etter matvarer med lite karbohydrater er egentlig hele nøkkelen - og er det matvarer som ligger i det jeg kaller gråsonen mellom 5-10 karb per 100 gram, er jeg påpasselig med mengden. For eksempel spiser jeg Skyr av og til, men bare et beger per dag de dagene jeg spiser. Skal du over fra høykarbo til lavkarbo må du rett og slett tenke motsatt, og kalori-mengden vil bli mindre viktig. Å finne kalorifattig og lavkarbo-vennlig mat er ikke så lett. Så tenk først karbo-redusert, og er maten kalori-rik, så tilpass mengden, hvis målet er å gå ned i vekt vel og merke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #4 Del Skrevet 15. august 2020 Tusen takk for gode råd! Kan jeg spørre om hva dere spiser de dagene dere er på farten? For eksempel på biltur hele dagen, på reise osv? Tenker at jeg skal klare å få til dette hjemme ettersom jeg handler inn, men ute på tur, på restaurant osv til lunch og middag, det gruer jeg meg til. ts Anonymkode: fbdc4...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solidaryparadoks Skrevet 16. august 2020 #5 Del Skrevet 16. august 2020 Kommer an på hormonene dine det. Er du insulin resistent? (prediabetisk) Eller har du diabetes type 2? Kvaliteten på de animalske produktene er greit å tenke på. Norsk storfe er ganske bra kvalitet ettersom jeg har hørt. For noen år siden hadde jeg ingen problemer med å få kroppen til å bruke ketonlegemer og kunne gå ned 15 kilo på 2 uker, deretter 3kilo hver uke uten å trene. Nå derimot går jeg knapt ned i vekt, fordi kroppen min holder sånn igjen. Sliter nok med insulin resistens og hormoner som jobber hardt i mot. Da er løsninger mest trolig fasting (vannfaste). Skal nå faste i 1 uke for å se om det løser opp litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #6 Del Skrevet 16. august 2020 15 kg på to uker???? Hvor mye overvektig var du, 100+++ kg? Anonymkode: 729ee...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #7 Del Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: 15 kg på to uker???? Hvor mye overvektig var du, 100+++ kg? Anonymkode: 729ee...cc3 Jeg var bare litt overvektig. Gikk bra 105 til 90kg, er 180cm høy. BMI ca 32. Det kommer kun an på hormonene dine og hva du spiser. Anonymkode: 8a70a...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Del Skrevet 16. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var bare litt overvektig. Gikk bra 105 til 90kg, er 180cm høy. BMI ca 32. Det kommer kun an på hormonene dine og hva du spiser. Anonymkode: 8a70a...94c Syns det høres helt ekstremt ut, det er mer enn 1 kg pr. døgn. Har vanskelig med å tro at det stemmer. Men men, det er ikke sunn vektnedgang i hvertfall Anonymkode: 729ee...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #9 Del Skrevet 16. august 2020 6 timer siden, Solidaryparadoks skrev: Kommer an på hormonene dine det. Er du insulin resistent? (prediabetisk) Eller har du diabetes type 2? Ikke som jeg vet hvertfall. ts Anonymkode: fbdc4...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #10 Del Skrevet 16. august 2020 MTC olje, bruker dere det? ts Anonymkode: fbdc4...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #11 Del Skrevet 16. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Syns det høres helt ekstremt ut, det er mer enn 1 kg pr. døgn. Har vanskelig med å tro at det stemmer. Men men, det er ikke sunn vektnedgang i hvertfall Anonymkode: 729ee...cc3 Det er mye vektnedgang ja. Mange kilo var vannvekt. Mye vann i kroppen blir tømt når kroppen begynner å omstille seg. Men dette komme selvsagt an på hormonbalansen. Nå er min hormonbalanse helt i ulage, så selv om jeg spiser kun 800kcal hver dag så går jeg ikke ned i vekt. Høres kanskje umulig ut, men kroppen samler mye mer vann som en motreaksjon. Kroppen er utrolig avansert. Anonymkode: 8a70a...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #12 Del Skrevet 16. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: MTC olje, bruker dere det? ts Anonymkode: fbdc4...101 MCT olje har jeg brukt, men vet ikke om kroppen responderer bra på det. Det blir anbefalt å bruke når kroppen er tilpasset å bruke fett som energi. Og brukes som en liten energi boost. Jeg har personlig ikke opplevd noe særlig effekt av det. Har hatt en flaske stående i omtrent 2 år nå. Anonymkode: 8a70a...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariam Skrevet 16. august 2020 #13 Del Skrevet 16. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: MTC olje, bruker dere det? ts Anonymkode: fbdc4...101 Jeg bruker det ja. Er en måte å få i meg ekstra fett på. Mellom 10 og 15 ml pr. dag drikker jeg. Prøv å få i deg mest mulig av det sunne umettede fettet, ikke ha bacon og fløte som hovedkilde til fett, det er ikke godt for blodårene 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #14 Del Skrevet 16. august 2020 7 minutter siden, Ariam skrev: Prøv å få i deg mest mulig av det sunne umettede fettet, ikke ha bacon og fløte som hovedkilde til fett, det er ikke godt for blodårene 😉 Ja, avokado, rent kjøtt/fisk/skalldyr, egg. Olivenolje, nøtter. Det spiser jeg. Er det annet av det gode fettet jeg har glemt? ts Anonymkode: fbdc4...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariam Skrevet 16. august 2020 #15 Del Skrevet 16. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, avokado, rent kjøtt/fisk/skalldyr, egg. Olivenolje, nøtter. Det spiser jeg. Er det annet av det gode fettet jeg har glemt? ts Anonymkode: fbdc4...101 Jeg er ennå ganske nybegynner selv, men det du har listet opp er vel kilder til riktig type fett ja 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå