Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle sier det er svært liten sannsynlighet for å klaffe på første forsøk, men statistikken sier 20% sjanse hver syklus. Så 1/5 blir gravid på første. Det er da ikke såå usannsynlig? 

De sier og at 50% av de som prøver blir gravid innen 4 mnd eller 3. husker ikke helt. Men gjelder dette blant alle? Så eldre er med i denne statistikken? 

Har jeg som 25 år og normal syklus større sjanse? Har jeg kanskje 30% for hver syklus?

Anonymkode: 13bd5...474

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det individuelt hvor fruktbare folk er da. Og de fleste kvinner blir mindre fruktbare med alderen, men til og med der varierer det. 

Anonymkode: 5fc3a...285

• Liker 3
Skrevet

Noen har mindre sannsynlighet for å bli gravid enn andre, alder, vekt, helse spiller faktisk en rolle. 

Det jeg tenker du burde gjøre er å lese litt om hva som faktisk skal til i livmoren for at man blir gravid. Alt fra eggløsning, inseminering og til egget fester seg. Det er et lite "mirakel" 😊

Du som er 25 år, har en normal syklus og kanskje ingen helseutfordringer skal egentlig ha en større sjanse enn en overvektig 42 åring. Men er man generelt frisk, har en velfungerende livmor så tror jeg det har lite å si for når man blir gravid. 

Jeg er 30 år, god helse og slank, vi brukte to år på andremann. Men nå var det faktisk sædkvaliteten som var dårlig og ikke jeg. 

Anonymkode: ce198...00f

Skrevet

Klaffet på første forsøk 2 ganger her. Da jeg var 32 og 34 år.

Anonymkode: d97de...9ee

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du har sex når du faktisk har eggløsning, tror jeg ikke det skal så mye til. Tror det er mange som bommer på eggløsning.

Anonymkode: bef42...91f

• Liker 2
Skrevet

Nei, det gjorde jeg og mannen, ble gift akkurat 1 år etter vi møttes

Anonymkode: bac9e...095

Skrevet

Nei! Jeg ble selv gravid på første og andre forsøk med barna mine. 27 og 30 år, men det avhenger jo av alder, eggkvalitet, vekt osv. 

Anonymkode: 70ffb...8f0

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre? Du er på underforum for graviditet 

• Liker 4
Skrevet

Det er bare en gjennomsnittlig beregning, alt skal klaffe for at det faktisk blir et (levedyktig) befruktet egg som fester seg. 

Så det er like sannsynlig å bli gravid på forsøk nr 1, som forsøk nr 5.

Jeg har blitt gravid på tre av tre eggløsningen med ubeskyttet sex. 

Anonymkode: 7e962...cbb

• Liker 1
Skrevet

Det er et gjennomsnitt og de som bruker lang tid på å bli gravide drar ned statistikken. Alle jeg kjenner ble gravide på første eller andre runde. 

Anonymkode: cfc6b...5c5

Skrevet

Vi var 34 da jeg ble gravid, og det klaffet på første forsøk. Jeg er også litt overvektig ifølge BMI. Jeg kjente godt jeg hadde eggløsning, så var lett å time det.

Anonymkode: f66ad...020

Skrevet

Vet ikke enda he he. Stresser ikke med det. Begynte prøve nylig. Hadde sex rundt forventet eggløsning, noen dager før. Får vel vite etterhvert om det ble et resultat.. 

Er 34. 

Tror det beste er å ikke stresse så skjer det vel før eller siden. Eller så skjer det ikke.

No big deal.

Da kan du være xtra snill mot tantebarn, eller få deg ei bikkje. 😃 Kanskje en kanarifugl? Mindre pes enn unger 👍😆

Anonymkode: ac4f6...55e

Skrevet

Sannheten er at det er ca 25% sjanse for å bli gravid når du har det rundt eggløsningen.

3-4% ellers..

Så rimelig stor sjanse for at det ikke skjer umiddelbart 😃

Kjenner et par som prøvde og prøvde. Dama ble helt fortvilet ..

Endte med adopsjon.

Rett etter at de henta barnet, ble hun gravid med tvillinger!!!! For da hadde hun gitt opp.

Tipper stress og angst er ødeleggende. 

Anonymkode: ac4f6...55e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel? 

Anonymkode: 0adde...891

Skrevet

Snittet dras selvfølgelig ned av de som sliter litt. Jeg ble selv gravid på første forsøk. Jeg hadde kjøpt inn EL-tester, men visste uansett når EL sånn ca.var og hadde sex annenhver dag i den perioden. Jeg var akkurat bikket 30, men hadde helt stabile sykluser, var normalvektig og helt frisk uten noen sykdommer eller skavanker. Jo yngre man er, jo større er sjansen for at man har gode egg, så det er selvfølgelig mye større sjans for at en på 25 blir gravid fort enn at en på 38 blir det.

Anonymkode: a386c...be6

Skrevet

Jeg tenker heller ikke det er så liten sannsynlighet, og med ca. 20 % sjanse er det ganske mange det klaffer for på første forsøk. Så vet man jo ikke på forhånd om man har noen form for ekstra utfordringer, men sjansen er lavere for det for en på 25 enn en som er eldre. 

På forum er det mange som strever litt som skriver, så her kan det jo virke som det er usannsynlig å blir raskt gravid hvis man leser noen tråder om emnet. Vi brukte lang tid, og det er også grunnen til at jeg havnet inne på KG. I "den virkelige verden" har jeg inntrykk av at de fleste får barn med det samme de bestemmer seg for det (kanskje fordi de som bruker lang tid ikke sier noe om det).

Anonymkode: 95210...093

Skrevet

Klaffet på første forsøk 3/3 ganger. Vi var da i alderen 24-27 år (den ene endte i MA). 

Anonymkode: 609bd...b6d

• Liker 1
Skrevet

Her i huset blir jeg gravid bare jeg ser på mannen omtrent. Det kommer vell ann på hvor genetisk bra match dere er, fruktbarhet, alder, vekt osv osv. Mye som kan spille inn. 

Biologisk sett er jo det litt seint å begynne når man er 35+, så en burde ikke bli sjokkert hvis det ikke klaffer umiddelbart. 

https://forskning.no/evolusjon-sex/eggcellen-foretrekker-noen-menns-saedceller-foran-andres-ifolge-ny-studie/1700513

• Liker 2
Skrevet
På 15.8.2020 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Alle sier det er svært liten sannsynlighet for å klaffe på første forsøk, men statistikken sier 20% sjanse hver syklus. Så 1/5 blir gravid på første. Det er da ikke såå usannsynlig? 

De sier og at 50% av de som prøver blir gravid innen 4 mnd eller 3. husker ikke helt. Men gjelder dette blant alle? Så eldre er med i denne statistikken? 

Har jeg som 25 år og normal syklus større sjanse? Har jeg kanskje 30% for hver syklus?

Anonymkode: 13bd5...474

Skal gi deg 3 råd. 

1- SLUTT å overanalyser på KG. 

2- Ikke stress. 

3- Ha sex med mannen din når du vil, ikke fordi du «må akkurat i dag for da kaansje jeg blir gravid» 

• Liker 1
Skrevet

Ser mange snakker om hvor fertil dama er men kan da like gjerne være mennene med sædkvalitet osv... 

Anonymkode: a4196...383

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...