AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 Har flyttet fra hus til leilighet for å bo mer sentralt og slippe alt vedlikeholdet. Det er ganske mange leiligheter her, så jeg vet ikke alltid om folkene jeg treffer i trappen, eller i garasjen bor her eller ikke. Uansett pleier jeg å se på dem og si hei. Ofte later folk som de ikke hører og snur seg bort. Andre ganger ser jeg at vi har øyekontakt men får fortsatt ikke noe svar. Hva er det som er så farlig med å si hei tilbake? Kjenner jeg blir litt irritert og vurderer å slutte å hilse på folk. Jeg føler også at enkelte nesten skynter seg inn døren sin hvis jeg kommer ned trappen for å slippe å hilse. Anonymkode: ecd85...161 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 Kanskje de tror du er fra Jehovas Vitner. Anonymkode: 3a224...954 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #3 Skrevet 15. august 2020 Det er bare en gjeng skap-beskjedne sauer. De er så beskjedne at de ikke tør å hilse. Har møtt på flust av de. Typisk norsk sikkert? Anonymkode: 91f81...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #4 Skrevet 15. august 2020 Velkommen til Norge sier jeg bare. Er godt mulig du fikk flere smil og hei tilbake da du bodde i hus, men for meg er det hele greia med Norge at man ikke hilser.. Etter å ha tilbragt tid i utlandet så føler jeg meg helt avstumpet når jeg kommer tilbake til landet, jeg er vant til at folk smiler og sier hei, slår av en prat med fremmede, kysser på begge kinn om vi er bekjente osv. Her stirrer folk ut i lufta eller ser en annen vei og om en ikke er vant med det så føles det ut som om det er noe galt med en selv. Kjenner til at utlendinger tror nordmenn er kalde og utilgjengelige, og jeg prøver å overbevise om at det blir bedre, man må bare bli kjent først -hvorpå de spør "men hvordan bli kjent da? De svarer jo ikke en gang når jeg sier hei!" Anonymkode: 451ed...08f 3
Gjest ti10 Skrevet 15. august 2020 #5 Skrevet 15. august 2020 Det er vel sånn at jo større bygg, jo mer upersonlig blir det og jo mindre naturlig blir det å hilse på folk. Det er kanskje ikke så naturlig å si hei til alle du ser hvis du ikke engang vet om de bor der eller ikke? For du sier vel ikke hei til alle du ser ellers i samfunnet? Og i store blokker er det nok ikke så mange som hilser, med mindre de har en grunn til det. Du kan ikke bli sint for det. Det er uansett ikke noe poeng i å tvangshilse på folk du ikke kjenner. I hvert fall ikke når det er så tydelig at det ikke er vanlig eller ønskelig der du bor. Når du har bodd deg inn og begynner å kjenne folk igjen og de også kjenner deg igjen, blir det kanskje mer naturlig å si hei.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 Sier ikke hei i blokka, men overalt ellers er jeg den som sier hei og smiler og er omgjengelig. Men i blokka, nei. Vil ikke risikere å si hei til en som er oversosial eller gæren, for da har jeg ingen steder å slippe unna siden vi bor i samme bygning. Anonymkode: 4a1f1...553 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier ikke hei i blokka, men overalt ellers er jeg den som sier hei og smiler og er omgjengelig. Men i blokka, nei. Vil ikke risikere å si hei til en som er oversosial eller gæren, for da har jeg ingen steder å slippe unna siden vi bor i samme bygning. Anonymkode: 4a1f1...553 Hvor ofte møter man på en oversosial person i Norge? Anonymkode: 91f81...f8f 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte møter man på en oversosial person i Norge? Anonymkode: 91f81...f8f Mulig jeg har funnet absolutt alle så det ikke er flere igjen. Men jeg finner de uheldigvis rett som det er. Anonymkode: 4a1f1...553 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 velkommen til Østlandet. Anonymkode: 08ef4...1c6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #10 Skrevet 15. august 2020 Det er ikke et høyhus, men en vanlig lavblokk med 4 innganger. Anonymkode: ecd85...161
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #11 Skrevet 15. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: velkommen til Østlandet. Anonymkode: 08ef4...1c6 Sånn er det i hele Norge. Anonymkode: ac2ae...3cf 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #12 Skrevet 15. august 2020 Bor i Trøndelag og ingen sier hei til meg selv om jeg har de på Facebook eller kjenner de. Flytter utenlands om litt. Noe så deprimerende og usosialt land... Anonymkode: 330e8...aa0 2
Pipaluk Skrevet 16. august 2020 #13 Skrevet 16. august 2020 jeg tror ikke du skal ha så store forventninger til hilsing. Da blir du bare skuffet. Si hei til de du har lyst til å hilse på. Gjengjelder de ikke din hilsen, så er det bare å drite i det. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #14 Skrevet 16. august 2020 Jeg bor i borettslag, by rett utfor Oslo. Jeg er selv Finnmarking og åpen og sosial. Har flere ganger sittet ute og pratet m div. naboer- foreldre til barn som leker m mine barn. Trodde at vi da var på hils siden vi hadde snakket flere ganger sammen. Neida, moren til barna går bare rett forbi meg. Jeg hilser først, sier hei og smiler, hun bare trekker blikket til seg og ser forbi meg, uten å svare. Skjedd flere ganger. Nå orker jeg ikke mer. Blir så overrasket over sånne folk! Hva er greia liksom? Er det så vanskelig å si hei? Mannen hennes svarer, men ikke hun. Kanskje hun ble sjalu fordi jeg en gang satt ute og prata m mannen hennes på lekeplassen? Anonymkode: b0149...975 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #15 Skrevet 16. august 2020 On 8/15/2020 at 5:47 PM, AnonymBruker said: Det er bare en gjeng skap-beskjedne sauer. De er så beskjedne at de ikke tør å hilse. Har møtt på flust av de. Typisk norsk sikkert? Anonymkode: 91f81...f8f Kan ikke være mer enig med deg !!!!! Anonymkode: cdb5f...228
Jr.Garcon Skrevet 16. august 2020 #16 Skrevet 16. august 2020 På 15.8.2020 den 15.50, AnonymBruker skrev: Har flyttet fra hus til leilighet for å bo mer sentralt og slippe alt vedlikeholdet. Det er ganske mange leiligheter her, så jeg vet ikke alltid om folkene jeg treffer i trappen, eller i garasjen bor her eller ikke. Uansett pleier jeg å se på dem og si hei. Ofte later folk som de ikke hører og snur seg bort. Andre ganger ser jeg at vi har øyekontakt men får fortsatt ikke noe svar. Hva er det som er så farlig med å si hei tilbake? Kjenner jeg blir litt irritert og vurderer å slutte å hilse på folk. Jeg føler også at enkelte nesten skynter seg inn døren sin hvis jeg kommer ned trappen for å slippe å hilse. Anonymkode: ecd85...161 Normal folkeskikk og høflighet sluttet å være inn tidlig på 2000 tallet, så det her må du nok bare venne deg til når du var gæren nok til å frivillig flytte fra hus til leilighet 😬 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 På 15.8.2020 den 15.50, AnonymBruker skrev: Har flyttet fra hus til leilighet for å bo mer sentralt og slippe alt vedlikeholdet. Det er ganske mange leiligheter her, så jeg vet ikke alltid om folkene jeg treffer i trappen, eller i garasjen bor her eller ikke. Uansett pleier jeg å se på dem og si hei. Ofte later folk som de ikke hører og snur seg bort. Andre ganger ser jeg at vi har øyekontakt men får fortsatt ikke noe svar. Hva er det som er så farlig med å si hei tilbake? Kjenner jeg blir litt irritert og vurderer å slutte å hilse på folk. Jeg føler også at enkelte nesten skynter seg inn døren sin hvis jeg kommer ned trappen for å slippe å hilse. Anonymkode: ecd85...161 Fordi jeg ikke har den minste interesse av å prate med alle tullinger jeg møter. Anonymkode: 255d2...157 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 Jeg ser an folket jeg møter. Hvis de er opptatt med andre ting, eller ser i en helt annen retning når de møter meg, så hilser heller ikke jeg. Det er ikke noe jeg bryr meg noe om, eller tenker spesielt over. Det er jo også, som du er inne på, ikke alle som bor i boligkomplekset, de er kanskje bare innom på besøk osv. Men det er selvsagt rart at folk du har snakket med og føler at du kjenner litt, ikke hilser neste gang du møter dem. Da ville jeg tenkt at de ikke ønsker noe kontakt, og innrettet meg etter det. Jeg har nok venner og familie til at jeg ikke har så stort behov for nye bekjentskaper selv. Tror mange velger å være avvisende fordi de er redde for at naboen skal bli altfor husvarm. Jeg har opplevd naboer som fra første hils har ymtet frampå om at vi skal besøke hverandre. For min del, synes jeg det er greit med noe avstand, da slipper jeg å stoppe opp for å prate om vær og vind hver eneste gang jeg går meg på dem, eller at de begynner å dukke fast opp på døra ... Men å veksle noen ord i heisen, eller hilse på hverandre, er selvsagt bare koselig. Anonymkode: dc54f...893
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #19 Skrevet 17. august 2020 Jeg orker ikke å være påtvunget en slags tvangs-hei. Har aldr vært glad i den utenlandske late-som-om-man-bryr-seg. Anonymkode: 55680...454 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #20 Skrevet 17. august 2020 Ikke tenk på dette, er selv fra et lite sted der alle kjente hverandre. I en blokk er man ganske tett på hverandre, bor vegg i vegg med naboen. Da må man jo ha en grense, å fly på døra til hverandre er heller ikke aktuelt for min del. Men jeg pleier hilse på alle jeg møter i oppgangen, men i blokk med kanskje 50-100 leiligheter blir det jo veldig upersonlig. Jo fler mennesker: jo mer upersonlig. Men, det er ikke viktig for meg. Ikke bry deg om de som ikke hilser, det er ikke din feil. Bare overse det 🙂 Husk at en nabo er ikke noe man velger selv, det er et menneske du tilfeldig flytter ved siden av. Så det kan slå begge veier: man blir venner eller fiender. Aldri treng deg på mennesker, ikke inviter deg selv inn heller. Slik mennesker er det få som liker, jeg fikk en ny nabo som ringte på å skulle trenge seg på. Til slutt lot jeg være å åpne for henne, orker henne ikke mer. Anonymkode: 1307b...58a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå