Gå til innhold

Hvorfor får Danmark det til, men ikke Norge? (Munnbind)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så i dag på bt.dk at munnbind i Danmark selges både i butikker og apotek og koster mellom 2,5 og 3 kr per stykk. I Norge selges de mest på apotek og koster 15 (!) kr per stykk. Apotekene sier at de er nødt til å selge ut munnbind som de har kjøpt for høy innkjøpspris i mars/april før de kan senke prisene. Men i dag så jeg munnbind på den lokale coopen, helt nytt merke, til 144,90 for 10 stk. Altså samme prisen.

Hvorfor får man til billige munnbind i Danmark, som ikke er like rikt land som Norge, men ikke her? Hva er problemet for politikere sånn at de ikke kan sette maxpris på munnbind, hvis de ønsker at flest mulig bruker det? 

Anonymkode: 6c310...42a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at politikerne ikke bryr seg om munnbindprisene fordi bruk av munnbind ikke egentlig er så viktig.

Tror heller at anbefaling om bruk av munnbind er innført for å trygge de som er redde.

Men egentlig rart om folk er mer redde nå enn tidligere? Når barnehagene åpnet var det jo godt over 100 innlagte, mens det nå er bare 8.

Det tyder på at det er mye mindre smitte nå enn i vår når man ikke snakket så mye om munnbind...

• Liker 5
Skrevet

Som personen over sier. Innføring av munnbind er gjort for å stagge de panikkslagne massene, ikke fordi man har det minste tro på at Norge skal ha behov for bruken. 

Norge er 4/5 ikke Oslo, og selv Oslo er en liten og grisgrendt by om du sammenligner den med ekte storbyer. På bygda, i småbyene og sånt trenger man ikke munnbind. Bare fordi munnbind er smart i London og new York trenger ikke vi ha tanker om at vår situasjon ligner. :ler: 

Dessuten er ergrelse over prisen på munnbind helt idiotisk. Vil du ha billig munnbind? Ok, sy deg ett da vel.

Anonymkode: b8ff4...190

• Liker 5
Skrevet

Danmark er ikke lige velstående som Norge,I har oljemilliardene og det har ikke vi. Prisnivået i Danmark er billigst i forhold til Norge også mundbind. 

Anonymkode: 7b28d...4f0

Skrevet

Som med mye annet så skor butikkene seg på at de selger til naive nordmenn som vil hamstre inn munnbind. Å selge til folk for å lindre frykt er en god business.

Anonymkode: 63817...bab

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Danmark er ikke lige velstående som Norge,I har oljemilliardene og det har ikke vi. Prisnivået i Danmark er billigst i forhold til Norge også mundbind. 

Feil, norske lønninger er ikke fem ganger høyere enn danske. Statsansatte i mange bransjer tjener mer i Danmark. Jeg hadde skjønt 2-3 kroner i forskjell, men ikke fem ganger dyrere. 

• Liker 3
Skrevet

De norske butikkene melker nok kundene for alt det er verd. Farmasiet.no selger f.eks. de samme munnbindene til dobbelt så høy pris som Ludostore. https://www.ludostore.no/categories/helse

Der kan man få en 10-pakning med type 1 for 79 kroner nå.

Anonymkode: 24aa0...5c3

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De norske butikkene melker nok kundene for alt det er verd. Farmasiet.no selger f.eks. de samme munnbindene til dobbelt så høy pris som Ludostore. https://www.ludostore.no/categories/helse

Der kan man få en 10-pakning med type 1 for 79 kroner nå.

Anonymkode: 24aa0...5c3

Sikkert samme leverandør også 🤣🤣🤣

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil, norske lønninger er ikke fem ganger høyere enn danske. Statsansatte i mange bransjer tjener mer i Danmark. Jeg hadde skjønt 2-3 kroner i forskjell, men ikke fem ganger dyrere. 

Munnbind var dyrere i Danmark for bare en uke siden. Prisen har gått ned hver eneste dag og nå har Coop meldt ut at det skal koste maks 3 kr for at alle skal få råd til det. Men det begynte altså med en høyere pris. 

I forrige uke var det utsolgt mange steder, og da ble det sendt ut store mengder til apoteker og Matas-butikker i hele landet fra det nasjonale lageret. Så kanskje prisen handler mere om “solidaritet” eller ønske om at alle bruker det enn lave danske priser? 

Anonymkode: bf356...145

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Munnbind var dyrere i Danmark for bare en uke siden. Prisen har gått ned hver eneste dag og nå har Coop meldt ut at det skal koste maks 3 kr for at alle skal få råd til det. Men det begynte altså med en høyere pris. 

I forrige uke var det utsolgt mange steder, og da ble det sendt ut store mengder til apoteker og Matas-butikker i hele landet fra det nasjonale lageret. Så kanskje prisen handler mere om “solidaritet” eller ønske om at alle bruker det enn lave danske priser? 

Men det er jo det samme i Norge - hvorfor ikke senke prisene her også slik at flere blir motivert til å bruke det?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gået betragtelig ned i løn nu som jeg har flyttet fra DK til Norge. Det udligner sig til at blive næsten det samme udbetalt pr mnd pga Danmark tager mere i skat, men jeg vil betaler mindre i f eks husleje og mer for andre ting som mundbind (og i teorien alkohol, men jeg drikker ikke længere). 

Anonymkode: dd400...971

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er forresten ikke helt sant. Altså, for cirka 3 uker siden kjøpte jeg noen pakker med munnbind. 125 Dkk for 50 stk, medisinsk type. Det i dansk nettbutikk. :)

nå flyttet jeg tilbake til Norge og angrer på at jeg ikke kjøpte for hele familien...

Anonymkode: dd400...971

Skrevet

Brødrefolket er helt annerledes, solidariske og samlet

Anonymkode: 98842...57c

• Liker 3
Skrevet

Norge et samhäll bestående av Klasskillnad...

Anonymkode: 0dff4...a54

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Apotekene sier at de er nødt til å selge ut munnbind som de har kjøpt for høy innkjøpspris i mars/april før de kan senke prisene.

Jeg la også merke til den uttalelsen, men det er jo bare noen få dager siden apotekene sa de var nesten utsolgt og hadde nye forsyninger på vei inn. Virker på meg som løgn. 

Anonymkode: f4a86...bbb

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg la også merke til den uttalelsen, men det er jo bare noen få dager siden apotekene sa de var nesten utsolgt og hadde nye forsyninger på vei inn. Virker på meg som løgn. 

Anonymkode: f4a86...bbb

Når man ser det sammen med artikkel fra i dag om forskjell mellom innkjøpspriser og utsalgspriser så skjønner man at alt er bare løgn. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som personen over sier. Innføring av munnbind er gjort for å stagge de panikkslagne massene, ikke fordi man har det minste tro på at Norge skal ha behov for bruken. 

Norge er 4/5 ikke Oslo, og selv Oslo er en liten og grisgrendt by om du sammenligner den med ekte storbyer. På bygda, i småbyene og sånt trenger man ikke munnbind. Bare fordi munnbind er smart i London og new York trenger ikke vi ha tanker om at vår situasjon ligner. :ler: 

Dessuten er ergrelse over prisen på munnbind helt idiotisk. Vil du ha billig munnbind? Ok, sy deg ett da vel.

Anonymkode: b8ff4...190

Prisen bør i større grad reflektere produksjonkostnaden.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Prisen bør i større grad reflektere produksjonkostnaden.

Så rødt kort til markedsøkonomi og frihandelsregimet da? Heller kommunistisk planøkonomi? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så rødt kort til markedsøkonomi og frihandelsregimet da? Heller kommunistisk planøkonomi? 

Har ingenting med kommunisme å gjøre, da hadde det vært knapphet på det meste. Pr idag lever vi i en form av planøkonomi  "light" for å ivareta bl a svake grupper

Skrevet
4 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Har ingenting med kommunisme å gjøre, da hadde det vært knapphet på det meste. Pr idag lever vi i en form av planøkonomi  "light" for å ivareta bl a svake grupper

Så Beijingkonsensus altså? Statsstyrt markedsøkonomi...?

• Opprett ny...