Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg takler ikke jobben min lenger. Hverken jobben eller yrke for å være presis. Jeg har en høyskoleutdannelse og har i tillegg tatt en vgs utdannels(for å komme bort fra nåværende yrke). Forsøker og få jobb med vgs utdannelsen, men kommer ikke til noe jobbintervju. Karrieresenteret har hjulpet meg med både cv og søknad så skal ikke være noen "feil" der. 

Er veldig nærme kanten av stupet og redd jeg snart ikke klarer å gå på jobb mer. Fikk en kort sykmelding av legen pga. jobben for kort tid siden, men det er selvsagt ingen langsiktig løsning på problemet. Er det noe hjelpeapparat som kan hjelpe meg på vei? Er det ikke noe mer håp? Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: cb7db...202

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du midler oppspart for å leve i «karantene» tiden til Nav, kan du si opp. Tror det er 12uker karantene før du får gå over på dagpenger når du sier opp selv. Så er du kvitt byrden. Men vær klar over det kan ta tid før du finner ny jobb, hvertfall nå. Men er du så lei jobben du blir syk av det ville jeg bare sakt opp. Din psykiske helse kommer først! :) 

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke så mye hjelpeapperat rundt det å få seg ny jobb.
Jeg sitter selv å søker jobber for tiden, og tilbakemeldingen fra de fleste er at det er mellom 200 og 400 søkere til hver stilling, med andre ord er nåløyet for å komme til intervju meget trangt. De fleste bedrifter tar også inn færre kandidater til intervju nå, for å begrense smittefare.
Det er ingen langsiktig løsning å være sykemeldt nei, men det er bedre enn å presse seg utenfor stupet. Dersom du blir syk av jobben så kan sykemelding være en løsning mens du søker andre jobber.
Sier du opp, så kan du ta kortere vikariater dersom det dukker opp, og de kan igjen gi deg en fot innenfor og mulighet for fast stilling eller lengre vikariat.

Men dette er den verste tiden man kan søke jobber på, det har aldri vært flere arbeidsledige, bedrifter har så lite å gjøre at de må permitere eller si opp i hopetall, og andre bedrifter tørr ikke ansette nye i fast stilling fordi det er så stor usikkerhet rundt alt nå.

• Liker 2
Skrevet

Ikke tiden for å si opp nei. Det ville jeg ikke gjort. Jeg ville gått å få snakket med en coach eller terapeut/psykolog som kan hjelpe deg med å sortere tankene dine. 
Ville også ha investert i egenpleie, som massasje eller hudpleie. 
Meditasjon/ trening etc. hjelper også på psyken. Det kan ta litt tid å få seg jobb akkurat nå, så da kan du jo fokusere på å være mest mulig forberedt når intervjuet kommer ved å se og føle deg freshest mulig.

Anonymkode: d8693...b9a

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takler ikke jobben min lenger. Hverken jobben eller yrke for å være presis. Jeg har en høyskoleutdannelse og har i tillegg tatt en vgs utdannels(for å komme bort fra nåværende yrke). Forsøker og få jobb med vgs utdannelsen, men kommer ikke til noe jobbintervju. Karrieresenteret har hjulpet meg med både cv og søknad så skal ikke være noen "feil" der. 

Er veldig nærme kanten av stupet og redd jeg snart ikke klarer å gå på jobb mer. Fikk en kort sykmelding av legen pga. jobben for kort tid siden, men det er selvsagt ingen langsiktig løsning på problemet. Er det noe hjelpeapparat som kan hjelpe meg på vei? Er det ikke noe mer håp? Hva kan jeg gjøre? 

bygge på VGS utdannelsen med mer skole? En bachelor? 

Anonymkode: 7b3ca...a3e

Skrevet

Men om det ender med at jeg må si opp.. 

Hvordan hjelp får man fra Nav da? Får man noe hjelp? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først er det vel 12 ukers karantene, og så er det arbeidsledighetstrygd. Ikke den beste løsningen. Jeg føler selv det er lettere å få jobb når man har jobb, så fortsett og søk!

Anonymkode: 8b210...ced

Skrevet

Kan du si noe om hvilke utdanninger det er snakk om? Kanskje noen her har erfaring med å bruke en av dem til noe annet enn man tradisjonelt tenker.

Anonymkode: dfae5...215

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er lite hjelp å få utenom hjelp til å skrive cv og søknader, og økonomisk støtte som dagpenger og eventuelt dekket utgifter til flytting.
NAV kan ikke gjøre så mye med at arbeidsmarkedet er knallhardt for tiden.
Du har både utdanninger, arbeidserfaring og heller ikke vært lenge utenfor arbeidslivet.

Selv når man har vært lenge ute grunnet for eksempel sykdom, så er hjelpen man får tiltak som kartlegger arbeidsevner, og deretter hjelp til å skrive søknader. Arbeidet med å finne stillinger og skrive søknader må man gjøre selv.

Skrevet

Bli sykemeldt. Få kontakt med NAVs senter for jobbmestring. Dersom du er utbrent pga jobb får du både sykemelding hos lege og hjelp hos jobbmestring-folkene. 

Anonymkode: 0c7d6...01c

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

du må ikke finne på å si opp før du har en ny jobb. I disse tider er det helt galskap. 

Anonymkode: 7b3ca...a3e

Skrevet

Hvis jobben ødelegger livet og hverdagen så vil jeg anbefale å si opp. Uansett! Jeg har gjort det flere ganger i livet, sagt opp før jeg har noe annen jobb. Alt ordner seg om man vil, man får jobb om man vil ha det. Fordi om det finns mange arbeidsledige nå så finns det og mange mindre populære jobber som man kan få inntil man får noe annet. 

Anonymkode: 5260f...078

Skrevet

Du må ta den jobben du får! Om det så er å skyve skit hele dagen! Luksusproblem!

Anonymkode: 3ad75...a0c

• Liker 1
Skrevet

Hva ser du etter av nye jobber? Innenfor fagfeltet, eller andre ting også?

Jeg tok en helomvending for 5 år siden. Har masterutdannelse, men taklet feltet dårlig. Jeg søkte i desperasjon på alt mulig annet, og kom inn i et fagfelt jeg overhodet ikke hadde tenkt på som "meg" liksom. Startet på bunnen og tjente dårlig, men nå har jeg jobbet meg litt oppover og har komfortabelt.

Jeg var uten mann og barn og sånn sett helt fri, så da gikk det greit å reise til en annen kant av landet og starte på nytt.  

Anonymkode: 395de...594

Skrevet

Det er lettere å få ny jobb, om man er i jobb (ironisk nok). For en potensiell arbeidsgiver virker du mer attraktiv, mindre desperat og mindre dumdristig, som har sagt opp en trygg stilling, uten noe å gå til. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, ble syk av min gamle jobb, så for meg var løsningen; mange sykemeldinger, aap m utredninger og til slutt delvis tilrettelagt arbeid og delvis ufør:) har det så mye bedre nå😊

Skrevet
3 minutter siden, Faulkner skrev:

Det er lettere å få ny jobb, om man er i jobb (ironisk nok). For en potensiell arbeidsgiver virker du mer attraktiv, mindre desperat og mindre dumdristig, som har sagt opp en trygg stilling, uten noe å gå til. 

Ja, det er sant. Men jeg har også opplevd flere ganger å bli valgt bort fra jobber jeg har søkt pga. lang oppsigelsestid (3 mnd.) Endel bedrifter skal ha en person som kan begynne i løpet av et par uker.

Skrevet
10 minutter siden, skravlus skrev:

Ja, det er sant. Men jeg har også opplevd flere ganger å bli valgt bort fra jobber jeg har søkt pga. lang oppsigelsestid (3 mnd.) Endel bedrifter skal ha en person som kan begynne i løpet av et par uker.

Min erfaring er at de som vil ha noen NÅ, kun er ute etter korte engasjement, hvor man stepper inn for noen andre som er i permisjon eller lignende, og da er man like langt når engasjementet går ut. Kan være unntak selvsagt. 👍

Skrevet
25 minutter siden, Faulkner skrev:

Min erfaring er at de som vil ha noen NÅ, kun er ute etter korte engasjement, hvor man stepper inn for noen andre som er i permisjon eller lignende, og da er man like langt når engasjementet går ut. Kan være unntak selvsagt. 👍

Ja, det har vært ved faste ansettelser jeg har opplevd dette. Men det gjelder sikkert begge deler. 

Skrevet

Har du tatt helsesekretær utdanning på VGs, TS?

Anonymkode: 14d35...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...