Gå til innhold

Feil bruk av munnbind/ansiktsmasker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av forskjellige årsaker befinner jeg meg på en av Europas største flyplasser. Her er det påbudt med munnbind/ansiktmaske. Det blir vi påminnet om minst hvert 5. minutt via høytaleranlegget. Unntaket er hvis man skal spise, drikke - eller røyke. 

Har vært her i flere timer nå, lenge til neste avgang jeg skal med. Så jeg sitter og observerer bruken av munnbind/maske. Her er det folk fra hele verden.

Rundt 80% har munnbindet/masken korrekt på. Og tukler ikke med munnbindet/tar seg ikke i ansiktet. 

Men blant de resterende 20% (ca) er det faktisk ganske underholdende å se hvordan folk bruker det. Mange har det under haken. Noen har det bare foran munnen, mens nesa kan fange opp hva som helst av virus. Noen fikler mye (fordi det er varmt her), de tar seg både her og der. Verste var nok en godt voksen mann (sannsynligvis i risikogruppen) som - etter å ha berørt omtrent alt rundt seg - gned seg i ansiktet og i øynene. 

På spisestedene har noen munnbindet hengende ned fra ett av ørene, andre henger det rundt håndleddet (!) eller putter det i lomma. 

Trøster meg med at det virker som om rundt 80% bruker hjernen. Og da forhåpentligvis også bidrar til at smitten ikke sprer seg så mye. 

Anonymkode: f0bf1...914

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv med feil bruk er ikke effekten null. 

Særlig når det gjelder å spre smitte ut fra en person. 

• Liker 4
Skrevet

Og slik vil det være. Enda verre ville det vært om alle på flyplassen satt UTEN munnbind og fiklet seg i trynet.

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, stan skrev:

Selv med feil bruk er ikke effekten null. 

Særlig når det gjelder å spre smitte ut fra en person. 

Hvis du klør deg på nesa under munnbind og så tar på noe som et annet menneske tar på etter deg, kan du smitte. 

Anonymkode: 182e8...d84

Skrevet
4 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Og slik vil det være. Enda verre ville det vært om alle på flyplassen satt UTEN munnbind og fiklet seg i trynet.

Jeg bruker ikke å ta meg i ansiktet til vanlig. Men da jeg fløy i sommer måtte jeg ha på munnbind som klødde konstant og fikk meg til å nyse i ett sett. Da ble det mye fikling skal jeg si deg. 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker ikke å ta meg i ansiktet til vanlig. Men da jeg fløy i sommer måtte jeg ha på munnbind som klødde konstant og fikk meg til å nyse i ett sett. Da ble det mye fikling skal jeg si deg. 

Nei, såklart ingen som ikke bruker munnbind til vanlig NOEN GANG tar seg i ansiktet. Skjer aldri.

Vet du, de verken nyser, snyter seg, klør seg i øyet, rydder vekk håret i pannen eller plukker seg litt på nesen. Dere er jo noen supermennesker til vanlig, gitt. 

🙄

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Nei, såklart ingen som ikke bruker munnbind til vanlig NOEN GANG tar seg i ansiktet. Skjer aldri.

Vet du, de verken nyser, snyter seg, klør seg i øyet, rydder vekk håret i pannen eller plukker seg litt på nesen. Dere er jo noen supermennesker til vanlig, gitt. 

🙄

Ble bevisst på hvor mange ganger jeg tok meg i ansiktet på vei hjem fra jobb i går (i bil), hovedsaklig på grunn av små hårstrå som kilte meg i ansiktet. Har ikke dette problemet på jobb iført munnbind. 

Anonymkode: 2aa8e...b15

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Hatsumomo skrev:

🙄

Det er ikke nødvendig å være ufin, nedlatende og spydig. Jeg har ikke sagt noe slemt til deg, kun delt min personlige opplevelse. Du derimot slenger dritt tilbake uten grunn. Kanskje gå i deg selv og se hvordan du behandler andre mennesker? Det er lov å være hyggelig selv om det er pandemi. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble bevisst på hvor mange ganger jeg tok meg i ansiktet på vei hjem fra jobb i går (i bil), hovedsaklig på grunn av små hårstrå som kilte meg i ansiktet. Har ikke dette problemet på jobb iført munnbind. 

Men mange av oss har håret satt opp, og har derfor ikke det samme problemet. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendig å være ufin, nedlatende og spydig. Jeg har ikke sagt noe slemt til deg, kun delt min personlige opplevelse. Du derimot slenger dritt tilbake uten grunn. Kanskje gå i deg selv og se hvordan du behandler andre mennesker? Det er lov å være hyggelig selv om det er pandemi. 

Hvis du syntes jeg slengte dritt ved å være litt ironisk og kalle deg supermenneske så tåler du utrolig lite. Kanskje et debattforum ikke er helt stedet for deg?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men mange av oss har håret satt opp, og har derfor ikke det samme problemet. 

Jeg har også håret satt opp eller i hestehale, men små hårstrå kjemper seg fri innimellom likevel, for eksempel ved strømninger i luften som ved aircondition eller at det blåser ute.

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du klør deg på nesa under munnbind og så tar på noe som et annet menneske tar på etter deg, kan du smitte. 

Ja. Men det samme skjer uten munnbindet. 

Dråper i utåndingslufta vil stoppes delvis av munnbindet. Det er jo bra for de som er rundt. 

Så er det viktig med god håndhygiene, for å stoppe smitten. 

• Liker 1
Skrevet
På 15.8.2020 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Bare hvis de også er idiotisk nok til å gjøre det samme. Uten munnbind kan du smitte personer som ellers gjør alt riktig. Primær smittevei er direkte via munn og nese, ikke smitteoverflater.

• Opprett ny...