Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva står om døden i det nye testamentet?

Anonymkode: b0e9f...b0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva konkret lurer du på? Det står en hel del om døden - lurer du på om det står noe om et liv etter døden?

Skrevet
6 timer siden, sofiemyr skrev:

Hva konkret lurer du på? Det står en hel del om døden - lurer du på om det står noe om et liv etter døden?

Livet etter døden i det nye testamentet.

Skrevet (endret)
På 15.8.2020 den 23.55, AnonymBruker skrev:

Livet etter døden i det nye testamentet.

Her har du to eksempler som underbygger at døden er en passiv tilstand (ikke en åndemessig aktiv tilstand)

Johannes 11:11–14

11  Etter at han hadde sagt dette, la han til: «Vår venn Lạsarus har sovnet,a men jeg drar dit for å vekke ham.» 12  Da sa disiplene til ham: «Herre, hvis han sover, kommer han til å bli frisk.» 13  Jesus hadde snakket om at han var død, men de trodde at han snakket om vanlig søvn. 14  Da sa Jesus rett ut: «Lạsarus er død.

Apostlenes gjerninger 7:60

60  Så falt han på kne og ropte høyt: «Herre, ikke krev dem til regnskap for denne synden.» Og etter at han hadde sagt dette, sovnet han inn i døden

Hvis du setter dette i sammenheng med ting fra det gamle testamentet som Forkynneren 9:5 så sier Bibelen i praksis at når du er død så er du død. Punktum. Det Bibelen derimot også fremholder er et løfte om en oppstandelse - men det blir et annet emne.

Forkynneren 9:5
5  For de levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting. Og de får ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt.

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, sofiemyr skrev:

Her har du to eksempler som underbygger at døden er en passiv tilstand (ikke en åndemessig aktiv tilstand)

11  Etter at han hadde sagt dette, la han til: «Vår venn Lạsarus har sovnet,a men jeg drar dit for å vekke ham.» 12  Da sa disiplene til ham: «Herre, hvis han sover, kommer han til å bli frisk.» 13  Jesus hadde snakket om at han var død, men de trodde at han snakket om vanlig søvn. 14  Da sa Jesus rett ut: «Lạsarus er død.

60  Så falt han på kne og ropte høyt: «Herre, ikke krev dem til regnskap for denne synden.» Og etter at han hadde sagt dette, sovnet han inn i døden

Hvis du setter dette i sammenheng med ting fra det gamle testamentet som Forkynneren 9:5 så sier Bibelen i praksis at når du er død så er du død. Punktum. Det Bibelen derimot også fremholder er et løfte om en oppstandelse - men det blir et annet emne.

5  For de levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting. Og de får ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt.

Ts spør kristne, ikke ateister, og i Bibelen står det klart og tydelig at vi blir vekket opp fra graven når Jesus kommer tilbake. Da blir det dommedag. 

Johannes 5:28-29

Dere må ikke undre dere over dette, for den time kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom.

Alle døde sover før dette, men blir altså vekket opp.

Anonymkode: 710be...c9e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts spør kristne, ikke ateister, og i Bibelen står det klart og tydelig at vi blir vekket opp fra graven når Jesus kommer tilbake. Da blir det dommedag. 

Dere må ikke undre dere over dette, for den time kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom.

Men korleis veit dei kristne at denne profeten, og personane som har notert det han skal ha "høyrt" har vore ved sine fulle fem? Er ikkje sjansen større for at denne Johannes har høyrt stemmer pga psykisk sjukdom, enn at "Gud" har snakka med han? 

Anonymkode: 85edb...1fe

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men korleis veit dei kristne at denne profeten, og personane som har notert det han skal ha "høyrt" har vore ved sine fulle fem? Er ikkje sjansen større for at denne Johannes har høyrt stemmer pga psykisk sjukdom, enn at "Gud" har snakka med han? 

Profetier i Bibelen har blitt oppfylt, så det er ikke psykisk sykdom, nei. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Profetier i Bibelen har blitt oppfylt, så det er ikke psykisk sykdom, nei. 

Kan du nevne nokre døme på profetier som er blitt oppfylt? Eg veit at Jesu fødsel skal ha blitt spådd av profetar, men det heile virker litt tåkete for meg. Kan jo få mykje til å passe inn i etterkant. Som for Nostradamus som visstnok skal ha spådd 11. sep 🙂

Skrevet

Om 100 år har alle (som kan betale for det) evig liv.

Anonymkode: 6308b...f53

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med all respekt - leste du innlegget mitt? Du skriver om oppstandelsen (som jeg understreket var et annet tema) jeg svarte vedrørende Bibelen og døden. Hva er det som får deg til å tro at jeg er ateist?

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du nevne nokre døme på profetier som er blitt oppfylt? Eg veit at Jesu fødsel skal ha blitt spådd av profetar, men det heile virker litt tåkete for meg. Kan jo få mykje til å passe inn i etterkant. Som for Nostradamus som visstnok skal ha spådd 11. sep 🙂

Nostradamus innhalerte damp fra hallusinerende urter mens han skrev profetiene sine. Oppstandelsen er dokumentert av nesten alle forfatterne i Bibelen. Det er (såvidt jeg vet) ikke nevnt noe om de benyttet samme fremgangsmåte som Nostradamus for å oppnå sine syner vel og merke... En gang i fjor ble jeg latterliggjort her på KG fordi jeg nevnte hungersnød og verdensomfattende pandemier som profetier som ville gå i oppfyllelse (kunne ikke skje i dagens verden iflg enkelte)...

Skrevet
3 timer siden, sofiemyr skrev:

Hva er det som får deg til å tro at jeg er ateist?

Fordi du er døpt til en organisasjon. ikke til en gud, tenker jeg.

Anonymkode: d2768...3a2

Skrevet

Ifølge det nye nye testamentet, kommer alle til helvetet. 

Skrevet

Skjønte ikke dette. Hva sier det nye testamentet om død ?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du er døpt til en organisasjon. ikke til en gud, tenker jeg.

Anonymkode: d2768...3a2

Javel?

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hva det nye testamentet sier om døden spesifikt (oppsummert - der er selvsagt flere steder å henvise til). Når du dør så dør du men det loves en oppstandelse hvor "alle som er i gravene skal høre hans røst og kommer frem" det er ikke vist til noe "åndelig liv" i mellomtiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...