Gå til innhold

Aerius allergi tabletter og vekt 😱🤔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I sommer begynte jeg på allergitabletter. Tar en om dagen. Jeg har i en del år prøvd å legge på meg, veide 51kg og for en mnd siden veide jeg 56kg. Veide meg i morges og vekta viste 59kg.

Er det vanlig å legge på seg av allergi medisin? Det gjør meg egentlig ikke så mye, da jeg til tider veldig ofte sliter med matlyst. Men 59kg er passe, vil ikke gå mer opp. Og må fortsette med Aerius. Er det bare å følge med? Har også lest på nettet at man kan gå opp i vekt av slik type medisin da de gir sultfølelse. Ble bare litt overrasket. 

Er jeg på bærtur her? 

Anonymkode: b9639...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt om noen som legger på seg av disse. Jeg går på 4 stk, om dagen året rundt. Og legger ikke på meg. Datteren min tar 2 stk om dagen hele våren, og legger ikke på seg. Kjenner og flere andre som går fast på de, og ingen av de legger på seg.

Anonymkode: cafed...96f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om noen som legger på seg av disse. Jeg går på 4 stk, om dagen året rundt. Og legger ikke på meg. Datteren min tar 2 stk om dagen hele våren, og legger ikke på seg. Kjenner og flere andre som går fast på de, og ingen av de legger på seg.

Anonymkode: cafed...96f

Ringte apoteket istad og hun sa at det er en sjelden bivirkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om. Hvor har du lest det sa du?

Anonymkode: e5ea5...37d

Søkte litt på nettet om allergimedisin kan gi vektøkning. Og fikk fram noen artikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare være litt obs på hva du spiser framover da. Er jo det det går på, at du har fått økt appetitt, ikke tablettene i seg selv.

Anonymkode: 4d1c4...448

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte litt på nettet om allergimedisin kan gi vektøkning. Og fikk fram noen artikler.

Ja, men da stemmer det sikkert.

Anonymkode: e5ea5...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri merket økt sult av dem. Tar to om dagen til vanlig, nå tre om dagen. 

Jeg har prøvd mange typer allergitabletter, de fleste faktisk. Har ikke fått økt sultfølelse av noe av dem, har aldri hørt at det er en bivirkning heller. Antidepressiva derimot, å fy.

Anonymkode: 690dc...8bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri merket økt sult av dem. Tar to om dagen til vanlig, nå tre om dagen. 

Jeg har prøvd mange typer allergitabletter, de fleste faktisk. Har ikke fått økt sultfølelse av noe av dem, har aldri hørt at det er en bivirkning heller. Antidepressiva derimot, å fy.

Samme her. Gått på aerius i over 15 år nå, aldri gått opp i vekt av dem :P Antidepressiva har jeg derimot ikke kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blander du inn antidepressiva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare være litt obs på hva du spiser framover da. Er jo det det går på, at du har fått økt appetitt, ikke tablettene i seg selv.

Så det du sier er at de gir meg økt appetitt? Det kan nok stemme, for jeg som sagt har slitet i det siste med manglende matlyst, så det er jo pluss. Takk for forklaringen❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at de gir meg økt appetitt? Det kan nok stemme, for jeg som sagt har slitet i det siste med manglende matlyst, så det er jo pluss. Takk for forklaringen❤️

Du legger ikke på deg av selve tabletter. Du får økt apetitt og spiser derfor mer. 

Anonymkode: cc4dc...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo du som skrev at tablettene kunne gi økt sultfølelse? Så da bare minnet jeg deg på at dersom du ikke vil mer opp i vekt, så kan du fint passe på dette ved å passe på hva du spiser. At du likevel kan fortsette på tablettene liksom, for det er uansett ikke tabletten i seg selv som gir deg kaloriene.

Det kan jo også være andre ting som har vært de siste månedene. Korona-kilo, hjemmekontor, sommerferie, endrede matvaner osv. Du har det bedre eller verre enn du pleier osv. Sult og appetitt er kompliserte greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo du som skrev at tablettene kunne gi økt sultfølelse? Så da bare minnet jeg deg på at dersom du ikke vil mer opp i vekt, så kan du fint passe på dette ved å passe på hva du spiser. At du likevel kan fortsette på tablettene liksom, for det er uansett ikke tabletten i seg selv som gir deg kaloriene.

Det kan jo også være andre ting som har vært de siste månedene. Korona-kilo, hjemmekontor, sommerferie, endrede matvaner osv. Du har det bedre eller verre enn du pleier osv. Sult og appetitt er kompliserte greier.

Ja, du har nok rett i det. Jeg synes bare det er snodig hvor fort jeg har gått opp. For jeg har alltid spist mye men ikke gått opp. Men nå må jeg bare passe ekstra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blander du inn antidepressiva? 

Bare nevnte at de er kjent for å gi økt matlyst og at man derfor legger på seg.

Det er jo ikke tablettene i seg selv som forårsaker økt vekt, men at den gir økt matlyst. Gjelder alle tabletter som har vektøkning som bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser pakningsvedlegget står økt apetitt som en bivirkning, men ytterst sjelden.

Anonymkode: 1b441...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du har nok rett i det. Jeg synes bare det er snodig hvor fort jeg har gått opp. For jeg har alltid spist mye men ikke gått opp. Men nå må jeg bare passe ekstra på.

Men du skrev jo i hi at du har slitt med matlysten og nå skriver du at du alltid har spist mye? Hvor høy er du?

Sikker på at det ikke er noe galt med badevekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen medisiner kan øke matlysten, mens andre reduserer den. Så hvis du er klar over det og ikke endrer matvanene dine, går det bra.

Snakk med fastlegen om å bytte allergimedisin hvis det plager deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du skrev jo i hi at du har slitt med matlysten og nå skriver du at du alltid har spist mye? Hvor høy er du?

Sikker på at det ikke er noe galt med badevekten?

Jeg mente at jeg alltid har spist mye uten å legge på meg. Da har jeg kanskje ikke spist like mye som nå. Jeg er 165., og alltid veid 59kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...