Gå til innhold

Oxford-vaksinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høie informerte om at  det fredag har kommet gode vaksine-nyheter.

- EU-kommisjonen har i dag inngått en avtale med AstraZeneca om den såkalte Oxford-vaksinen. Dette er en av vaksinekandidatene som har kommet lengst. Vi har hatt, og har, god kontakt med EU-kommisjonen om denne avtalen, sier han, og legger til at samarbeidet også vil gjelde Norge.

Hvordan tror dere det blir når denne eller en annen vaksine forhåpentligvis blir klar? Regner med at det først kommer et antall doser som fordeles på helsevesenet og risikogrupper. Men kanskje ikke først til de som allerede er døden nær, det vil være uhensiktsmessig så lenge det er begrenset med vaksiner tilgjengelig. Når risikogruppene har fått, hva da, jobber man seg nedover etter synkende alder, kanskje? Jeg ser for meg en fase der folk kjemper så busta fyker om vaksinen. Deretter en periode med hets mot vaksinemotstanderne som ikke har tatt. Noen må jo ta over for hyttefolket, reisefolket og festfolket. Og så forhåpentligvis den fasen vi alle ønsker oss: Viruset blir så lite utbredt at vi ikke trenger bry oss lenger. Men det vil nok bli langt mindre stuerent å droppe influensavaksine fremover, hvordan skal vi ellers forklare at vi ikke bryr oss om noen hundre dødsfall i året som kunne vært unngått, etter alt oppstyret med corona?

Gjettekonkurranse til slutt: Hvilken dato setter du vaksinen? Mitt tips: 25. oktober 2021. Prøver å være optimist, men realist. 

Anonymkode: 2927c...3ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette var vi jo gjennom med svineinfluensavaksinen  - hvem får først, og hvordan fordeles vaksinen til de store massene. Jeg husker ikke detaljene i det, men mener det var sånn at den ble delt ut etter et slags forholdstall til kommunene, dvs i perioden da de skulle massevaksinere.

Anonymkode: 8f406...6f4

Skrevet

Ett år + litt mer fram i tid er nok ikke så urealistisk tenker jeg.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

dette var vi jo gjennom med svineinfluensavaksinen  - hvem får først, og hvordan fordeles vaksinen til de store massene. Jeg husker ikke detaljene i det, men mener det var sånn at den ble delt ut etter et slags forholdstall til kommunene, dvs i perioden da de skulle massevaksinere.

Det eneste jeg husker var at folk var veldig hissige på å få den i starten, og samtidig hissige på de som ikke ville ta. Og så kom jo bivirkningene i etterkant, pluss at det virusutbruddet aldri ble noe stort problem den gangen. Forestiller meg langt større vaksinekrig denne gangen, både blant de som vil ha og de som ikke vil ta. Og så roer det seg. Håper jeg. 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg husker var at folk var veldig hissige på å få den i starten, og samtidig hissige på de som ikke ville ta. Og så kom jo bivirkningene i etterkant, pluss at det virusutbruddet aldri ble noe stort problem den gangen. Forestiller meg langt større vaksinekrig denne gangen, både blant de som vil ha og de som ikke vil ta. Og så roer det seg. Håper jeg. 

Ja husker at folk fra denne KG var ildsint på de som ikke ville ta vaksinen å at det var vår FOLKEPLIKT å ta den 😂😂 

Anonymkode: b8130...5b8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja husker at folk fra denne KG var ildsint på de som ikke ville ta vaksinen å at det var vår FOLKEPLIKT å ta den 😂😂 

Anonymkode: b8130...5b8

Sånn blir det denne gangen også, garantert. Bare i mye større skala. Raseri mot de som ikke vil ta, men samtidig vill kamp om å få den først. Selv kommer jeg til å ta den om den virker trygg og godt nok testet. Skal ikke heller se bort fra at jeg tar sjansen på den tidligere, dersom vi i motsatt fall må leve som nå i mange år fremover. 

Skrevet

Hovedspørsmålet er om den virker. De vet at den genererer en form for antistoffer, men ikke hvor stor effekt de har for å stoppe sykdommen. De har allerede kontrakter for enorm produksjonskapasitet. Virker den godt vil den komme i løpet av første halvår 2021 for verden generelt, og om noen måneder for landene som har egne avtaler (USA og Storbritannia, så vidt jeg husker).

Anonymkode: 0bfe1...1c4

Skrevet

Som de fleste nå burde ha fått med seg har mange fått skader som sannsynligvis er permanente av covid. Det ville vært oppdaget allerede hvis vaksinen var like farlig som sykdommen.

Anonymkode: 0bfe1...1c4

Skrevet

Tipper den kommer et sted mellom nyåret og sommeren 2021.

Så lenge alle i risikogruppene får den først så skal jeg ta den i ro og mak når det blir min tur. 

Skrevet

Alle programerte statlige rævasleikere kan få ta vaksinen for min del. Naturen renser seg selv. Evolusjonen vinner alltid.

Anonymkode: bf902...fcc

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle programerte statlige rævasleikere kan få ta vaksinen for min del. Naturen renser seg selv. Evolusjonen vinner alltid.

Ok, regner med du ikke noensinne tar medikamenter heller? Og at du reserverer deg mot blodoverføring og kreftbehandling. Siden du er så brennende opptatt av evolusjonen, tenker jeg. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det gjør ikke meg noe om vi får en naturlig utrensking av konspirasjonstilhengere og anti-vaxx'ere....

• Liker 1
  • Opprett ny...