Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig??! Jeg må spise ca hver time pga kvalmen, og går på Postafen og Afipran om hverandre. Men jeg spiser ikke usunt. Merker at jeg har en del vann i kroppen for får skikkelige søkk etter sokker. Jeg har fått litt mage, men ellers ser jeg ikke mye større ut.

Noen andre som har lagt på seg mye i første trimester? Jeg var ganske tynn i utgangspunktet om det har noe å si. Men med første babyen gikk jeg ned 4-5 kg de første mnd., da var jeg større i utgangspunktet.

Kan medisinene ha noe å si? 

Skikkelig fortvilet her 😔 er vel litt hormonell. Vet bare ikke hva jeg kan gjøre annerledes, for spiser jeg ikke jevnt så begynner jeg å brekke meg og kaste opp. Jeg spiser grønnsaker, frukt, brød, nøtter, egg og av og til litt rent kjøtt. 

Anonymkode: 84836...aa8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig??! Jeg må spise ca hver time pga kvalmen, og går på Postafen og Afipran om hverandre. Men jeg spiser ikke usunt. Merker at jeg har en del vann i kroppen for får skikkelige søkk etter sokker. Jeg har fått litt mage, men ellers ser jeg ikke mye større ut.

Noen andre som har lagt på seg mye i første trimester? Jeg var ganske tynn i utgangspunktet om det har noe å si. Men med første babyen gikk jeg ned 4-5 kg de første mnd., da var jeg større i utgangspunktet.

Kan medisinene ha noe å si? 

Skikkelig fortvilet her 😔 er vel litt hormonell. Vet bare ikke hva jeg kan gjøre annerledes, for spiser jeg ikke jevnt så begynner jeg å brekke meg og kaste opp. Jeg spiser grønnsaker, frukt, brød, nøtter, egg og av og til litt rent kjøtt. 

Jeg tør ikke engang veie meg, men har garantert gått opp 5kg jeg og (11 uker). Klarer ikke spise bare sunt heller 😭 Må også spise ofte for å roe kvalmen. Må innrømme at jeg også er fortvila og stressa. Trives overhodet ikke i kroppen :( 

Anonymkode: 056f3...8c5

Skrevet

Jeg er i uke 13. Lagt på meg 7 kg pga at jeg måtte spise for å ikke bli ekstremt kvalm i første trimester. Noen legger på seg mye tidlig i svangerskapet andre går ned i vekt. Så lenge man har en ok BMI er det vel ikke noe å bekymre seg for?  

Anonymkode: add4e...686

Skrevet

Man går opp mye i svangerskapet desverre. Aldri følt meg så stygg før! 
men er du flink å ikke spiser overdrevent mye usunt så skal det meste forsvinne ganske raskt etter fødselen. Mistet 13 kg etter 2 dager. De resterende 4 kg forsvant over noen måneder.. 6 måneder siden fødsel idag og vekten er tilbake til normalen, men kroppen er ikke den samme da.. skal definitivt ta noen oppstramminger.

Anonymkode: a645c...584

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lagt på meg 3kg og er i uke 32 😂 Men noen legger på seg mye og noen legger på seg lite, spis ihvertfall små og sunne porsjoner når du spiser, og forsøk å beveg deg mest mulig 😊

Anonymkode: 2b3fe...013

Skrevet

Det har ikke noe å si om du spiser sunt eller ikke. Ekstra kalorier er ekstra kalorier. Du må bremse inntaket av mat, så du ikke går opp altfor mye. 

Anonymkode: 48e2b...232

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe å si om du spiser sunt eller ikke. Ekstra kalorier er ekstra kalorier. Du må bremse inntaket av mat, så du ikke går opp altfor mye. 

Anonymkode: 48e2b...232

Så da er det bedre å kaste opp så mye at man må legges inn på sykehus? Det måtte jeg i uke 5 og 6, for jeg var tynn i utgangspunktet. Nå går jeg som sagt på medisiner og må spise jevnt for å ikke kaste opp. Får prøve å bare spise grønnsaker da... Håper så inderlig at jeg kan spise mindre snart. Jeg er ikke sulten heller.

• Liker 1
Skrevet

Herregud slapp helt av. 5 kg er ikke mye. Du er da gravid, slutt å vær så fanatisk at du «bare skal spise grønnsaker». 

Anonymkode: 94ec9...9df

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud slapp helt av. 5 kg er ikke mye. Du er da gravid, slutt å vær så fanatisk at du «bare skal spise grønnsaker». 

Anonymkode: 94ec9...9df

Du har helt rett. Jeg er ikke rasjonell. Har slitt med spiseforstyrrelser. Mente egentlig å spørre personen over om det da er slik at jeg bare skal spise grønnsaker, for det er vel eneste mulighet jeg har i så fall. Men da er det vel sunnere å legge på seg enn å havne på sykehus? Personen mente jeg måtte slutte å spise så mye så jeg ikke la på meg så mye 😕

Skrevet

Jeg var +10 kg i uke 12. Totalt +36 kg. 

Alt forsvant kort tid etter fødsel. Mye vann vekt. 

Anonymkode: ca666...2c3

Skrevet

Åå føler med deg 😭 i uke 9 hadde jeg lagt på meg 4 kg, og det er også fordi jeg hele tiden ble sulten og når jeg ble sulten ble jeg kvalm.. Har aldri veid 50 kg før utenom i syvende mnd gravid forrige gang. Ble stressa og tenkte hvordan dette skal gå, siden jeg spiser sunt, mye grønnsaker og grovt knekkebrød med lettprodukter.. Men det er den ukelige sjokoladeplata som gir meg så mye glede, som jeg vurderer å kutte ut. 

Nå i uke 11 føler jeg meg mye bedre og klarer å spise til bedre tider, men jeg Må ha frokost, ellers fungerer jeg ikke, det kunne jeg fint droppe før svangerskapet. 

Vent til andre trimester, mange føler deg mye bedre da, og man føler seg kanskje litt mer som før mtp sult og kvalme. 

Men mitt tips, spis når du er sulten. Da blir du i bedre form og fosteret trenger næringen ❤️

Anonymkode: 560fc...10f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå føler med deg 😭 i uke 9 hadde jeg lagt på meg 4 kg, og det er også fordi jeg hele tiden ble sulten og når jeg ble sulten ble jeg kvalm.. Har aldri veid 50 kg før utenom i syvende mnd gravid forrige gang. Ble stressa og tenkte hvordan dette skal gå, siden jeg spiser sunt, mye grønnsaker og grovt knekkebrød med lettprodukter.. Men det er den ukelige sjokoladeplata som gir meg så mye glede, som jeg vurderer å kutte ut. 

Nå i uke 11 føler jeg meg mye bedre og klarer å spise til bedre tider, men jeg Må ha frokost, ellers fungerer jeg ikke, det kunne jeg fint droppe før svangerskapet. 

Vent til andre trimester, mange føler deg mye bedre da, og man føler seg kanskje litt mer som før mtp sult og kvalme. 

Men mitt tips, spis når du er sulten. Da blir du i bedre form og fosteret trenger næringen ❤️

Tusen takk for fint svar og for forståelsen ❤️

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for fint svar og for forståelsen ❤️

Dette går så fint så 😊❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette med vektoppgang er veldig individuelt, hvor de fleste varianter er normalt. Selv la jeg kun på meg 1,5 kg i første trimester, selv om jeg spiste enormt mye. Jeg fortsatte å spise like mye i første halvdel av andre trimester, men da raste vekta oppover. Så spiste jeg mindre i siste halvdel av andre trimester og hele siste trimester, men vekta fortsatte å rase oppover allikevel. Endte opp med en vektoppgang på 16 kg.

Anonymkode: 466c2...def

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også voldsomt kvalm i første trimester og måtte nesten bare spise de få tingene som fristet, det ble derfor en del presset baguette med ost og skinke, og mye pasta! Etter at kvalmen begynte å minke fikk jeg en ekstrem lyst på ristet brød med eplesyltøy og spiste dette flere ganger om dagen, men samtidig så var jeg så glad for å endelig kunne spise noe jeg hadde lyst uten å kjenne på kvalmen. Når jeg kom til rundt uke 20 var jeg allerede 10 kg opp (og for å sammenligne hadde jeg med nummer 1 kun gått opp 1 kg innen uke 20). Det positive var at kvalmen var over og formen var fin igjen, så på dette tidspunktet begynte jeg å ta tak i kostholdet. Sunn mat, masse grønnsaker og ingen sukker/godteri i hverdagene. Jeg er nå 31 uker og har totalt gått opp 13 kg så jeg vil si at jeg har klart å holde vekta ganske stabilt. 

Ikke stress med vekta nå som kvalmen er verst, gjør hva enn som skal til for å komme deg igjennom denne perioden. Når formen kommer tilbake kan du begynne å fokusere mer på kostholdet 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...