AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 Hei! Har akkurat begynt på nytt studie, og føler egentlig at dette ikke passer for meg i det hele. Vi har jo akkurat startet, og føler derfor det er litt tidlig å ha gjort opp en mening. Prøver selvsagt å ha positiv innstilling da jeg ikke har veldig lyst å bruke enda flere år på å finne noe som passer for meg. Har studert ulike ting tidligere, og føler press på at jeg snart må finne noe.. Føler litt at jeg er i en ond sirkel og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler det blir dumt å gå ett semester, eller to, for så å avslutte. Men føler også at det blir dumt å bare gi det 1-2 uker, spesielt når jeg akkurat har flyttet til en ny by osv.. Lurer derfor på hvor lang tid jeg burde gi det før jeg bestemmer meg? Eventuelt om dere har råd dere vil dele, på forhånd takk! Anonymkode: 57220...a6c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 Har du et mål med studiene? Vet du hva du vil bli? Er du nødt til å ta høyere utdanning? Anonymkode: a1e2c...b95
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #3 Skrevet 15. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har akkurat begynt på nytt studie, og føler egentlig at dette ikke passer for meg i det hele. Vi har jo akkurat startet, og føler derfor det er litt tidlig å ha gjort opp en mening. Prøver selvsagt å ha positiv innstilling da jeg ikke har veldig lyst å bruke enda flere år på å finne noe som passer for meg. Har studert ulike ting tidligere, og føler press på at jeg snart må finne noe.. Føler litt at jeg er i en ond sirkel og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler det blir dumt å gå ett semester, eller to, for så å avslutte. Men føler også at det blir dumt å bare gi det 1-2 uker, spesielt når jeg akkurat har flyttet til en ny by osv.. Lurer derfor på hvor lang tid jeg burde gi det før jeg bestemmer meg? Eventuelt om dere har råd dere vil dele, på forhånd takk! Anonymkode: 57220...a6c Hvilket studium er det? Anonymkode: d868e...98f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #4 Skrevet 15. august 2020 Er litt der problemet ligger. Jeg søkte lærerutdanning fordi jeg vet man er sikrere å få jobb etter endt utdanning, enn ved andre studium. Men jeg aner egentlig ikke hva jeg vil bli, og innser jo at jeg har valgt studium på helt feil grunnlag. Likevel trodde jeg at jeg kom til å føle dette var mer "rett" enn andre studium.. Egentlig kunne jeg tenkt meg å gå rett i jobb, men er litt usikker på hvilke muligheter jeg har for å finne jobb med lønn jeg kan klare med med - uten høyere utdanning eller yrkesfaglig utdanning? TS Anonymkode: 57220...a6c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #5 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har akkurat begynt på nytt studie, og føler egentlig at dette ikke passer for meg i det hele. Vi har jo akkurat startet, og føler derfor det er litt tidlig å ha gjort opp en mening. Prøver selvsagt å ha positiv innstilling da jeg ikke har veldig lyst å bruke enda flere år på å finne noe som passer for meg. Har studert ulike ting tidligere, og føler press på at jeg snart må finne noe.. Føler litt at jeg er i en ond sirkel og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler det blir dumt å gå ett semester, eller to, for så å avslutte. Men føler også at det blir dumt å bare gi det 1-2 uker, spesielt når jeg akkurat har flyttet til en ny by osv.. Lurer derfor på hvor lang tid jeg burde gi det før jeg bestemmer meg? Eventuelt om dere har råd dere vil dele, på forhånd takk! Anonymkode: 57220...a6c Gi det 2-3 år. Dersom du ikke trives etter det: fullfør uansett. Med andre ord: gi opp håpet om at det skal finnes noe som «passer for deg». Det er du, som med tung og målrettet innsats, får studiet du har valgt til å passe for deg. Sånn er det for alle, men noen har blitt fortalt hjemme at trivsel er resultatet av enorm egeninnsats, mens andre forventer at det kommer av seg selv. Dessverre kommer ingenting av seg selv, så de i siste gruppen møter veggen i starten av voksenlivet. Så om du ikke nå kan å lære deg selv trivsel? Ja, da er dette stedet å begynne. Første steg: bestem deg for å bli studiet ut. Legg fra deg valget om å gi opp. Steg to: lær deg selv å trives. Anonymkode: 8c790...d53 4
Antiviruset Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har akkurat begynt på nytt studie, og føler egentlig at dette ikke passer for meg i det hele. Vi har jo akkurat startet, og føler derfor det er litt tidlig å ha gjort opp en mening. Prøver selvsagt å ha positiv innstilling da jeg ikke har veldig lyst å bruke enda flere år på å finne noe som passer for meg. Har studert ulike ting tidligere, og føler press på at jeg snart må finne noe.. Føler litt at jeg er i en ond sirkel og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler det blir dumt å gå ett semester, eller to, for så å avslutte. Men føler også at det blir dumt å bare gi det 1-2 uker, spesielt når jeg akkurat har flyttet til en ny by osv.. Lurer derfor på hvor lang tid jeg burde gi det før jeg bestemmer meg? Eventuelt om dere har råd dere vil dele, på forhånd takk! Anonymkode: 57220...a6c Ville gitt det ut et skoleår! Om du har en sjanse til å følge studiet og få rimelige greie karakterer i alle fall. Om du vil gå for lærer utdanningen og kan klare dette? Hadde fullført hele studiet med store sjanser for god jobb. Så er det slik at om du tar denne utdanningen så må du ikke jobbe som lærer videre! Slik jeg har oppfattet det i mitt yrke som ikke har noe med lærer yrke å gjøre, så er det flere som har utdanningen sin derfra. De har lært seg pedagogiske evner og vist at de har det, og det er noe mange arbeidsgivere kan sette pris på. Om du ikke klarer å fullføre studiet ville jeg hoppet av og skaffet meg en jobb, ikke bruk studielån opp på noe som ikke er verdt en dritt. Lås det heller da på konto, jobb og så velg et nytt studie neste år.
Antiviruset Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi det 2-3 år. Dersom du ikke trives etter det: fullfør uansett. Med andre ord: gi opp håpet om at det skal finnes noe som «passer for deg». Det er du, som med tung og målrettet innsats, får studiet du har valgt til å passe for deg. Sånn er det for alle, men noen har blitt fortalt hjemme at trivsel er resultatet av enorm egeninnsats, mens andre forventer at det kommer av seg selv. Dessverre kommer ingenting av seg selv, så de i siste gruppen møter veggen i starten av voksenlivet. Så om du ikke nå kan å lære deg selv trivsel? Ja, da er dette stedet å begynne. Første steg: bestem deg for å bli studiet ut. Legg fra deg valget om å gi opp. Steg to: lær deg selv å trives. Anonymkode: 8c790...d53 Veldig god strategi om man har evnene til å klare akkurat det, ellers en dårlig strategi som kan bli veldig kostbar. Mange som har valgt et studie de faktisk ikke har evner til å klare å komme igjennom. De må ha så mye selvinnsikt at de justerer det med en gang de merker akkurat dette. Har de evnene fullfør ja! Finne jobb som man trives i 100% hele tiden? Tror aldri det finnes! Om man da ikke er så heldig at man har en hobby eller interesse man kan gjøre om til levebrød. Bare promiller av mennesker i Norge som er så heldige. Jobb er noe man har for å leve for de aller fleste. 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi det 2-3 år. Dersom du ikke trives etter det: fullfør uansett. Med andre ord: gi opp håpet om at det skal finnes noe som «passer for deg». Det er du, som med tung og målrettet innsats, får studiet du har valgt til å passe for deg. Sånn er det for alle, men noen har blitt fortalt hjemme at trivsel er resultatet av enorm egeninnsats, mens andre forventer at det kommer av seg selv. Dessverre kommer ingenting av seg selv, så de i siste gruppen møter veggen i starten av voksenlivet. Så om du ikke nå kan å lære deg selv trivsel? Ja, da er dette stedet å begynne. Første steg: bestem deg for å bli studiet ut. Legg fra deg valget om å gi opp. Steg to: lær deg selv å trives. Anonymkode: 8c790...d53 Bra poeng, er helt sant! Er litt det jeg har prøvd å pushe meg selv på tidligere, fant ut halvveis i tidligere studier at at dette ikke var noe jeg ønsket å drive med resten av livet, men pushet meg selv og fullførte. Men nå føler jeg en sterkere trang for at dette ikke er riktig, og det stresser meg litt. Vil ikke bygge opp mer studielån enn høyst nødvendig. 17 minutter siden, Antiviruset skrev: Ville gitt det ut et skoleår! Om du har en sjanse til å følge studiet og få rimelige greie karakterer i alle fall. Om du vil gå for lærer utdanningen og kan klare dette? Hadde fullført hele studiet med store sjanser for god jobb. Så er det slik at om du tar denne utdanningen så må du ikke jobbe som lærer videre! Slik jeg har oppfattet det i mitt yrke som ikke har noe med lærer yrke å gjøre, så er det flere som har utdanningen sin derfra. De har lært seg pedagogiske evner og vist at de har det, og det er noe mange arbeidsgivere kan sette pris på. Om du ikke klarer å fullføre studiet ville jeg hoppet av og skaffet meg en jobb, ikke bruk studielån opp på noe som ikke er verdt en dritt. Lås det heller da på konto, jobb og så velg et nytt studie neste år. Er det jeg er litt usikker på nå, om jeg kommer til å klare å gjennomføre. Har den siste tiden innsett at jeg sliter mer psykisk enn jeg har villet innrømme overfor meg selv tidligere. Det ble litt bedre første året jeg studerte, men så har det egentlig blitt verre. Så føler egentlig jeg burde ha tatt tak og jobbet min mentale helse og meg selv, før jeg eventuelt går videre på et studie. Er bare at dumt jeg "innser" dette en uke inn i nytt studie, når jeg i tillegg har flyttet. Samtlige av mine venner er snart ferdig med utdanning, og føler jeg meg ganske mislykket som bare surrer rundt og ikke vet hva jeg vil. TS Anonymkode: 57220...a6c 1
Antiviruset Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra poeng, er helt sant! Er litt det jeg har prøvd å pushe meg selv på tidligere, fant ut halvveis i tidligere studier at at dette ikke var noe jeg ønsket å drive med resten av livet, men pushet meg selv og fullførte. Men nå føler jeg en sterkere trang for at dette ikke er riktig, og det stresser meg litt. Vil ikke bygge opp mer studielån enn høyst nødvendig. Er det jeg er litt usikker på nå, om jeg kommer til å klare å gjennomføre. Har den siste tiden innsett at jeg sliter mer psykisk enn jeg har villet innrømme overfor meg selv tidligere. Det ble litt bedre første året jeg studerte, men så har det egentlig blitt verre. Så føler egentlig jeg burde ha tatt tak og jobbet min mentale helse og meg selv, før jeg eventuelt går videre på et studie. Er bare at dumt jeg "innser" dette en uke inn i nytt studie, når jeg i tillegg har flyttet. Samtlige av mine venner er snart ferdig med utdanning, og føler jeg meg ganske mislykket som bare surrer rundt og ikke vet hva jeg vil. TS Anonymkode: 57220...a6c Da ville jeg droppet studiet nå, og søkt hjelp. Det er så dyrt å studere at det å kaste vekk masse penger på dette og ikke lykkes er ikke bra. Så fikse de bakenforliggende årsakene til at det er slik, her må du da søke hjelp. Første steg er å kontakte fastlege. Du er ikke "dum" du virker oppegående som har så mye selvinnsikt at du ser at dette kanskje ikke går. Det er aldri for sent for en retrett slik sett. Ikke bry deg om hva andre gjør, de sliter ikke med samme utfordringer som du gjør nå. Derfor kan du heller ikke sammenligne deg med de. Vær så realistisk at du velger en utdannelse du vet du kan klare i fremtiden, for om du må jobbe knallhardt og være usikker på om du klarer et studie? Det kan fort dra deg ned i gjørmen igjen selv om du blir frisk. Det viktigste i jobbsammenheng slik jeg ser det er å skaffe seg en utdannelse som kan gi en rimelig god garanti for en jobb etterpå, om man trives eller ikke vet man aldri før etter et par år i yrket. Og det er aldri slik at man må forbli i samme yrket livet ut selv med en utdannelse i bunn. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #10 Skrevet 15. august 2020 Ikke gi opp studiet før du har sjekket studiestedets psykologtjeneste. Kanskje får du både jobbet med deg selv og fortsatt med studiet? Anonymkode: 74624...226 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #11 Skrevet 15. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er litt der problemet ligger. Jeg søkte lærerutdanning fordi jeg vet man er sikrere å få jobb etter endt utdanning, enn ved andre studium. Men jeg aner egentlig ikke hva jeg vil bli, og innser jo at jeg har valgt studium på helt feil grunnlag. Likevel trodde jeg at jeg kom til å føle dette var mer "rett" enn andre studium.. Egentlig kunne jeg tenkt meg å gå rett i jobb, men er litt usikker på hvilke muligheter jeg har for å finne jobb med lønn jeg kan klare med med - uten høyere utdanning eller yrkesfaglig utdanning? TS Anonymkode: 57220...a6c Men studiene har jo kun vart en uke? Hva er det so gjør at du føler det slik nå? Jeg synes ikke du skal gå i 2 eller 3 år dersom du kjenner at dette er helt feil. Om du trenger å samle poeng ville jeg vurdert å gå i 1 år og søkt på nytt neste år. Dersom du ikke trenger poeng - skaff deg jobb fort som faen. Anonymkode: a85c0...b78
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #12 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men studiene har jo kun vart en uke? Hva er det so gjør at du føler det slik nå? Jeg synes ikke du skal gå i 2 eller 3 år dersom du kjenner at dette er helt feil. Om du trenger å samle poeng ville jeg vurdert å gå i 1 år og søkt på nytt neste år. Dersom du ikke trenger poeng - skaff deg jobb fort som faen. Anonymkode: a85c0...b78 EDIT: Så svaret ditt om mental helse nå og gjør om på svaret mitt. Kanskje studie er den beste medisin for deg. Å tvinge seg til å ha rutiner og møte opp kan være det beste du gjør for hodet ditt. Det er ikke når alt er kaotisk at du skal ta de viktige beslutningene. Anonymkode: a85c0...b78 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #13 Skrevet 15. august 2020 Fullfør i alle fall første praksisperiode, så ser du hva du synes Anonymkode: 990df...4f4
Gnå Skrevet 15. august 2020 #14 Skrevet 15. august 2020 Vanskelig spørsmål, men jeg ville i alle fall ikke gitt meg ennå. Dere kan jo ikke ha rukket mer en introduksjonsuke? Ellers har jeg disse innspillene: - Husk at året ikke er helt bortkastet selv om du ikke fullfører hele studiet. Du kan fremdeles føre fagene opp på CV'en din. Kanskje til og med bruke dem i en annen bachelorgrad. - Hvis du kommer rett fra vgs. kan du jo tenke å hvor mange som bruker ett år etter vgs. å reise, friår, folkehøgskole. Det betyr at det ikke er krise om du dropper ut. Du kan også fortsette å se på årete som at du "øver deg" på studere. Og hvis du fullfører har du jo i det minste fått med deg noen studiepoeng! - Snakk med studieveileder. - Se om du finner noen ledige plasser på enkeltemner. Da kan du bruke dem i en evt. bachelorgrad senere.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #15 Skrevet 15. august 2020 Ville droppet og heller søkt jobb i butikk eller noe lignende. Så kan du heller bruke tiden på å finne ut hva du vil enn å bruke penger på å studere. Anonymkode: 02ab9...d6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå