AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 En ting jeg reagerer på er at de som blir anklaget for voldtekt ofte er alene når de får disse anklagene, det kan være ganske tungt når anklagen er falsk. Voldtektsofre har et stort støtteapparat det er f. eks. et eget voldtektsmottak på legevakten. Bør det også være slik at de som blir anklaget for voldtekt med en gang også kan få hjelp på legevakten, hvis anklagen er falsk trenger de jo faktisk det? En ting jeg også tenker er at hvis man blir anklaget for voldtekt bør man med en gang ha rett på psykologhjelp for å eventuelt få hjelp til å takle det hvis anklagen er falsk. Hva tenker dere? Anonymkode: 62ecd...2ac
Hansehan Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 Ta kontakt med fastlegen din og be om henvisning. 1
anonym 4545 Skrevet 15. august 2020 #3 Skrevet 15. august 2020 Tiltres - noe å det verste en redelig person kan bli anklaget for. 4
herzeleid Skrevet 15. august 2020 #4 Skrevet 15. august 2020 Først og fremst bør vell omfanget i så fall utredes for å etablere om det er såpass omfattende at en trenger en nasjonal handlingsplan eller om dette kan dekkes tilfredsstillende av retts- og helsevesenet slik det er bygget opp i dag. 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #5 Skrevet 15. august 2020 Så for de svært få som blir falsk anklaget. Så skal da de som har voldtatt, ta opp plassen i psykiatrien. For de som virkelig har blitt voldtatt. For har man blitt voldtatt, betyr det virkelig ikke at man får hjelp. Anonymkode: c8eb7...db1 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 Bare å sette igang og organisere det. Hva venter du på? Anonymkode: f5d55...24e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 Jeg vet ikke, men det er vel ganske sjeldne tilfeller det er snakk om. Kunne vel hatt det kanskje, men er egentlig markedet så stort? Det er også to ganske ulike saker med voldtekt og falsk anklage. Begge er alvorlig, men de er jo ulike da. Det viktigste er at alle som trenger det får hjelp. Anonymkode: 24b6b...5ff
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 Hvorfor gjøre voldtekt da? Du skader både deg selv og den du gjør det med, men her og nå tenker du ikke at det skader deg. Anonymkode: 4e56d...b21
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjøre voldtekt da? Du skader både deg selv og den du gjør det med, men her og nå tenker du ikke at det skader deg. Anonymkode: 4e56d...b21 Slik jeg skjønte det, snakker TS om de som blir falskt anklaget for voldtekt. Altså har de ikke voldtatt noen. Å bli falskt anklaget for voldtekt må være noe av det verste man kan oppleve tror jeg. Om det går så langt at det blir rettsak og hele pakka, blir man jo fort "dømt" av omgivelsene, selv om man blir frikjent. Tror faktisk det kan være verre enn å oppleve å bli voldtatt. Anonymkode: c7d50...3ab 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #10 Skrevet 15. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg skjønte det, snakker TS om de som blir falskt anklaget for voldtekt. Altså har de ikke voldtatt noen. Å bli falskt anklaget for voldtekt må være noe av det verste man kan oppleve tror jeg. Om det går så langt at det blir rettsak og hele pakka, blir man jo fort "dømt" av omgivelsene, selv om man blir frikjent. Tror faktisk det kan være verre enn å oppleve å bli voldtatt. Anonymkode: c7d50...3ab Utdype gjerne hvorfor du tror dette. Husk at svært mange av de som har blitt voldtatt må forholde seg til falske anklager om at de lyver om voldtekten fordi de vil ha oppmerksomhet/angrer/ hevn osv. Dette vil kunne være en stor tilleggsbelastning til belastningen av å faktisk ha blitt voldtatt. Videre har vi et rettssystem som er lagt opp til å gi voldtektsforbryter every benefit of the doubt, noe som gjør at voldtektssaker sjelden ender med dom (sier ikke at dette er feil, justismord er virkelig ikke bra, men dette vil jo være til stor frustrasjon for faktiske offer). Sist, vil tro at noe av det verste for de som blir falskt anklaget er skammen/frykten for hva andre vil tro. Men dette er også ting som voldtektsoffer oftr sliter mye med. Kanskje spesielt der voldtekt har blitt filmet og spredt. Anonymkode: 24e54...b1e 10
herzeleid Skrevet 15. august 2020 #11 Skrevet 15. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utdype gjerne hvorfor du tror dette. Husk at svært mange av de som har blitt voldtatt må forholde seg til falske anklager om at de lyver om voldtekten fordi de vil ha oppmerksomhet/angrer/ hevn osv. Dette vil kunne være en stor tilleggsbelastning til belastningen av å faktisk ha blitt voldtatt. Videre har vi et rettssystem som er lagt opp til å gi voldtektsforbryter every benefit of the doubt, noe som gjør at voldtektssaker sjelden ender med dom (sier ikke at dette er feil, justismord er virkelig ikke bra, men dette vil jo være til stor frustrasjon for faktiske offer). Sist, vil tro at noe av det verste for de som blir falskt anklaget er skammen/frykten for hva andre vil tro. Men dette er også ting som voldtektsoffer oftr sliter mye med. Kanskje spesielt der voldtekt har blitt filmet og spredt. Anonymkode: 24e54...b1e En risikerer jo å få ødelagt alle sine sosiale relasjoner og forbindelser og å måtte gå resten av livet med et enormt stigma knyttet til seg samt en frykt for at det skal komme opp igjen. I alle tilfeller vil det selvfølgelig variere med sak og person, men jeg har ingen vanskeligheter for å se for meg tilfeller der jeg heller ville blitt voldtatt enn å bli beskyldt for det, selv om førstnevnte i de aller fleste tilfeller nok vil være verst. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #12 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg skjønte det, snakker TS om de som blir falskt anklaget for voldtekt. Altså har de ikke voldtatt noen. Å bli falskt anklaget for voldtekt må være noe av det verste man kan oppleve tror jeg. Om det går så langt at det blir rettsak og hele pakka, blir man jo fort "dømt" av omgivelsene, selv om man blir frikjent. Tror faktisk det kan være verre enn å oppleve å bli voldtatt. Anonymkode: c7d50...3ab Nå blir jo ingen dømt, så lenge de ikke har voldtatt. I de tilfellene så blir jo saken henlagt. Og du har tydeligvis ikke blitt voldtatt. Jeg ville mye heller blitt anklaget for voldtekt. Anonymkode: c8eb7...db1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #13 Skrevet 15. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå blir jo ingen dømt, så lenge de ikke har voldtatt. I de tilfellene så blir jo saken henlagt. Og du har tydeligvis ikke blitt voldtatt. Jeg ville mye heller blitt anklaget for voldtekt. Anonymkode: c8eb7...db1 Blir ingen dømt?, mange kan vel bli dømt etter falske anklager? Anonymkode: 62ecd...2ac 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #14 Skrevet 15. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå blir jo ingen dømt, så lenge de ikke har voldtatt. I de tilfellene så blir jo saken henlagt. Og du har tydeligvis ikke blitt voldtatt. Jeg ville mye heller blitt anklaget for voldtekt. Anonymkode: c8eb7...db1 Og du har tydeligvis aldri blitt anklaget for voldtekt. Tror du skal være forsiktig med å uttale deg så bastant når du kun kjenner én side. Tviler ikke på at det er forferdelig å bli voldtatt, men virker jo som de fleste ofre "kommer over det". Blir man derimot anklaget for voldtekt, og hele bygda tror du er et monster, så har man jo fått hele livet ødelagt. Anonymkode: c7d50...3ab 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #15 Skrevet 15. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå blir jo ingen dømt, så lenge de ikke har voldtatt. I de tilfellene så blir jo saken henlagt. Og du har tydeligvis ikke blitt voldtatt. Jeg ville mye heller blitt anklaget for voldtekt. Anonymkode: c8eb7...db1 Å bli uriktig anklaget for voldtekt er helt grusomt for dem som opplever det, og det burde absolutt vært et tilbud om hjelp til dem som var lett tilgjengelig! Det er ingen selvfølge at folk kommer seg levende gjennom det. Man risikerer å miste venner, arbeid, inntekt, helse, nattesøvn, sitt gode navn og rykte, pluss, pluss, pluss. Kjenner en person som i tillegg til alt dette har fått drapstrusler, blitt spytta på, og utsatt for uprovosert vold flere ganger. Jeg fikk hjulpet til så vedkommende fikk psykolog etter hvert, noe jeg ikke tror han hadde klart på egen hånd på det tidspunktet. Selv om få blir dømt for voldtekt, skjer det selvsagt justismord her også. Før trodde jeg det måtte tekniske bevis for å bli dømt for voldtekt, men det stemmer ikke. I eksempelet nedenfor ble en taxisjåfør dømt for voldtekt kun på kvinnens ord. Domstolen mente hun var mer troverdig enn ham. Men, så viste det seg at hun bare var god til å lyve, og gjorde det for å få erstatning. https://www.dagbladet.no/nyheter/voldtektsdomt-og-sa-frikjent-drosjesjafor-forbereder-millionsoksmal/70674 Ingen skulle oppleve å bli voldtatt, men heller ingen skulle oppleve å bli uriktig anklaget for det. Når du sier at du "mye heller ville blitt anklaget for voldtekt" så tviler jeg på at du har sett på nært hold hvor traumatisk det kan være for et menneske. I noen tilfeller blir også folk uskyldig dømt. Det er virkelig en tragedie for dem det gjelder. Anonymkode: e125a...1de 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #16 Skrevet 16. august 2020 Blir du beskyldt for voldtekt bør du skaffe deg en advokat. Å bli straffedømt for en voldtekt kreves strenge bevis. Har du ikke voldtatt noen så er det heller ingen bevis. 90% av anmeldelsene blir henlagt pga bevisets stilling, og de som blir dømt har de bevis for. Det er få som anmelder på falsk grunnlag. hva skal du med psykolog?? Du bør skaffe deg en advokat om du mener du blir uskyldig anklaget Anonymkode: 757db...a22 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #17 Skrevet 16. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir du beskyldt for voldtekt bør du skaffe deg en advokat. Å bli straffedømt for en voldtekt kreves strenge bevis. Har du ikke voldtatt noen så er det heller ingen bevis. 90% av anmeldelsene blir henlagt pga bevisets stilling, og de som blir dømt har de bevis for. Det er få som anmelder på falsk grunnlag. hva skal du med psykolog?? Du bør skaffe deg en advokat om du mener du blir uskyldig anklaget Anonymkode: 757db...a22 Bare et spørsmål: Hva skal en uskyldig anklaget med advokat, hvis det er så utrolig vanskelig å bli dømt? Anonymkode: c7d50...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #18 Skrevet 16. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir ingen dømt?, mange kan vel bli dømt etter falske anklager? Anonymkode: 62ecd...2ac Noen få blir beskyldt og anmeldt for voldtekt på falskt grunnlag, og noen få av disse igjen blir dømt i rettsvesenet. At de blir dømt av omgivelsene selv etter frikjennelse er vanskelig å gjøre noe med. Like vanskelig som å gjøre noe med de som er overbevist om at et voldtektsoffer løy om voldtekten. Blir man beskyldt for noe man ikke har gjort kan de offentlige bidra med to ting: Et rettssystem som sier at du er uskyldig inntil det motsatte er bevist (har både fordeler og ulemper for offer og den tiltalte), og muligheten til å søke legehjelp for å få hjelp til å takle psykiske ettervirkninger. Fordømmelsen fra folk rundt deg blir man nok dessverre ikke kvitt uansett hvor mange handlingsplaner som opprettes og gjennomføres. Vi har ytringsfrihet og rett til å tenke fritt i Norge, så ingen kan tvinge folk til å forstå eller tro på det som er sannheten. Anonymkode: 67819...94c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #19 Skrevet 16. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir du beskyldt for voldtekt bør du skaffe deg en advokat. Å bli straffedømt for en voldtekt kreves strenge bevis. Har du ikke voldtatt noen så er det heller ingen bevis. 90% av anmeldelsene blir henlagt pga bevisets stilling, og de som blir dømt har de bevis for. Det er få som anmelder på falsk grunnlag. hva skal du med psykolog?? Du bør skaffe deg en advokat om du mener du blir uskyldig anklaget Anonymkode: 757db...a22 Det skal jo ikke skje, men det skjer likevel at folk blir dømt uten strenge bevis. Det skjer justismord også i voldtektssaker. F.eks i noen saker med «ord mot ord» blir kvinnen sett på som mer troverdig en mannen. UTEN at hun er det. I denne saken som jeg viste til litt tidligere var kvinnen bare veldig god til å lyve, og mannen ble dømt og fengslet. https://www.dagbladet.no/nyheter/voldtektsdomt-og-sa-frikjent-drosjesjafor-forbereder-millionsoksmal/70674 Du spør hva folk skal med psykolog...Hvem trenger psykolog om en som blir uriktig anklaget for en grov kriminell handling ikke trenger det? Uskyldige mennesker som i verste fall mister arbeid, inntekt, venner, familie, ja som blir mobbet ut av samfunnet. Jeg kjenner til en sak ryktespredning og uriktige anklager har ført til alvorlige trusler og voldelige angrep. Man trenger selvsagt advokat, men man trenger også noen å bearbeide følelsene og traumene med. (Det burde være unødvendig, men føler likevel for å si at jeg er kvinne og ikke mann.) Anonymkode: e125a...1de
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #20 Skrevet 16. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal jo ikke skje, men det skjer likevel at folk blir dømt uten strenge bevis. Det skjer justismord også i voldtektssaker. F.eks i noen saker med «ord mot ord» blir kvinnen sett på som mer troverdig en mannen. UTEN at hun er det. I denne saken som jeg viste til litt tidligere var kvinnen bare veldig god til å lyve, og mannen ble dømt og fengslet. https://www.dagbladet.no/nyheter/voldtektsdomt-og-sa-frikjent-drosjesjafor-forbereder-millionsoksmal/70674 Du spør hva folk skal med psykolog...Hvem trenger psykolog om en som blir uriktig anklaget for en grov kriminell handling ikke trenger det? Uskyldige mennesker som i verste fall mister arbeid, inntekt, venner, familie, ja som blir mobbet ut av samfunnet. Jeg kjenner til en sak ryktespredning og uriktige anklager har ført til alvorlige trusler og voldelige angrep. Man trenger selvsagt advokat, men man trenger også noen å bearbeide følelsene og traumene med. (Det burde være unødvendig, men føler likevel for å si at jeg er kvinne og ikke mann.) Anonymkode: e125a...1de En trenger kanskje psykolog om man blir syk av det, og ikke fungerer. Å bli anklaget for voldtekt uten å ha gjort det er ikke bra. Men ofte er det uklare grenser der damen har vært for full, uklart samtykke og mannen misforstår kvinnens signal.. slike situasjoner kan oppleves som overgrep for dama Anonymkode: 757db...a22 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå