Gå til innhold

Hvor lang tid gikk det før du så effekt av isotretinoin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne om halvannen uke ca (får det av hudlegen). Gikk på det i 2015 og ble markant bedre; men problemene kommer tilbake. Jeg tror jeg gikk for kort tid på dem (3,5 mnd). Husker ikke så mye fra det; men blir nysgjerrig på hvor mange uker det gikk før dere merker effekt? Husker kun at huden ble mer tørr etter to uker hos meg. Hadde stort sett kun det som bivirkning den gangen. 
hvor lenge gikk dere dessuten på kuren? Håper å kunne stå på den så lenge jeg har mulighet. Er veldig sliten og lei av å ha akne-hud som begynte ved 14-års alder, nå i en alder av 25. 

Anonymkode: 4cd76...8b0

Skrevet

Jeg har gått på dem i 2 to runder, en da jeg var 15 og en da jeg var 23-ish. 
Jeg husker ikke hvor lang tid det tok første gang, men den andre gangen mener jeg det tok ca 2-3 måneder. Tror jeg gikk på kuren i ca 6 måneder. Nå er det omtrent 2 år siden jeg var ferdig med siste kuren, og huden har holdt seg fri fra akne! Nå har jeg et par kviser rundt PMS/mensen. Hold ut, det blir bedre!

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg gikk i 6mnd for noen år siden, og husker det først ble ganske ille før bedringen begynte. Det gikk nok 4-6 uker «gal vei» først og jeg fortsatte å være veldig tørr helt til jeg avsluttet kuren. Nå, tre, fire år etter har jeg fortsatt normal hud. Håper du har fått god hjelp til å velge hudkremer og leppepomader du skal bruke i behandlingsperioden? Jeg brukte effaclair H fra apoteket - kan virkelig anbefales. Lykke lykke til! 

Anonymkode: 4128f...2d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynner på mandag. Venter bare på svar på blodprøve. 

Har flere venninner som har gått på Iso. Noen har fått umiddelbar virkning, mens andre har fått et utbrudd først.

Anonymkode: 8ba2e...22f

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Pottah skrev:

Jeg har gått på dem i 2 to runder, en da jeg var 15 og en da jeg var 23-ish. 
Jeg husker ikke hvor lang tid det tok første gang, men den andre gangen mener jeg det tok ca 2-3 måneder. Tror jeg gikk på kuren i ca 6 måneder. Nå er det omtrent 2 år siden jeg var ferdig med siste kuren, og huden har holdt seg fri fra akne! Nå har jeg et par kviser rundt PMS/mensen. Hold ut, det blir bedre!

Takk for svar! Så fint å høre at du har holdt deg akne-fri:-) 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner på mandag. Venter bare på svar på blodprøve. 

Har flere venninner som har gått på Iso. Noen har fått umiddelbar virkning, mens andre har fått et utbrudd først.

Meg igjen. Skal i utgangspunktet gå på kuren i 6,5 mnd. Skal tilbake for en ny vurdering etter 6 mnd for å se om jeg må gå lenger. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg gikk i 6mnd for noen år siden, og husker det først ble ganske ille før bedringen begynte. Det gikk nok 4-6 uker «gal vei» først og jeg fortsatte å være veldig tørr helt til jeg avsluttet kuren. Nå, tre, fire år etter har jeg fortsatt normal hud. Håper du har fått god hjelp til å velge hudkremer og leppepomader du skal bruke i behandlingsperioden? Jeg brukte effaclair H fra apoteket - kan virkelig anbefales. Lykke lykke til! 

Anonymkode: 4128f...2d6

Takk for svar:) Jeg hadde ikke en stor forverring sist, så jeg er spent på hvordan det kan bli nå. Ja, jeg gikk på La roche posay og har faktisk gjort det siden. Det er det eneste huden min tåler! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Meg igjen. Skal i utgangspunktet gå på kuren i 6,5 mnd. Skal tilbake for en ny vurdering etter 6 mnd for å se om jeg må gå lenger. 

Hei! Skjønner. Men tror du at en får mulighet til å stå på de lenger om huden er blitt bedre? Kan jo være en trenger mer tid, selv om huden er fin mens man står på kuren, mener jeg..! Leste om ei som fikk stå på veldig lav dose i et år (etter et halvt år). Lykke til! Sitter og tripper til hudlegetimen og resepten kommer😂

Skrevet

Jeg går på denne nå, er kanskje litt bedring nå etter halvannen mnd, men dukker fremdeles opp nye kviser. 

Litt på siden, men vet noen om man skal ta de to tablettene pr dag samtidig eller spredt utover? Begynte nettopp på to pr dag.

Anonymkode: b6257...f0f

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på denne nå, er kanskje litt bedring nå etter halvannen mnd, men dukker fremdeles opp nye kviser. 

Litt på siden, men vet noen om man skal ta de to tablettene pr dag samtidig eller spredt utover? Begynte nettopp på to pr dag.

Ts her. Godt spørsmål, som sikkert noen andre er mer sikre på enn meg. Begynte på to stk Den gangen jet stod på de sist, og mener jeg tok de sammen. Men er usikker! Det eneste jet husker er at jeg måtte ned til én da dosen ble for sterk for meg🤓

Skrevet
På 15.8.2020 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Har tatt de første tablettene nå. Lurer på hvor fort jeg blir tørr.

Skrevet
På 15.8.2020 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at det ikke spilte noen rolle. 

Skrevet

Man skal ta de sammen med mat i alle fall. Da tas de best opp i kroppen.

Anonymkode: e66aa...9f1

Skrevet
På 15.8.2020 den 13.22, AnonymBruker skrev:

Ts her. Godt spørsmål, som sikkert noen andre er mer sikre på enn meg. Begynte på to stk Den gangen jet stod på de sist, og mener jeg tok de sammen. Men er usikker! Det eneste jet husker er at jeg måtte ned til én da dosen ble for sterk for meg🤓

Ringte hudlegen i dag, de sa jeg kunne ta de sammen^^ Hvordan var den for sterk for deg? Jeg har fått ekstremt tørre lepper nå med to om dagen. Bortsett fra det går det fint så langt. Hatt litt leddsmerter, men ikke langvarig.

Skrevet
På 15.8.2020 den 13.09, AnonymBruker skrev:

Hei! Skjønner. Men tror du at en får mulighet til å stå på de lenger om huden er blitt bedre? Kan jo være en trenger mer tid, selv om huden er fin mens man står på kuren, mener jeg..! Leste om ei som fikk stå på veldig lav dose i et år (etter et halvt år). Lykke til! Sitter og tripper til hudlegetimen og resepten kommer😂

Usikker på hva hudlegen skal se etter på kontrollen. Hvis huden er bedre vet jeg ikke om jeg skal gå lenger, trolig ikke.

Annonse
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ringte hudlegen i dag, de sa jeg kunne ta de sammen^^ Hvordan var den for sterk for deg? Jeg har fått ekstremt tørre lepper nå med to om dagen. Bortsett fra det går det fint så langt. Hatt litt leddsmerter, men ikke langvarig.

Hvor fort fikk du tørre lepper? Har du noe tørr hud?

Skrevet
På 17.8.2020 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Har tatt de første tablettene nå. Lurer på hvor fort jeg blir tørr.

ts. Hos meg begynte det etter rundt to uker sist jeg gikk på dem, for fem år siden. Har hatt dette som en vedvarende bivirkning siden (eller så er det fordi jeg gjorde meg psykisk avhengig av Leppomade). Så det vil ikke komme som noe stort sjokk for egen del når jeg begynner i begynnelsen av sept😂

Skrevet

Gikk på kur for 7 år siden. Husker at huden ble verre i starten, fikk et sykt utbrudd som varte i 3-4 uker. Så ble det gradvis bedre. Huden tørket ut, og jeg måtte smøre meg med leppepomade hele tiden. Men etter 7 måneder var jeg helt kvisefri og har vært det siden. Beste valget jeg har tatt. 

Anonymkode: 0f29b...7d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke brukt iso selv, men ser daglig mange brukere av det. 
Det er vanlig å merke noe bedring etter ca 8 uker, men noen opplever først bedring mot slutten av kuren. Huden kan oppleves verre de aller første ukene. 

Så godt som alle avslutter kuren med gode resultater.

Hvor lenge du går på kur er egentlig ikke viktig, det som betyr noe er antall tabletter totalt i forhold til kroppsvekt. Så kommer det an på hvor fort du kan innta totaldosen uten å få utålelige bivirkninger eller utslag på kontrollblodprøver. 

De fleste tolererer 2 tabletter daglig, noen kun 1, noen klarer 3. Her må man prøve seg fram i samråd med legen. Det er vanlig å innta totaldosen i løpet av 6-8 mnd, men det avhenger som sagt av kroppsvekt og daglig dosetoleranse. 

Du tar dagsdosen samlet, til fast tidspunkt og til måltid.

Skrevet
25 minutter siden, Kitcat skrev:

Jeg har ikke brukt iso selv, men ser daglig mange brukere av det. 
Det er vanlig å merke noe bedring etter ca 8 uker, men noen opplever først bedring mot slutten av kuren. Huden kan oppleves verre de aller første ukene. 

Så godt som alle avslutter kuren med gode resultater.

Hvor lenge du går på kur er egentlig ikke viktig, det som betyr noe er antall tabletter totalt i forhold til kroppsvekt. Så kommer det an på hvor fort du kan innta totaldosen uten å få utålelige bivirkninger eller utslag på kontrollblodprøver. 

De fleste tolererer 2 tabletter daglig, noen kun 1, noen klarer 3. Her må man prøve seg fram i samråd med legen. Det er vanlig å innta totaldosen i løpet av 6-8 mnd, men det avhenger som sagt av kroppsvekt og daglig dosetoleranse. 

Du tar dagsdosen samlet, til fast tidspunkt og til måltid.

Ts. Takk for fint svar. Jeg gikk som sagt på disse for flere år siden, men må nok ta en til for å få bukt med dette en gang for alle. Har forsøkt alt annet, og selv ikke antibiotika hjelper. Fikk god effekt sist, men har fått en tilsvarende (litt mildere) oppblussing igjen siste året. Jeg minnes å huske jeg tok to, men måtte trappe ned til en grunnet utholdelig tørr hud!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...