Gå til innhold

Hvor lange dager er det på jobb innen finans?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feks hos Pareto eller andre? Er det sant at man begynner rundt 7 og går hjem rundt 20 på kvelden?

Anonymkode: 6e1aa...af9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken stilling man har. En megler må være på jobb før markedet åpner, og før dette igjen har de gjerne morgenmøte - typisk 7.30. Andre stillinger igjen er det mer normal arbeidstid for. Det er også stor variasjon fra firma til firma, større etablerte banker har ofte mer normal arbeidstid. 

Er det en spesiell type stilling du tenker på?

Anonymkode: 95d0d...fca

Skrevet

Kommer helt an på stilling.

Anonymkode: f41f9...2bd

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Typisk arbeidsdag for meg (aksjemegler).

Står opp 0500. Kjører til jobb rundt kl0600 og ankommer kontoret mitt rundt 0630. Holder et møte med laget mitt 2 timer før børsen åpner.
Når børsen åpner begynner pulsen å pumpe. Jeg får i verste fall 40 telefoner på 10  minutt... I tillegg må jeg holde konstant øye med aksjene og kursene. 
Kl1200 er det lunsj. Stikker da som regel til Sabrura eller Sabi sammen med et par kollegaer. Kl1400 er det tilbake på jobb.
Så fortsetter jeg å analysere og kjøpe aksjer fram til børsen stenger.
Fra og med kl1700 til 1900 går jeg i møter sammen med mine kollegaer og diskuterer dagens investeringer. Etterpå er det telefoner til alle investorer. 
Er vanligvis hjemme rundt kl2100. 

Ja det er hardt og tøft.. Man må ha is i magen for å jobbe med dette. Samboeren min er ikke så fornøyd med at jeg jobber så mye, men men.. Sånn er det. Bestilte Audi E-tron GT sist uke. Det er iallfall noe positivt..😅

Anonymkode: 0ba76...f95

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og så skriver du innlegg på KG klokka 11.03 midt på en arbeidsdag? Ok...

Anonymkode: d1d00...863

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og så skriver du innlegg på KG klokka 11.03 midt på en arbeidsdag? Ok...

Har 1 uke fri (vinterferie)! :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Står opp 0500. Kjører til jobb rundt kl0600 og ankommer kontoret mitt rundt 0630. Holder et møte med laget mitt 2 timer før børsen åpner.
Når børsen åpner begynner pulsen å pumpe. Jeg får i verste fall 40 telefoner på 10  minutt... I tillegg må jeg holde konstant øye med aksjene og kursene. 
Kl1200 er det lunsj. Stikker da som regel til Sabrura eller Sabi sammen med et par kollegaer. Kl1400 er det tilbake på jobb.
Fra og med kl1700 til 1900 går jeg i møter sammen med mine kollegaer og diskuterer dagens investeringer. Etterpå er det telefoner til alle investorer. 

Ja det er hardt og tøft.. Man må ha is i magen for å jobbe med dette. Samboeren min er ikke så fornøyd med at jeg jobber så mye, men men.. Sånn er det. Bestilte Audi E-tron GT sist uke. Det er iallfall noe positivt..😅

Bare litt nysjerrig, Har dere meglere som er på jobb sen kveld/nattestid og. Med tanke på viktige børser i f,eks New York, Hong Kong og Tokyo? Da disse jo holder åpent på helt andre tider enn i Norge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mye tjener du?

Anonymkode: 548e0...9da

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har 1 uke fri (vinterferie)! :) 

Vinterferie i finansbransjen?  Du nevner også spisesteder i Oslo mens vinterferien i Oslo var over i forrige uke. Okey... Må innrømme det høres litt merkelig ut.

Men på annen side er det vel typisk for selgere og meglere å snakke om hva slags bil de skal kjøpe og hvor de spiser sånt helt ubedt.

• Liker 7
Skrevet

Kommer helt an på firma og del av bransjen man jobber.

Jeg jobber som analytiker og jobber fra 8-16. 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/2/2021 at 1:36 PM, Kjetil E said:

Bare litt nysjerrig, Har dere meglere som er på jobb sen kveld/nattestid og. Med tanke på viktige børser i f,eks New York, Hong Kong og Tokyo? Da disse jo holder åpent på helt andre tider enn i Norge.

Korrekt! Vi har folk som er på jobb sent om kvelden (til 0300 ca). :) 

Til dere andre. Hvorfor går dere utifra at jeg er fra Oslo? Er ikke det skjønner du. :) Vestlandet her!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye tjener du?

Anonymkode: 548e0...9da

Nok.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Korrekt! Vi har folk som er på jobb sent om kvelden (til 0300 ca). :) 

Til dere andre. Hvorfor går dere utifra at jeg er fra Oslo? Er ikke det skjønner du. :) Vestlandet her!!

Takk skal du ha, var veldig inntresant å lese det du skrev.

• Liker 1
  • 6 måneder senere...
Gjest Storebror
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 10.59):

Hvor mange dager i uka jobber du? Og hvorfor har dere 2 timers lunsj i stedet for å slutte tidligere på jobb?

Endret av Storebror
Skrevet

Lengre dager enn i kommunen ihvertfall, men bedre lønn. Men selve jobben synes jeg er kjedelig. Tall opp og ned i mente. Ville valgt noe annet.

Når folk regner lønn burde de tenke på det de tjener fra 8-16. Helt umulig å sammenligne ellers. Leger tjener jo godt, men de jobber mer. Ender vel på ca. snittlønn.

Anonymkode: f2222...b0e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 10.59):

Hva tjener du i året?

Når jeg kjøper aksjer så kjøper jeg det gjennom internett. Hvorfor gjør du jobben manuelt i stedet for å la dataprogrammer gjøre jobben? Og hvorfor får du så mange telefoner? Hvorfor trykker ikke folk bare på en knapp i stedet for å ringe deg og be deg kjøpe/selge aksjene?

Hvor mye betaler kundene deg?

Anonymkode: eaf91...b1b

• Liker 1
Skrevet

Investment banking 

Alt fra 10 til 20 timer. Mye av arbeidet er monkey work, type lage/oppdatere presentasjoner, gå over finansiell data, o.l.

Grunnen til at arbeidsdagene kan være så lange, er at man jobber på deal/prosjekt-basis, og disse selvfølgelig har en endelig levetid. Mye arbeid skal utføres i denne perioden, og alt flyter opp/ned hierarkiet. Får du en melding av sjefen kl 2200 om å fikse en presentasjon (som skal være klar til kl 0800 dagen derpå), så må du bare gjøre den ferdig. Det er mye dødtid, der du bare venter på å få arbeid i retur - men man må fortsatt "show face" / være tilstede / se ut som man jobber. 

Normale uker kan være på 50-60 timer uken, mens i høytider kan du fort jobbe/være på jobb i over 100 timer uken.

Anonymkode: e8654...cd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva tjener du i året?

Når jeg kjøper aksjer så kjøper jeg det gjennom internett. Hvorfor gjør du jobben manuelt i stedet for å la dataprogrammer gjøre jobben? Og hvorfor får du så mange telefoner? Hvorfor trykker ikke folk bare på en knapp i stedet for å ringe deg og be deg kjøpe/selge aksjene?

Hvor mye betaler kundene deg?

Anonymkode: eaf91...b1b

Lurer småinvestorer.

Anonymkode: 854db...38d

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Investment banking 

Alt fra 10 til 20 timer. Mye av arbeidet er monkey work, type lage/oppdatere presentasjoner, gå over finansiell data, o.l.

Grunnen til at arbeidsdagene kan være så lange, er at man jobber på deal/prosjekt-basis, og disse selvfølgelig har en endelig levetid. Mye arbeid skal utføres i denne perioden, og alt flyter opp/ned hierarkiet. Får du en melding av sjefen kl 2200 om å fikse en presentasjon (som skal være klar til kl 0800 dagen derpå), så må du bare gjøre den ferdig. Det er mye dødtid, der du bare venter på å få arbeid i retur - men man må fortsatt "show face" / være tilstede / se ut som man jobber. 

Normale uker kan være på 50-60 timer uken, mens i høytider kan du fort jobbe/være på jobb i over 100 timer uken.

Hva tjener du i året? Og hvorfor må du jobbe 50-60 timer i uken? Hvorfor ansetter man ikke i stedet 2 stykker til å gjøre jobben din slik at dere får normal arbeidstid?

Anonymkode: 392db...f34

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva tjener du i året? Og hvorfor må du jobbe 50-60 timer i uken? Hvorfor ansetter man ikke i stedet 2 stykker til å gjøre jobben din slik at dere får normal arbeidstid?

Anonymkode: 392db...f34

Kommer helt an på bonus. Fastlønna ligger på 860000 kr, men bonus kan variere fra 0.5 - 1.5 millioner. Kommer helt an på hva du har jobbet med - og til en vis grad hvilken gruppe du jobber i. Til syvende og sist så er det direktørene som skaffer arbeid/transaksjoner, dette har du lite kontroll over selv. 

La oss si at en større bedrift vurderer å kjøpe opp en mindre konkurrent, da må de pløye gjennom mye data. De fleste gjør ikke dette selv, men går heller til en investeringsbank o.l., og kjøper denne tjenesten fra banken. Videre må de jo finansiere kjøpet, noe som også bankene kan bistå dem med. 

Når du skal kjøpe en bedrift, så er det naturlig at forarbeidet må skje i hemmelighet, og ting må gå fort. Du har bare et temmelig kort vindu for kjøp, før andre aktører slenger seg med. Stiger aksjeprisen til bedriften du vil kjøpe for høyt, så lønner det seg kanskje ikke å kjøpe den. Dette er klassisk eksempel på hvorfor en kan ende opp med arbeidsuker på +/- 100 timer i uken. Alt må skje fort, i hemmelighet, og i koordinasjon med mange andre. 

Kompensasjonen av denne transaksjonen får banken, som tar sin del av kaka, så blir resten fordelt over gruppen du jobber i. Da følger også kompensasjonen hierarkiet. 

Det er liten ønske om å ansette flere folk. Jo mindre folk man er, des mer penger blir det på de ansatte. Men man må naturlig nok være nok til at de ansatte ikke blir helt utbrente...men det skal sies at spesielt i denne bransjen, så er "standarden" at folk jobber i de mest pressede stillingene 2-3 år, før de klatrer opp, eller går videre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...