AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 Jeg sa opp min jobb 10.juni. Trodde jeg da skulle begynne i min nye jobb 11. September. fordi i min kontrakt står det " oppsigelse gjelder 3.mnd fra oppsigelsestidspunkt" Sa på jobb intervju at jeg hadde 3.mnd oppsigelse, og de har satt meg opp på vakt 11. september. Men nå sier min nåværende arbeidsgiver at oppsigelse gjelder fra 1. i mnd. Altså at jeg ikkje får begynne før 1. oktober i min nye jobb.. Men hvorfor står det da " oppsigelse gjelder 3.mnd fra oppsigelsestidspunkt" i kontrakten? Har jo lest at det mange ganger gjelder fra den 1. Men har og lest at det er kontrakten som gjelder, og det er mange forskjellige regler på oppsigelse. noen har 1 og 2 mnd. og noen 6.mnd... Hva er riktig? Har hatt fast jobb der i 2år. Anonymkode: 7af69...320
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ Ser ut som om Arbeidstilsynet er enig med din arbeidsgiver her. Anonymkode: 145bf...80e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #3 Skrevet 15. august 2020 Arbeidsgiver har rett. Anonymkode: 9dfaf...f2c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #4 Skrevet 15. august 2020 Arbeidsgiver har rett ts, så her må du nok bare ringe ny arbeidsgiver og si du ikke kan starte fra 1.okt. Anonymkode: fe72f...a26
alabaster Skrevet 15. august 2020 #5 Skrevet 15. august 2020 Arbeidsgiver tar feil. Normalt gjelder oppsigelsesfrist fra første i påfølgende måned, som det står på arbeidstilsynets sider, men i din kontrakt er det jo presisert at oppsigelsestiden løper fra "oppsigelsestidspunkt" = det tidspunkt hvor oppsigelsen ble gitt. Det er kontrakten som gjelder i ditt tilfelle. 9
Loff77 Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 Du har rett hvis der virkelig står som du sier i kontrakten 2
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 Det normale, TS, er at man skriver i oppsigelsen sin når man sier opp. "Jeg sier med dette opp min stilling med virkning fra i dag dd.mm.åååå, og min siste arbeidsdag blir dd.mm.åååå". Så kan arbeidsgiver protestere og henvise til kontrakt som viser at oppsigelsestiden gjelder fra 1. i måneden. Det er helt vanlig at det gjelder fra første i måneden, men det kan - som flere påpeker - være at din kontrakt er slik formulert at du har tolket det riktig.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 På 15.08.2020 den 13.25, AnonymBruker skrev: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ Ser ut som om Arbeidstilsynet er enig med din arbeidsgiver her. Anonymkode: 145bf...80e I lenken står det: "Normalt regnes oppsigelsestiden fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted." Altså at det er normalt, men ikke at det er noen lov som sier at det alltid gjelder. Om det står i kontrakten som TS skriver, at oppsigelse gjelder i 3 måneder fra oppsigelsestidspunkt, vil jeg tro TS har sitt på det rene her. Anonymkode: 3b570...bb4 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 På 15.8.2020 den 13.58, alabaster skrev: Arbeidsgiver tar feil. Normalt gjelder oppsigelsesfrist fra første i påfølgende måned, som det står på arbeidstilsynets sider, men i din kontrakt er det jo presisert at oppsigelsestiden løper fra "oppsigelsestidspunkt" = det tidspunkt hvor oppsigelsen ble gitt. Det er kontrakten som gjelder i ditt tilfelle. Dette. Kontrakten er det som gjelder Anonymkode: 271c7...edc 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Oppsigelsestidspunkt er når du ga oppsigelse, det står jo svart på hvitt at du har rett. De har selv dummet seg ut med hva de skriver i kontrakten, slike ting er utrolig viktig at er helt presist Anonymkode: efdd2...12e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Jeg holder med deg, ts. Det står jo i kontrakten, at oppsigelsestiden gjelder fra oppsigelsesdato, og 3 måneder frem i tid. Hadde det kun stått 3 måneders oppsigelsestid derimot, hadde nok fra og med 1. Vært det riktige. Anonymkode: 75ea3...d7b 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 TS har rett. Arbeidsmijlølovens bestemmelser er minimumsbestemmelser. Man står fritt til å avtale "bedre" vilkår. TS har 3 mnd oppsigelsestid, og dermed "bedre" vilkår. Da kan man avtale når oppsigelsestidspunktet starter. Og det står svart på hvitt i kontrakten. At oppsigelsestiden starter fra den 1 i neste måned kun dersom man har 1 mpneds oppsigelsestid, som er lovens minimum. HAr man lengre avtalt oppsigelsestid kan man avtale dato-til-dato. Det jeg derimot stusser på "satt meg opp på vakt 11. sept." Det fremstår for meg som om TS har en tilkallingsvakt. Og som kjent er ikke tilkallingsvikarer pliktige til å si ja til vakter de får tilbud om. Uansett om rammeavtalen løper. En arbeidsgiver må ha aksept fra arbeidstaker for å kunne sette vedkommende opp på en vakt. Anonymkode: 0bcf7...c70
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 TS har rett, jeg har vært igjennom samme selv. Når man skriver tidspunktet betyr det faktisk fra den dagen man sier opp. Anonymkode: 13eea...463 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 Her er det arbeidsavtalen som gjelder, og der står det vitterlig at oppsigelsen gjelder «3 måneder fra oppsigelsestidspunkt». TS har altså rett, og arbeidsgiver kan ikke kreve at hun stiller på jobb etter dette. Anonymkode: a0f47...766 2
nomore82 Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 Tja.. jeg er i utgangspunktet enig i tolkningen til trådstarter. Men jeg vil påstå at den er noe åpen for tolkning og misforståelse. Som andre her påpeker så er det normale at oppsigelsestiden gjelder hele kalendermåneder. Så sier man opp 15 januar, og har 3 måneders oppsigelsestid så er man altså ikke ferdig med oppsigelsestiden før etter 30 april. Men i det daglige kan man fortsatt si at oppsigelsestiden startet den 15 januar, siden det var da en sa opp, selv om den første hele kalendermåneden ikke starter før 1 februar. Så skal man være presis her, så ville det normale være å skrive i kontrakten "oppsigelsestiden beregnes fra den datoen arbeidstaker leverte oppsigelse". Arbeidsgiver har utformet kontrakten og er den som må bære den største risikoen for feiltolkninger og misforståelser. Så jeg ville sagt til gammel arbeidsgiver at i henhold til kontrakten så har jeg forstått sånn og sånn, og min siste arbeidsdato blir dermed xx.xx.xxxx. Dersom dere fortsatt er uenig så må du ta en prat med tillitsvalgt på arbeidsplassen om dere har dette eller fagforening om du er medlem. Da vil du få mer presise svar angående tolkningen. Samtidig kan det være verdt å forlate arbeidsplassen med en god tone. Verden er liten og plutselig møter du gammel sjef på et nytt sted. Så du kan jo og høre med ny arbeidsgiver om det skaper store problemer at du utsetter oppstarten pga en misforståelse og problemer med vakter hos tidligere arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 32 minutter siden, nomore82 skrev: Tja.. jeg er i utgangspunktet enig i tolkningen til trådstarter. Men jeg vil påstå at den er noe åpen for tolkning og misforståelse. Som andre her påpeker så er det normale at oppsigelsestiden gjelder hele kalendermåneder. Så sier man opp 15 januar, og har 3 måneders oppsigelsestid så er man altså ikke ferdig med oppsigelsestiden før etter 30 april. Men i det daglige kan man fortsatt si at oppsigelsestiden startet den 15 januar, siden det var da en sa opp, selv om den første hele kalendermåneden ikke starter før 1 februar. Så skal man være presis her, så ville det normale være å skrive i kontrakten "oppsigelsestiden beregnes fra den datoen arbeidstaker leverte oppsigelse". Arbeidsgiver har utformet kontrakten og er den som må bære den største risikoen for feiltolkninger og misforståelser. Så jeg ville sagt til gammel arbeidsgiver at i henhold til kontrakten så har jeg forstått sånn og sånn, og min siste arbeidsdato blir dermed xx.xx.xxxx. Dersom dere fortsatt er uenig så må du ta en prat med tillitsvalgt på arbeidsplassen om dere har dette eller fagforening om du er medlem. Da vil du få mer presise svar angående tolkningen. Samtidig kan det være verdt å forlate arbeidsplassen med en god tone. Verden er liten og plutselig møter du gammel sjef på et nytt sted. Så du kan jo og høre med ny arbeidsgiver om det skaper store problemer at du utsetter oppstarten pga en misforståelse og problemer med vakter hos tidligere arbeidsgiver. Hva er dette for noe tull. Det holder å lese kontrakten og loven så ser man lett hva som er rettstilstanden. Det er ikke behov for spørre tillitsvalgt (som er en kollega, ikke en fagperson). Det er ingen misforståelser om vakter. Det er som ikke kan lese loven. En sjef som mest sannsynlig ikke har engang har fullført vidergående. Ville anbefalt noen å stole på juridiske vurderinger fra slike. Anonymkode: 0bcf7...c70 2
nomore82 Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er dette for noe tull. Det holder å lese kontrakten og loven så ser man lett hva som er rettstilstanden. Det er ikke behov for spørre tillitsvalgt (som er en kollega, ikke en fagperson). Det er ingen misforståelser om vakter. Det er som ikke kan lese loven. En sjef som mest sannsynlig ikke har engang har fullført vidergående. Ville anbefalt noen å stole på juridiske vurderinger fra slike. Anonymkode: 0bcf7...c70 Kan du utdype mer enn "for noe tull"? Jeg har i det minste skrevet om hvorfor jeg hevder det jeg skriver. Jeg sa heller ikke at det var misforståelser om vakter. Jeg foreslår at du leser det jeg skriver om igjen, og prøver på nytt. For akkurat nå var det et dårlig forsøk. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 Så lenge formuleringen er slik du har oppgitt TS, så kan den jo tolkes i retning at oppsigelsestiden faktisk gjelder fra oppsigelsestidspunktet og 3 måneder fremover i tid, men dette er jo ikke det vanlige. Anonymkode: f970e...d48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå