AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #1 Skrevet 15. august 2020 Hallo Jeg har ei jente på 3,5 som er veldig glad i kjoler. Hver dag er en kjoledag. Slik har det vært i et år 🙂 Hadde jeg visst at hun kun skal ha på kjole hver eneste dag, hadde jeg aldri kjøpt så mange. Hver gang hun er i butikken, går hun alltid og ser på kjoler, stryker på stoffet og velger seg en. Det er nydelig ❤️ Men så har det seg slik at vi har så mange andre fine klær også. Men hun nekter å ha dem på. Får jeg de på henne, så tar det ikke lange tiden før hun "søler". Hun søler sjeldent, og aldri når hun har på kjolene sine. Jeg har valgt mine kamper nå i ferien og det er jo kjolevær, men har noen noe tips til å få viljen sin her eller? Noen som har noe fine triks i ermet? Jeg vil helst ikke at det ender med grin, for da blir det mer en maktkamp og det er ikke verdt det. Og skal vi noe som krever mer praktiske klær, så går det igjennom altså 😊 Hun går med kjole og tiara hver dag, savner litt shorts og t-skjorte en gang i blant.. 😊 Anonymkode: b2f63...8eb
LoppeLiten Skrevet 15. august 2020 #2 Skrevet 15. august 2020 La nå ungen fortsette med å gå i kjole. At du savner shorts og t-skjorte har ingenting med henne å gjøre. Liker du å bli påtvunget klær du ikke vil gå i? 31
HopelessFear Skrevet 15. august 2020 #3 Skrevet 15. august 2020 Jeg ser ikke hvordan dette kan være et problem overhodet, med mindre hun fryser da... 16
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #4 Skrevet 15. august 2020 Jeg har òg hatt to kjolejenter. Sånn praktisk sett har det aldri vært et problem siden kjole er egentlig ganske praktisk å bevege seg, så begge har klatret høyt i trær i kjoler, løpt raskt, osv. Ene sluttet å være skikkelig kjolejente etter hun fikk en ny bestevenn som er gutt når hun var rundt 4 år, plutselig var det kun bukser som gjaldt. Hun andre nærmer seg 10 og går nesten bare i kjoler og skjørt fremdeles, bruker kun bukse på trening. På vinteren når de var små og var mye ute i barnehagen hadde de alltid ullsinglet under kjolen og ullstrømpebukse inne, og brukte tykk ull rett over kjolen så vinterdress. Anonymkode: 19f68...64d 4
Hverdagsfrue Skrevet 15. august 2020 #5 Skrevet 15. august 2020 La henne gå i kjole så lenge hun ønsker det. Hun har utviklet sin egen personlighet og sine egne preferanser. Kjempe bra👏🏻 Slutt å detaljstyr unødvendige ting. Det skaper bare friksjoner og misnøye. 11
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har òg hatt to kjolejenter. Sånn praktisk sett har det aldri vært et problem siden kjole er egentlig ganske praktisk å bevege seg, så begge har klatret høyt i trær i kjoler, løpt raskt, osv. Ene sluttet å være skikkelig kjolejente etter hun fikk en ny bestevenn som er gutt når hun var rundt 4 år, plutselig var det kun bukser som gjaldt. Hun andre nærmer seg 10 og går nesten bare i kjoler og skjørt fremdeles, bruker kun bukse på trening. På vinteren når de var små og var mye ute i barnehagen hadde de alltid ullsinglet under kjolen og ullstrømpebukse inne, og brukte tykk ull rett over kjolen så vinterdress. Anonymkode: 19f68...64d Kjole er jo ganske praktisk. De er jo ikke lange, går til kneet, så har hun sykkelshorts under siden hun er ganske aktiv 😊 har selv bare brukt strømpebukse og tykke ullsett over på vinteren, null problem 😉 Får bare la henne holde på 😊 Anonymkode: b2f63...8eb 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 6 minutter siden, Hverdagsfrue skrev: La henne gå i kjole så lenge hun ønsker det. Hun har utviklet sin egen personlighet og sine egne preferanser. Kjempe bra👏🏻 Slutt å detaljstyr unødvendige ting. Det skaper bare friksjoner og misnøye. Prøver ikke detaljstyre det.. 😅 Får bare la henne 😊 Anonymkode: b2f63...8eb
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 Bare la henne holde på. Trenger så klart ikke å kjøpe nye kjoler hver gang dere er i butikken, men de hun har i skapet bør hun få bruke så lenge det ikke er for kaldt. Jeg var helt lik som barn. Elsket kjoler, dekadente stoffer, vakre farger. I dag er jeg kostymedesigner for film og teater Anonymkode: 2a66a...64e 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 Min var også sånn før. Gikk med ulltøy og lett kjole over om vinteren, og tok bare av kjolen når de skulle ut. Når hun begynte på skolen til det slutt, for da så hun selv at det var med upraktisk med tanke på regntøy til og fra skolen og i friminuttet. Nå savner jeg kjolene Anonymkode: 35ee4...6b6
altflyter Skrevet 15. august 2020 #10 Skrevet 15. august 2020 Der gjør vel ingenting. Bare å ha fornuftige klær under kjolen. Ullbukse og ulltrøye under på vinteren. Hun har sterk egenvilje og så lenge du kan kle henne fornuftig i tillegg til kjolen, er ikke det en kamp jeg ville tatt 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #11 Skrevet 15. august 2020 6 minutter siden, altflyter skrev: Der gjør vel ingenting. Bare å ha fornuftige klær under kjolen. Ullbukse og ulltrøye under på vinteren. Hun har sterk egenvilje og så lenge du kan kle henne fornuftig i tillegg til kjolen, er ikke det en kamp jeg ville tatt Hun tåler ikke ull inntil huden. Jeg har latt henne gå med vanlig bomull innerst og tykk ull/alpakkaull utenpå når det er kaldt. Er vel innafor? Anonymkode: b2f63...8eb
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #12 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, LoppeLiten skrev: La nå ungen fortsette med å gå i kjole. At du savner shorts og t-skjorte har ingenting med henne å gjøre. Liker du å bli påtvunget klær du ikke vil gå i? Vet du hva, du har helt rett. Jeg ble irritert av kommentaren din for jeg synes den var litt krass. Men du har faktisk et poeng. Jeg har selv gått i mot foreldrene mine her, dog i eldre alder, og jeg har aldri forstått hvorfor klær er så sykt viktig for dem.. Må la henne bestemme selv innenfor rimelighetens grenser. Anonymkode: b2f63...8eb 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #13 Skrevet 15. august 2020 Bare la henne gå med kjoler. Jeg er godt voksen, men bruker kun kjoler selv, bortsett fra på trening eller skogstur. Synes det er så mye mer behagelig med kjole. Min datter var motsatt, hun gråt hvis vi tok på henne kjole. Selv i bryllupet våres, så gikk hun i silke bluse og bukse, for kjole gikk det ikke an å få på henne. I dag er hun 19 år, og hater fortsatt kjoler. Anonymkode: 59893...066 2
altflyter Skrevet 15. august 2020 #14 Skrevet 15. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun tåler ikke ull inntil huden. Jeg har latt henne gå med vanlig bomull innerst og tykk ull/alpakkaull utenpå når det er kaldt. Er vel innafor? Anonymkode: b2f63...8eb Så lenge hun ikke fryser og kan ha fornuftige klær utenpå, så syntes jeg det ja. Så lenge ungen er varm og tørr, så betyr det ingenting hva hun har på seg. Niesen min insisterte på å gå med tyllskjørt utenpå alt. Det var en fase og det gikk helt fint. Hun fikk gå med det så lenge mor og far fikk velge resten av klærne... Som småbarnsforeldre må man velge sine kamper tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #15 Skrevet 15. august 2020 3 minutter siden, altflyter skrev: Så lenge hun ikke fryser og kan ha fornuftige klær utenpå, så syntes jeg det ja. Så lenge ungen er varm og tørr, så betyr det ingenting hva hun har på seg. Niesen min insisterte på å gå med tyllskjørt utenpå alt. Det var en fase og det gikk helt fint. Hun fikk gå med det så lenge mor og far fikk velge resten av klærne... Som småbarnsforeldre må man velge sine kamper tenker jeg. Det er jo litt herlig da 😍 Jeg ser hvor mye glede hun har i det, det første hun gjør om morgenen er å åpne skapet og finne en kjole hun skal ha på.. Anonymkode: b2f63...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #16 Skrevet 15. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare la henne gå med kjoler. Jeg er godt voksen, men bruker kun kjoler selv, bortsett fra på trening eller skogstur. Synes det er så mye mer behagelig med kjole. Min datter var motsatt, hun gråt hvis vi tok på henne kjole. Selv i bryllupet våres, så gikk hun i silke bluse og bukse, for kjole gikk det ikke an å få på henne. I dag er hun 19 år, og hater fortsatt kjoler. Anonymkode: 59893...066 Jeg bruker for det meste kjoler og skjørt selv, ofte fotside 😊 jeg har alltid vært glad i feminine klær, så hun har det nok etter meg. Man må bare fremelske barnas interesser😊 Anonymkode: b2f63...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #17 Skrevet 15. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du hva, du har helt rett. Jeg ble irritert av kommentaren din for jeg synes den var litt krass. Men du har faktisk et poeng. Jeg har selv gått i mot foreldrene mine her, dog i eldre alder, og jeg har aldri forstått hvorfor klær er så sykt viktig for dem.. Må la henne bestemme selv innenfor rimelighetens grenser. Anonymkode: b2f63...8eb Så hvordan har det seg at du da likevel ønsket å kontrollere og bestemme hennes klær? Skulle tro du ville ha vært mer forståelsesfull mot din datter dersom du opplevde det samme fra dine egne foreldre.. Anonymkode: 10f89...8eb 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #18 Skrevet 15. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun tåler ikke ull inntil huden. Jeg har latt henne gå med vanlig bomull innerst og tykk ull/alpakkaull utenpå når det er kaldt. Er vel innafor? Anonymkode: b2f63...8eb Selvsagt. Hva skulle du ellers gjøre? Tvinge på henne ull selv om du godt vet veldig mange barn som voksne ikke tåler ull og får elveblest etc? For fremtiden: ikke legg så mye penger i klær at du har en agenda på hva ungen skal bruke. Kjøp brukt, arv etc sånn at det hun ikke liker eller som ikke passer henne kan utgå uten at det koster deg så mye. Jeg tenker at du kan la barnet bestemme hva det skal ha på seg, selv utenfor «rimelighetens» grenser. For hva er urimelig? Er det urimelig å gå i pysjen på butikken? Nei. Er det urimelig å gå i Elsa-kostyme på skitur? Nei. Urimelig bekledning tenker jeg er ubehagelig, ikke sånt som faller litt utenfor de besteborgerligstes snevre sosiale kleskontroll. Anonymkode: 357f7...547 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #19 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så hvordan har det seg at du da likevel ønsket å kontrollere og bestemme hennes klær? Skulle tro du ville ha vært mer forståelsesfull mot din datter dersom du opplevde det samme fra dine egne foreldre.. Anonymkode: 10f89...8eb Å herregud ro ned 😱 Anonymkode: b2f63...8eb
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #20 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt. Hva skulle du ellers gjøre? Tvinge på henne ull selv om du godt vet veldig mange barn som voksne ikke tåler ull og får elveblest etc? For fremtiden: ikke legg så mye penger i klær at du har en agenda på hva ungen skal bruke. Kjøp brukt, arv etc sånn at det hun ikke liker eller som ikke passer henne kan utgå uten at det koster deg så mye. Jeg tenker at du kan la barnet bestemme hva det skal ha på seg, selv utenfor «rimelighetens» grenser. For hva er urimelig? Er det urimelig å gå i pysjen på butikken? Nei. Er det urimelig å gå i Elsa-kostyme på skitur? Nei. Urimelig bekledning tenker jeg er ubehagelig, ikke sånt som faller litt utenfor de besteborgerligstes snevre sosiale kleskontroll. Anonymkode: 357f7...547 Det er urimelig å gå i badedrakt i 15 minus. Men ro deg ned, kan du vise meg hvor jeg bastant viser at jeg ikke godtar klesvalgene hennes? Jeg tvinger jo ikke på henne ull wtf hvorfor svarer du sånn? Hvor viser jeg at jeg ikke tar hensyn til at hun ikke tåler ull? Altså jeg skjønner ikke hvorfor jeg får så mye pepper, ta og les innlegget mitt, hvor er jeg vanskelig og hard mot barnet mitt? Synes dere kan ta dere en tur ut i sola og roe litt ned.. Anonymkode: b2f63...8eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå