Gå til innhold

Tror dere det blir ny stenging av skoler og barnehager i høst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier: Tror dere det blir ny stenging av skoler og barnehager i løpet av høsten?

Anonymkode: ec66b...66e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei 

Anonymkode: 0f910...981

• Liker 4
Skrevet

Nei, kun lokale nedstenginger der det er konkret smitte.

Anonymkode: 7bdec...777

• Liker 5
Skrevet

Bare lokalt

Anonymkode: 5371c...35d

• Liker 3
Skrevet

Med mindre flere skoler får utbrudd, da vil man selvsagt innføre nasjonale tiltak.

Anonymkode: d9b25...ec9

Skrevet

Nei, ikke nasjonalt. Dette var ikke et tiltak FHI anbefalte i vår heller, men man dro på litt ekstra den gang. Vi har vært gjennom det en gang, og det har vist at selv om det fungerer fint for noen, så er skolen for alle.

Regjeringen har sagt at de vil prioritere barn og unge i denne omgang, noe jeg synes er bra.

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ikke nasjonalt, kun lokalt.

Skrevet

Tror også bare lokalt. Men skyhøyt fravær blir det, hvis hver eneste hostende elev må holdes hjemme.

Anonymkode: 8c96f...32e

• Liker 1
Skrevet

Nei, tror ikke det. Og håper virkelig ikke det. Mange barn faller utenfor både sosialt og læringsmessig når skolen er stengt, ingen plukker opp at de har det vanskelig hjemme.

Jeg har selv et barn i slekta som jeg bekymret meg for i vår, grunnet et problematisk hjemmemiljø. Det er ikke snakk om så graverende ting at barnevernet griper inn, men en typisk grenseland-situasjon hvor skole, fritidsaktiviter og rutiner har vært det som har sørget for at ting har gått noenlunde greit for dette barnet. 

Man må se på befolkningens helse i et større perspektiv, ikke bare pandemien. Om mange barns mentale helse, trygghet og framtidsutsikter blir forverret av stenging, så bør man unngå det så langt det går. 

Anonymkode: d2236...cb7

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tror ikke det. Og håper virkelig ikke det. Mange barn faller utenfor både sosialt og læringsmessig når skolen er stengt, ingen plukker opp at de har det vanskelig hjemme.

Jeg har selv et barn i slekta som jeg bekymret meg for i vår, grunnet et problematisk hjemmemiljø. Det er ikke snakk om så graverende ting at barnevernet griper inn, men en typisk grenseland-situasjon hvor skole, fritidsaktiviter og rutiner har vært det som har sørget for at ting har gått noenlunde greit for dette barnet. 

Man må se på befolkningens helse i et større perspektiv, ikke bare pandemien. Om mange barns mentale helse, trygghet og framtidsutsikter blir forverret av stenging, så bør man unngå det så langt det går. 

Anonymkode: d2236...cb7

Helt enig.

Og dette bør prioriteres høyere enn fare for smitte blant voksne. At voksne er redde for å bli smittet, bør ikke være en grunn til å stenge skoler.

• Liker 2
Skrevet

Vi kan ikke stenge ned samfunnet en gang til. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Example skrev:

Helt enig.

Og dette bør prioriteres høyere enn fare for smitte blant voksne. At voksne er redde for å bli smittet, bør ikke være en grunn til å stenge skoler.

Voksne har ikke verdi?

Vi skal bare stille oss disponible for smitte av et virus som potensielt sett kan ta livet av 1/3 av oss?

Jeg jobber i skolen og er ikke så redd for corona, er ung og frisk. Men har kollegaer som kan bli alvorlig syke. Mener du de ikke skal få beskytte seg mot smitte? Skal skolene holde åpent selv om voksne liv går tapt som følger?

Noen må undervise elevene. Uten de voksne blir det ingen skole. Hvis flere lærere må holde seg hjemme eller blir syke kan ikke skolen holdes åpent. De som er igjen kan ikke jobbe for tre lærere.

Seff kan skolene stenge igjen. Det skal de hvis det er fare for liv 

Anonymkode: 3eb8b...fee

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne har ikke verdi?

Vi skal bare stille oss disponible for smitte av et virus som potensielt sett kan ta livet av 1/3 av oss?

Jeg jobber i skolen og er ikke så redd for corona, er ung og frisk. Men har kollegaer som kan bli alvorlig syke. Mener du de ikke skal få beskytte seg mot smitte? Skal skolene holde åpent selv om voksne liv går tapt som følger?

Noen må undervise elevene. Uten de voksne blir det ingen skole. Hvis flere lærere må holde seg hjemme eller blir syke kan ikke skolen holdes åpent. De som er igjen kan ikke jobbe for tre lærere.

Seff kan skolene stenge igjen. Det skal de hvis det er fare for liv 

Anonymkode: 3eb8b...fee

Det er ingenting som tyder på 33% dødelighet for korona, så ikke overdramatiser det.

Voksne har verdi, men man kan ikke måle verdi i av å stenge ned alt. Noe må holde åpent, og landet må gå videre. Det er lite som tyder på at man blir kvitt dette viruset på veldig lang tid.

Alle kan risikere å bli syke av dette. De fleste jobber inkluderer å møte mennesker, og i hvert fall jobber hvor man har valgt å jobbe med mennesker. Er man redd, bør passe på å holde avstandsreglene, og jobbe med å lære elevene det samme, i hvert fall til en selv.

Det skal ikke gå utover barnas utdanning og oppvekst at voksne er irrasjonelt redde for noe som først og fremst er ganske lite sannsynlig å få i Norge akkurat nå, og senere dø av det samme. Det er svært få i arbeidsfør alder som dør av korona i utgangspunkt, med eller uten underliggende sykdommer.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje, nå har de jo snudd i teorien om barns rolle i virus spredning. 

Anonymkode: fa1cb...461

• Liker 1
Skrevet

Kun lokalt. 
Men blir det større utbrudd i en by, så kan feks Bergen bestemme seg for å stenge alle skoler/bhg i Bergen. 

• Liker 2
Skrevet

Det må bli mye smitte før de blir stengt. I vår ble barnehagene åpnet igjen når det var ca 120 sykehusinnlagte. Nå er det bare 8 innlagte.

Kanskje de har en grense på 3-400 innlagte før alle skoler/bhg blir stengt?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Krantz95 skrev:

Det må bli mye smitte før de blir stengt. I vår ble barnehagene åpnet igjen når det var ca 120 sykehusinnlagte. Nå er det bare 8 innlagte.

Kanskje de har en grense på 3-400 innlagte før alle skoler/bhg blir stengt?

Må da ikke det lokalt da. Indre Østfold stengte jo alt i en uke, men nasjonalt måtte det blitt temmelig mye ukontrollert smitte ja.

• Liker 2
Skrevet

De kommer til å stenge lokalt i perioder. Ikke bare på grunn av lokal smitte, men på grunn av sykdom i personalet. Reglene er såpass strenge for når man skal holde seg hjemme, at det er bare å stålsette seg når den vanlige influensa og forkjølelsesesongen kicker inn. 

Anonymkode: b3570...3b7

Skrevet

Ja

Anonymkode: 05fe5...232

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror også bare lokalt. Men skyhøyt fravær blir det, hvis hver eneste hostende elev må holdes hjemme.

Anonymkode: 8c96f...32e

hvis hver eneste hostende elev holder seg hjemme, så vil fraværet tvert imot bli lavt, for da smitter han ikke alle de andre med hosten sin. 

Anonymkode: 913dd...e86

• Opprett ny...