Gå til innhold

karantene

Anbefalte innlegg

Skrevet

når en person har reist til et grønt land på ferie, det blir rødt i etterkant og vedkommende blir pålagt 10 dager karantene; betaler NAV lønn desse dagene? eller er det sånn at når de drar på eget ansvar står det for egen regning? selv om det var grønt.

Anonymkode: 0b8bc...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

når en person har reist til et grønt land på ferie, det blir rødt i etterkant og vedkommende blir pålagt 10 dager karantene; betaler NAV lønn desse dagene? eller er det sånn at når de drar på eget ansvar står det for egen regning? selv om det var grønt.

Det er selvfølgelig på egen regning. Skulle bare mangle.

Anonymkode: 05eda...465

• Liker 1
Skrevet

ja må bare dobbeltsjekke☺️har en ansatt som forventer lønn under karantene. men jeg trodde det var på eget ansvar ja😏

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja må bare dobbeltsjekke☺️har en ansatt som forventer lønn under karantene. men jeg trodde det var på eget ansvar ja😏

De kan vel ta ut evnt ferie de har igjen ? 

Vet ikke om denne er gjeldende lenger: https://www.nito.no/aktuelt/2020/3/rettigheter-ved-karantene-og-permitteringer/

Sitat

En del arbeidstakere må holde seg hjemme fordi de er eller kan være smittet av koronavirus. Disse vil som hovedregel ha rett til sykepenger. Mange vil bli permittert som følge av arbeidsmangel. Disse vil ha rett til dagpenger ved arbeidsledighet. Dersom arbeidsgiver velger å ta ansatte ut av arbeid uten at det foreligger grunnlag for sykmelding eller permittering, må de ta regningen selv og utbetale lønn på vanlig måte.

Sitat

En arbeidsgiver kan pålegge en arbeidstaker hjemmekontor eller karantene borte fra jobb, men dette dekkes ikke av NAV og arbeidsgiver må dekke lønnskostnader. Du skal ikke trekkes i lønn hvis arbeidsgiver benytter styringsretten til å bestemme at du ikke skal møte opp på arbeidsplassen.

Endret av AndreasBR
Skrevet

det foreligger ingen mistanke om smitte. jeg prøvde å få vedkommende til å reise ett døgn før for å unngå denne problemstillingen, men fikk kontant nei. ingen fly, bare biltur; så burde ikke vært vanskelig. jeg spurte noen dager før avreise. opplever det som svært urettferdig at jeg skal lønne dette, da jeg advarte både før, under og etter reisen...🧐

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig på egen regning. Skulle bare mangle.

Anonymkode: 05eda...465

har du dokumentasjon på den påstanden?

det er jo ikke logisk at folk må betale selv, når det er i alles interesse at folk holder seg i karantene. Da blir det jo bare de som har god råd som vil overholde karantenen. Blir så overrasket over alle dere som bare ser "straffeelementet" i at "de må jo betale selv", og ikke vår felles interesse i at de faktisk holder seg i karantene, selv om samfunnet betaler.

Anonymkode: b2185...b81

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

gudhjelpemeg så glad jeg er for at jeg har en leder som stiller slike spørsmål til HR-avdelingen og ikke tilfeldige folk på KG, som slenger ut et svar uten noen form for dokumentasjon. Du kan jo ikke, som leder,  legge dette til grunn uten å undersøke det med noen som faktisk vet hva de snakker om??!!!

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gudhjelpemeg så glad jeg er for at jeg har en leder som stiller slike spørsmål til HR-avdelingen og ikke tilfeldige folk på KG, som slenger ut et svar uten noen form for dokumentasjon. Du kan jo ikke, som leder,  legge dette til grunn uten å undersøke det med noen som faktisk vet hva de snakker om??!!!

selvfølgelig ikke...men nav har stengt i helgen. jeg er eneste leder i en mini bedrift. som forøvrig ikke tar ut lønn fordi alt går så dårlig pga corona konsekvenser. ja bare skyt meg som spør🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selvfølgelig ikke...men nav har stengt i helgen. jeg er eneste leder i en mini bedrift. som forøvrig ikke tar ut lønn fordi alt går så dårlig pga corona konsekvenser. ja bare skyt meg som spør🤷‍♀️

jeg skyter deg ikke for at du spør, men du kan ikke ta det første svaret du fikk for god fisk, for det hadde ingen begrunnelse. I tillegg til at jeg tror det er feil. Du må være litt mer kritisk til svarene du får.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

her er det som gjelder. Hvis landet var grønt ved utreise, har h*n rett på sykepenger:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-regel-om-sykepenger-ved-selvpafort-karantene/id2697941/

da er det i grunn bare å betale? vet ikke om jeg gidder å presse vedkommende til å ringe legen sin(språkproblemer). hvis jeg er ansvarlig tar jeg dette. litt surt pga dårlig økonomi i bedriften😬har mistet mye kunder siden mars😕

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg skyter deg ikke for at du spør, men du kan ikke ta det første svaret du fikk for god fisk, for det hadde ingen begrunnelse. I tillegg til at jeg tror det er feil. Du må være litt mer kritisk til svarene du får.

jeg er kritisk-men vil lufte dette fordi det knekker meg helt å gå å gruble sånn🙈bedre enn ingenting😔

skulle ønske det var jeg som var ansatt. har mistet gløden som kreves for å ha ansatte/bedrift.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

da er det i grunn bare å betale? vet ikke om jeg gidder å presse vedkommende til å ringe legen sin(språkproblemer). hvis jeg er ansvarlig tar jeg dette. litt surt pga dårlig økonomi i bedriften😬har mistet mye kunder siden mars😕

ja, jeg skjønner godt at det er surt, og - for the record - jeg synes det er bedritent gjort av den ansatte. Fant noe hos Nav.no: https://www.nav.no/no/person/innhold-til-person-forside/nyttig-a-vite/sporsmal-og-svar-i-forbindelse-med-koronaviruset/privatperson-hva-gjelder-i-min-situasjon#chapter-5

• Opprett ny...