Gå til innhold

Negativ test, har luftveissymptomer fortsatt. Jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært småpjusk noen dager, men blitt litt verre to siste dagene.  Tørrhoste, snørr i nesa og sykdomsfølelse. Typisk forkjøla. Ikke feber. Test tatt igår var negativ.

Greier nok  å karre meg på jobb,  men det blir nok mye hosting og nysing på meg. Leder mener jeg bør komme på jobb, om formen er stabil. Skal på jobb kl 12 i dag. Samme i morgen.  Jeg jobber på aldershjem.

Kjenner jeg synes ikke det er greitt. 😕

Anonymkode: 15655...0ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde meldt i fra til media. Ikke gå på jobb

Anonymkode: ba0d9...f40

• Liker 15
Gjest _Crocs_
Skrevet

Synes det er helt hårreisende at sjefen ber deg fra på jobb nå når du er syk. Vet han/hun ikke om falsk negativ, og at man skal være hjemme en dag etter symptomfri het, selv med negativ test? 

Ring og si at du ikke kommer. Evt ring legen og si at du trenger sykemelding for å få følge anbefalingene. 

Skrevet

Tok test selv denne uken, og fikk beskjed om at selv om test var negativ, skal jeg være symptomfri i 1 dag før jeg får gå på jobb.

Anonymkode: e8931...7e2

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vært småpjusk noen dager, men blitt litt verre to siste dagene.  Tørrhoste, snørr i nesa og sykdomsfølelse. Typisk forkjøla. Ikke feber. Test tatt igår var negativ.

Greier nok  å karre meg på jobb,  men det blir nok mye hosting og nysing på meg. Leder mener jeg bør komme på jobb, om formen er stabil. Skal på jobb kl 12 i dag. Samme i morgen.  Jeg jobber på aldershjem.

Kjenner jeg synes ikke det er greitt. 😕

Jeg fikk streng beskjed fra legen når jeg tok corona test at jeg skulle ikke gå på jobb før jeg var frisk,selvom testen var negativ. Du skal være symptomfri 24 timer. Rennende snørr,nysing og hosting ved pleie og stell av de gamle hører ikke sammen i denne tiden. Du utsetter kolleager og pasienter for smitte, som igjen må teste seg for corona. Og hvis dere får corona i tillegg, er ikke det bra. Jeg jobber også på sykehjem, var

Hjemme hele forrige uke med sammr symptomer som deg. Gikk på jobb igjen denne uken, hoster svært sjeldent nå føler meg frisk,ingen snørr. 

Anonymkode: 5e4a6...5ca

• Liker 15
Skrevet

Lederen min er sykepleier. Synes også dette er veldig rart.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor måtte det en pandemi til for at det skal være greit å holde seg vekk fra jobb om man er syk? 

man burde alltid holde seg hjemme når man er syk, for å unngå og smitte andre.

Anonymkode: 4c570...121

• Liker 13
Skrevet

Selvfølgelig skal du bli hjemme!

Du kan ha fått falsk negativ, men om du faktisk ikke har covid, så vil du ikke smitte noen med vanlig forkjølelse heller! Da må jo alle du evt smitter også stresse med å teste seg, gå i karantene osv osv.. skaper masse usikkerhet. 

Anonymkode: 32da4...4e1

• Liker 15
Skrevet

Du skal i følge helsemyndighetene holde deg hjemme til 1 dag etter du slutter å ha symptomer. Testene er unøyaktige. Fare for falsk negativ test vaierer fra 20-67% avhengig av hvilken dag du tok testen på. Si til leder at du følger helsemyndighetenes råd og hvis du virkelig jobber innen helse ville jeg kontaktet mediene for dette er hårreisende.

Anonymkode: 521fb...c7c

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er vel presset, lite ansatte å ta av? Det blir for dumt.

Anonymkode: 32da4...4e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og skal ikke komme på jobb dersom jeg har luftveisinfekjon, det gjelder også noe så simpelt som en vanlig forkjølelse. Dette gjelder i hele kommunen, og er i tråd med de nasjonale føringene!  Dessverre hører jeg stadig fra folk i andre kommuner at dette ikke følges opp hos dem...  Synes det er drøyt, selv om jeg kommer til å kjenne meg litt dum dersom jeg en dag må ringe inn og si at jeg ikke kommer på jobb fordi det kribler litt i halsen (ville vært helt utenkelig dersom ting var som normalt).

Anonymkode: d0914...c93

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lederen din er uansvarlig. Helsedirektoratet henviser til FHI som sier:

«Det anbefales at alle som har nyoppståtte luftveisymptomer som ikke har en kjent årsak, testes og holder seg hjemme til prøvesvar foreligger og de ikke lenger har disse symptomene. . For barn som har testet negativt er allmenntilstand viktigst, og lette restsymptomer, som rennende nese, etter gjennomgått luftveisinfeksjon behøver ikke tillegges vekt.  Kunnskapen vi har så langt tyder på at man er mest smittsom dagene rundt sykdomsstart og raskt blir mindre smittsom når symptomene er borte. Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon skal holde seg hjemme«

Anonymkode: 22b96...e34

• Liker 6
Skrevet

Testet sønnen min i går og fikk beskjed om at han ikke skal på skolen før han er helt symptomfri, selv om den er negativ. Bør vel ikke være mindre strengt på aldershjem.

Jeg sa at han ofte hoster i flere uker etter forkjølelse og fikk da beskjed om at vi kunne høre med fastlegen om han kunne gå på skole hvis den satt i lenge, men han skulle absolutt ikke på skolen med hoste uten å ha sjekket med fastlegen.

Anonymkode: b8dac...162

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Testet sønnen min i går og fikk beskjed om at han ikke skal på skolen før han er helt symptomfri, selv om den er negativ. Bør vel ikke være mindre strengt på aldershjem.

Jeg sa at han ofte hoster i flere uker etter forkjølelse og fikk da beskjed om at vi kunne høre med fastlegen om han kunne gå på skole hvis den satt i lenge, men han skulle absolutt ikke på skolen med hoste uten å ha sjekket med fastlegen.

Anonymkode: b8dac...162

Her kan du trygt slå i bordet med smitteveilederen og be de oppdatere seg. Barn skal ikke gå i skole BHG ned nyoppståtte symptomer, men når allmentilstanden er god kan de komme selv med en litt rennende nese og litt hoste.

Vi voksne kan komme på jobb (på skolen) fra den dagen vi er symptomsfrie. 

Anonymkode: 6d13d...2bd

Skrevet

Selv om du ikke har corona så er der faktisk uhørt å gå på jobb på sykehjem med forkjølelse! De eldre har gjerne nedsatt immunforsvar og kan bli veldig syke, for ikke å nevne at akkurat nå så kan ingen av de du evt. smitter gå på jobb før det er klarlagt at de ikke har corona. 

Dersom lederen din presser på for at du skal møte på jobb tar du kontakt med fastlegen din, forklarer situasjonen og ber om råd/evt. sykmelding. 

Anonymkode: 7cd4b...c55

• Liker 6
Skrevet

https://www.fhi.no/contentassets/8dd151206b26481698377dbc45f9189f/2020-08-11-flytskjema.pdf

Dette flytskjemaet er veldig tydelig på hva du skal gjøre, og det er å holde deg hjemme til du er uten symptomer. 

Kanskje kan testen være falsk negativ, den er ikke altfor sikker.

Men uansett vil du smitte andre på jobben din, og det vil bli flere som er hjemme med symptomer. Jeg kan ikke fatte hvor korttenkt sjefen din er! 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble syk natt til søndag, sendte melding til arbeidsgiver om at jeg var syk og blir hjemme et par dager. Tok covid test mandag, fikk svar tirsdag(negativ), ble truet på jobb torsdag :( Var fortsatt litt sår i halsen og snørrete men er så forbanna avhengig av denne jobben :(

Anonymkode: 4f8e0...110

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble syk natt til søndag, sendte melding til arbeidsgiver om at jeg var syk og blir hjemme et par dager. Tok covid test mandag, fikk svar tirsdag(negativ), ble truet på jobb torsdag :( Var fortsatt litt sår i halsen og snørrete men er så forbanna avhengig av denne jobben :(

Men arbeider du med eldre, slik som ts? Det er tross alt enda strengere krav til helsepersonell enn andre yrkesgrupper.

Anonymkode: 22b96...e34

• Liker 1
Skrevet

Nei, er budbilsjåfør, leverer pakker på en ganske lang rute. Treffer en del folk for å si det sånn.

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk du ikke sykemelding?

Anonymkode: 7d533...5a4

• Opprett ny...