Gå til innhold

Kjipt barn i nabolaget, hva gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ei jente på 8år i nabolaget som er masete og krevende. Hun spør om godteri, leker, et glass vann og lignende når vi er ute og leker med egen unge. De jevnaldrende barna vil ikke alltid leke med henne. Hun har en bror som oppfører seg litt bedre, men han også leker helst med barn som er 3-4 år yngre. Jeg har aldri sett foreldrene deres. Hun er rett og slett svært dårlig likt i nabolaget. Jeg vet ikke hvordan gripe det an, annet enn at jeg går inn for å være hyggelig mot henne. Men hun er litt sånn man gir lillefingern og da vil hun ha hele hånda. Burde jeg spørre hvordan det går hjemme, om det skjer noe fælt der? Eller mangler hun bare litt korrigering hjemmefra?

Anonymkode: e9cca...028

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars barn, hun leker og spør om et glass vann? Høres helt forferdelig ut!🤦‍♀️

Anonymkode: 39abe...680

• Liker 21
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Stakkars barn, hun leker og spør om et glass vann? Høres helt forferdelig ut!🤦‍♀️

Anonymkode: 39abe...680

Det virker rart å spørre meg, når hun bor 10m unna. Og straks man sier ja til en ting spør hun om mer (godteri og leker, f.eks). Hun får låne lekene til ungen min, hun får forsåvidt vann også, men ikke godteri. Hun setter gjerne hoveddøra på gløtt og kommer rett inn i leiligheten. Hun har gjort det samme til mange naboer. Mannen min syns det er ubehagelig etter hun gikk rett inn mens han var i dusjen. 

Hun virker sulteforet på voksenkontakt og grenseløs. Men må det ligge noe ekstremt bak?

Jeg har en mye yngre datter, så det er vel rart å ville ha med meg å gjøre? 

• Liker 1
Skrevet

Da kan du gå de 10 meterne og ta en prat med foreldrene hennes, forklare hvordan ståa er på en hyggelig måte slik at de kanskje kan få en mulighet til å fortelle deg hva greia er. Har du tenkt den tanken? 

Anonymkode: 336d5...4f1

• Liker 19
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da kan du gå de 10 meterne og ta en prat med foreldrene hennes, forklare hvordan ståa er på en hyggelig måte slik at de kanskje kan få en mulighet til å fortelle deg hva greia er. Har du tenkt den tanken? 

Tenkt tanken ja, gjøre det? Nei. Skaper dårlig stemning. Virker jo så jo så konfronterende. 

Jeg spør om andre kan ha noen tanker om hva som ligger bak. Forhåpentligvis er hun "bare" dårlig oppdratt og ikke mer. Worst case scenario er det omsorgsvikt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker med engang et rop om hjelp. Noe skurrer her 

Skrevet

Husk at alle barn ikke har det bra hjemme. Kanskje hennes behov ikke blir dekket der. Vær den voksne 

Anonymkode: 75ebf...010

• Liker 10
Skrevet

Du må ta turen bort til foreldrene, ubehagelig eller ei. Hvis du aldri har sett foreldrene ute for å se etter barnet sitt, er det noe som ikke stemmer tenker jeg. 

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenkt tanken ja, gjøre det? Nei. Skaper dårlig stemning. Virker jo så jo så konfronterende. 

Jeg spør om andre kan ha noen tanker om hva som ligger bak. Forhåpentligvis er hun "bare" dårlig oppdratt og ikke mer. Worst case scenario er det omsorgsvikt.

Ikke hvis du legger det frem på en ordentlig måte. Ingen kan vite hva tanken bak ligger og et barn er tross alt et barn. Godteri og is er livet! Jeg fløy til alle naboene og spurte etter is før middag da jeg var liten, mamma kunne ikke skjønne hvorfor jeg var mett til middag. Hun ble rett og slett flau når hun fant ut hvorfor, og tok runden med naboene om å ikke gi meg is. Jeg var verken dårlig oppdratt eller var under omsorgssvikt, jeg var bare veldig glad i is. Barn tenker ikke som voksne, så det trenger ikke å være enten eller. 

• Liker 20
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ei jente på 8år i nabolaget som er masete og krevende. Hun spør om godteri, leker, et glass vann og lignende når vi er ute og leker med egen unge. De jevnaldrende barna vil ikke alltid leke med henne. Hun har en bror som oppfører seg litt bedre, men han også leker helst med barn som er 3-4 år yngre. Jeg har aldri sett foreldrene deres. Hun er rett og slett svært dårlig likt i nabolaget. Jeg vet ikke hvordan gripe det an, annet enn at jeg går inn for å være hyggelig mot henne. Men hun er litt sånn man gir lillefingern og da vil hun ha hele hånda. Burde jeg spørre hvordan det går hjemme, om det skjer noe fælt der? Eller mangler hun bare litt korrigering hjemmefra?

Hadde en sånn unge i nabolaget.

Nå er foreldrene skilt, og en av dem var innlagt på psykriatisk. Ungen var utrolig slitsom, men det har vist seg at det handlet nok om forholdene hjemme. 

Foreldrene oppførte seg slik at ungen var utrygg og ungen oppsøkte i stedet andre. 

Anonymkode: 2cf7f...e3e

• Liker 4
Skrevet

Det er ofte en grunn til at barn har en «kjip» adferd. Jeg syns ikke det er din jobb å banke på døra hos noen du ikke kjenner for å sjekke ut. Ring barnevernet og meld inn en bekymring. Da kan de sjekke ut. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en sånn unge i nabolaget.

Nå er foreldrene skilt, og en av dem var innlagt på psykriatisk. Ungen var utrolig slitsom, men det har vist seg at det handlet nok om forholdene hjemme. 

Foreldrene oppførte seg slik at ungen var utrygg og ungen oppsøkte i stedet andre. 

Anonymkode: 2cf7f...e3e

Jepp, de fleste har vel opplevd et sånt barn - enten i løpet av skolegangen eller som voksen, slik som ts. Ofte visste alle at barnet ikke hadde emosjonelt tilstedeværende foreldre, og at ungen derfor ble «masete». Jeg mener det er bv-sak, da det kan handle om neglisjering over tid og det er ikke ts sin jobb og gjøre jobben til foreldra, selv om det hadde blitt ansett som hyggelig. Ungen burde i avlastningshjem hvis foreldra ikke evner å gi ungen det hun trenger. BV kan også gå inn å sjekke om foreldra bryr seg eller hva som er greia, siden ts sier hun ikke vil gjøre det. 

Anonymkode: c0add...983

Skrevet
12 minutter siden, Mariss@68 skrev:

Det er ofte en grunn til at barn har en «kjip» adferd. Jeg syns ikke det er din jobb å banke på døra hos noen du ikke kjenner for å sjekke ut. Ring barnevernet og meld inn en bekymring. Da kan de sjekke ut. 

Ok. Man skal altså ringe barnevernet pga et barn som ber om godteri, leker og vann, fordi man er en unnvikende og konfliktsky voksen som ikke tør å ta en snakk med foreldrene. Jeg skjønner at barnevernet har mye å gjøre hvis folk melder bekymring på slike grunnlag.

Anonymkode: ba537...59f

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Man skal altså ringe barnevernet pga et barn som ber om godteri, leker og vann, fordi man er en unnvikende og konfliktsky voksen som ikke tør å ta en snakk med foreldrene. Jeg skjønner at barnevernet har mye å gjøre hvis folk melder bekymring på slike grunnlag.

Anonymkode: ba537...59f

Altså, jeg er unnvikende hva gjelder å gå til naboer som er fra en langt mer dramatisk kultur enn meg selv (jenta er innvandrer, jeg er innvandrer. Bor i et godt blandet nabolag). Jenta er "beryktet" i her. Flere foreldre som har nektet henne å leke med deres barn. Får vondt av henne, samtidig som jeg syns hun er ufordragelig.

Skrevet

Det er ikke vanlig at barn søker så mye omsorg og kontakt med voksne. 
Du kan jo spørre henne litt om familien hennes osv og så ta en liten tur bort for å hilse på foreldrene? Helt uskyldig bare si du ville hilse på fordi barna deres leker sammen eller noe?
Hvis du tenker at det er noe som ikke stemmer etter dette så ville jeg ha kontaktet bv for å høre med dem. De et jo også der for å veilede foreldre i oppdragelse. Bv tar ikke barn fra foreldre uten svært god grunn og/eller at andre tiltak er prøvd først. Men det kan være underliggende ting her som kanskje burde undersøkes.

Anonymkode: 77a53...3ad

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg er unnvikende hva gjelder å gå til naboer som er fra en langt mer dramatisk kultur enn meg selv (jenta er innvandrer, jeg er innvandrer. Bor i et godt blandet nabolag). Jenta er "beryktet" i her. Flere foreldre som har nektet henne å leke med deres barn. Får vondt av henne, samtidig som jeg syns hun er ufordragelig.

En "beryktet" 8-åring...😯 

En ting er ungene... men de voksne må vel kunne slå litt ring om jenta? Bare å si at vann og is må hun hjem og få, og ellers være hyggelig og imøtekommende med henne. Hjelpe henne litt inn i lek, kanskje? 

Å ringe Barnevernet er langt over streken, her. Min mening.

• Liker 5
Skrevet

Unnskyld meg, men å kalle en 8 åring beryktet synes jeg er å gå langt. Du er mamma selv og BØR faktisk oppføre deg som en også. Innvandrer eller ikke, faen heller. Omsorgssvikt finnes blant innvandrere også. Hva hvis noe skjer og du kunne forhindret det ? Tenk deg om. Skulle fortalt hva jeg har levet under i barndommen og du hadde faktisk ikke vært mye feig da.

Anonymkode: 87cac...cc4

• Liker 2
Skrevet

Beryktet som i at  alle foreldrene er godt klar over hvem hun er og har null positivt å si om henne. Jeg skriver her fordi jeg vil ta tak i det på  en grei måte. Jeg er tro det eller ei, eneste foreldrer som snakker til henne på en ok måte.

Nå har hun vært her igjen. Hun fikk is, fordi det er lørdag, og lånte diverse leker. Samtidig sa jeg at det er greit å spørre meg om ting, men at det er litt uhøflig å spørre andre enn familien sin om godteri og gaver.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld meg, men å kalle en 8 åring beryktet synes jeg er å gå langt. Du er mamma selv og BØR faktisk oppføre deg som en også. Innvandrer eller ikke, faen heller. Omsorgssvikt finnes blant innvandrere også. Hva hvis noe skjer og du kunne forhindret det ? Tenk deg om. Skulle fortalt hva jeg har levet under i barndommen og du hadde faktisk ikke vært mye feig da.

Jeg er også tidligere barnevernsbarn. Årene i barnevernet var bare marginalt bedre enn før barnevernet endelig grep inn.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg ikke helt uenig i det du skriver, jeg tror nok dette er en del mer komplisert enn å gå for å snakke med foreldrene. Innvandrer eller ikke, vi er nå i Norge og det skal stilles like krav til alle. Dessverre så er det store kulturforskjeller ute og går og det er vanskelig å lære foreldre om hvilke krav som stilles i Norge og hva som faktisk er bra for ungene (sett med våre øyne). Vi har hatt ungene være på en skole som er mer internasjonal enn gjennomsnittet, men etter et par år så fikk vi nok og byttet skole. Vi opplevde en del veldig spesielle ting. Skolen tok forsåvidt tak i det, men når foreldrene ikke har samme kulturbakgrunn som oss og for eksempel mente at vold ikke var så farlig så blir det vanskelig. Med andre ord så tror jeg ikke TS er feig, det er mer en kalkulert risiko angående hva som kan skje hvis hun snakker med foreldrene. I verste fall blir jenta tynet av foreldrene for å sjenere andre.

Barnevern sier nå jeg da, de bør ha kunnskap til å hjelpe familien og jenta i riktig retning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...