Gå til innhold

Munntørrhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Sliter med munntørrhet, vondt baki svelget og irriterte slimhinner. Har kjøpt en munnskyll som heter Dry mouth, men er det noen andre gode råd? 

Anonymkode: 8787e...3ff

Skrevet

Noen medisiner kan gi munntørrhet. Du skriver ingenting om dette. Kanskje du bare må leve med det hvis det er medisin, så lenge du går på den. 

Skrevet

Du kan kjøpe en gel på apoteket som kanskje funker bedre enn munnskyllingen. Jeg har i perioder brukt gel, eller en munnspray (Saliva Orthana). På natten bruker jeg klebetabletter, Xylimelts. Ellers går det mye i tyggis på dagtid.

Også er det selvsagt lurt å finne ut av årsaken, om du ikke allerede vet det.

Anonymkode: 9a914...5ee

Skrevet

Jeg har lest litt om Sjøgrens, da jeg også har tørre øyne. Men leser at tørre slimhinner i skjeden også er et sterkt symptom der, og har jeg ikke. Jeg ser jeg er veldig rød og irritert i slimhinnene rundt svelget og drøvelen, og det svir. Jeg har hatt det sånn lenge, mange år, og sliter ofte med tørrhoste, men er først den siste tiden jeg har skjønt det henger sammen med munntørrhet og tørre slimhinner. 

Ts 

Skrevet

Smør gommene med en nøytral matolje, gjerne tilsatt litt sitron for smak. 

Anonymkode: adca0...e86

Skrevet
12 timer siden, BiancaWhite skrev:

Noen medisiner kan gi munntørrhet. Du skriver ingenting om dette. Kanskje du bare må leve med det hvis det er medisin, så lenge du går på den. 

Går ikke på noen medisiner 🤔 

Ts

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe en gel på apoteket som kanskje funker bedre enn munnskyllingen. Jeg har i perioder brukt gel, eller en munnspray (Saliva Orthana). På natten bruker jeg klebetabletter, Xylimelts. Ellers går det mye i tyggis på dagtid.

Også er det selvsagt lurt å finne ut av årsaken, om du ikke allerede vet det.

Anonymkode: 9a914...5ee

Takk, skal kjøpe sånn gel, og ser at apotekene også har drops som kan være ålreite. Tenker jeg får ta meg en legetime, jeg har blitt utreda for astma pga den tørrhosten, men ikke gjort utslag. Ingen har nevnt noe om at det være noe annet, de har klødd seg litt i hodet over meg. 

Ts

Skrevet

Ta deg en tur til tannlegen. Munntørrhet øker bla kariesrisiko drastisk og du bør få oppfølging av tannlege for behandling av det. Gel som skal erstatte saliva og drops for å stimulere salivaproduksjon er fint, pass på at dropsene er sukkerfrie. ;)

Anonymkode: aa1f8...237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...