Gå til innhold

Besteforeldre som lever sitt eget liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn på 13 år som har kun mine foreldre som besteforeldre. Mor til mannen min (ikke barnefar), er typisk bestemor og har alltid tid, inviterer til middag og hjelper til.

Men, mine foreldre glimrer med sin uteblivelse. De har seks barnebarn og de bor ikke sammen. På disse 13 årene har min far aldri vært barnevakt. Aldri sett en fotballkamp ho har spilt. Aldri hatt henne med på noe. Min mor har spurt Max 5 ganger av seg selv om å ha henne (hun har passet om jeg har spurt, men har da vært opptatt med egne ting samtidig. Aldri noe kvalitet over det).

Jeg syns dette er sårt, vondt og leit. Ikke for meg for jeg er voksen men for barnet mitt! 

Hvis jeg prøver å ta det opp (særlig med min mor) går hun rett i forsvar og har så mange dumme ting å si at jeg blir flau.

Så... hva gjør jeg? Hva sier jeg til jenta mi? Hun har jo bare disse som slekt fra før ... 

Takker veldig for svar!!!

Anonymkode: 81ecb...fa2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags ting sier moren din da?

Anonymkode: e60be...26c

Skrevet

Hun kan svare som at, da hun var liten var aldri besteforeldrene der. Eller at hun skal fikse hytta, male stua, vaske kjøkkenet, lage syltetøy, bare formkaker, besøke ei venninne, at hun har bare 3 uker ferie, at hun ikke tenkte så langt, at hun regnet med at 13 åringen heller ville være hjemme, at hun begynner å bli så stor ...

Ja det var noe av det.

Har konfrontert henne x antall ganger, senest i dag men når jeg sier at det er hennes tap, så svarer hun at hun gjør alt feil og er verdens verste bestemor. Eller når jeg sier at jeg syns det er rart, så svarer hun at det er så mye som er rart.

Sååå...

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan svare som at, da hun var liten var aldri besteforeldrene der. Eller at hun skal fikse hytta, male stua, vaske kjøkkenet, lage syltetøy, bare formkaker, besøke ei venninne, at hun har bare 3 uker ferie, at hun ikke tenkte så langt, at hun regnet med at 13 åringen heller ville være hjemme, at hun begynner å bli så stor ...

Ja det var noe av det.

Har konfrontert henne x antall ganger, senest i dag men når jeg sier at det er hennes tap, så svarer hun at hun gjør alt feil og er verdens verste bestemor. Eller når jeg sier at jeg syns det er rart, så svarer hun at det er så mye som er rart.

Sååå...

Så trist som det enn er, dette får du ikke gjort noe med. Du har prøvd å snakke med henne gjennom flere år, men det har ikke hjulpet. Du kan ikke tvinge fram et nært forhold. Men som man reder ligger man, dette vil gå utover henne/dem selv når de er blitt gamle og kan tenke seg besøk, i den grad det er noen trøst. 

• Liker 5
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var noe av det.

Sååå...

🙄🙄🙄 sånne martyrmammaer er det verste! Moren min kan også bli sånn. Ved den minste kritikk er det «jeg kan visst aldri gjøre noe riktig jeg». Da dør liksom hele samtalen. 

Anonymkode: 9f5ae...7f0

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, Bjæk skrev:

Så trist som det enn er, dette får du ikke gjort noe med. Du har prøvd å snakke med henne gjennom flere år, men det har ikke hjulpet. Du kan ikke tvinge fram et nært forhold. Men som man reder ligger man, dette vil gå utover henne/dem selv når de er blitt gamle og kan tenke seg besøk, i den grad det er noen trøst. 

Det er det ingen automatikk i. Kan godt hende de får et fantastisk forhold etterhvert som jenta blir eldre. 

Anonymkode: bef29...e76

• Liker 1
Skrevet

Er du sur for at du ikke får barnevakt? Hva med å tilbringe noen timer sammen, både du, datteren din og foreldrene dine? Inviter de på middag eller noe, ikke bare forvent at de stiller opp, men vær litt aktiv selv.

Ser ikke noe galt i at foreldrene dine prioriterer seg nå, å at de tre ukene de har ferie er dyrbart for de. Fe har ikke lenger din unge energi og trenger mer ro og hvile. 

Anonymkode: 72438...22b

• Liker 2
Skrevet

Men da har hun jo farmor og farfar eller hva dere kaller dem. Da må hun bare betale prisen med at barnet deres blir mer glad i farmor og farfar når hun ikke engasjerer seg i barnet deres. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ingen automatikk i. Kan godt hende de får et fantastisk forhold etterhvert som jenta blir eldre. 

Anonymkode: bef29...e76

Hvordan skal det skje, tenker du? Da må i så fall denne bestemoren og bestefaren endre væremåte rimelig kjapt. Ellers er det jo ingenting å bygge på. 

Skrevet

Her lever alle besteforeldrene sitt eget liv utenom farmor.. 

Jeg har 2 gutter med 2 forskjellige. Farmor til førstefødte er helt fantastisk og har stilt opp fra dag EN ❤️ Vi måtte aldri spør, hun ville oppriktig ha han, det har vært så mye at i perioder har vi sagt nei. Men hun har hatt han i snitt overnatting en helg i mndn siden 6 mndrs-alder + småferier på sommeren, har hentet han 1-2 ganger i mndn etter barnehagen og nå skolen.. Nå er han 12 år og har ett utrolig godt forhold til farmoren sin ☺️ 

Min mor og far er håpløse.. Dem har ikke tid.. Spurt noen få ganger om barnevakt, da har dem sagt ja med forbehold om at dukker det opp en invitasjon til f.eks fest så går dem sefølgelig på den.. Dem kommer kansje på besøk en gang i mndn for at vi inviterer på middag.. 

Farmor og farfar til yngste er ikke eksisterende. Får ikke en telefon på bursdagen en gang, dukker ikke opp i selskap for dem "liker" ikke folk.. 

Anonymkode: dec6d...93c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sur for at du ikke får barnevakt? 

Alltid kommer denne. Nei, TS har ikke skrevet noe som helst om barnevakt. Hun er såret fordi moren er så uinteressert i datteren hennes. Det er noe helt annet. 

Anonymkode: a339d...fdd

• Liker 5
Skrevet

Er bare å innse at mennesker er ulike, og de endrer seg ikke.

Anonymkode: 80ad9...0dd

Skrevet

Du skriver at du "synes dette er sårt, vondt og leit. Ikke for meg, for jeg er voksen, men for barnet mitt! " 

Jeg har forståelse for at du ønsker at foreldrene dine skal gi barnet ditt tid og oppmerksomhet.  Men du ikke bare ønsker, men forventer.    Hva vet du om moren din, når du synes du har rett til å kritisere og gi henne dårlig samvittighet?  Kjenner du henne så godt at du vet om hennes behov?  Kanskje er det nødvendig for moren din med ro etter jobb?  Hva vet vi?  Hva vet du?  

• Liker 1
Skrevet

La bestemoren være i fred. Du har ikke rett til å kreve noe som helst av henne når det gjelder barnet ditt.

Anonymkode: 99eaf...cc6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...