AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Hei! Jeg har ei jente som er 3,5 år, og hun har sine interesser som forandrer seg og utvikler seg. Vi prøver å begrense skjermtid, men nå når bhg er stengt og jeg i mitt første trimester, skal jeg innrømme at vi bruker tv litt på ettermiddagen i finværet.. Hun har i det siste valgt å se på engelsktalende youtube serier, nå er det veldig populært med katuri (noen fugler, veldig barnevennlig). Også noe andre pedagogiske programmer, men igjen, engelsktalende. Jeg synes likevel det er problematisk, for hun kan umulig få noe ut av det. Hun kan engelske ord her og der, og noen ganger "tester" jeg henne, sier enkle setninger på engelsk, og hun svarer med yes eller No, men jeg er usikker på hvor mye hun faktisk kan, siden hun bare snakker norsk. Ser hun på detektivbjørnene, Daniel tiger eller vennebyen, så lærer man jo litt mer og det beriker jo språket hennes, men jeg føler jo at hvis hun ikke kan engelsk blir det jo litt bortkastet å se på det...? Eller kan det være at hun forstår mer enn jeg tror og at jeg bare skal la henne? Anonymkode: 7e9a2...417
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Vi har konsekvent latt barna kun se engelske filmer og serier fra første stund, og nå er de 6 og 8 og snakker flytende engelsk. Vi begynte å variere med å snakke engelsk hjemme også da eldste var 4. Er ikke noen grunn til at de skal lide for at foreldrene ikke er tospråklige, her er det bare å kjøre på. All musikk de hører på er på engelsk også for det meste, samt lydbøker. Veldig fornøyd med dette, er jo en enorm fordel for barna med flere språk, og jo tidligere jo bedre. Har familie i Spania, og en plan om at en ung slektning skal studere i Norge om et par år. Da får han bo gratis hos oss mot å lære ungene spansk tenker jeg. Anonymkode: abf5c...652 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 Daniel tiger og vennebyen går uansett i kategorien søppel mener jeg, så det får de ikke se på uansett språk. Anonymkode: abf5c...652 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har konsekvent latt barna kun se engelske filmer og serier fra første stund, og nå er de 6 og 8 og snakker flytende engelsk. Vi begynte å variere med å snakke engelsk hjemme også da eldste var 4. Er ikke noen grunn til at de skal lide for at foreldrene ikke er tospråklige, her er det bare å kjøre på. All musikk de hører på er på engelsk også for det meste, samt lydbøker. Veldig fornøyd med dette, er jo en enorm fordel for barna med flere språk, og jo tidligere jo bedre. Har familie i Spania, og en plan om at en ung slektning skal studere i Norge om et par år. Da får han bo gratis hos oss mot å lære ungene spansk tenker jeg. Anonymkode: abf5c...652 Er helt enig i at det er bonus å kunne flere språk, det gir dem et godt språkøre. Nå snakker halve familien et annet språk, så hun kan mange ord på det språket også. Hun forstår mye der, eneste grunnen til at jeg tenkte det med tv blir problematisk er kanskje bare fordi det er tv.. 😅 Nå får jo barna med seg mye mer språk enn før:) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Daniel tiger og vennebyen går uansett i kategorien søppel mener jeg, så det får de ikke se på uansett språk. Anonymkode: abf5c...652 Synes Daniel tiger er fint jeg😊 Anonymkode: 7e9a2...417
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 Joda, hun får noe ut av det. Om kanskje ikke akkurat nå, så lærer hun på sikt. Sønnen min så kun på engelske programmer fra ca den alderen, og da han var 5 forstod han det aller meste som ble sagt. Anonymkode: 78456...abf 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Ser ikke noe problem i at de får inn engelsken, det vil bli viktig senere uansett. Men all den skjermbildene små barn har er slett ikke bra. Anonymkode: f54cb...104 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 Ungene er svamper i den alderen og tar alt til seg. Ser ikke noe problematisk med at hun ser på engelsktalende. Sjekk ut peppa pig på YouTube. Skikkelig posh-engelsk der, artig å høre på 😅 Anonymkode: b032e...907 1
Peanut Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 Kjekt å få språk inn tidlig ^^, Jeg hørte både engelsk og senere tysk og synes det hjalp meg senere ^_^
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungene er svamper i den alderen og tar alt til seg. Ser ikke noe problematisk med at hun ser på engelsktalende. Sjekk ut peppa pig på YouTube. Skikkelig posh-engelsk der, artig å høre på 😅 Anonymkode: b032e...907 Peppa gris er moro for oss voksne og ja 😅 Anonymkode: 7e9a2...417
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 Takk for tilbakemeldinger, da skal jeg bare la henne se😊 Anonymkode: 7e9a2...417
Lisa Rowe Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 Det er langt lettere for små barn å lære seg flere og nye språk, enn det er for voksne. Min mor eksponerte meg og brødrene mine for engelske tv-serier, filmer, musikk og bøker fra vi var små av, og det er jeg utrolig takknemlig for. Vi alle både snakker og skriver flytende engelsk, og gikk ut med toppkarakterer i faget uten å måtte øve. Det er en stor fordel å være flink i engelsk. 2
minister-mio Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 Når du stiller spørsmål på engelsk og hun svarer yes eller no, hvor har hun lært det?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 Våre ser engelske programmer på YouTube og jeg tenker det er utelukkende positivt! Dattera skakker mye engelsk når hun leker, bruker det helt korrekt, og er veldig nysgjerrig på språket. 4 år. Hun kan telle til 10, alfabetsangen, flere andre sanger, farger, mange ord og fraser og vet hva hode, øye, øre, munn, nese, arm, fot, finger, hår etc heter på engelsk. Han på snart 2 synger engelske sanger "here I am, here I am, how do you do" 😂. Anonymkode: ac0da...978
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 Det er artig å kunne føre samtaler på engelsk med ungen, men frustrerende å ikke kunne bruke engelsk med andre voksne når barna er tilstedet 😅 Anonymkode: b032e...907
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå