Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha svangerskapskontroll ca fullgått 11 uker. Er det realistisk å få høre hjertelyd? 
Håper sånn på det, da jeg er så redd for MA.  Var på TUL uke 7, alt fint da. Men det er jo en måned siden 😩

Anonymkode: 5a2d1...91d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Via ultralyd så. Men ikke nødvendigvis med et slikt apparat på utsiden hvor man hører hjertelyd. 

Anonymkode: 7b438...787

Skrevet

Det kan vel være mulig, men min fastlege fant den ikke i uke 18 engang 😅 det var liv altså, er gravid i uke 32 nå, men det kommer vel ann på hvor flink lege/jordmor er til å finne den. Min lege var tydeligvis dårlig på det 😅

Anonymkode: 25ebe...7e3

Skrevet

Det er absolutt ikke sikkert at du hører det via doppler. Jeg hørte det første gang ved 12 uker, og det er også ganske tidlig. Man ser det på ultralyd da. 

Anonymkode: 889b8...97c

Skrevet

De kommer nok ikke til å lytte med doppler på deg, ihvertfall ikke hvis du er nervøs. 

Anonymkode: 64183...991

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel være mulig, men min fastlege fant den ikke i uke 18 engang 😅 det var liv altså, er gravid i uke 32 nå, men det kommer vel ann på hvor flink lege/jordmor er til å finne den. Min lege var tydeligvis dårlig på det 😅

Anonymkode: 25ebe...7e3

Har ikke nødvendigvis noe med kompetansen til legen å gjøre. Har mest med hvordan barnet ligger, plassering på morkaken, og utviklingen og stillingen på livmoren. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer nok ikke til å lytte med doppler på deg, ihvertfall ikke hvis du er nervøs. 

Ja. For det er ganske lav sannsynlighet for å finne den. Om mor er nervøs i tillegg så vil han/hun sannsynligvis ikke prøve engang. For å unngå ytterligere bekymring hos mor. 

Skrevet

Jeg må bare nevne det.. 

Jeg hadde en jordmor, som jeg byttet ut, men hun skulle da lytte og se om hun fant hjertelyd ved 11 fullgåtte uker. 

Hun nevnte flere ganger at jeg var veldig tidlig i svangerskapet. 

Så insisterte hun på å se om hun fant hjertelyden. Jeg sa at det kanskje er litt tidlig å høre noe? Men nervøs som jeg var for dette autoritære og litt direkte kvinnemennesket, lot jeg meg overtale. Hun fant selvsagt ingen hjertelyd. 

"hvis det er dødt er det ingenting å gjøre med det, er ikke sikkert dette går veien for deg".. (hun hadde jo rett i at man ikke får gjort noe med det). 

Hørte ingenting før i uke 15 ca, og morkaken lå visst foran. 

Anonymkode: 977c7...713

• Liker 1
Skrevet

Om du er så nervøs ville jeg heller hørt om å få en ekstra UL i stedet, da det kan være vanskelig å finne hjertelyden så tidlig.

Min jordmor ville helst ikke sjekke selv da jeg var rundt 15 uker på vei, men gjorde det likevel siden jeg hadde vært på UL i uke 11, og hun kjente livmoren godt. Hun pleide vanligvis ikke å lytte etter hjertelyd før etter OUL.

Anonymkode: 0b91e...512

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare nevne det.. 

Jeg hadde en jordmor, som jeg byttet ut, men hun skulle da lytte og se om hun fant hjertelyd ved 11 fullgåtte uker. 

Hun nevnte flere ganger at jeg var veldig tidlig i svangerskapet. 

Så insisterte hun på å se om hun fant hjertelyden. Jeg sa at det kanskje er litt tidlig å høre noe? Men nervøs som jeg var for dette autoritære og litt direkte kvinnemennesket, lot jeg meg overtale. Hun fant selvsagt ingen hjertelyd. 

"hvis det er dødt er det ingenting å gjøre med det, er ikke sikkert dette går veien for deg".. (hun hadde jo rett i at man ikke får gjort noe med det). 

Hørte ingenting før i uke 15 ca, og morkaken lå visst foran. 

Anonymkode: 977c7...713

Merkelig jordmor. Bra du byttet henne ut 😊

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er så nervøs ville jeg heller hørt om å få en ekstra UL i stedet, da det kan være vanskelig å finne hjertelyden så tidlig.

Min jordmor ville helst ikke sjekke selv da jeg var rundt 15 uker på vei, men gjorde det likevel siden jeg hadde vært på UL i uke 11, og hun kjente livmoren godt. Hun pleide vanligvis ikke å lytte etter hjertelyd før etter OUL.

Anonymkode: 0b91e...512

Skjønner, da tror jeg ikke at jeg tør å forsøke engang nei 😟 Men hva er oddsen for å få en ultralyd tro? Vil tro mange er nervøse..

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner, da tror jeg ikke at jeg tør å forsøke engang nei 😟 Men hva er oddsen for å få en ultralyd tro? Vil tro mange er nervøse..

Jeg tror ikke nervøsitet i seg selv er noe sykehusene prioriterer. Det er langt enklere og raskere å bestille en undersøkelse privat, i tillegg til at du ikke belaster helsevesenet. 

Når det gjelder fosterlyd ville ikke jordmor lytte før tidligst uke 15. Lege hadde kjempelyst til å lytte i uke 10-11, men hun lot vær fordi jeg var, som deg, veldig nervøs. Jeg var flere ganger og tok ul privat for å holde roen. Da hører du fosterlyd også. 

Anonymkode: d508c...3fb

Skrevet

hørte hjerteslag med ultralyd i uke 10 😊 var ultralyd via vagina da 

Skrevet
8 minutter siden, Kenelz skrev:

hørte hjerteslag med ultralyd i uke 10 😊 var ultralyd via vagina da 

Det hører man i uke 6 med ultralyd 🙂  Men ts skal på vanlig kontroll, ikke ultralyd. 

Skrevet

Skal man høre hjertelyd så tidlig må man ha god tid til å lete. Det har som regel ikke jordmor og hvert fall ikke lege. 
Jeg har dopler hjemme og har brukt den på meg selv og gravide venninner. Teoretisk sett er det ikke noe problem å finne hjertelyd etter 11 fullgåtte uker så lenge mor er normalt slank. Men da må man ha tid og tålmodighet til å lete. 
Er du engstelig kan du betale for privat ul. 

Skrevet

På mandag var jeg 11+4 og på min første kontroll. Jordmor spurte om jeg hadde lyst til å høre hjertelyd med dopler. Hun advarte meg og sa at det kanskje kunne være litt tidlig. Jeg takket ja, etter litt leting fant hun den. Så ja, det er mulig. 😊

Anonymkode: 916ed...d83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...