Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Da har jeg lest ferdig den nye Harry Potter boka.... Var så spennende at jeg ikke klarte å "spare" på den slik jeg hadde tenkt :overrasket: Siden sikkert ikke alle har lest den ennå skal jeg ikke si noe om hvordan det går, men dette er ihvertfall ingen barnebok for de minste!

Vel, dere som ennå har mye å glede dere til får lese dere ferdig :)

Endret av onyx
Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

ånei, jeg er elendig med terningkast, men skal prøve :) Tror jeg går for 5 . Boka er jo god, men litt for lang + at av og til synes jeg det er bare HP som blir voksen mens de andre henger litt igjen? Vel, det er jo bare min oppfatning.

Skrevet

Har bare 150 sider igjen, skal lese den ut i dag! Favorittboken i HP serien er og forblir nok Fangen fra Azkaban. Gleder med til filmen 18/11 :tommel:

Gjest Tabby
Skrevet

Var ferdig kl 8 i dag morges jeg... Klarte ikke å legge den fra meg, så jeg har sovet litt på dagen i stedet. Som det ble sagt, dette er ikke noen barnebok nei. Mye skjer, veldig få svar ut i fra det jeg håpet på, og litt for mye om hvordan neste bok kommer til å starte, det er ikke likt JKR.

Skrevet

hvem dør da? please fortell. bare lag spoiler i overskrifta..... :sjarmor:

Skrevet

Vil ikke si hvem som dør, men det var akkurat den personen jeg trodde det kom til å bli (uten at det var noe hyggeligere av den grunn) *gråte*

Ble ferdig med boken på søndag etter å ha lest nesten hele helgen, minus noen ufrivillige sosiale greier (hvilke folk planlegger sosiale hendelser samme dag som Harry Potter kommer ut da??). Likte boken kjempegodt, men må nok leses flere ganger og fordøyes litt. Gleder meg til mannen har lest den ferdig, så vi kan snakke sammen om den!

Noen som har gitt seg i gang med spekulasjoner og teorier på mysteriene?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har lest ca 350 sider av boka og driver å "sparer" på den. Leser kun når jeg har lagt meg...

Denne boken har jeg ventet så lenge på at det sikkert blir antiklimax når jeg er ferdig.

Jeg har 1000 teorier og mange mulige som dør. Både gruer og gleder meg til jeg finner det ut.

I forrige bok gråt jeg som en unge når XXX døde :( (Vil ikke si hvem det er for det er jo faktisk ikke alle som har lest den boken enda)

Gjest gjest1
Skrevet

Vil heller ikke si hvem som døde, men jeg gjettet riktig... ;) Ellers har jeg masse teorier, men de er helt ville og usannsynlige alle sammen. Gleder meg allerede til neste bok, men må sikkert vente i årevis :sur: Blir kjempespennende å se hvordan alt blir nøstet sammen og avsluttet! Hadde vært en spennende vri om de ikke kommer tilbake til skolen igjen!

Gjest gjest1
Skrevet

Har lagt inn *spoiler* i overskriften så vi som er ferdige kan diskutere boka :sjarmor:

Synes boka er digge og har allerede begynt å lese litt til i den. Må bruke litt mer tid på detaljene:) Er egentlig litt skuffet over at Snape viste seg å faktisk være ond, hadde håpet litt på en annen vri :forvirret: Og lurer på hva som skjer med Hogwarts! Noen teorier?

Skrevet
Har lagt inn *spoiler* i overskriften så vi som er ferdige kan diskutere boka :sjarmor: 

Synes boka er digge og har allerede begynt å lese litt til i den. Må bruke litt mer tid på detaljene:) Er egentlig litt skuffet over at Snape viste seg å faktisk være ond, hadde håpet litt på en annen vri :forvirret: Og lurer på hva som skjer med Hogwarts! Noen teorier?

da kan du vel si hvem som dør? snille snille deg :klappe:

Gjest gjest1
Skrevet

Ok da. Det er Dumbledore som dør. Tror nok de fleste har gjettet det gjennom ulike "rykter", men det interessante er jo hvem og hvordan?:)

Skrevet

nei huff og huff. han som er så snill....

du gjør meg nysgjerrig nå..... :-D

Skrevet (endret)

Siden spoler-warningen er postet skriver jeg nå for de som allerede har lest boken, eller som tar det på sin egen kappe dersom de leser noe de ikke har kommet til enda. So be warned.

Ikke bare dør Dumbledore, men han blir drept av ingen ringere enn mannen vi alle elsker å hate... Snivellus :frustrert:

Er så fryktelig i tvil om hvorvidt Snape er på Voldermort eller OotP (Order of the Poenix) sin side. Men det er jo mange antydninger i boken på at han kanskje er "god" likevel - har størst tro på teorien om at han drepte etter ordre fra Dumbledore selv. De hadde lang tid til å kommunisere uten ord før han sa besvergelsen. Skjønnt det var jo den ondeste av de onde besvergelsene... Men et annet tegn på at han ikke gjorde det av ondskap, var at han ble sint på Harry som beskyllte han for å være feig. Hm...

Noen som har teorier om hvem RAB er? Jeg luer på om det er Regulus Black! Men har også lest om en annen interessant teori om Amelia Bones, som jeg må lese meg litt mer opp på (skal lese bok 4, 5 og 6 på nytt nå for å fordøye og spekulere mere :) ) Hva tror dere?

Forresten - Harry må vel tilbake til Hogwarts i neste bok uansett. Han må vel ihvertfall ta "apparate"-testen og hente boka si som fortsatt er gjemt i Room of Requirement? Eller har han virkelig tenkt å reise på sopelimen sin på sin nye quest? :ler: Det kommer til å ta alt for lang tid!

Endret av smilepia
Gjest gjest1
Skrevet

Huff ja:) Neste bok blir spennende!

Er også litt usikker på om Snape er ond eller om han gjorde det han "måtte" gjøre for å ikke bli avslørt av Voldemort som spion. Uansett, hadde ikke Snape myrdet Dumbledore ville helt sikkert en av de andre gjort det... I tillegg lurte jeg litt på den eden han avla med Malfoys mor? Såvidt jeg skjønner ville Snape dø hvis han brøt den? Vel, det er rom for mange spekulasjoner:)

Og når vil Ron og Hermoine få ut fngeren og begynne å date? Begynner å bli lei småkranglinga deres. På tide med utvikling!

Skrevet

Jeg tror nok Snape er på Ordenens side og at han drepte Dumbledore fordi han måtte. På et sted i boken overhører jo Hagrid en uoverenstemmelse mellom Dumbledore og Snape, der Snape tydelig ikke liker det han bli bedt om å gjøre. Kanskje Dumbledore rett og slett ber ham om å gjøre det han må gjøre i den verst tenkelige situasjonen, nemlig å drepe Dumbledore.. Det er vel en grunn til at Dumbledore "fryser" Harry i situasjonen der han blir drept, antakelig for at Harry ikke skal blande seg inn, men la det som må skje skje... Dessuten har jo Snape all verdens mulighet til å drepe Harry når de løper etter hverandre ut fra Hogwarts. Snape bare stopper Harrys "curses" og sier "stopped and stopped again until you learn to keep your mouth shut and your mind closed" akkurat som om Snape prøver å veilede Harry til å kunne klare å overvinne en sterkere wizard senere.

Er enig i at det kan virke som om det er Sirius bror som har tatt Horcrux'en i hulen. Første og siste initial stemmer jo i R.A.B. Det er jo dessuten en "locket" som ikke kan åpnes inni et skap i 12. Grimmauld Place i The Order of the Phoenix, kanskje det er den ekte Horcrux'en??....

Det blir mye antakelser og spekuleringer dette her, selvfølgelig, men Rowling selv har jo sagt at de mest observante leserne skal kunne dra noen konklusjoner i HBP.... Kanskje vi har rett om noe av det hvert fall. Spennende er dette unektelig! Gleder meg veldig til siste bok i rekken!!

Skrevet

Synes nr. 6 var veldig bra, mye bedre enn nr. 5.

Nr. 3, 4 og 6 er mine personlige favoritter...

Utrolig trist at Dumbledore døde! Jeg kunne liksom ikke helt tro det...

Jeg ble også ganske sjokkert over at det var Snape som drepte ham, siden Dumbledore alltid sa han stolte på ham. Det virka jo som han hadde en spesiell grunn til å stole på ham, som ingen andre visste om. Det er jo selvsagt fortsatt mulig at Snape ikke er ond, men at dette var et avtalt spill.

Det var også grusomt da Sirius døde i forrige bok. Det virker som alle de gode dør! Har hørt en teori fra en som har forska på HP (leste om det i VG eller Dagbladet), og han mener at HP enten dør eller blir ond.Hva tror dere? Tror dere på en lykkelig slutt?

Skrevet
I tillegg lurte jeg litt på den eden han avla med Malfoys mor? Såvidt jeg skjønner ville Snape dø hvis han brøt den?

Ja, Snape hadde dødd om han brøt eden han avla, så han hadde jo valget mellom sitt eget og Dumbledores liv. Men enhver medlem av OotP ville nok ha dødd for å redde Dubledore, var han et trofast medlem der burde han også vært villig til å ofre seg selv? Og kanskje var han det - jeg tror jo egentlig det. Men at han fikk direkte beskjed av Dumbledore om å drepe ham, og redde Draco. Dermed også styrke illusjonen om at han er trofast mot Voldemort. Dessuten vet vi jo ikke hvilken virkning giften hadde på Dumbledore. Kanskje han hadde dødd av den likevel, og visste det?

Jeg selv stillte jo spørsmålstegn med Snape pga den spellen han brukkte, som er en av de utilgivelige, men vi vet jo ikke om Dumbledore døde av den. Han ble kastet bakover, ja, men kan ha dødd av fallet også? (ikke at det var noe bedre måte å gå på, men da har ikke Snape brukt en unforgivable på han i det minste)

Hvorfor var det så viktig å redde Draco forresten? Hvilken rolle skal han spille i neste bok? Kanskje han vil være en av de som kjemper med Harry. Garantert ufrivillig med dog? Kanskje han blir den 7.personen som skal være med å nedkjempe Voldemort? (Her antar jeg de 6 andre er Harry, Ron, Hermione, Ginny, Luna og Neville) 7 er jo et magisk tall :) (noen spekulerer jo i at bok 7 blir utgitt 07.07.07 :-D)

Er enig i at det kan virke som om det er Sirius bror som har tatt Horcrux'en i hulen. Første og siste initial stemmer jo i R.A.B. Det er jo dessuten en "locket" som ikke kan åpnes inni et skap i 12. Grimmauld Place i The Order of the Phoenix, kanskje det er den ekte Horcrux'en??....

Mm - det var et smykke som de fannt ja. Men spørsmålet er jo om det fortsatt er i Grimmauld Place. Har Kreatcher "samlet" det inn, eller har Mundungus solgt det? Mundungus dukket jo opp et par ganger i denne boken også uten å egentlig høre hjemme i historien. Var det et hint? Er selv overbevist om at det smykket er Horcrux'en ja. Og brødrene Black hadde jo en onkel som het Alphard eller.no slikt, Regulus kunne ha vært oppkallt etter han? (slik at det blir R.A.B)

Kreatcher passer forresten godt inn til å være hjelperen som Regulus måtte ha tatt med for å nå smykket i utgangspunktet.

Men ellers er det jo en "enkel" måte å finne ut det med initialene helt sikkert på før bok 7 da. Den norske oversettelsen vil jo måtte oversette initialene også... litt juks kanskje. men for de som bare måååå vite ;-)

Hva tror dere? Tror dere på en lykkelig slutt?

Håper på en lykkelig slutt, men tror kanskje ikke det. Rowling er jo så opptatt av alt skal være sannsynlig og at barna skal forstå det virkelige livet. Så en helt lykkelig slutt er vel ikke helt i hennes gate?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har aldri likt Snape, alltid trodd at han er ond. Men i denne boken hadde jeg hele tiden på følelsen at han ikke var det.

Det var også noe spesielt med Dumbeldore i hele boken og derfor var jeg overbevist om at han var den som ville dø.

Selv om jeg ble sjokkert over at Snape var den som gjorde det, så var jeg overbevis om at det kom til å skje. Det som gjør at jeg fortsatt tror Snape ikke er ond er at han ikke drepte HP. Han kunne lett ha klart det, siden det viste seg at han var prinsen. Det at han er prinsen beviser at han er en stor og sterk trollmann tror i alle fall jeg. Derfor håper jeg til det motsatte er bevist at han gjorde det han måtte når han drepte Dumbeldore, men at han er med på den seiende siden til slutt :)

Dumbeldore var den siste voksne på HP "sitt lag" og derfor var det også en grunn til at han skulle falle bort. Han blir sterkere hver gang noen ofrer livet sitt og beskytter han. Han trenger sikkert å være "alene" i verden for å klare kampen.

Selv om sikkert flere kommer til å dø, er jeg sikker på lykkelig slutt!

Dessuten synes jeg det sa litt om Malfoy at han ikke klarte å drepe Dumbeldore. Selv om jeg aldri har likt han heller... :roll:

Gjest *marte*, ikke logget inn
Skrevet

At Snape ikke drepte HP sier ingenting. Han sa jo til de andre at HP skulle spares til "the Dark Lord".

HP kan ta "apparate"-testen hos ministry of magic så snart han har fylt 17 (nesten som oppkjøring), og det spørs om har har lyst på boka si nå som han vet at den har vært Snape sin. Spennende å se hva som skjer i neste bok!

- Marte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...