AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Blir stadig overrasket over hvor utdaterte og kunnskapsløse mange helsesøstre/helsestasjoner er. Hadde flere runder selv med min egen unge, de hadde ingen tips eller råd mot hard mage, kun «gi malt» og når jeg sa det ikke utgjorde noen forskjell, fikk jeg bare beskjed om å gi mer. Da jeg sa jeg valgte å ikke gi grøt pga magen fikk jeg nesten kjeft. Ungen fikk masse sunne og gode grønnsaker, fisk, brødskive, frukt etc istedet. Jeg er såpass trygg på meg selv at jeg klarte finne informasjon og råd selv, men tenker på alle de som er mer usikre i rollen sin og blir enda mer usikker på seg selv i møtet med helsestasjonen.. nå så jeg nettopp på mammabanden, tema pålegg til baby, at de hadde fått tips om svolværpostei som pålegg til baby. det er jo ikke anbefalt til baby/barn og gravide grunnet veldig høyt innhold av miljøgifter! Når jeg påpekte det til mammabanden-snapperen, fikk jeg til svar at flere hadde sendt inn at helsesøster anbefalte de det pålegget. Blir mer og mer skremt over hvor stor makt helsestasjonen har, og hvor mye feil de tar! Anonymkode: 0ad69...320 17
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 HS sa til meg at jeg måtte slutte å drikke brus siden jeg ammer for kullsyren går over i melken å det var ikke bra for baby. den samme sa også da jeg spurte om tips til hard og treg mage på baby 4 mnd at jeg skulle ta ett termometer inn i stumpen på bebis og utføre sirkelbevegelser for å stimulere ett eller annet som får baby til å bæsje. spør ikke lenger om råd av HS. Baby er 7 mnd så dette er ganske så nylig. Anonymkode: 6758d...593 23
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: den samme sa også da jeg spurte om tips til hard og treg mage på baby 4 mnd at jeg skulle ta ett termometer inn i stumpen på bebis og utføre sirkelbevegelser for å stimulere ett eller annet som får baby til å bæsje. WHAT?!!! Anonymkode: 08906...16b 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Helt enig i det du sier TS. Min helsesøster begynte å mase på at jeg måtte avvenne jentungen pupp og tenke mer mot fast føde ved 4 mnd. (Jeg fullammet til 6 mnd uten så mye som en smakebit, og til info så er hun nå 2,5 og spiser absolutt alt av fisk, grønnsaker, frukt osv). Generelt negativ til amming følte jeg. Jeg ammet til 2. Hun var også sterkt imot samsoving da hun mente at jeg gjorde henne en bjørnetjeneste. Jeg samsov derimot til hun var nærmere 2 år. Da ville hun selv av eget ønske sove alene på eget rom i egen seng, og tusler inn til oss de nettene hun har behov. Det jeg sitter igjen med er absolutt å følge magefølelsen må mange av avgjørelsene, og stole på at å ta ting i barnets tempo skaper et trygt barn!! Anonymkode: 1c057...e68 14
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 Var så "heldig" å få heimebesøk av ei helsesøster som ikkje liker kattar. Det er notert meir i journalen om dei "svært store" kattane (toalettvaner, måltidsrutiner, soving, rase, røyting, maling) enn om babyen. Anonymkode: 04708...7ba 19
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Helsesøster til mitt barn er helt fantastisk. Så imøtekommende, forståelsesfull og kommer med råd når jeg spør. Har lest en del både her og på babyverden om helsesykepleiere som er utdaterte og ufine, så synes det er viktig og få frem at ikke alle er slik 😊 Anonymkode: 7c8bc...64e 18
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helsesøster til mitt barn er helt fantastisk. Så imøtekommende, forståelsesfull og kommer med råd når jeg spør. Har lest en del både her og på babyverden om helsesykepleiere som er utdaterte og ufine, så synes det er viktig og få frem at ikke alle er slik 😊 Anonymkode: 7c8bc...64e Såklart er det forskjell på de som på alle andre. Jeg skrev heller ikke at alle er slik, men mange 😉 Men de fleste vil jo stole på det helsesøstrene sier, så jeg syns det er viktig å få frem at det er ikke alltid de er faglig oppdatert på hva som er anbefalt og ikke. Anonymkode: 0ad69...320 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: WHAT?!!! Anonymkode: 08906...16b Ja det kan du si. Nevnte dette for min mor men hun så ikke problemet da dette var vanlig da hun fikk barn på sent 80 og 90 tallet. Hun sa forøvrig at hun ble rådet til å dyppe en q-tips i vaselin forså gjøre det samme. Anonymkode: 6758d...593
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 Hahaha, den der med at «kullsyre går over i melken» fikk jeg også høre - og helsesøster ble ganske stram da jeg spontant brøt ut i latter og hikstet frem at det var det morsomste jeg hadde hørt på lenge, og om vi ikke skulle samle duggdråper fra marikåpeblader ved fullmåne også! Hun hevdet hardnakket at dette her hadde de mye evidens for, og at hun hadde fått det forklart på kurs. Jeg skrudde av silkehanskene, og skjøt inn at det spilte faktisk ingen rolle hva for noe tull hun hadde hørt på det kurset, for jeg hadde helt garantert flere studiepoeng i både fysiologi, cellebiologi, biokjemi og spesifikt karbonkjemi enn det hun hadde, og jeg kunne med letthet legge frem minst tre faktorer som gjør det helt 100% umulig at kullsyre fra brus skulle gå over i melken. Så slo jeg opp en kvalitetssikret kilde som stadfester at dette er vås, og sendte den til jobbmailen hennes der og da - med oppfordring om å oppdatere seg. Anonymkode: 96e37...4a5 40
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 Helsesykepleierutdanningen tar jo kun ett år, synes det er alt for lite.Og om de ikke har barn selv, vet de jo nesten ikke hva de snakker om! Føler det er mange personlige meninger som gis når man spør om råd egentlig. Anonymkode: 2dba5...278 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det kan du si. Nevnte dette for min mor men hun så ikke problemet da dette var vanlig da hun fikk barn på sent 80 og 90 tallet. Hun sa forøvrig at hun ble rådet til å dyppe en q-tips i vaselin forså gjøre det samme. Anonymkode: 6758d...593 Men det å benytte et BØYELIG termometer (med krem på) i rumpa for å «trigge» bæsjing hos spedbarn, det fungerer faktisk. Vår slet med å få til «samkjøring» mellom lukkemusklene, og vi fikk råd om å gjøre det (dog ikke «sirkelbevegelser»). Babyen bæsjet alltid med én gang når vi trakk det ut igjen. Jeg er helt enig i at det er litt spesielt å gi det som et sånn generelt råd, og man bør jo så klart spesifisere at termometeret må være bøyelig (det skal det jo uansett) når det skal inn i rumpa. Men at det fungerer når det gjøres riktig og mot riktig type problematikk - det er det ingen tvil om, spør du meg. Lille her kunne streve i timevis, og så fort vi poppet litt inn med termometeret så - SVOSJ - kom det ut. Akkurat slik legen sa. Anonymkode: 96e37...4a5 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det å benytte et BØYELIG termometer (med krem på) i rumpa for å «trigge» bæsjing hos spedbarn, det fungerer faktisk. Vår slet med å få til «samkjøring» mellom lukkemusklene, og vi fikk råd om å gjøre det (dog ikke «sirkelbevegelser»). Babyen bæsjet alltid med én gang når vi trakk det ut igjen. Jeg er helt enig i at det er litt spesielt å gi det som et sånn generelt råd, og man bør jo så klart spesifisere at termometeret må være bøyelig (det skal det jo uansett) når det skal inn i rumpa. Men at det fungerer når det gjøres riktig og mot riktig type problematikk - det er det ingen tvil om, spør du meg. Lille her kunne streve i timevis, og så fort vi poppet litt inn med termometeret så - SVOSJ - kom det ut. Akkurat slik legen sa. Anonymkode: 96e37...4a5 Poenget er at du kan ødelegge tarmene til ungen, ikke at det ikke virker. Anonymkode: 00190...1c8 17
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at du kan ødelegge tarmene til ungen, ikke at det ikke virker. Anonymkode: 00190...1c8 Enig. Vet de gjør dette på prematuravd for eksempel men det er helsepersonell som gjør det. Ikke folk som bare stapper det oppi av frustrasjon! Anonymkode: 60a06...828
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at du kan ødelegge tarmene til ungen, ikke at det ikke virker. Anonymkode: 00190...1c8 Om man får opplæring i å gjøre det på et barn så går det nok sikkert fint. Helsepersonell setter i grunn både klyx med kjempelange sonder og ser inni tarmen med en stor koloskopslange uten at de perforerer tarmen av den grunn. Det er nok vanskeligere å perforere tarmen enn det du tror. Anonymkode: 1d862...587 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helsesykepleierutdanningen tar jo kun ett år, synes det er alt for lite.Og om de ikke har barn selv, vet de jo nesten ikke hva de snakker om! Føler det er mange personlige meninger som gis når man spør om råd egentlig. Anonymkode: 2dba5...278 Den er vel minimum 4 år på fulltid da man må ha bachelor i sykepleie i bunn, og i tillegg må man ha minimum 1 år jobberfaring som sykepleier, og flere steder er helsesykepleie nå en mastergrad. Å ha barn selv skal absolutt ikke ha noe å si for helsesykepleierens kompetanse, så der er du nok ganske forhåndsdømmende. Egne erfaringer skal ikke spille inn når helsesykepleier gir råd, da rådene skal være evidensbaserte. På samme måte som man ikke trenger å ha hatt kreft for å gi god kreftbehandling som kreftsykepleier trenger man ikke å ha fått egne barn for å gi god veiledning som helsesykepleier. Anonymkode: 1d862...587 26
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: HS sa til meg at jeg måtte slutte å drikke brus siden jeg ammer for kullsyren går over i melken å det var ikke bra for baby. den samme sa også da jeg spurte om tips til hard og treg mage på baby 4 mnd at jeg skulle ta ett termometer inn i stumpen på bebis og utføre sirkelbevegelser for å stimulere ett eller annet som får baby til å bæsje. spør ikke lenger om råd av HS. Baby er 7 mnd så dette er ganske så nylig. Anonymkode: 6758d...593 Hahahaa fikk det termometer rådet selv. Jeg er så dritt lei min helsesøster at det ikke går ann. Hun bare snakker etter det hun har lest. Spurte om råd hvordan få ungen til å sove. Det var bare å legge henne fordi nå var hun 3 mnd og produserte visst melatonin så da sover hun. Sier du det ja😂😂. Jeg har sluttet å spørre går på vaksiner og vekt ellers orker jeg de virkelig ikke. Anonymkode: 37983...8fc 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 Begrepet helsesøster er også utdatert. Nå heter det helsesykepleier. Hvis du opplever helsesykepleier som kunnskapsløs og utdatert, så bør du melde i fra til ansvarlig for helse og omsorg i kommunen. Anonymkode: 2bfb6...630 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #18 Skrevet 14. august 2020 Når skal folk forstå at det er et frivillig tilbud? Gå til fastlegen, klag inn HS pga at hun er utdatert. Disse kjerringene har for stor makt fordi dere tillater at de har den. Anonymkode: 1a777...cfa 6
Gjest Albbas Skrevet 15. august 2020 #19 Skrevet 15. august 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Når skal folk forstå at det er et frivillig tilbud? Gå til fastlegen, klag inn HS pga at hun er utdatert. Disse kjerringene har for stor makt fordi dere tillater at de har den. Anonymkode: 1a777...cfa Fastlegen er ikke nødvendigvis så mye bedre da. Det er veldig mye rart de (ikke) "kan" om amming for eksempel. Skremmende! Jeg har selv hatt ammeproblemer og byttet til slutt lege fordi jeg ble så provosert av alt våset. Den nye legen kan heller ingenting men jeg lar være å spørre så jeg slipper å miste respekten igjen. 🤭
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #20 Skrevet 15. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: HS sa til meg at jeg måtte slutte å drikke brus siden jeg ammer for kullsyren går over i melken å det var ikke bra for baby. den samme sa også da jeg spurte om tips til hard og treg mage på baby 4 mnd at jeg skulle ta ett termometer inn i stumpen på bebis og utføre sirkelbevegelser for å stimulere ett eller annet som får baby til å bæsje. spør ikke lenger om råd av HS. Baby er 7 mnd så dette er ganske så nylig. Anonymkode: 6758d...593 Men Halo, begge deler stemmer. Man skal jo ikke «røre rundt», men bevege termometeret forsiktig. Brus skaper dessuten/kan skape kolikk og luft hos babyer. hvor gammel er du? Anonymkode: 84d94...e9b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå