Gå til innhold

Ute av jobb i 1,5 år grunnet sykdom, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det slik at pågrunn av sykdom så har jeg vært ute av arbeidslivet i ca 1,5 år, og er nå endelig klar for å jobbe igjen etter klarsignal fra lege og Nav. Jeg er ikke ute av stand til å jobbe, men jeg må bytte fagfelt ( er utdannet innen mat) grunnet sykdom.

Men jeg lurer litt på hvordan dette vil bli med tanke på fremtidige arbeidsgivere? Burde jeg opplyse om grunnen til fraværet? Vet jo at det heller ikke blir sett på som noe positiv og ingen vil jo egentlig ha en syk person i jobb? Jeg er jo egentlig bare syk innenfor fagfeltet og fungerer ypperlig ellers? Har dere noen gode råd og tips til meg? 

(Egentlig er planen å ta utdanning, men jeg er på venteliste for påbygg for generell studiekompetanse og vil da heller jobbe et år enn å vente et år på neste års inntak)

Anonymkode: b0cc8...b92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ta påbygg på nett? Mulig flere plasser der.. 

Anonymkode: 8d951...cc7

Skrevet

Hva er grunnen da? Burde du ikke få omskolering av nav?

Skrevet (endret)

.

Endret av Thjelp
Skrevet
3 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Hva er grunnen da? Burde du ikke få omskolering av nav?

jo, jeg får jo omskolering av NAV men de har jo ikke plasser på VGs som de kan dele ut dessverre, de hjelper meg økonomisk og med veiledning/tilrettelegging. 

Og angående nettstudier så har det vært til diskusjon tidligere men norskfaget er stort og veldig tungt i følge skolerådgiveren så både han og NAV anbefalte meg å søke meg inn på skole for å følge det der...

Nå er jo ikke skoleplassen er ute av verden enda, men jeg håpet mer på råd angående jobbsøknader og hvordan jeg skal gå fram der. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jo, jeg får jo omskolering av NAV men de har jo ikke plasser på VGs som de kan dele ut dessverre, de hjelper meg økonomisk og med veiledning/tilrettelegging. 

Og angående nettstudier så har det vært til diskusjon tidligere men norskfaget er stort og veldig tungt i følge skolerådgiveren så både han og NAV anbefalte meg å søke meg inn på skole for å følge det der...

Nå er jo ikke skoleplassen er ute av verden enda, men jeg håpet mer på råd angående jobbsøknader og hvordan jeg skal gå fram der. 

1.5 år er egentlig ikke så mye. Vær kreativ. Har du tatt et friår, reiseår, har du barn kan du skylde litt på dem. Dersom du fortsetter med skole så drukner gjerne de 1.5 årene i cven. Ikke stress unødvendig. 

Anonymkode: 7de56...8e1

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Egentlig er planen å ta utdanning, men jeg er på venteliste for påbygg for generell studiekompetanse og vil da heller jobbe et år enn å vente et år på neste års inntak)

Hvorfor tar du ikke dette privat slik at du kommer raskere i gang med annen utdannelse?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du ikke dette privat slik at du kommer raskere i gang med annen utdannelse?

Enda en kommentar fra meg ang ditt fravær på cv`n. Å omskolere seg er helt vanlig, bruk gjerne noe fysisk som allergier eller annet (som ikke er relevant i kommende jobb) så er saken ganske grei. 

Skrevet

Åpenhet rundt slike ting blir som regel møtt positivt. Jeg tenker du ikke trenger å legge ut om hele historien, men fortell at du ønsker å bytte bransje da visse aspekter og oppgaver der var tøff for kroppen din. Du vil jo få et spørsmål om hvorfor du ikke søker jobb innenfor et felt du sikkert har mye erfaring og kunnskap innen. Like greit å si det ca som det er.

Anonymkode: 977ab...baf

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mulighet til gjøre det uten økonomisk støtte fra NAV, og gjør en noe uten godkjennelse fra dem mister man jo fort støtte og hjelp. 

Og tusen takk til alle andre for oppmuntrende ord, jeg har aldri opplevd å være uten jobb og attpåtil bytte felt men fra hva jeg hører så er det ikke helt håpløst for meg enda:)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mulighet til gjøre det uten økonomisk støtte fra NAV, og gjør en noe uten godkjennelse fra dem mister man jo fort støtte og hjelp. 

Og tusen takk til alle andre for oppmuntrende ord, jeg har aldri opplevd å være uten jobb og attpåtil bytte felt men fra hva jeg hører så er det ikke helt håpløst for meg enda:)

Skjønner, da er valget ditt klokt. Stå på , dette fikser du :)  Har tatt samme reise selv og brukte begrepet "omskolering" for alt det var verdt, trengte ikke forklare eller utbrodere noe som helst, dette går bra :) 

Skrevet

nå er det jo mange bedrifter som sier at på grunn av inkludering og mangfold så ansetter de bl.a folk med som har hull i CV og funksjonsnedsettelser osv... For de har innsett at alle har noe verdifullt å bidra med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...