AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Jeg er absolutt ikke rik. Men jeg blir så flau når folk sier at ting er for dyrt. Og så spør de feks , hva er prisen? Og så spør de om prisen på den andre, så sier de «tar den jeg for den er billigst».... jeg synes det er pinlig! Kall meg gjerne slem. For de fleste her tåler ikke særlig. Men jeg vil ikke ha barn pga dette og jeg er faktisk bekymret for fremtiden min hvis så mange mennesker har råd til så lite. Utrolig hvor styrt vi er av økonomi. Men jeg kan vel velge å tro at folk er veldig dumme fordi de ikke er smarte nok til å finne en måte å tjene på. Kjedelig å være slik begrensa gjennomsnittsmenneske Anonymkode: c43cf...34a 1
Rumle Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Du er jo temmelig styrt av ditt syn på økonomi selv da, om du faktisk blir flau over at folk tar økonomiske valg og du ikke vil ha barn pga det? 20
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 Man har ofte råd til det dyreste alternativet, men eier man litt fornuft når det kommer til privatøkonomi så velger man jo det rimelige alternativet, om det så er å velge noen first price produkter foran gilde, vente til det er salg på ting man ikke må ha med en gang etc. Du må gjerne bruke masse penger unødvendig på ting du kunne fått billigere, men jeg vil heller spare. Anonymkode: 630e5...394 10
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 For en idiotisk ting å bli flau over. 12
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har ofte råd til det dyreste alternativet, men eier man litt fornuft når det kommer til privatøkonomi så velger man jo det rimelige alternativet, om det så er å velge noen first price produkter foran gilde, vente til det er salg på ting man ikke må ha med en gang etc. Du må gjerne bruke masse penger unødvendig på ting du kunne fått billigere, men jeg vil heller spare. Anonymkode: 630e5...394 Så du mener at alle som har dyre merkeklær osv har dårlig fornuft? Hvorfor man skal man alltid være så fornuftig? Kanskje ikke alle trenger å spare Anonymkode: c43cf...34a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Jeg tenkte ikke slik før. Altså "det er dyrt" tankegang. Da hadde jeg rundt 50.000 på bufferkonto I snitt. Og ingenting annet av verdi. Nå har jeg slik tankegang og har 2.500.000 på buffer, hus, to biler uten lån, hytte og en liten båt. Anonymkode: aea55...caf 3
solmåneogstjerner Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 Flau? Mange prøver å ta gode valg. Økonomisk eller av andre grunner. Enten fordi det faktisk er snakk om å få det til å gå rundt her og nå, eller fordi de sparer til noe. Ingen av delene er flaut, heller fornuftig og verdt å se opp til. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at alle som har dyre merkeklær osv har dårlig fornuft? Hvorfor man skal man alltid være så fornuftig? Kanskje ikke alle trenger å spare Anonymkode: c43cf...34a Så fint for dem at de ikke trenger å spare, og at det DE ønsker å bruke penger på er dyre merkeklær. Men å si at alle som velger de billige varene kun gjør det fordi de har dårlig råd vitner om et veldig snevert syn på mennesker. Anonymkode: 630e5...394 3
solmåneogstjerner Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fint for dem at de ikke trenger å spare, og at det DE ønsker å bruke penger på er dyre merkeklær. Men å si at alle som velger de billige varene kun gjør det fordi de har dårlig råd vitner om et veldig snevert syn på mennesker. Anonymkode: 630e5...394 Enig. Og uansett: trenger det å være flaut å ha dårlig råd? Jeg mener nei. 1
Mt3 Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 De som svarer 'da tar jeg den for den er billigst' er ikke de som har dårlig råd, de har helt sikkert fult på bankkontoen og en god buffer. De som faktisk har dårlig råd, de studerer tingene litt lenger også tar de den rimeligste og sier de liker den best. Hvorfor ikke få barn fordi andre er gjerrige? Klart det finnes enkelte som har dårlig råd, men økonomisk er faktisk de fleste ganske godt rusta her i Norge. Jobber selv i ett lavtlønnsyrke og bor sammen med en som også er lavtlønnet men vi har råd til hus,hytte, biler, barn og campingvogn, og om vi gidder å stramme inn litt så kan vi glatt ta oss en ferietur med All inklusive en uke eller to hver sommer.
Hverdagsfrue Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 Jeg blir imponert og syns det er forfriskende med mennesker som sier "det er for dyrt". Barn har godt av å lære at man ikke kan kjøpe absolutt alt man har lyst på. Og du er det tydelige beviset på at voksne har behov for å høre at det ikke er vanlig å ta seg råd til alt. Det betyr ikke at man ikke har penger til den enkelte tingen. Men at man har styr på sin økonomi, er moden nok til å ta rasjonelle valg i stede for å la seg styre av lyst, og klarer å se helheten og ikke bare enkeltprodukt. 4
Stoltskeiv Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 Er jo mye bedre å bruke mindre penger på enkelte ting og eller spare seg opp til noe annet som er viktigere. Jeg handler eller en del first price produkter, så jeg kan sette inn mer på sparekontoen eller som jeg kan sette av det ekstra til tur. Det er ikke sååå viktig for meg å ha det beste av alt
Heisenberg Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er absolutt ikke rik. Men jeg blir så flau når folk sier at ting er for dyrt. Og så spør de feks , hva er prisen? Og så spør de om prisen på den andre, så sier de «tar den jeg for den er billigst».... jeg synes det er pinlig! Kall meg gjerne slem. For de fleste her tåler ikke særlig. Men jeg vil ikke ha barn pga dette og jeg er faktisk bekymret for fremtiden min hvis så mange mennesker har råd til så lite. Utrolig hvor styrt vi er av økonomi. Men jeg kan vel velge å tro at folk er veldig dumme fordi de ikke er smarte nok til å finne en måte å tjene på. Kjedelig å være slik begrensa gjennomsnittsmenneske Anonymkode: c43cf...34a Tenker det er like greit at du ikke får barn. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 Da jer var ungdom kjøpte jeg gitarer og andre ting som varer nesten evig der andre brukte pengene sine på dyre og unødvendige luksusvarer. Fortsatt bruker jeg ofte det jeg sparer på å kjøpe noe som faktisk gir meg mye glede. Jeg er også sånn at jeg ofte ikke kjøper noe selv om jeg har råd til det, rett og slett fordi mye har en høyere pris enn hva jeg synes det er verdt. Det er eksempelvis godt med mango, men hvis det koster 40 kroner for én føler jeg ikke at jeg får 40 kroner med nytelse ut av det. Da kjøper jeg ikke, selv om jeg har 200000 på konto. Anonymkode: 9e99f...465 2
LillEve Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 Haha, man må jo kunne prioritere pengene sine som man vil? Man har jo ikke råd til ALT man vil ha, et sted går vel din grense og? Du har vel ikke råd til helikopterplass i hagen og privatfly heller? Man prioriterer penger på de plassene man vil, om det så er merkeklær eller opplevelser eller annet. Men da må man spare på andre plasser. 2
Jr.Garcon Skrevet 15. august 2020 #16 Skrevet 15. august 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er absolutt ikke rik. Men jeg blir så flau når folk sier at ting er for dyrt. Og så spør de feks , hva er prisen? Og så spør de om prisen på den andre, så sier de «tar den jeg for den er billigst».... jeg synes det er pinlig! Kall meg gjerne slem. For de fleste her tåler ikke særlig. Men jeg vil ikke ha barn pga dette og jeg er faktisk bekymret for fremtiden min hvis så mange mennesker har råd til så lite. Utrolig hvor styrt vi er av økonomi. Men jeg kan vel velge å tro at folk er veldig dumme fordi de ikke er smarte nok til å finne en måte å tjene på. Kjedelig å være slik begrensa gjennomsnittsmenneske Anonymkode: c43cf...34a hva i all verden er pinlig med det - så sant man ikke er 13 og 1/2 år gammel? Hvis jeg spankulerer rundt på VIC og ser to fine gensere, veeeel, hvis den ene koster 599 og den andre koster 1299 så er det en faktor som spiller inn i valget av hvem jeg tar. Det samme gjelder småting. Jeg kjøper av prinsipp ikke 1 kulepenn til 38 kr, hvis det er en 10 pack med kulepenner til 29 kr ved siden av De som er smarte nok til å tjene mye penger, er ofte smarte nok til å ikke sløse de bort - jeg tipper de som mest sjeldent spør om pris er de som har ræva økonomi. Husker hun ene luksusfelledamen, hun brukte typ 1000 kr på kubbelys i månden hos Floris eller hvor det var - kubbelys kjøpt hos Nille var tydeligvis for "tapere". Endret 15. august 2020 av Jr.Garcon 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #17 Skrevet 15. august 2020 Så du vil ikke ha barn fordi det er pinlig at folk spør om/kommenterer at ting er dyrt...? Det er også en grunn - muligens like greit. 😉 Anonymkode: 2b8eb...231 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå