Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sørgelig å lese enkelte poster her inne. Jeg kan kjenne lidelsen gjennom flere av tekstene som produseres her.

Det er angst, depresjon, vonde forhold, vanskelig samliv, brutte relasjoner med egne barn og egen familie. Det er folk som har mistet meningen.

Vi vet jo at mange lider, ofte bak fasadene. 

Trenger det være slik?

Absolutt ikke.

Det ble sagt en gang, så lenge det er helse, er det håp.

Og dette er kanskje nummer 1 her i livet. Er du frisk og slipper å tilbringe mange dager av ditt kostbare liv på sykehus har du allerede så mye å være takknemlig for .

Det finnes mange mennesker der ute akkurat nå som har fått beskjed om at de skal dø, kanskje om fem år, to år eller kanskje bare to måneder. 

Disse menneskene går gjennom en forferdelig prosess. De rundt dem lider også forferdelig 

Her har vi eksempler på noe man selvsagt blir forferdelig deprimert av. Sykdom og død er grusomt, og jeg tror vi som slipper dette må minne oss selv på at vi er utrolig heldige hvis vi slipper dette 

For mye annet her inne som folk lider under, jeg mener alvorlig talt at dere bør ta et oppgjør med det.

Skal den drittsekken du er sammen med som har sviktet deg få deg ned i kjelleren? Hvem er denne personen til å ødelegge din livsglede, ditt ekstremt kostbare liv, dine uerstattelige dager.

Vet dere, partnere skal ikke få dere til å føle dere elendige. Alle skuffer oss nå og da såklart, men når det blir hele tiden, jevnlig, så mener jeg oppriktig talt at det mennesket burde kategoriseres som for dårlig kvalitet for deg.

Det er ikke så jævlig vanskelig å være snill, forvent såpass av partneren din eller dropp vedkommende.

Det finnes utallige der ute som kan bli din nye utkårede. Ikke innbill deg selv at du ikke kan finne bedre!!

Dere som er deprimerte og har angst. Jeg vet hvor tøft det er å føle seg tom, ikke tørre å gå ut døren, få panikkanfall, være redd for andres blikk. Jeg har vært der. Men det eneste som til slutt hjalp var å lære seg å gi fullstendig blaffen i alle sammen. Slutte å bry meg om hva de synes, tenker og mener. De er ikke viktigere enn deg, og du skal leve med deg selv hver dag og natt, så det er du som skal være fornøyd.

Er du deprimert? Føles alt tomt? Jeg tror du bruker energien din feil. Hvordan ser du på dagen din når du våkner? Noe eller noen har lært hodet ditt å tenke at alt er mørkt og kjipt. Du var ikke født slik. Dette er tanker du har fått med tiden, og tankene dine er feil.

For du ER IKKE håpløs. Du bare er ikke det. Du kan sette 100 tilfeldige mennesker på gaten og be dem vandre i flokk nedover er fortau og be noen observere. Ingen kan der og da kategorisere noen av dem som mer verdifulle, flinkere, bedre osv. Disse skillene skapes av oss mennesker gjennom bekjentskap, og skillene vi lager er løgner. Barnet som blir mobbet på skolen blir mobbet pga løgner. Det er noen som skaper løgner om at noen ulikheter er mindre flatterende enn andre. For absolutt alle er jo ulike, og hvem er det som kan si eller få noen til å føle at de er mindre verdt??? Hvem skal ha retten til å definere det? Ikke gi folk den makten!

Du er akkurat like bra som de andre. Du har akkurat like mye rett på å være glad som andre. Du har rett til å ha en snill partner. Du har rett til å kutte ut giftige mennesker, selv om det gjelder egen familie.

Rydd helt opp i livet ditt. Kvitt deg med giftige mennesker. Slutt å føl skam over hvem du er eller hva du har gjort. Du er tilgitt i det du angrer og vil utvikle deg i positiv retning som menneske.

Tenk over hva som gjør deg glad. Tenk over hvilket liv du ønsker deg og jobb aktivt mot det.

Ingen av oss ønsker et liv med en drittpartner, så DROPP HAN.

Ingen ønsker et liv med angst, så dropp alle krav og forventninger fra andre og oppsøk hjelp. Vi nordmenn skatter da ikke bort halve lønna vår for at folk ikke skal få hjelp, tvert om , helsevesenet SKAL stille opp for deg.

Ikke skam deg over å være ufør eller mangle materielle goder,ALLE kunne havnet der under rette omstendigheter. Livet er tilfeldighetens spill. Tenk heller at velferdsstaten Norge er som den er fordi man ønsker at folk som trenger det kan få økonomisk bistand gjennom NAV. Det er din rett!

Du har rett til å få hjelp og økonomisk bistand, akkurat som du har rett på helsehjelp.

Ikke skam deg over den du er. Du gjorde ditt beste, mest sannsynlig. Og har du tråkket feil, ja og så, idag er en ny dag 

Du har rett til å være lykkelig. Det er en stor feil at ikke akkurat du er lykkelig. Det har skjedd en stor svikt når du tenker du skal akseptere andres gift og vondskap.

Du skal rette blikket på deg selv og finne din indre stemme. HVA VIL DU?

Jeg nekter å tro at det eneste som er igjen i deg er en kuet underdanig sjel uten noen ønsker for dette livet .

Du ligger ikke i kreftsengen. Du har livet, du har tiden , enn så lenge. Tenk om du fikk beskjed om at du hadde tre måneder igjen? Hva hadde du gjort? Prioritert helt annerledes 

Men hvorfor skal du behandle deg selv bra først når du vet du skal dø snart?

Du skal gjøre det nå!!

Drit i folk. Drit i hva de tenker, gjør og sier. Drit i de perfekte livene på FB, Instagram osv. 

Du er du, og kun gjennom å være glad i deg selv, og å være stolt av deg selv er du en solstråle i verden.

Hvorfor skal vi leve så halvveis. Tiden vår er knapp. Alle skal vi dø og alt vi har her mister vi når vi dør. Hvorfor holder vi så fast i ting? La bare ting gå, spesielt det negative. Dans deg gjennom livet, og de som prøver spenne bein på deg, hopp unna.

Og husk hver dag på at den dagen du våkner og føler deg dum, stygg, ekkel eller håpløs, for noen andre beskjed av legen sin at de skal dø snart. De kan ikke kjempe mot fienden. Men det kan dere, dere kan faktisk kvitte dere med den sjelelige kreften.

Dere trenger ikke å la andre mennesker tømme dere for livskraft. Bare fysisk sykdom har makten til det.

Psykisk sykdom og plager kan du kjempe mot og vinne. Men du MÅ finne ut av hva du trenger, fortjener og vil oppnå. Og kun du, din stemme, ikke andres. Ikke partner, ikke venninner, foreldre, søsken,kollegaer, egne barn, KUN DU.

Sett opp et rundt hjul og del det inn i flere deler. Før inn de delene som er viktig for deg og lev etter det. Sørg for å dyrke alt dette på en positiv måte. En del er kanskje kjæreste, en er vennskap, en familie, hobbyer osv. Ok sjekk hjulet ditt, hva er det som ikke er i sjakk. Kanskje en drittpartner. Ok sett et minus på den delen av hjulet som er delt inn til partner/ kjærlighet. Du må da droppe den personen, huff så tungt tenker du, men se på alt det andre du har.

Tenk utfra det hjulet på alt. Føler du andre er så mye lykkeligere og vellykket? Kanskje økonomisk eller i kjærligheten? Tør vedde på de måtte sette minus på andre deler av hjulet sitt. Kanskje helsedelen har ett minus, de har en lidelse. Kanskje familiedelen, pappa eller mamma har fått kreft. Kanskje karrieredelen, de har en fet jobb utad, men mistrives .

Poenget er, vi har alle et livshjul. Svært komplisert og individuelt og jeg tror vi alle må jobbe med å holde hjulet vårt igang. Pleie de ulike delene likt og harmonisk, for når en del blir litt redusert, kan vi finne styrke i de andre delene og begynne å reparere skaden.

Finn din mening, lag ditt livshjul og vær takknemlig for at du er frisk. Har du helse er det alltid håp 

Anonymkode: 3c2f4...b7a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer ikke. Du er snill og forsøker å gjøre noe bra (kred til deg for forsøket) men det stemmer bare ikke. Noen (inkl meg selv) er håpløse. Det er masse du sier som faktisk er veldig irriterende. Men så har man ikke rett til å bli irritert fordi det er så forbannet velmenende. 

Du er av typen som sikkert lover folk at det går bra når det stormer som verst. Snilt, men du har jo slett ikke belegg for å love det. Kanskje går det slett ikke bra. 

Anonymkode: ae91b...d21

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Du er snill og forsøker å gjøre noe bra (kred til deg for forsøket) men det stemmer bare ikke. Noen (inkl meg selv) er håpløse. Det er masse du sier som faktisk er veldig irriterende. Men så har man ikke rett til å bli irritert fordi det er så forbannet velmenende. 

Du er av typen som sikkert lover folk at det går bra når det stormer som verst. Snilt, men du har jo slett ikke belegg for å love det. Kanskje går det slett ikke bra. 

Anonymkode: ae91b...d21

Det er fordi jeg har hatt det så forferdelig selv jeg skrev dette.

Basert på erfaringer fra å være helt fullstendig på bunnen og bruke tre år på å karre meg opp. Det var så håpløst at det var like før jeg tok livet mitt .

Det føles idag som at hvis jeg klarte å komme meg opp, kan alle klare det.

Men kanskje jeg tar feil..

Du må bare ikke tro at jeg har hatt det lett. Dette er ikke naiv predikant prat, jeg lærte meg faktisk å gi f i alt og alle til slutt og se på livet som en slags lek .

Jeg var også håpløs, og hadde sagt det samme som deg til min tale. Jeg vet hva som irriterer, men noe av det er faktisk sant.

Jeg kan ikke si meg enig i at du er håpløs. Tror ikke noe på det.

Men ja, det var godt ment, og bare det. 

Anonymkode: 3c2f4...b7a

Skrevet

Bra skrevet!

Anonymkode: 05053...8ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...