AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #81 Skrevet 20. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Man får ikke det ved å flytte heller, skatt under trusler om fengsel om man nekter slipper man ikke unna i utlandet heller. Forskjellen er graden. Vi har like mye rett til å være her som dere så det må dere voldsaper bare leve med. Anonymkode: 8fdbf...57c Har du, eller noen du er glad i, ligget på sykehus noen gang? Anonymkode: 8b3ac...2a5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #82 Skrevet 20. august 2020 På 16.8.2020 den 1.06, AnonymBruker skrev: En kristen er en som følger Bibelen, Guds ord, som gjør en til et bedre menneske da det gir et godt moralsk kompass ateistene ikke har. Anonymkode: 8fdbf...57c Bibelen beskriver ganske ille saker da... Type: Slaveri er beskrevet med regler for hvordan det skal holdes. Jeg mener ganske bestemt at det var ikke bare lov, men at eieren kan banke slavene uten straff såfremt de ikke døde av det før dagen etterpå? Er det et godt moralsk kompass? Det står også ganske klart at gud skiller mellom israelitter og egyptere.(2.mosebok 11). Er jeg mer moralsk hvis jeg gjør dette? Så har vi Andre Mosebok, 20:4-5: 'Du skal ikke lage deg gudebilder, ingen etterligning av noe som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5 Du skal ikke tilbe dem og ikke la deg lokke til å dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg.' Jeg mener ikke at tippoldebarn har skylden for sine forfedres handlinger, men jeg antar at jeg som agnostiker ikke har et godt nok moralsk kompass... Så å forsøke å fremstille seg som så moralsk overlegen pga bibelen er nok et fåfengt eksempel. Moral er noe en får via samfunnet vi vokser opp i, noe en kan ganske enkelt se ved å se på historien. Moralen vi har i 2020 er annerledes enn den som ble holdt i 1020. Anonymkode: a8cc0...05a
Shantaram Skrevet 20. august 2020 #83 Skrevet 20. august 2020 (endret) Å påstå at en ikke har moralsk kompass om en ikke følger bibelen er bare feil. Endret 20. august 2020 av Shantaram
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #84 Skrevet 20. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bibelen beskriver ganske ille saker da... Type: Slaveri er beskrevet med regler for hvordan det skal holdes. Jeg mener ganske bestemt at det var ikke bare lov, men at eieren kan banke slavene uten straff såfremt de ikke døde av det før dagen etterpå? Er det et godt moralsk kompass? Det står også ganske klart at gud skiller mellom israelitter og egyptere.(2.mosebok 11). Er jeg mer moralsk hvis jeg gjør dette? Her blander du mellom jødenes Tora og det nye testamentet som kristne følger. Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #85 Skrevet 20. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du, eller noen du er glad i, ligget på sykehus noen gang? Anonymkode: 8b3ac...2a5 Jepp. Noe vi kunne betalt for selv og sluppet ekstrakostnadene med offentlige byråkrati og uproduktive offentlig ansatte Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #86 Skrevet 20. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her blander du mellom jødenes Tora og det nye testamentet som kristne følger. Anonymkode: 8fdbf...57c Bibelen består av det gamle OG det nye testamentet. Les 2 mosebok kapittel 21. Anonymkode: a8cc0...05a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #87 Skrevet 20. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bibelen består av det gamle OG det nye testamentet. Les 2 mosebok kapittel 21. Anonymkode: a8cc0...05a Kristne følger kun NT. Visste du virkelig ikke det? Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #88 Skrevet 20. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kristne følger kun NT. Visste du virkelig ikke det? Anonymkode: 8fdbf...57c Hvor står de ti bud da? https://no.wikipedia.org/wiki/De_ti_bud#Opprinnelse Anonymkode: a8cc0...05a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #89 Skrevet 20. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor står de ti bud da? https://no.wikipedia.org/wiki/De_ti_bud#Opprinnelse Anonymkode: a8cc0...05a Kristne er ikke tvunget til å følge disse, men de fleste gjør det fordi det tross alt er gode råd. Anonymkode: 8fdbf...57c
Thepig Skrevet 20. august 2020 #90 Skrevet 20. august 2020 3 timer siden, linsejesus skrev: Er jeg en tyv når jeg mottar helsehjelp eller kjører på en offentlig finansiert vei? Ja, man stjeler fra personer som ikke vil være med på dette. Selv ønsker jeg ikke å bruke offentlig helsevesen, men blir tvunget til av "flertallet" da skatter og avgifter er omtrent umulig å komme unna. Disse pengene kunne jeg brukt bedre selv på tjenester jeg selv finner nyttig. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #91 Skrevet 20. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke det ved å flytte heller, skatt under trusler om fengsel om man nekter slipper man ikke unna i utlandet heller. Forskjellen er graden. Vi har like mye rett til å være her som dere så det må dere voldsaper bare leve med. Anonymkode: 8fdbf...57c Voldsaper? Seriøst?Jeg er ikke enig med deg, men jeg ønsker deg ikke vondt av den grunn? Videre er det en rekke stater der en ikke har noen skatt? Bermuda for eksempel? Om du ikke liker systemet så har du to valg: enten forsøke å endre det, og det er det jeg sier: jeg tror ikke det er noen mulighet for dette her til lands, eller flytte til et sted der kulturen er annerledes. Anonymkode: a8cc0...05a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #92 Skrevet 20. august 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Voldsaper? Seriøst?Jeg er ikke enig med deg, men jeg ønsker deg ikke vondt av den grunn? Videre er det en rekke stater der en ikke har noen skatt? Bermuda for eksempel? Om du ikke liker systemet så har du to valg: enten forsøke å endre det, og det er det jeg sier: jeg tror ikke det er noen mulighet for dette her til lands, eller flytte til et sted der kulturen er annerledes.Anonymkode: a8cc0...05a Støtter du skatt ønsker du andre vondt som ikke får leve livene de ønsker og styre egen inntekt. Tvang er en form for vold. Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #93 Skrevet 20. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støtter du skatt ønsker du andre vondt som ikke får leve livene de ønsker og styre egen inntekt. Tvang er en form for vold. Hvis vi hadde fjernet skatt hadde lønningene uansett gått ned. Argumentet ditt er ikke gyldig. Anonymkode: bde29...e38
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #94 Skrevet 20. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis vi hadde fjernet skatt hadde lønningene uansett gått ned. Argumentet ditt er ikke gyldig. Anonymkode: bde29...e38 Ikke like mye som skattene og avgiftene, så man ville sittet igjen med mer og dermed kunnet bruke det på de varene og tjenestene man selv ønsker. Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #95 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke like mye som skattene og avgiftene, så man ville sittet igjen med mer og dermed kunnet bruke det på de varene og tjenestene man selv ønsker. Anonymkode: 8fdbf...57c Ja, de har jo privat helsevesen i USA. Det er forøvrig det dyreste helsevesenet per person i verden. Pga det er så dyrt er det flere som i praksis har valget: sykdom eller konkurs. Høres fantastisk ut. Anonymkode: a8cc0...05a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #96 Skrevet 20. august 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, de har jo privat helsevesen i USA. Det er forøvrig det dyreste helsevesenet per person i verden. Pga det er så dyrt er det flere som i praksis har valget: sykdom eller konkurs. Høres fantastisk ut. Anonymkode: a8cc0...05a De hari kke det nei, det meste av helsevesenet i USA finansieres gjennom ulike ordninger som betales av skatteinntekter, Singapor og Sveits er bedre eksempler, som er langt billigere enn det svindyre norske helsevesenet og med høyere standard. Der drepes ikke tusenvis hvert år av inkompetente offentlige leger og sykepleiere. Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #97 Skrevet 1. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde ha noen kilder på dette med "tusenvis av drepte" altså... Anonymkode: ea123...20a https://www.nrk.no/norge/_-200-dodsfall-kunne-vaert-unngatt-hvert-ar-1.12406850 Dette er bare på sykehusene, så kan man legge til noen hundre til i psykiatrien, eldreomsorgen, fastlegene så har man fort oppe i noen tusen drepte hvert år grunnet ubrukelige norske offentlig ansatte. Anonymkode: 69781...b9c
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #98 Skrevet 1. september 2020 Bare for å slå det fast: moral og etikk i den vestlige del av verden bygger på tenkningen til Platon og Aristoteles. Og de levde meg bekjent, lenge før Jesus. Anonymkode: 7f90a...491 1
Gjest loveli Skrevet 1. september 2020 #99 Skrevet 1. september 2020 På 14.8.2020 den 18.59, AnonymBruker skrev: Hvor tror du ditt moralske kompass kommer fra? Hvorfor er noe rett og noe galt? Anonymkode: a046d...0e2 Det kommer av evolusjon. Uten moral hadde vi drept hverandre. At vi var moral, alle slags følelser, er et resultat av evolusjonen for å overleve på samme måte som vi har fått tomler, tunge, hjerte, lunger... ja alt.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. september 2020 #100 Skrevet 1. september 2020 På 20.8.2020 den 9.59, AnonymBruker skrev: Kristne følger kun NT. Visste du virkelig ikke det? Anonymkode: 8fdbf...57c Dette er jo helt feil. Kristne følger både det nye og det gamle testamentet. Ellers hadde de vel forkasta det gamle da de lagde det nye, men det gjorde de ikke. De kristne følger Bibelen, og Bibelen består av GT og NT. At en del kristne påstår de kun følger NT fordi det står mer jævelskap enn de kan svelge i GT er en annen sak. De ti bud (som det innledes med her) står jo i GT. Det er veldig mye annet enn kristendom som har vært med på å bygge opp moralske kompass hos menneskene. I Vesten har blant annet den greske antikkens filosofi. Andre verdensdeler og religioner har også sin egen filosofi og etikk. Eller tror du folk i India, Kina og Japan er uten moral?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå