Frøkensina Skrevet 16. august 2020 #61 Skrevet 16. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så millioner av drepte og mennesker i konsentrasjonsleirer er ikke lidelse? Alkoholisme, depresjoner, skilsmisser, selvmord og aborter fører ikke til lidelse? Ok... Flertallet av nordmenn er gode troende. Det må minoriteten av ateister bare leve med. Anonymkode: 8fdbf...57c Men disse tingene har jo ikke hent på grunn av ateisme som bare er fravær av tro på en gud. Var ikke Hitler kristen forresten? Før andre verdenskrig fremmet han en «positiv kristendom» som renset den for jødiske elementer. 1
Frøkensina Skrevet 16. august 2020 #62 Skrevet 16. august 2020 Å bli nektet abort fører til mer lidelse for både kvinnen og barnet som er uønsket så det er også feil. Men nå orker jeg ikke debattere med fundamentalistiske religiøse mer, det er jo håpløst. Dere er ikke noe bedre enn noen annen form for fundamentalisme. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #63 Skrevet 17. august 2020 7 timer siden, Frøkensina skrev: Men disse tingene har jo ikke hent på grunn av ateisme som bare er fravær av tro på en gud. Var ikke Hitler kristen forresten? Før andre verdenskrig fremmet han en «positiv kristendom» som renset den for jødiske elementer. Jo, statsateisme er tvungen ateisme som regimet påtvinger folket og var en del av deres ideologi. Nei, Hitler ønsket å avvikle kristensdommen og religion over tid. Dette med positiv kristendom var bare et spill for å få støtte. Anonymkode: 8fdbf...57c
Thepig Skrevet 17. august 2020 #64 Skrevet 17. august 2020 På 14.8.2020 den 18.59, AnonymBruker skrev: Hvor tror du ditt moralske kompass kommer fra? Hvorfor er noe rett og noe galt? Anonymkode: a046d...0e2 Moral er individuelt, og er et resultat av oppvekst, samfunn\miljø. Noe er galt når du stjeler en annen sin frihet. F.eks å kreve inn skatt fra personer for å overføre det til andre.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #65 Skrevet 17. august 2020 4 timer siden, Thepig skrev: Moral er individuelt, og er et resultat av oppvekst, samfunn\miljø. Noe er galt når du stjeler en annen sin frihet. F.eks å kreve inn skatt fra personer for å overføre det til andre. Dette er ikke tyveri, tyveri ville vært om man tok pengene direkte fra din konto og førte det over til en annens konto. Anonymkode: b6255...5ba
Thepig Skrevet 17. august 2020 #66 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke tyveri, tyveri ville vært om man tok pengene direkte fra din konto og førte det over til en annens konto. Anonymkode: b6255...5ba Tyveri er når du tar penger fra noen uten deres samtykke. Skatt er f.eks noe som går direkte fra lønnen til folk uansett om de vil eller ikke.
linsejesus Skrevet 17. august 2020 #67 Skrevet 17. august 2020 2 hours ago, Thepig said: Tyveri er når du tar penger fra noen uten deres samtykke. Skatt er f.eks noe som går direkte fra lønnen til folk uansett om de vil eller ikke. Med en viktig modifikasjon: man "stjeler" fra ALLE (jeg er klar over at skattesytemet har mangler) og gir det man "stjeler", til ALLE. Å kalle det tyveri er språklig og intellektuell latskap med å si at religion og eventyr er én og samme sak bare fordi de deler én egenskap (at ingen av dem er sanne). Det er mer riktig å kalle det tvungen omfordeling av godene. 1
Thepig Skrevet 17. august 2020 #68 Skrevet 17. august 2020 6 minutter siden, linsejesus skrev: Med en viktig modifikasjon: man "stjeler" fra ALLE (jeg er klar over at skattesytemet har mangler) og gir det man "stjeler", til ALLE. Å kalle det tyveri er språklig og intellektuell latskap med å si at religion og eventyr er én og samme sak bare fordi de deler én egenskap (at ingen av dem er sanne). Det er mer riktig å kalle det tvungen omfordeling av godene. Nei, det er og blir tyveri når man tar penger fra andre uten deres samtykke og med tvang.
linsejesus Skrevet 17. august 2020 #69 Skrevet 17. august 2020 (endret) 14 minutter siden, Thepig said: Nei, det er og blir tyveri når man tar penger fra andre uten deres samtykke og med tvang. Javel. Det er i så fall en type tyveri jeg ikke har problemer med å godta. Jeg setter pris på at jeg slipper å betale for skole, veier og medisinsk behandling av egen lomme. At jeg skulle ønske pengene var fordelt annerledes og at de rikeste ikke kunne plassere formuen sin i skatteparadiser osv kan jeg leve med. Endret 17. august 2020 av linsejesus
Thepig Skrevet 18. august 2020 #70 Skrevet 18. august 2020 11 timer siden, linsejesus skrev: Javel. Det er i så fall en type tyveri jeg ikke har problemer med å godta. Jeg setter pris på at jeg slipper å betale for skole, veier og medisinsk behandling av egen lomme. At jeg skulle ønske pengene var fordelt annerledes og at de rikeste ikke kunne plassere formuen sin i skatteparadiser osv kan jeg leve med. Selvsagt, tyver vil gjerne ha ting gratis.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #71 Skrevet 20. august 2020 On 8/14/2020 at 8:54 PM, AnonymBruker said: Kristne er også mennesker, så nei, kristne er ikke perfekte. Men "jævlige" mennesker er ikke kristne for det å bli kristen innebærer at man blir forandret innvendig og begynner å ta bedre valg. En jævlig person kan bli kristen og forandre seg, men man kan ikke være en jævlig person og kristen samtidig for det motsier seg selv. Anonymkode: 5b64f...4d6 Regner med at du er en som tror. Du sier at når man blir/er kristen så tar man bedre valg. Bedre valg vil være som og: Ikke fordømme folk som liker det samme kjønnet som en selv er. Som ikke fordømmer folk som velger og ta abort, enten fordi det er noe feil med fosteret, men at man selv innser at man ikke greier og gi babyen det livet det fortjener. Som ikke prøver og bruke bibelen som en rettesnor for hvordan andre mennesker skal leve. Jeg har møtt en person som kalte seg for kristen, han hadde bibelkveld i stuen, og var med på diverse møter rundt omkring, han er det desidert mest mannipulerende mennesket jeg noengang har møtt. Jeg fordømmer ikke folk som velger og leve sammen med det samme kjønnet. Jeg fordømmer ikke folk som velger og ta abort, har ofte tenkt på det i lang tid, har kanskje funnet ut at det er noe feil med barnet, at det ikke kommer til og få ett verrdig liv, jeg fordømmer ikke de heller. Jeg bruker ikke en gammel bok som en rettesnor for hvordan folk idag skal velge og leve sine liv. Men jeg tror jeg og, jeg tror at det finnes en gud. Det er jeg fullstendig overbevisst om. Anonymkode: a0239...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #72 Skrevet 20. august 2020 Jeg er en rolig type som lever A4. Jeg er ateist og kunne aldri utsatt barna mine for dåp. Jeg har meldt meg ut av statskirken, som jeg ble tvangsinnmeldt i som baby. For meg er min erfaring at kristendom er noe av det verste som har rammet oss. Det er så trist å høre om unge mennesker i 2020 som lures og manipuleres inn i denne restriktive og maktvante organisasjonen. De kristne har noen gode leveregler, men disse finnes for lenge siden i skikk og bruk (og NEI det var ikke kristendommen som lanserte disse). Bibelen er KJEMPEBRA. Gode råd hele veien. Men den er skrevet av kloke mennesker som brukte tro og mystikk for å viderebringe et moralsk budskap. Dette må det være mulig å forstå! «Gud», «Jesus» og de mange andre karakterer er fiktive personifiseringer for å bringe frem et nobelt budskap. Dette forsto forfatterene godt, og så klart de tidligste leserne av teksten. I dag er vi lært opp til nedskrevne beretninger er sannhet og uten symbolikk! Dette stemmer ikke. Slik var kulturen og skrivemåten før. Jeg skjønner ikke hvorfor noen tror at noen NOEN gang mente at «Gud i himmelen» virkelig eksisterte. Det er et tidlig forsøk på å gi mening til et meningssøkende folk, og vi søker fortsatt. Vi er kjøtt og blod. Vi har ingen verdi utover hva andre ser i oss. Våre liv er verdiløse utover evne til produksjon og bruk for vår neste. Vi lever et kort øyeblikk, og så er vi borte for alltid. Det er ikke snilt, slemt eller urettferdig. Det er naturen, som vi er en del av. Og vi er alle ville dyr uten annet enn inntrykket av kontroll og samhørighet. La oss leve med verdighet og kunnskap om dette. Anonymkode: 33ff9...a94 5
Silva Pluvialis Skrevet 20. august 2020 #73 Skrevet 20. august 2020 På 14.8.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev: Å være kristen betyr ikke at man automatisk er en god person med gode moraler, det er kristne mennesker også som er helt jævlig som person.... Anonymkode: fbf38...0a9 Akkurat som noen ateister også, med andre ord.
linsejesus Skrevet 20. august 2020 #74 Skrevet 20. august 2020 On 8/18/2020 at 10:02 AM, Thepig said: Selvsagt, tyver vil gjerne ha ting gratis. Er jeg en tyv når jeg mottar helsehjelp eller kjører på en offentlig finansiert vei?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #75 Skrevet 20. august 2020 3 minutter siden, linsejesus skrev: Er jeg en tyv når jeg mottar helsehjelp eller kjører på en offentlig finansiert vei? Dersom du tvinger andre til å betale er du det ja. Skatt er tyveri. Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #76 Skrevet 20. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du tvinger andre til å betale er du det ja. Skatt er tyveri. Anonymkode: 8fdbf...57c Nei, skatt er et system som en bruker for å finansiere fellesskapet . Vi velger inn de som styrer dette hvert fjerde år. Din side har ikke noensinne fått flertall for å styre dette landet, Du er selvsagt fri til å mene det du gjør men helt ærlig? Jeg tror din beste sjangse for å oppleve et slikt system er ved å flytte ut av landet. Anonymkode: a8cc0...05a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #77 Skrevet 20. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, skatt er et system som en bruker for å finansiere fellesskapet . Vi velger inn de som styrer dette hvert fjerde år. Din side har ikke noensinne fått flertall for å styre dette landet, Du er selvsagt fri til å mene det du gjør men helt ærlig? Jeg tror din beste sjangse for å oppleve et slikt system er ved å flytte ut av landet.Anonymkode: a8cc0...05a Man får ikke det ved å flytte heller, skatt under trusler om fengsel om man nekter slipper man ikke unna i utlandet heller. Forskjellen er graden. Vi har like mye rett til å være her som dere så det må dere voldsaper bare leve med. Anonymkode: 8fdbf...57c
Antiviruset Skrevet 20. august 2020 #78 Skrevet 20. august 2020 På 14.8.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev: Å være kristen betyr ikke at man automatisk er en god person med gode moraler, det er kristne mennesker også som er helt jævlig som person.... Anonymkode: fbf38...0a9 Det tar du litt feil, da er ikke vedkommende et kristen menneske! Et menneske som er kristent skal bære frukter som gjør at du kjenner det igjen i livet deres. Om dette ikke skjer er det to grunner til akkurat det. 1. Vedkommende er en hykler og ikke en kristen. Bare gir seg ut for å være det men er det ikke. Det kan være noen slike kristne i mange menigheter. 2. Det er du som ikke vet hva du snakker om. For en ikketroende og spesielt for en ateist som har forkastet Gud så er en kristen person som duft av død! Noe også Bibelen sier rett ut. Ditt hat til Gud og den kristne tro reflekterer du over på den kristne og da blir han i dine øyne en ond person med dårlig moral og en jævlig person. Det stikk motsatte i følge den kristne moral og etikk kan være tilfellet. For du som ateist har overhodet ikke et stabilt moralsk kompass som sier hva som er rett og galt. Det er alltid slik, hva som er tilfellet er umulig å si før jeg som 3 person har observert vedkommende. En ting er sikkert hva en ateist sier kan jeg aldri ta for god fisk.
Antiviruset Skrevet 20. august 2020 #79 Skrevet 20. august 2020 På 17.8.2020 den 19.50, AnonymBruker skrev: Dette er ikke tyveri, tyveri ville vært om man tok pengene direkte fra din konto og førte det over til en annens konto. Anonymkode: b6255...5ba Det er jo tyveri når en som ikke vil betale må betale Slik sett har han jo rett. Her er det staten som har definert moralen. Du må følge den uansett. Ellers går de bare inn på kontoen din og overfører pengene til staten sin konto. Tvangstrekk heter det.
Antiviruset Skrevet 20. august 2020 #80 Skrevet 20. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, skatt er et system som en bruker for å finansiere fellesskapet . Vi velger inn de som styrer dette hvert fjerde år. Din side har ikke noensinne fått flertall for å styre dette landet, Du er selvsagt fri til å mene det du gjør men helt ærlig? Jeg tror din beste sjangse for å oppleve et slikt system er ved å flytte ut av landet. Joda, men dette blir man aldri enig om! Moral som stater vedtar er helt greit, jeg følger dette. Men det er ikke noe stadig eller evigvarende noe. Det som er forbudt i dag kan være lovlig i morgen og påbudt om 3år. Den kristne tro har en solid grunnmur Bibelen, som er mer solid en noe steingrunn. Den har ingen skiftende skygge og er uforandret gjennom årtusener og århundrer. Noen mennesker prøver å endre praksisen ja, men skriften klarer de aldri å endre. Moral og etikk som ikke er universell som den kristne tro? Er ikke verdt noe som helst, ikke annet en bare å styre et samfunn der og da utfra makthavere sine innfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå