SoWhat? Skrevet 14. august 2020 #21 Skrevet 14. august 2020 (endret) 1 minutt siden, AllahBallah skrev: Japanere har altså ikke noen moral? Drøy påstand ... Jeg skrev: moralen dere har. Her inne. Norske lover er etter de kristne ti bud. Endret 14. august 2020 av SoWhat?
Gjest AnnaW Skrevet 14. august 2020 #22 Skrevet 14. august 2020 Moralen er vel inprenta av mor, far og ande voksenpersoner fra barndommen av....
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #23 Skrevet 14. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor tror du ditt moralske kompass kommer fra? Hvorfor er noe rett og noe galt? Anonymkode: a046d...0e2 Tenker at det meste er biologisk, via biologi. Blant annet hormonet oxytocin. Skjønner jo hvor du vil hen, og det er en kjent sak at humanismens har hentet inspirasjon fra det nye testamentet. Men en kan hente mye visdom i andre sagn, myter og eventyr også. Anonymkode: f17b8...43e 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #24 Skrevet 14. august 2020 Dette er et veldig spennende tema og spørsmål. De fleste som har tatt Ex.phil på universitet har diskutert dette. Aristoteles, Sokrates mm hadde alle veldig interessante tanker om hva som er det gode live, hva som er 'rett' handling, dyder/laster osv. Jeg husker ikke godt nok til å gjengi det spesifikke her, men dette var diskusjoner som fant sted før Jesus og kristendommen 🙂 Moralfilosofi er spennende å lese, så anbefaler deg å lese hva disse menneskene tenkte 🙂 Anonymkode: 4c01e...4b1 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #25 Skrevet 14. august 2020 20 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg er ikke ateist, men til de ignorante som nok ble tatt litt på sengen her nå : norske lover og moralen dere har, er selvfølgelig de kristne ti bud. Det er egentlig rart dere ikke bare innrømmer det. Å påstå at en vet det ved å tenke selv er jo en latterlig påstand. Hadde du bodd på en øde øy, så hadde du ikke ant noe om moral når du vokste opp. Alt er tllært. Selvfølgelig! Bibelens ti bud er da ikke kristne... Anonymkode: ce8ff...7e9 1
SoWhat? Skrevet 14. august 2020 #26 Skrevet 14. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bibelens ti bud er da ikke kristne... Anonymkode: ce8ff...7e9 Nei, ateister finner stadig på noe nytt. Blabla... 🙂 les historie 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #27 Skrevet 14. august 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Kristne er også mennesker, så nei, kristne er ikke perfekte. Men "jævlige" mennesker er ikke kristne for det å bli kristen innebærer at man blir forandret innvendig og begynner å ta bedre valg. En jævlig person kan bli kristen og forandre seg, men man kan ikke være en jævlig person og kristen samtidig for det motsier seg selv. Anonymkode: 5b64f...4d6 Jeg er ateist og jeg prøver å vise andre mennesker respekt, jeg mobber ikke, lyver ikke, stjeler ikke og jeg tror jeg lever et moralsk liv. Jeg er sykemeldt. Det er jeg fordi min kristne kollega mobber meg systematisk. Jeg blir plaget fra jeg kommer på jobb til jeg går hjem. Jeg er ikke den eneste som får unngjelde. Men vedkommende mener bestemt at h*n kommer til himmelen og at jeg havner et helt annet sted. Hvem av oss er umoralsk? Anonymkode: 07fbb...4c9 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #28 Skrevet 14. august 2020 Fra samfunnet og kulturen vi vokser opp i. Anonymkode: b66b7...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #29 Skrevet 15. august 2020 På 14.8.2020 den 21.04, AnonymBruker skrev: For noe oppblåst sprøyt. Er det liksom du som bestemmer hva det vil si å være kristen? Det er vel pr definisjon en som tror jesus var guds sønn, jævlig eller ikke. Protestantismen bygger på at troen er det essensielle, ikke handlingene. De mest arrogante drittsekkene jeg har kjent har vært kristne. Og se bare på historien, for en imponerende samling rasshøl. Olav den hellige, den spanske inkvisisjonen, de katolske pavene og prestene, så utrolig mye ondskap som er utført i jesu navn. Og ha den frekkhet å spørre hvor vi ateister har vårt moralske kompass fra?! Du får google humanisme. Vi kan tenke selv. Er ikke passive mottakere av noe forhistorisk vås som andre forer oss med. Anonymkode: 7f90a...491 En kristen er en som følger Bibelen, Guds ord, som gjør en til et bedre menneske da det gir et godt moralsk kompass ateistene ikke har. Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #30 Skrevet 15. august 2020 På 14.8.2020 den 21.14, AllahBallah skrev: Japanere har altså ikke noen moral? Drøy påstand ... De har sin shinto tro og buddhismen de følger. Anonymkode: 8fdbf...57c 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #31 Skrevet 15. august 2020 På 14.8.2020 den 21.16, SoWhat? skrev: Jeg skrev: moralen dere har. Her inne. Norske lover er etter de kristne ti bud. Lovbestemmelser og moral er ikke det samme. Les deg opp. Religion er for svake folk. Anonymkode: 7f90a...491 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #32 Skrevet 15. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kristen er en som følger Bibelen, Guds ord, som gjør en til et bedre menneske da det gir et godt moralsk kompass ateistene ikke har. Anonymkode: 8fdbf...57c Det er så jævlig ironisk å påberope seg å ha et moralsk kompass når man samtidig sier man følger bibelen. Når man må søke løsningen utenfor seg selv, så mangler man jo dette innebygde kompasset. Anonymkode: 7f90a...491 7
Katten.2.0 Skrevet 15. august 2020 #33 Skrevet 15. august 2020 Vi er flokkdyr med empati. I tillegg får vi gjennom vår primær- og sekundærsosialisering innlært normer og regler hvor man får sosiale sanksjoner hvis man bryter dem. Moral, etikk og normer har eksistert før kristendommen. Det samme har lovverk som inkluderer drap. Det vitner om manglende kunnskap å hevde at kristendommen/religion er opphav til moral. 10
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #34 Skrevet 15. august 2020 stoler på magefølelsen min. Har reddet ganske mange liv takket være den. Både som har vært i psykisk fare og fysisk fare. religion gjør blind noe min mage aldri er. Anonymkode: 7e727...b05 1
Utelukke Skrevet 15. august 2020 #35 Skrevet 15. august 2020 Oppvekst og være en del av et samfunn med normer og regler. Trenger ikke en Gud for å forstå hva som er rett og galt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #36 Skrevet 15. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så jævlig ironisk å påberope seg å ha et moralsk kompass når man samtidig sier man følger bibelen. Når man må søke løsningen utenfor seg selv, så mangler man jo dette innebygde kompasset. Anonymkode: 7f90a...491 Tydeligvis er det det som trengs, for ateistene viser jo med sin egoisme og ondskap at de ikke har noen moral. Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #37 Skrevet 15. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tydeligvis er det det som trengs, for ateistene viser jo med sin egoisme og ondskap at de ikke har noen moral. Anonymkode: 8fdbf...57c Flott at du bekrefter hvordan et kristent menneske er. Takk for at du maler deg inn i et hjørne 🤣 Anonymkode: 7f90a...491 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #38 Skrevet 16. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott at du bekrefter hvordan et kristent menneske er. Takk for at du maler deg inn i et hjørne 🤣 Anonymkode: 7f90a...491 At ateister mangler moral er godt kjent for de fleste, noe som er tydelig med egoismen som viser seg med folk som driter i karantenepåbudene og avstand. Hvorfor trur du jeg er kristen forresten? Er mange gode troende som ser ondskapen til ateistene. Anonymkode: 8fdbf...57c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #39 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At ateister mangler moral er godt kjent for de fleste, noe som er tydelig med egoismen som viser seg med folk som driter i karantenepåbudene og avstand. Hvorfor trur du jeg er kristen forresten? Er mange gode troende som ser ondskapen til ateistene. Anonymkode: 8fdbf...57c 😂 Dette blir bedre og bedre - det er altså ateistene som bryter karantenereglene! Sett korka på flaska nå 🤣 Anonymkode: 7f90a...491 10
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #40 Skrevet 16. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂 Dette blir bedre og bedre - det er altså ateistene som bryter karantenereglene! Sett korka på flaska nå 🤣 Anonymkode: 7f90a...491 De er nok overrepresentert blant de egoistiske svina som gir blanke i reglene. Aterister tenker kun på seg selv. Anonymkode: 8fdbf...57c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå