AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Hvor tror du ditt moralske kompass kommer fra? Hvorfor er noe rett og noe galt? Anonymkode: a046d...0e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Som ateist har jeg selvsagt ikke noe moralsk kompass. Anonymkode: b6255...5ba 11
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som ateist har jeg selvsagt ikke noe moralsk kompass. Anonymkode: b6255...5ba Så tyveri f.eks. er ikke galt? Anonymkode: a046d...0e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Å være kristen betyr ikke at man automatisk er en god person med gode moraler, det er kristne mennesker også som er helt jævlig som person.... Anonymkode: fbf38...0a9 29
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være kristen betyr ikke at man automatisk er en god person med gode moraler, det er kristne mennesker også som er helt jævlig som person.... Anonymkode: fbf38...0a9 Nei, men hvor kommer moral fra? Anonymkode: a046d...0e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor tror du ditt moralske kompass kommer fra? Hvorfor er noe rett og noe galt? Det kommer fra en selv. En ser selv hva som er rett og galt, man ser selv hva slags samfunn man ønsker seg, så det moralske kompasset kommer fra hver enkelt. Dette er sikkert en eller annen evolusjonistisk greie der det har vært nyttig for overlevelse å ha gode verdier. Anonymkode: adbf0...935 17
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men hvor kommer moral fra? Anonymkode: a046d...0e2 Et viktigere spørsmål er hvorfor forandrer moral seg? hva som var moralsk i 1377 er ikke det samme som i 1854 eller 1922 eler 2020. Anonymkode: b6255...5ba 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer fra en selv. En ser selv hva som er rett og galt, man ser selv hva slags samfunn man ønsker seg, så det moralske kompasset kommer fra hver enkelt. Dette er sikkert en eller annen evolusjonistisk greie der det har vært nyttig for overlevelse å ha gode verdier. Anonymkode: adbf0...935 Hadde det kommet fra en selv hadde vi ikke alle vært enige om at drap f.eks. er galt. Hvor tenker du vi får dette fra om ikke det er innebygd? Om moral ble til fordi det er en evolusjonistisk greie er det jo egentlig forankret i egoisme. Og hva som helst kan jo være moralskt rett om det kun handler om egen overlevelse. Gode verdier er da helt subjektivt. 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et viktigere spørsmål er hvorfor forandrer moral seg? hva som var moralsk i 1377 er ikke det samme som i 1854 eller 1922 eler 2020. Anonymkode: b6255...5ba Jeg tenker at holdninger til moral forandrer seg Anonymkode: a046d...0e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det kommet fra en selv hadde vi ikke alle vært enige om at drap f.eks. er galt. Hvor tenker du vi får dette fra om ikke det er innebygd? Om moral ble til fordi det er en evolusjonistisk greie er det jo egentlig forankret i egoisme. Og hva som helst kan jo være moralskt rett om det kun handler om egen overlevelse. Gode verdier er da helt subjektivt. Synes det er ganske logisk at de fleste er enige om at drap er galt.Det er i det hele tatt veldig få mennesker, religion eller ikke, som synes at drap er ok. Dette går igjen i de fleste religioner også, ikke bare er de fleste ateister enige i dette, men også de fleste religioner bygger på slike (selvfølgelige) prinsipper. Er ikke nødvendigvis enig med deg i dette om egoisme. Evolusjon dreier seg om overlevelse og tilpasning, både som enkeltindivider og gruppe. Skal grupper overleve trenger man spilleregler som fører til et fungerende samfunn. Skal enkeltindividet overleve, og lykkes, må enkeltindividet følge spillereglene (siden det er avhengig av samfunnet). Hvor subjektive gode verdier er, er jo en spennende diskusjon. Vi ser jo at verdier endrer seg fra generasjon til generasjon. Anonymkode: adbf0...935 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor tror du ditt moralske kompass kommer fra? Hvorfor er noe rett og noe galt? Anonymkode: a046d...0e2 Norges lover, Og kardemommeloven selvfølgelig. Anonymkode: 5de85...588 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er ganske logisk at de fleste er enige om at drap er galt.Det er i det hele tatt veldig få mennesker, religion eller ikke, som synes at drap er ok. Dette går igjen i de fleste religioner også, ikke bare er de fleste ateister enige i dette, men også de fleste religioner bygger på slike (selvfølgelige) prinsipper. Er ikke nødvendigvis enig med deg i dette om egoisme. Evolusjon dreier seg om overlevelse og tilpasning, både som enkeltindivider og gruppe. Skal grupper overleve trenger man spilleregler som fører til et fungerende samfunn. Skal enkeltindividet overleve, og lykkes, må enkeltindividet følge spillereglene (siden det er avhengig av samfunnet). Hvor subjektive gode verdier er, er jo en spennende diskusjon. Vi ser jo at verdier endrer seg fra generasjon til generasjon. Anonymkode: adbf0...935 Det er logisk, ja, men spørsmålet er jo hvor disse logiske prinsippene kommer fra om ikke en skaper har gitt alle dette, uansett religion. Anonymkode: a046d...0e2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 Fra oppdragelsen min, omgangskretsen min, samt kritisk tenking gjort av meg selv. Anonymkode: bafff...ee9 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å være kristen betyr ikke at man automatisk er en god person med gode moraler, det er kristne mennesker også som er helt jævlig som person.... Anonymkode: fbf38...0a9 Kristne er også mennesker, så nei, kristne er ikke perfekte. Men "jævlige" mennesker er ikke kristne for det å bli kristen innebærer at man blir forandret innvendig og begynner å ta bedre valg. En jævlig person kan bli kristen og forandre seg, men man kan ikke være en jævlig person og kristen samtidig for det motsier seg selv. Anonymkode: 5b64f...4d6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kristne er også mennesker, så nei, kristne er ikke perfekte. Men "jævlige" mennesker er ikke kristne for det å bli kristen innebærer at man blir forandret innvendig og begynner å ta bedre valg. En jævlig person kan bli kristen og forandre seg, men man kan ikke være en jævlig person og kristen samtidig for det motsier seg selv. Anonymkode: 5b64f...4d6 For noe oppblåst sprøyt. Er det liksom du som bestemmer hva det vil si å være kristen? Det er vel pr definisjon en som tror jesus var guds sønn, jævlig eller ikke. Protestantismen bygger på at troen er det essensielle, ikke handlingene. De mest arrogante drittsekkene jeg har kjent har vært kristne. Og se bare på historien, for en imponerende samling rasshøl. Olav den hellige, den spanske inkvisisjonen, de katolske pavene og prestene, så utrolig mye ondskap som er utført i jesu navn. Og ha den frekkhet å spørre hvor vi ateister har vårt moralske kompass fra?! Du får google humanisme. Vi kan tenke selv. Er ikke passive mottakere av noe forhistorisk vås som andre forer oss med. Anonymkode: 7f90a...491 17
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noe oppblåst sprøyt. Er det liksom du som bestemmer hva det vil si å være kristen? Det er vel pr definisjon en som tror jesus var guds sønn, jævlig eller ikke. Protestantismen bygger på at troen er det essensielle, ikke handlingene. De mest arrogante drittsekkene jeg har kjent har vært kristne. Og se bare på historien, for en imponerende samling rasshøl. Olav den hellige, den spanske inkvisisjonen, de katolske pavene og prestene, så utrolig mye ondskap som er utført i jesu navn. Og ha den frekkhet å spørre hvor vi ateister har vårt moralske kompass fra?! Du får google humanisme. Vi kan tenke selv. Er ikke passive mottakere av noe forhistorisk vås som andre forer oss med. Anonymkode: 7f90a...491 Du kan kalle det oppblåst sprøyt, men det er det Bibelen sier og ikke noe jeg har bestemt. Jeg er forresten ikke ts. Anonymkode: 5b64f...4d6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kristne er også mennesker, så nei, kristne er ikke perfekte. Men "jævlige" mennesker er ikke kristne for det å bli kristen innebærer at man blir forandret innvendig og begynner å ta bedre valg. En jævlig person kan bli kristen og forandre seg, men man kan ikke være en jævlig person og kristen samtidig for det motsier seg selv. Anonymkode: 5b64f...4d6 Jeg tror at noen av oss kristne også kan være "dårlige" mennesker i praksis, men at alle som er ekte kristne likevel ønsker og prøver å være gode. Det å være et godt eller et dårlig menneske tror jeg heller ikke er svart-hvitt. Og så tror jeg det fins folk som ser på seg selv som kristne, men som egentlig ikke er det. Og at for eksempel ateister også kan være både gode og onde mennesker. Anonymkode: 8c6a1...875
SoWhat? Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 Jeg er ikke ateist, men til de ignorante som nok ble tatt litt på sengen her nå : norske lover og moralen dere har, er selvfølgelig de kristne ti bud. Det er egentlig rart dere ikke bare innrømmer det. Å påstå at en vet det ved å tenke selv er jo en latterlig påstand. Hadde du bodd på en øde øy, så hadde du ikke ant noe om moral når du vokste opp. Alt er tllært. Selvfølgelig! 1
AllahBallah Skrevet 14. august 2020 #18 Skrevet 14. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor tror du ditt moralske kompass kommer fra? Hvorfor er noe rett og noe galt? Anonymkode: a046d...0e2 Speilnevroner i hjernen.. enkelt svar!
Humle Brumle Skrevet 14. august 2020 #19 Skrevet 14. august 2020 Kjenner etter magefølelsen. Får vondt i magen når jeg gjør noe galt, eller føler at jeg har såret noen. Hvis jeg gjør noe som strider mot mitt morale kompass føler jeg det på kroppen. Jeg blir liksom litt kvalm og føler meg ekkel og uggen. Hvis jeg gjør noe jeg føler er riktig føler jeg ikke på det. Heller at jeg blir fornøyd. 1
AllahBallah Skrevet 14. august 2020 #20 Skrevet 14. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Jeg er ikke ateist, men til de ignorante som nok ble tatt litt på sengen her nå : norske lover og moralen dere har, er selvfølgelig de kristne ti bud. Det er egentlig rart dere ikke bare innrømmer det. Å påstå at en vet det ved å tenke selv er jo en latterlig påstand. Hadde du bodd på en øde øy, så hadde du ikke ant noe om moral når du vokste opp. Alt er tllært. Selvfølgelig! Japanere har altså ikke noen moral? Drøy påstand ... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå