Gå til innhold

Norska dialekter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hej. Jag är en 25-årig pojke från Göteborg. Jag är mycket intresserad av språk och dialekter, och jag har hört att ni norrmän har väldigt många dialekter och stora dialektskillnader. Så då har jag några frågor: Hur många dialekter finns det i Norge? Och vilken norska dialekt är svårast att förstå? Vilken dialekt pratar du, och hur är den dialekten?

Anonymkode: bd655...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv er jeg fra Sandnes i rogaland og jeg skarrer mye med R vi snakker veldig blandet her i min by vi midt mellom stavanger og jæren så det er blanding mellom jærsk og bitte litt stavangers men ikke mye. Noen Sandnes ord er: keffor/kaffor/kiffor/koffer = Hvorfor, Vannari= La gå, bry ikke seg,  tåssjen= tullete , Hålle du= Vil du være med og leke?, bissletud= sladrehank, Attmed = siden av , Biringe= dårlig , ekkel.

Nå vet jeg ikke hvor mange dialekter det er i norge men ta å google litt så finner du nok ut.

Anonymkode: 5da2f...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2020 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Hej. Jag är en 25-årig pojke från Göteborg. Jag är mycket intresserad av språk och dialekter, och jag har hört att ni norrmän har väldigt många dialekter och stora dialektskillnader. Så då har jag några frågor: Hur många dialekter finns det i Norge? Och vilken norska dialekt är svårast att förstå? Vilken dialekt pratar du, och hur är den dialekten?

Anonymkode: bd655...506

Hver bygd i Norge har sin egen dialekt, så veldig mange! Men Sverige har også mange dialekter. Jeg tror bare nordmenn er litt ekstra opptatt av dialekter. 

De dialektene mange i Norge synes er vanskelig å forstå, er dialekter fra bygda i Trøndelag og dialekter fra høyt opp i fjellene på Østlandet (Lom, Sjåk, Gudbrandsdalen, Hallingdal, Setesdal). Se for eksempel NRK Dialektriket på YouTube. Det går både på uttale og spesielle ord. 

Jeg prater Tromsødialekt, nærmere bestemt fra Kvaløya rett ved Tromsø, i NordNorge. 

Anonymkode: 194df...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎08‎.‎2020 den 1.45, AnonymBruker skrev:

dialekter fra høyt opp i fjellene på Østlandet (Lom, Sjåk, Gudbrandsdalen, Hallingdal, Setesdal).

Setesdal ligger i Sørlandet, ikke Østlandet.

Anonymkode: 87e2b...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i 2 forskjellige steder, så jeg prater på en måte en sånn "hybrid-dialekt". Foreldrene mine ble skilt da jeg var 9 måneder gammel. Og moren min er fra Tønsberg og faren min er fra Valle i Setesdal, så dermed bodde jeg annenhver måned hos mamma i Tønsberg og annenhver måned hos pappa i Valle. Så dermed vokste jeg opp både i Tønsberg og Valle, og snakker derfor en blanding av tønsbergdialekt og setesdalsdialekt. Jeg sier både "bilær", "guttær" og "bærepåsa" (tønsbergdialekt), og "inkji", "gama" og "lýt have" (setesdalsdialekt). Denne hybrid-dialekten høres litt rar ut, for å si det sånn, ganske kleint å snakke den.

Anonymkode: 87e2b...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trønder, fra Trondheim by i Trøndelag fylke i Midt-Norge. De mest kjente spesielle ordene vi bruker er kanskje "læll" som betyr likevel/ändå og "sjø" som betyr "skjønner du". 

Vi sier "æ" istedet for "jeg", som også er veldig vanlig videre nordover. 

Anonymkode: b7097...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er en myte at vi har spesielt mange dialekter i Norge, og at vi er spesielt opptatt (av å verne om) dialekter her. Bare se hvor mange språk/dialekter Wikipedia-artikler skrives på! https://meta.wikimedia.org/wiki/List_of_Wikipedias De eneste norske jeg kan finne, er bokmål og nynorsk (og nordsamisk). 

Dette fenomenet gjelder ikke bare for dialekter. Vi dyrker også forestillinger om Norges høye fjell, godt utbygde jernbanenett,  fantastiske helsevesen, ekstreme vær (vi har ihvertfall ekstremt lange værmeldinger), og gamle kongehus.

Anonymkode: 25619...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2020 den 8.27, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er en myte at vi har spesielt mange dialekter i Norge, og at vi er spesielt opptatt (av å verne om) dialekter her. Bare se hvor mange språk/dialekter Wikipedia-artikler skrives på! https://meta.wikimedia.org/wiki/List_of_Wikipedias De eneste norske jeg kan finne, er bokmål og nynorsk (og nordsamisk). 

Dette fenomenet gjelder ikke bare for dialekter. Vi dyrker også forestillinger om Norges høye fjell, godt utbygde jernbanenett,  fantastiske helsevesen, ekstreme vær (vi har ihvertfall ekstremt lange værmeldinger), og gamle kongehus.

Du vet at dialekt og skriftspråk ikke er det samme, eller?

Anonymkode: 3c3f7...820

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at dialekt og skriftspråk ikke er det samme, eller?

Anonymkode: 3c3f7...820

Mmmm... ja.

Kan du lese, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...