Gå til innhold

Alvorlig atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en venninne som har en sønn på snart fire år. Hun er ikke så god i norsk, så sliter med å finne informasjon på sitt språk, samtidig som legene ikke helt finner ut av det. 

Det er ekstrem atopisk eksem og allergi for et eller annet. Det kommer åpne sår pga kløe, og han har hender, føtter, knær og bein fullt av tykke brune ruer. 

Han får jevnlig noe som ligner elveblest over hele overkroppen. De vet ikke helt hva allergien kommer fra. 

Han nekter å ha på seg klær, kanskje fordi det er ubehagelig? 

Er det noen her som har erfaring med dette og hva som kan hjelpe? Han får medisiner, som er kløestillende/søvndyssende på kveld, men er det noe utenom medisiner som kanskje kan gjøre det lettere for ham? Eventuelt noen tiltak i hjemmet? Jeg synes det ser helt forferdelig ut, og jeg ser han plages med det. 

Anonymkode: c5569...53c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parfyme i vaskemiddel?

Anonymkode: d974a...c6b

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er atopisk eksem så må det et smøreregime til. Spesifikke kremer som skal smøres etter en plan dom hudlege setter opp. 

Ville anbefale venninnen din til å få henvisning til hudlege eller sykehuset og ta med tolk så hun er sikker på at hun forstår alt som blir sagt. Man kan bli kvitt alle problemene hvis man finner riktig dose med kremer osv. Men det tar tid og tålmodighet. 

Anonymkode: 4880e...dfe

• Liker 2
Skrevet

Snakk med mor. Få henne til å dra til legen, og kreve henvisning til spesialist. Må vel være mulig å få tak i en tolk, hvis mor er såpas dårlig i norsk? Stakkars gutt😢

Anonymkode: 14e64...13b

• Liker 1
Skrevet

Kan han ha psoriasis og? Har en venninne som er slik, hun har atopisk eksem og psoriasis.

Anonymkode: ed278...b0f

Skrevet

Jeg har vært på eksem skole pga sønnen min på sykhuset. Da snakket de mye om våte kompresjons klær om natten. Har ikke testet det ut selv. 

Anonymkode: 4db24...fb3

Skrevet

Stakkars liten...har det selv, men bare på hender/armer. Hun må ta med sønnen til legen og få utskrevet tilpassede kremer. For min del fikk jeg også beskjed om å unngå mye tid i vann og spesielt varmt vann. På vinterstid og med dårlig smøring av krem kan det bli åpne og blødene sår som svir som bare det.

Men som sagt legen er nok den beste løsningen i forhold til råd tilpasset gutten.

Anonymkode: ff591...dbe

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips, hun pleier å ha med mannen sin som snakker norsk, men jeg tviler egentlig litt på hvor mye han tar på alvor. Kan nevne det med tolk, for det høres bedre ut. 

Hun har vært til legen mange ganger, og de smører med vanlige kremer de kjøper på apoteket, men de synes ikke det hjelper.

Men jeg skal si ifra om det, at de burde gå til hudlege og sykehus istede, da får man kanskje mer innsikt 😊

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ha psoriasis og? Har en venninne som er slik, hun har atopisk eksem og psoriasis.

Han har psoriasis lignende utslett på kroppen, dvs knær, albuer og prikker på hele kroppen. Kanskje det er det...? 🤔Søkte det opp. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for tips, hun pleier å ha med mannen sin som snakker norsk, men jeg tviler egentlig litt på hvor mye han tar på alvor. Kan nevne det med tolk, for det høres bedre ut. 

Hun har vært til legen mange ganger, og de smører med vanlige kremer de kjøper på apoteket, men de synes ikke det hjelper.

Men jeg skal si ifra om det, at de burde gå til hudlege og sykehus istede, da får man kanskje mer innsikt 😊

Hvis fastlegen ikke finner ut av det så må han få spesialisthjelp. Når det er så vondt for han at han ikke vil ha klær på så må de prøve noe annet enn de har prøvd tidligere. Krysser fingrene :)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis fastlegen ikke finner ut av det så må han få spesialisthjelp. Når det er så vondt for han at han ikke vil ha klær på så må de prøve noe annet enn de har prøvd tidligere. Krysser fingrene :)

Ja, det tenker jeg og. Og ofte så hjelper jo klær mot å klø seg også? Jeg får komme med noen av tipsene her så håper jeg han får det bedre snart. ❤️

Skrevet

Han må smøres godt, og de må følge opplegget. Allergi kan ha noe med saken å gjøre, men trenger ikke. Irritasjon av klær og vaskemiddel bør sjekkes, dvs at de bytter merke. 

Hvis de bare bruker reseptfrie midler og ikke har gått skikkelig steroidkrem er det ikke rart at hsn ikke blir bra! 

Anonymkode: af8ac...fe0

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må smøres godt, og de må følge opplegget. Allergi kan ha noe med saken å gjøre, men trenger ikke. Irritasjon av klær og vaskemiddel bør sjekkes, dvs at de bytter merke. 

Hvis de bare bruker reseptfrie midler og ikke har gått skikkelig steroidkrem er det ikke rart at hsn ikke blir bra! 

Anonymkode: af8ac...fe0

Jeg vet at de bruker parfymeholdige vaskemidler, men siden han ikke bruker klær så er det kanskje minimalt han får kontakt med dette, foruten sengetøyet... Jeg har sagt ifra at de må bytte det til parfumefritt og allergivennlig, så håper de gjør det. 

Jeg reagerer veldig på at de kun bruker vanlige kremer man kan kjøpe på apotek og at de må betale for dette selv, jeg trodde man fikk slik på blå resept når han er så alvorlig plaget. 

De skal til legen til uken, så får håpe de får noe bedre svar da, siden det har blitt ille i det siste. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Be om henvisning til dermatologi. Kan være en medfødt tilstand som fører til skader i hudbarriæren. Disse pasientene vil også ha eksem og klø, men er ikke. Analoge atopikere. En hudlege kan også få undersøkt mer Mtp matallergier. 

Anonymkode: ce824...d94

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kan ha Hailey Hailey, dariers distanse, en av de mange ichthyosene og mange mange flere.....

fint at du vet om psoriasis da.

hudlege!

Anonymkode: ce824...d94

Skrevet

Anbefaler som alle andre å få seg time på sykehuset.  

Vårt barn hadde steorid-resistent eksem, så vi måtte over på en helt annen behandling. (Vi hadde også mye antibiotikakurer i perioder da eksemet stadig ble infisert).

Ang betaling så er salver osv gratis for barn med blå resept, men det er kun én fuktighetskrem man får på blå resept -og ikke alle klarer å bruke den fordi den svir veldig (men den er også veldig god).

Anonymkode: 9d5fa...d5c

Skrevet

Nummer 1 er i alle å droppe parfymert vaskemiddel! Jeg slet mye med eksem som liten og kan f.eks. ikke sove på hotell som bruker parfymerte vaskemidler. 

Anonymkode: e4104...313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...