Gå til innhold

Syntes du kiropraktikk er nyttig/hjelpsomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kiropraktikk nyttig?

Har du hatt behandling i en periode for så å kunne slutte, eller blir det et evighetsprosjekt der man får en jevn berg og dalbane effekt uten egentlig å bli noe bedre? 

Har du gått til behandling for en ting men endt opp med muskelverk i tillegg? 

Kommer man like langt med å la være? 

Anonymkode: 0c7fd...c1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del så gir det meg ingenting når de står der å knekker og for de jeg kjenner så virker det som et eviglangt prosjekt.

Anonymkode: 51e6c...729

• Liker 1
Skrevet

Netopp. Jeg tror det er tull og bortkastede penger. At man blir lurt inn i et evughetsforløp. Så lurer på om andre har samme erfaring. 

• Liker 1
Skrevet

For min del fungerer det fantastisk bra. Etter er runde med 7-8 behandlinger er jeg bra i et par år.

Anonymkode: 02341...fbf

Skrevet

Det er jo ikke vitenskap så... Hadde ALDRI latt noen «knekke opp» noe som helst på meg. Det er en grunn til at dette ikke nevnes med ett eneste ord på medisinstudiet.

Anonymkode: 3843f...b68

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er en grunn til at dette ikke nevnes med ett eneste ord på medisinstudiet.

Jeg har hatt kroniske smerter i 26 år, og ikke en eneste lege har klart å finne en forklaring eller årsak, eller gjøre meg bedre. Kiropraktoren er den eneste som klarer å gjøre meg smertefri, og i stand til å leve et tilnærmet normalt liv. Så må du gjerne forklare meg hvorfor, dersom det ikke fungerer.

Anonymkode: b20ea...d41

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt kroniske smerter i 26 år, og ikke en eneste lege har klart å finne en forklaring eller årsak, eller gjøre meg bedre. Kiropraktoren er den eneste som klarer å gjøre meg smertefri, og i stand til å leve et tilnærmet normalt liv. Så må du gjerne forklare meg hvorfor, dersom det ikke fungerer.

TLC: tender love and care. Du har funnet en som ser deg, hører på deg, gir deg tid og gjør konkrete ting med kroppen din. Det er fantastisk hvor godt placebo virker. «Låsning» hva er egentlig det? Hva er det egentlig som skal «knekkes opp»? Jeg velger å tro på vitenskapen, hadde disse teknikkene/diagnosene hatt beviselig effekt, ville jo selvfølgelig det medisinskfaglige miljøet kastet seg på! 

Men uansett skal jo du bare fortsette med det som fungerer for deg! Men jeg personlig ville aldri latt noen manipulere kroppen min uten bevis for at det skal hjelpe, og ikke gi skade.

Det har faktisk gjort forsøk når det gjelder spedbarn med kolikk. Mange tror kiropraktor hjelper med «låsninger» i ryggen til babyer. I forsøket måtte foreldrene vente utenfor behandlingsrommet. Bare halvparten av barna fikk «behandling». Det var ingen forskjell i hvem foreldre som mente behandlingen hjalp.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men uansett skal jo du bare fortsette med det som fungerer for deg! Men jeg personlig ville aldri latt noen manipulere kroppen min uten bevis for at det skal hjelpe, og ikke gi skade.

Hadde du heller levd hele livet med kroniske smerter, bundet til sengen, og neddopet på sterke smertestillende? Deg om det.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du heller levd hele livet med kroniske smerter, bundet til sengen, og neddopet på sterke smertestillende? Deg om det.

Poenget er jo at det ikke ville fungert på meg, fordi jeg ikke tror på det. Det er jo hele poenget med placebo.

Norge har jo tilogmed ingen utdannelse for å bli kiropraktor. Man må til utlandet, for det er ikke godkjent i Norge. Folk blir jo friske av snåsamannen også, han har «kurert» kroniske smerter og fått folk opp av sengen han og. Det betyr ikke at jeg oppsøker han med mine problemer. Men igjen, alle er voksne frie folk som får bruke pengene sine på det dem vil. Men når Ts spør om kiropraktikk er nyttig. Og da fortjener hun å få fakta.

• Liker 1
Skrevet

Universitetet i Bergen arbeider med et studie i kiropraktikk... så placebo er det nok neppe. 

Anonymkode: 9bc60...c57

• Liker 3
Skrevet (endret)

Noen år tilbake lå jeg til sengs i 2 måneder med nevrologiske smerter i hele kroppen. Alt av bevegelse var ubehagelig- små nålestikk inni kroppen ved hver berøring. Jeg var til tre leger. En mente jeg bare kunne gå turer fordi det var det beste. Han gav meg og smertestillende på resept for det hjalp sa han. De to andre visste ikke hva som kunne gjøres. Moren min kjente konen til en kiropraktor og jeg dro til ham. Det tok meg til sammen 6 måneder og så var jeg helt bra igjen. Har gått til samme person av og til senere og, og blir bra igjen da og. 

Så ja, yesh! til kiropraktikk :3 

Endret av Peanut
  • Liker 2
Skrevet

Jeg føler det er et evighetsprosjekt. 

Men når jeg har det som vondest så drar jeg til kiropraktor to-tre ganger og er mye bedre en periode igjen. Men er ikke akkurat noen vidunderkur, og jeg prøvde kiropraktor kun fordi jeg hadde prøvd mye annet som ikke hjalp. 

Anonymkode: efa93...3b0

Skrevet

Tror du virkelig det hadde funnes så mange kiropraktikere over hele verden hvis det bare var tull ?   Hallo.....  Hvorfor har helfo godkjent det som refusjon ved enkelte behandlinger ?  

Noen lidelser hjelper det mot, andre ikke. Sånn er det med skolemedesin også.

Selv går jeg en gang i året å tar "service" på skjelettet, det hjelper faktisk på kretsløp, stivhet i musklatur osv.

Anonymkode: 8bff9...452

• Liker 3
Skrevet

Jeg har feilbelastning i muskelaturen og dermed vært til behandling ca annen hvert år. Det funker utrolig godt. Men man må kunne være tålmodig. 4-8 behandlinger må til for meg hvertfall, før jeg kan si meg helt ferdig. Og da går det omtrent to år til neste gang. Er ingen andre behandlingsmåter som fungerer for meg.

Anonymkode: 3865f...6d0

Skrevet

Det er utrolig godt å bli "knekt opp", men effekten er kortvarig dessverre. Gi det et par dager så er jeg like stiv igjen. 

Skrevet

Har hatt nedsatt bevegelighet på venstre siden av nakken, og det løsnet en kiropraktor oppi.

Hverken fysio eller muskelterapeut klarte det på 10 år, så for meg har det ihvertfall funket.

Anonymkode: e112b...507

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo at det ikke ville fungert på meg, fordi jeg ikke tror på det. Det er jo hele poenget med placebo.

Norge har jo tilogmed ingen utdannelse for å bli kiropraktor. Man må til utlandet, for det er ikke godkjent i Norge. Folk blir jo friske av snåsamannen også, han har «kurert» kroniske smerter og fått folk opp av sengen han og. Det betyr ikke at jeg oppsøker han med mine problemer. Men igjen, alle er voksne frie folk som får bruke pengene sine på det dem vil. Men når Ts spør om kiropraktikk er nyttig. Og da fortjener hun å få fakta.

Er du legestudent? 

Anonymkode: e8e39...374

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er kiropraktikk nyttig?

Har du hatt behandling i en periode for så å kunne slutte, eller blir det et evighetsprosjekt der man får en jevn berg og dalbane effekt uten egentlig å bli noe bedre? 

Har du gått til behandling for en ting men endt opp med muskelverk i tillegg? 

Kommer man like langt med å la være? 

Nei det er jo humbug. Gå til en fysioterapaut hvis du vil ha hjelp.

Skrevet

Jeg har isjias. Kiropraktor er helt konge. Når det kommer til behandling på det. Gikk før til fysioterapi. Det er tull og fanteri det

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, K.B. skrev:

Nei det er jo humbug. Gå til en fysioterapaut hvis du vil ha hjelp.

Det er jo ytterst sjeldent en fysioterapeut gjør annet enn å undersøke deg, kanskje kna deg litt og så sette opp et treningsprogram. 

Gikk der i ett år, hjalp ikke noe. 

Anonymkode: efa93...3b0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...