Gå til innhold

Nytt syn på barnesmitte - barn smitter like mye som voksne

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-syn-pa-barnesmitte/72743724

Sitat

En oppdatert rapport fra det europeiske smittevernbyrået (ECDC) har gitt norske helsemyndigheter nytt syn på barnesmitte. Assisterende helsedirektør Espen Nakstad utelukker ikke at enkelte skoler kan måtte stenges.

- At barn kan bidra ganske betydelig til smittespredning i Covid-19-pandemien, akkurat som voksne, underbygges av denne oppdaterte rapporten, sier Nakstad til Dagbladet og tilføyer:

- Rapporten viser til at barn med Covid-19-symptomer sprer virus i samme mengder som voksne og kan smitte andre på samme måte som voksne.

Velkommen etter, dette har vel de aller fleste av oss som har barn, jobber med barn osv, skjønt for lenge siden.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg forstår ikke hvorfor munnbind ikke anbefales på skoler. De ansatte bør i det minste ha det på hvis barn ikke klarer det.

Anonymkode: 9cf69...9bb

Skrevet

Alle normale oppegående mennesker vet at barn, skoler og barnehage ALLTID har noe virus. Barnehager er definisjonen på virus og sykdom hele tiden. Så selvom barn ikke blir syke sier det seg selv at de smitter hverandre lett, og deretter smitter ansatte og foreldre. Hvorfor foll tror dette ikke vil skje med corona er jeg usikker på

• Liker 1
Skrevet

Igjen halter myndighetene etter folkelig common sense! Helt utrolig at man hittil har forfektet den idiotiske tanken om at barn er sydd i et annet materiale enn oss andre! Se bare på forkjølelser, omgangssyke osv... Det florerer det av i alle barnehager og i alle småskoletrinn. Hvorfor i alle dager skulle koronaviruset være annerledes enn noroviruset m.f? 

Etter en evighet har det gått opp for døgeniktene og noksagtene i Oslo at man også bør dekke til nese og munn i det offentlige rom, eller vent kun innimellom...? Igjen kunne man se på tidligere pandemier og epidemier! Alle skjønte allerede under spanskesyken at man måtte skydde seg mot innånding av viruset. Det samme skjedde på Manhattan da pestepidemien herjet for i overkant av 100 år siden. Ja, helt tilbake til svartedauden har man hatt en anelse om dette (derav prestene og legenes "nebb"). 

Det foruroligende i Norge synes å være at hvem som helst kunne ha tatt slike fornuftige beslutninger, altså beslutninger som har sittet svært langt inne hos myndighetene. Det hele minner meg litt om en gammel vits: "konteksten er et jobbintervju hos meteorologisk institutt hvor en av jobbsøkerne hevder seg kvalifisert for stillingen med begrunnelsen at han har hatt 12 rette i tipping hele tre ganger i sitt liv"... 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Igjen halter myndighetene etter folkelig common sense! Helt utrolig at man hittil har forfektet den idiotiske tanken om at barn er sydd i et annet materiale enn oss andre! Se bare på forkjølelser, omgangssyke osv... Det florerer det av i alle barnehager og i alle småskoletrinn. Hvorfor i alle dager skulle koronaviruset være annerledes enn noroviruset m.f? 

Etter en evighet har det gått opp for døgeniktene og noksagtene i Oslo at man også bør dekke til nese og munn i det offentlige rom, eller vent kun innimellom...? Igjen kunne man se på tidligere pandemier og epidemier! Alle skjønte allerede under spanskesyken at man måtte skydde seg mot innånding av viruset. Det samme skjedde på Manhattan da pestepidemien herjet for i overkant av 100 år siden. Ja, helt tilbake til svartedauden har man hatt en anelse om dette (derav prestene og legenes "nebb"). 

Det foruroligende i Norge synes å være at hvem som helst kunne ha tatt slike fornuftige beslutninger, altså beslutninger som har sittet svært langt inne hos myndighetene. Det hele minner meg litt om en gammel vits: "konteksten er et jobbintervju hos meteorologisk institutt hvor en av jobbsøkerne hevder seg kvalifisert for stillingen med begrunnelsen at han har hatt 12 rette i tipping hele tre ganger i sitt liv"... 

Dette er det da ikke bare myndighetene som har «skyld i». Dette har vært oppfatningen i de fleste land. Tidlige rapporter antydet både at barn kunne være silent spreaders, og at barn ikke var særlig smittsomme. Jo mer informasjon og erfaring man får, desto større grunnlag får man for å trekke en tydeligere konklusjon.

Anonymkode: d4558...2e4

• Liker 1
Skrevet

Har aldri tvilt et sekund på at barn smitter, men jeg tror de som med alle andre virus smitter MYE MER enn voksne pga dårlig personhygiene og stort kontaktbehov. 

Påstandene om barn og motstanden FHI har vist mot munnbind tenker jeg at blir stående som historiske tåpeligheter fra fagmyndigheter. 

Anonymkode: 377c0...337

• Liker 2
  • Opprett ny...